Ik heb VWO 4 doorlopen en was aan het einde niet bevorderbaar naar VWO 5. Ik ben niet in Havo 4 blijven zitten, ik moet van VWO 4 naar havo 4 omdat mn cijfers niet goed genoeg waren en ik in VWO 3 ook al een keer was blijven zitten.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 13:49 schreef Arthos het volgende:
Je moet blijven zitten in 4 havo omdat de verwachting is dat je 5 havo volgend jaar niet gaat halen. Dan lijkt mij de verwachting ook dat je 4+5 havo volgend jaar niet gaat halen, tenzij die sprintopleiding gewoonweg veel beter/strakker onderwijs biedt.
Ok, dat had ik niet begrepen. Sprinthavo zou dan waarschijnlijk wel moeten lukken. Bedenk dat je normaal gesproken na 5 havo naar 5 vwo moet als je wil stapelen, dus het niveau van 5 havo zou lager moeten liggen dan van 5 vwo. (Lager niveau als in relatief meer rechtlijnig toepassen zonder nadenken)quote:Op dinsdag 30 juni 2015 14:00 schreef Robinbar het volgende:
[..]
Ik heb VWO 4 doorlopen en was aan het einde niet bevorderbaar naar VWO 5. Ik ben niet in Havo 4 blijven zitten, ik moet van VWO 4 naar havo 4 omdat mn cijfers niet goed genoeg waren en ik in VWO 3 ook al een keer was blijven zitten.
Ik heb het niet duidelijk verwoord, maar ik heb VWO 4 helemaal doorlopen alleen aan het einde van VWO 4 waren mijn cijfers niet goed genoeg om door te gaan naar VWO 5, ik mag in VWO 4 niet blijven zitten omdat ik in VWO 3 ook al was blijven zitten. Ik moet dus van VWO 4 naar HAVO 4 alleen noemde mijn mentor dat ik ook van VWO 4 naar sprint havo kan omdat ik VWO 4 al heb gehad en HAVO niet heel veel anders is.(iets lagere nomering voor zo ver ik weet)quote:Op dinsdag 30 juni 2015 13:30 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Dus je hebt als laatste vwo 3 succesvol afgesloten? Dan kan havo sprint nog best pittig worden, tenzij je het afgelopen jaar nog wel wat dingetjes hebt opgepikt maar bent blijven zitten op een aantal vakken. Als je voor zo ongeveer alles een onvoldoende stond zou ik het niet doen.
Dit was mijn ervaring met de havo t.o.v. het vwo. Vooral de natuurwetenschappelijke vakken (scheikunde, natuurkunde en wiskunde) waren iets makkelijker. De stof die behandeld wordt komt in grote lijnen overeen, maar op het vwo is de examinering wat moeilijker/strenger. De taalvakken verschilden niet erg veel.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 14:11 schreef Arthos het volgende:
(Lager niveau als in relatief meer rechtlijnig toepassen zonder nadenken)
Dus je hebt vwo 3 inderdaad als laatste succesvol afgesloten. Zoals ik al zei, havo 5 verschilt niet veel van vwo 5. Ik denk persoonlijk dat 8 maanden (2015 sept. - 2016 mei) iets te kort is om heel de bovenbouw havo nog door te nemen. Het kan natuurlijk dat jij nu erg ambitieus bent, maar ik raad het af. Informeer nader bij je decaan, hij weet natuurlijk wat meer over je dan ik.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 14:15 schreef Robinbar het volgende:
[..]
Ik heb het niet duidelijk verwoord, maar ik heb VWO 4 helemaal doorlopen alleen aan het einde van VWO 4 waren mijn cijfers niet goed genoeg om door te gaan naar VWO 5, ik mag in VWO 4 niet blijven zitten omdat ik in VWO 3 ook al was blijven zitten. Ik moet dus van VWO 4 naar HAVO 4 alleen noemde mijn mentor dat ik ook van VWO 4 naar sprint havo kan omdat ik VWO 4 al heb gehad en HAVO niet heel veel anders is.(iets lagere nomering voor zo ver ik weet)
Inhoudelijk wordt op het vwo iets meer materiaal behandeld dan op de havo, maar zeker geen heel jaar meer. Het zou dus best kunnen dat 4 havo voor sommige vakken meer stof behandeld. Het grote verschil tussen havo en vwo is de mate waarin analytisch denken wordt vereist. Dit zie je bij wiskunde B bijv. sterk terug: de stof is grotendeels hetzelfde, maar bij het vwo-examen moet je veel meer denkstappen maken om te zien welke stof je moet toepassen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:56 schreef Robinbar het volgende:
Is het niet zo dat Havo 4 en VWO 4 redelijk gelijk zijn? Dus als ik sprint doe, dan zou de HAVO 4 stof geen probleem zijn, goed maken, goed leren. Dan zou alleen de HAVO 5 stof t moeilijkst zijn
Waar ik vooral op vastloop is inzet. Ik ben soms redelijk lui. Bijvoorbeeld bij Wiskunde B, als ik mij huiswerk maak haal ik op een proefwerk een 8.0 op Vwo 4. Vervolgens denk ik ik sta toch goed. Haal ik op s.o goniometrie een 4.5. Denk ik shit, vervolgens grote toets gonio alles gemaakt haal ik een 8.3 zo ging mijn hele VWO 4 mijn docenten zeiden ook wisselende resultaten. Het is bij mii heel goed of heel slecht. Zei mijn wiskunde docent letterlijk. Dit ging zo bij alle vakkenquote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:09 schreef Arthos het volgende:
[..]
Inhoudelijk wordt op het vwo iets meer materiaal behandeld dan op de havo, maar zeker geen heel jaar meer. Het zou dus best kunnen dat 4 havo voor sommige vakken meer stof behandeld. Het grote verschil tussen havo en vwo is de mate waarin analytisch denken wordt vereist. Dit zie je bij wiskunde B bijv. sterk terug: de stof is grotendeels hetzelfde, maar bij het vwo-examen moet je veel meer denkstappen maken om te zien welke stof je moet toepassen.
Of havosprint voor jou te doen is, zal dan ook grotendeels afhangen van waar jij nu op vastloopt. Als je vastloopt op het onthouden, beheersen en begrijpen van de stof, zal havosprint misschien wat veel gevraagd zijn. Als je vastloopt op dat "typische" inzicht wat op het vwo wordt gevraagd, zal havosprint waarschijnlijk prima te doen zijn.
Als je zelf denkt dat het echt alleen aan je inzet heeft gelegen, is de vraag of je volgend jaar wel enige inzet gaat tonen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:20 schreef Robinbar het volgende:
[..]
Waar ik vooral op vastloop is inzet. Ik ben soms redelijk lui. Bijvoorbeeld bij Wiskunde B, als ik mij huiswerk maak haal ik op een proefwerk een 8.0 op Vwo 4. Vervolgens denk ik ik sta toch goed. Haal ik op s.o goniometrie een 4.5. Denk ik shit, vervolgens grote toets gonio alles gemaakt haal ik een 8.3 zo ging mijn hele VWO 4 mijn docenten zeiden ook wisselende resultaten. Het is bij mii heel goed of heel slecht. Zei mijn wiskunde docent letterlijk. Dit ging zo bij alle vakken
In havo 4 wordt volgens mij meer stof behandeld. Ik heb zelf vwo 4 nooit meegemaakt, maar v5 was zo goed als alleen maar herhaling van h5. Wat meer diepgang zo nu en dan en vooral wennen aan het tempo. Mag ik je cijfers zien? Dan kan ik een iets beter oordeel vellen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:56 schreef Robinbar het volgende:
Is het niet zo dat Havo 4 en VWO 4 redelijk gelijk zijn? Dus als ik sprint doe, dan zou de HAVO 4 stof geen probleem zijn, goed maken, goed leren. Dan zou alleen de HAVO 5 stof t moeilijkst zijn
Tsja, ik zou me niet blind staren op wat je al als voorkennis hebt. Ik had zelf een klasgenote die van v6 naar h5 overstapte i.v.m. de max. 2x zitten blijf regel. Ondanks dat alles al een keer behandeld was, moest ze nog steeds leren voor de toetsen. Het ligt vooral aan jouw houding, die is beter te beoordelen door mensen die je daadwerkelijk kennen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:24 schreef Robinbar het volgende:
Bovendien, bij mij op school ken ik redelijk wat mensen die vorig jaar havo 4 deden, veel boeken zijn uiteraard dezelfde methode en ook de onderwerpen zijn behoorlijk gelijk, bij wiskunde heeft havo soms een iets andere volgorde van de onderwerpen, maar heel anders is het niet althans bij onze school
Ben je ook wel een koek als je dat allemaal accepteert van je schoolquote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:54 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Tsja, ik zou me niet blind staren op wat je al als voorkennis hebt. Ik had zelf een klasgenote die van v6 naar h5 overstapte i.v.m. de max. 2x zitten blijf regel. Ondanks dat alles al een keer behandeld was, moest ze nog steeds leren voor de toetsen. Het ligt vooral aan jouw houding, die is beter te beoordelen door mensen die je daadwerkelijk kennen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |