Veel suces in elk geval! Ik mag over twee weken weer beginnen. Komend schooljaar heb ik de bovenbouw MAVO weer voor mijn kiezen. Heb er weer veel zin in. Erg leuke groepen!quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels. Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal . Volgende week beginnen .
Succes!!quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels.
Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal . Volgende week beginnen .
quote:Op maandag 17 augustus 2015 17:43 schreef Skeletor. het volgende:
Fijn topic is dit! Ik zal even uit de lurkstand komen.Leuk! Wat zijn je plannen voor de korte termijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Nou ja, onze ervaring is dat er een enorm verschil is in het niveau van de academische vaardigheden van studenten die van het hbo komen en studenten die een universitaire bachelor hebben gedaan. Wetenschappelijk schrijven (en in het geval van sociale studies het doen van empirisch onderzoek) leer je echter pas echt tijdens de masterfase. Daarom zou ik liever iemand voor de klas zien die de universiteit geheel heeft doorlopen (zeker in het vwo!).quote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:41 schreef RogerS het volgende:
Tja, ik heb na mijn WO-bachelor ervoor gekozen om een HBO-master te doen, omdat ik dan sneller aan de bak kan voor de klas. Ik heb dus vak breed alle kennis op hoog niveau, zou ik het echt zoveel beter doen als ik ook nog 2 mastervakken en een masterscriptie schrijf op de universiteit? Ik betwijfel het. Bovendien is dat dan puur gericht op een mini-onderdeel van het vak, wat ik dan nooit ga gebruiken in 6-vwo of 5-havo.
Op de uni hoeven ze me ook niet te vragen om hem weg te doen, dan kijk ik ze doorgaans kort aan om vervolgens verder te gaan (a). Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
Ik laat mijn studenten bij een introductiecollege wel eens alle nieuwe media wegdoen en dan begrijpen ze meteen waarom ik het waanzin vind om dat in het onderwijs van studenten/leerlingen te verlangen.
"Meneer? Mag ik op mijn telefoon?"quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 09:39 schreef OudeBok het volgende:
Live-achter-in-de-les-update: Wauw, dit is zo leuk! Net een derde klas gehad, nu een tweede. Heel apart, die enorme verschillen in het taalbegrip al. Heb ook een enorm leuke SPD, topdocent.
Tegenwoordig zijn er overigens ook best leuke mogelijkheden om de smartphone in de les te gebruiken. Kahoot is bijvoorbeeld een heel leuk programma. Ik gebruik het om allerlei grammatica in de les mee te herhalen, met Socrative kun je zelfs SO'tjes via de smartphone laten maken. Dat laatste heeft een collega van me gedaan, ik vond het erg interessant.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:03 schreef OudeBok het volgende:
Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..
Ik zou in elk geval niet een les beginnen en "maar eens eventjes laten zien woe de baas is, geen onzin zoals water en telefoons, hah, ze zullen t weleens zien!"quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:03 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Op de uni hoeven ze me ook niet te vragen om hem weg te doen, dan kijk ik ze doorgaans kort aan om vervolgens verder te gaan (a). Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..
Of heb ik je verkeerd begrepen? Op mij kom je over als dat je tegen het verbieden van mobieltjes en zulks bent .
Wij werken allemaal met een MacBook. Ik had m'n eigen tafeltje helemaal achterin de klas . Voor het oog van iedereen ben ik keurig alleen m'n observatie aan het schrijven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
"Meneer? Mag ik op mijn telefoon?"
"Nee"
"Die meneer achterin doet het ook.."
[..]
Tegenwoordig zijn er overigens ook best leuke mogelijkheden om de smartphone in de les te gebruiken. Kahoot is bijvoorbeeld een heel leuk programma. Ik gebruik het om allerlei grammatica in de les mee te herhalen, met Socrative kun je zelfs SO'tjes via de smartphone laten maken. Dat laatste heeft een collega van me gedaan, ik vond het erg interessant.
Zie het meer als: Ik ben gloednieuw, en ik zie na de bel enkele leerlingen vol met hun telefoon bezig, terwijl ik wil beginnen. Dan ga ik er wat van zeggen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 16:56 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik zou in elk geval niet een les beginnen en "maar eens eventjes laten zien woe de baas is, geen onzin zoals water en telefoons, hah, ze zullen t weleens zien!"
Zo kwam t een beetje over daaruit spreekt een bepaalde houding tov het vak en de kinderenndie mij persoonlijk de kriebels geeft.
Mijn lln gebruiken hun mobiel in de les wanneer ik aangeef dat het mag of moet, en daarbuiten weten ze dat ik ze 1 keer vraag om m weg te doen als ik m zie, en dat ik m daarna inneem (en die eerste waasxhuwing telt voor iedereen). Als ze dan moeilijk doen gaat ie naar de teamleider. Als je m gewoon geeft krijg je m eind van de les terug.
Ik zie afpakken namelijk niet als straf oid, maar als een manier om ze te helpen on task te blijven als ze dat zelf blijkbaar niet lukt (de leerlingen die stiekem hun tel gebruiken en dat doen zonder dat ik het merk (dus zonder dat het stoort), zullen me worst wezen. Die kunnen blijkbaar zelf wel on task blijven.
Ik zat op m'n telefoon te typen en dat werkte niet zo lekker, was doodop en enthousiast ja . Als ik het teruglees kan ik me voorstellen dat het een beetje raar uit de hoek kwam. Die paar uurtjes slaap hebben even goed geholpen .quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:44 schreef kwakz0r het volgende:
Oh strenger beginnen doe ik ook hoor. Ik maak vaak van iets kleins een flink punt, dan laten ze de grotere dingen wel uit hun hoofd.
Je uitleg klinkt idd heel anders dan ik je ws gewoon enthousiaste post had opgevat
Oh mee eens hoor, maar dat vind ik ook een vorm van afleiding: bezig zijn met iets dat niet op dat moment hoort...quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 08:23 schreef Franny_G het volgende:
Het gaat mij bij de mobieltjes niet alleen om de afleiding, maar ook om omgangsvormen. Als je bij mij de les in komt lopen en je bent niet in staat mij terug te groeten omdat je met je mobiel bezig bent dan moet ik je nog even iets bijbrengen (en dat gebeurt echt behoorlijk vaak). . Mobieltjes blijven vanaf het moment dat je mijn lokaal in komt dus in de tas. Als je het mobieltje ergens voor wilt gebruiken, dan vraag je dat eerst even.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |