abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153950178
Hallo,
Ik ben inmiddels bijna 17 en zat op VWO, ik ben in VWO 3 een keer blijven zitten doordat ik een enorme motivatiedip kreeg. Vervolgens het jaar over gedaan en feilloos overgegaan naar de vierde. Toen ik had jaar overdeed was er wel een voorwaarde(een aantal docenten vonden dat ik een havo leerling was), als ik voor de kerstvakantie slecht stond qua cijfers dan moest ik naar havo. Toen ik het overdeed met 10en op proefwerken overgegaan. Ik zat in VWO 4 en ik deed natuur en techniek, nou heb ik weer weinig gewerkt dus ik moet zoiezo naar HAVO 4. Nou kreeg ik de optie om ook nog sprint havo te doen waarbij ik HAVO 4+5 in een jaar pak. Weet iemand hoe moeilijk dit is? Zou mijn voorkennis daarvoor goed genoeg zijn? Ik moet zoiezo volgend jaar harder werken voor school maar als ik dan met wat extra inspanning direct een HAVO diploma heb lijkt me dat geen slecht plan. Weet iemand hoe hard werken sprinthavo is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Robinbar op 30-06-2015 13:56:44 ]
pi_153951825
Dus je hebt als laatste vwo 3 succesvol afgesloten? Dan kan havo sprint nog best pittig worden, tenzij je het afgelopen jaar nog wel wat dingetjes hebt opgepikt maar bent blijven zitten op een aantal vakken. Als je voor zo ongeveer alles een onvoldoende stond zou ik het niet doen.
pi_153952307
Je moet blijven zitten in 4 havo omdat de verwachting is dat je 5 havo volgend jaar niet gaat halen. Dan lijkt mij de verwachting ook dat je 4+5 havo volgend jaar niet gaat halen, tenzij die sprintopleiding gewoonweg veel beter/strakker onderwijs biedt.
pi_153952355
Hallo,
Ik zat in VWO 4 en aan het einde van VWO 4 was ik niet bevorderbaar naar VWO 5, omdat ik in VWO 3 ook al ben blijven zitten mocht ik niet blijven zitten in VWO 4 en mocht niet over naar VWO 5, ik mag van VWO 4 naar HAVO 4 gaan of ik mag naar sprint havo.
pi_153952444
Sorry, ik heb het niet duidelijk verwoord. Ik heb VWO 4 doorlopen alleen was niet bevorderbaar naar VWO 5, ik wou blijven zitten maar dit mocht niet dus moet ik naar Havo 4, alleen mijn mentor gaf mij de optie om eventueel sprint havo te doen. Mijn grootste probleem is mijn wisselende inzet. Toen ik in VWO 4 zat stond ik in de eerste periode op Wiskunde B een 8,5. Bij de volgende toetsweken focus ik me heel erg op andere vakken die ik op wou halen, waardoor mijn wiskunde cijfer naar beneden ging, alleen ik dacht zo stom van ach ik sta toch nog een zeven. Vervolgens haal ik op volgende wiskunde toets een onvoldoende en dan denk ik ach ik sta toch nog een zes. Toen in de laatste periode had ik me erg gefocust op maatschappij ophale, haal ik op maatschappij een 7,2. Alleen haalde ik op Wiskunde een 4.5 waardoor ik op Wiskunde B een 5,4 kwam te staan in de laatste periode.
pi_153952572
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 13:49 schreef Arthos het volgende:
Je moet blijven zitten in 4 havo omdat de verwachting is dat je 5 havo volgend jaar niet gaat halen. Dan lijkt mij de verwachting ook dat je 4+5 havo volgend jaar niet gaat halen, tenzij die sprintopleiding gewoonweg veel beter/strakker onderwijs biedt.
Ik heb VWO 4 doorlopen en was aan het einde niet bevorderbaar naar VWO 5. Ik ben niet in Havo 4 blijven zitten, ik moet van VWO 4 naar havo 4 omdat mn cijfers niet goed genoeg waren en ik in VWO 3 ook al een keer was blijven zitten.
pi_153952892
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 14:00 schreef Robinbar het volgende:

[..]

Ik heb VWO 4 doorlopen en was aan het einde niet bevorderbaar naar VWO 5. Ik ben niet in Havo 4 blijven zitten, ik moet van VWO 4 naar havo 4 omdat mn cijfers niet goed genoeg waren en ik in VWO 3 ook al een keer was blijven zitten.
Ok, dat had ik niet begrepen. Sprinthavo zou dan waarschijnlijk wel moeten lukken. Bedenk dat je normaal gesproken na 5 havo naar 5 vwo moet als je wil stapelen, dus het niveau van 5 havo zou lager moeten liggen dan van 5 vwo. (Lager niveau als in relatief meer rechtlijnig toepassen zonder nadenken)
pi_153953027
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 13:30 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Dus je hebt als laatste vwo 3 succesvol afgesloten? Dan kan havo sprint nog best pittig worden, tenzij je het afgelopen jaar nog wel wat dingetjes hebt opgepikt maar bent blijven zitten op een aantal vakken. Als je voor zo ongeveer alles een onvoldoende stond zou ik het niet doen.
Ik heb het niet duidelijk verwoord, maar ik heb VWO 4 helemaal doorlopen alleen aan het einde van VWO 4 waren mijn cijfers niet goed genoeg om door te gaan naar VWO 5, ik mag in VWO 4 niet blijven zitten omdat ik in VWO 3 ook al was blijven zitten. Ik moet dus van VWO 4 naar HAVO 4 alleen noemde mijn mentor dat ik ook van VWO 4 naar sprint havo kan omdat ik VWO 4 al heb gehad en HAVO niet heel veel anders is.(iets lagere nomering voor zo ver ik weet)
pi_153953857
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 14:11 schreef Arthos het volgende:
(Lager niveau als in relatief meer rechtlijnig toepassen zonder nadenken)
Dit was mijn ervaring met de havo t.o.v. het vwo. Vooral de natuurwetenschappelijke vakken (scheikunde, natuurkunde en wiskunde) waren iets makkelijker. De stof die behandeld wordt komt in grote lijnen overeen, maar op het vwo is de examinering wat moeilijker/strenger. De taalvakken verschilden niet erg veel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 14:15 schreef Robinbar het volgende:

[..]

Ik heb het niet duidelijk verwoord, maar ik heb VWO 4 helemaal doorlopen alleen aan het einde van VWO 4 waren mijn cijfers niet goed genoeg om door te gaan naar VWO 5, ik mag in VWO 4 niet blijven zitten omdat ik in VWO 3 ook al was blijven zitten. Ik moet dus van VWO 4 naar HAVO 4 alleen noemde mijn mentor dat ik ook van VWO 4 naar sprint havo kan omdat ik VWO 4 al heb gehad en HAVO niet heel veel anders is.(iets lagere nomering voor zo ver ik weet)
Dus je hebt vwo 3 inderdaad als laatste succesvol afgesloten. Zoals ik al zei, havo 5 verschilt niet veel van vwo 5. Ik denk persoonlijk dat 8 maanden (2015 sept. - 2016 mei) iets te kort is om heel de bovenbouw havo nog door te nemen. Het kan natuurlijk dat jij nu erg ambitieus bent, maar ik raad het af. Informeer nader bij je decaan, hij weet natuurlijk wat meer over je dan ik.
pi_153956088
Is het niet zo dat Havo 4 en VWO 4 redelijk gelijk zijn? Dus als ik sprint doe, dan zou de HAVO 4 stof geen probleem zijn, goed maken, goed leren. Dan zou alleen de HAVO 5 stof t moeilijkst zijn
pi_153956337
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:56 schreef Robinbar het volgende:
Is het niet zo dat Havo 4 en VWO 4 redelijk gelijk zijn? Dus als ik sprint doe, dan zou de HAVO 4 stof geen probleem zijn, goed maken, goed leren. Dan zou alleen de HAVO 5 stof t moeilijkst zijn
Inhoudelijk wordt op het vwo iets meer materiaal behandeld dan op de havo, maar zeker geen heel jaar meer. Het zou dus best kunnen dat 4 havo voor sommige vakken meer stof behandeld. Het grote verschil tussen havo en vwo is de mate waarin analytisch denken wordt vereist. Dit zie je bij wiskunde B bijv. sterk terug: de stof is grotendeels hetzelfde, maar bij het vwo-examen moet je veel meer denkstappen maken om te zien welke stof je moet toepassen.

Of havosprint voor jou te doen is, zal dan ook grotendeels afhangen van waar jij nu op vastloopt. Als je vastloopt op het onthouden, beheersen en begrijpen van de stof, zal havosprint misschien wat veel gevraagd zijn. Als je vastloopt op dat "typische" inzicht wat op het vwo wordt gevraagd, zal havosprint waarschijnlijk prima te doen zijn.
pi_153956437
Denk dat sprint makkelijker is om je motivatie vast te houden.
pi_153956568
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 17:09 schreef Arthos het volgende:

[..]

Inhoudelijk wordt op het vwo iets meer materiaal behandeld dan op de havo, maar zeker geen heel jaar meer. Het zou dus best kunnen dat 4 havo voor sommige vakken meer stof behandeld. Het grote verschil tussen havo en vwo is de mate waarin analytisch denken wordt vereist. Dit zie je bij wiskunde B bijv. sterk terug: de stof is grotendeels hetzelfde, maar bij het vwo-examen moet je veel meer denkstappen maken om te zien welke stof je moet toepassen.

Of havosprint voor jou te doen is, zal dan ook grotendeels afhangen van waar jij nu op vastloopt. Als je vastloopt op het onthouden, beheersen en begrijpen van de stof, zal havosprint misschien wat veel gevraagd zijn. Als je vastloopt op dat "typische" inzicht wat op het vwo wordt gevraagd, zal havosprint waarschijnlijk prima te doen zijn.
Waar ik vooral op vastloop is inzet. Ik ben soms redelijk lui. Bijvoorbeeld bij Wiskunde B, als ik mij huiswerk maak haal ik op een proefwerk een 8.0 op Vwo 4. Vervolgens denk ik ik sta toch goed. Haal ik op s.o goniometrie een 4.5. Denk ik shit, vervolgens grote toets gonio alles gemaakt haal ik een 8.3 zo ging mijn hele VWO 4 mijn docenten zeiden ook wisselende resultaten. Het is bij mii heel goed of heel slecht. Zei mijn wiskunde docent letterlijk. Dit ging zo bij alle vakken
pi_153956741
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 17:20 schreef Robinbar het volgende:

[..]

Waar ik vooral op vastloop is inzet. Ik ben soms redelijk lui. Bijvoorbeeld bij Wiskunde B, als ik mij huiswerk maak haal ik op een proefwerk een 8.0 op Vwo 4. Vervolgens denk ik ik sta toch goed. Haal ik op s.o goniometrie een 4.5. Denk ik shit, vervolgens grote toets gonio alles gemaakt haal ik een 8.3 zo ging mijn hele VWO 4 mijn docenten zeiden ook wisselende resultaten. Het is bij mii heel goed of heel slecht. Zei mijn wiskunde docent letterlijk. Dit ging zo bij alle vakken
Als je zelf denkt dat het echt alleen aan je inzet heeft gelegen, is de vraag of je volgend jaar wel enige inzet gaat tonen.

Ik zou trouwens sowieso nooit akkoord gaan met doubleren én afstromen, dus wat mij betreft is dit een discussie over de haalbaarheid van havosprint.
pi_153957020
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:56 schreef Robinbar het volgende:
In havo 4 wordt volgens mij meer stof behandeld. Ik heb zelf vwo 4 nooit meegemaakt, maar v5 was zo goed als alleen maar herhaling van h5. Wat meer diepgang zo nu en dan en vooral wennen aan het tempo. Mag ik je cijfers zien? Dan kan ik een iets beter oordeel vellen.
pi_153957362
Mijn cijfers dit jaar waren wisselend maar vooral beroerd. Ik heb VWO 4 doorlopen en dat ging dus mede door mijn inzet niet goed, nu heb ik de keuze om naar havo 4 te gaan of om sprinthavo te gaan doen. Deze week moet ik een keus gemaakt hebben. Ik heb mijzelf voorgenomen zoiezo volgend jaar veel harder te werken. Ook op havo moet je werken. Dus of ik havo 4 doe of sprinthavo ik moet zoiezo harder werken en betere cijfers halen. Alleen lijkt mij de sprint een interessante optie omdat ik dan in 1 jaar Havo kan pakken.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 18:46:33 #17
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_153958377
Dit is mijn mening, heb trouwens niet al je posts gelezen, dus vergeef me als ik verkeerde assumpties maak door ontbrekende informatie ;);

Aangezien jij nogal treuzelt en geen knopen kan doorhakken lijkt het mij verstandiger dat je havo 4 en havo 5 in 2 jaar gaat doen:

Motivatie? Ik ken persoonlijk maar echt weinig mensen die gemotiveerd waren (of werden?) op de middelbare school. Als je het niveau hebt kan je met slechts opletten in de les in 7 jaar (6 als je meer talent hebt) je vwo-diploma wel halen.

Het argument wat je aanbrengt omtrent 'focus' vind ik maar een vaag verhaal en derhalve vraag ik mijzelf af hoe dat dan moet als je havo 4 en 5 in 1 jaar wilt gaan doen? Want als je het eerst niet kon opbrengen om gewoon je huiswerk te doen van een half uurtje per dag, hoe ga je het dan doen als je meer werk voorgeschoteld krijgt? Het idee dat als je het drukker hebt en daardoor geen tijd hebt om lui te zijn gaat niet altijd op. Dit is volgens mij ook een misopvatting van luie mensen (waar ik zelf ook nog wel eens onder schaar).

Het is goed dat je het zelf zegt dat je meer moet werken, maar vraag je zelf eens even af: is er genoeg veranderd dat je het ook inziet?
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_153959336
Hallo,
Ik zie in dat ik meer moet werken, alleen zag ik dit vorig jaar toen ik in vwo 4 zat te laat. Ik heb de laatste periode hard mijn best gedaan en veel docenten vonden dat ik me "herpakt" had. Alleen de achterstand van die drie andere periodes was te groot, het gat was te groot, ondanks die inspanning in de laatste periode lukte het niet om over te gaan omdat ik die drie andere periodes niks gedaan had, dan had ik allemaal tienen kunnen halen in de vierde periode dan was het nog niet gelukt. Daarom ga ik nu echt het hele jaar door hard werken.
pi_153959362
Bovendien, bij mij op school ken ik redelijk wat mensen die vorig jaar havo 4 deden, veel boeken zijn uiteraard dezelfde methode en ook de onderwerpen zijn behoorlijk gelijk, bij wiskunde heeft havo soms een iets andere volgorde van de onderwerpen, maar heel anders is het niet althans bij onze school
  dinsdag 30 juni 2015 @ 19:26:33 #20
376125 CapnIzzy
pi_153959399
Wat wil je zelf?
pi_153959540
Ik heb zelf 4/5 havo in 1 jaar en 5/6 vwo in 1 jaar gedaan (en ik kwam van vmbo).

Het is sterk aanpoten, maar echt niet onmogelijk. Jij hebt zelfs een betere achtergrond dan ik, dus ik denk dat het geen problemen moet opleveren.
Het is hard werken. Mijn ervaring is dat de overstap naar vwo veel zwaarder was dan naar havo, m.n. wiskunde (A) en economie. Met de vmbo naar havo-overstap had ik niet zoveel moeite mee, maar ik moest er wel wat voor doen en heb het gehaald. ^O^
pi_153961528
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 19:24 schreef Robinbar het volgende:
Bovendien, bij mij op school ken ik redelijk wat mensen die vorig jaar havo 4 deden, veel boeken zijn uiteraard dezelfde methode en ook de onderwerpen zijn behoorlijk gelijk, bij wiskunde heeft havo soms een iets andere volgorde van de onderwerpen, maar heel anders is het niet althans bij onze school
Tsja, ik zou me niet blind staren op wat je al als voorkennis hebt. Ik had zelf een klasgenote die van v6 naar h5 overstapte i.v.m. de max. 2x zitten blijf regel. Ondanks dat alles al een keer behandeld was, moest ze nog steeds leren voor de toetsen. Het ligt vooral aan jouw houding, die is beter te beoordelen door mensen die je daadwerkelijk kennen.
pi_153964626
Volgens mij kan jij dit gewoon, je moet alleen nog maar van je luie reet af zien te komen.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 22:57:33 #24
376125 CapnIzzy
pi_153964954
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 20:54 schreef GeorgeArArMartin het volgende:

[..]

Tsja, ik zou me niet blind staren op wat je al als voorkennis hebt. Ik had zelf een klasgenote die van v6 naar h5 overstapte i.v.m. de max. 2x zitten blijf regel. Ondanks dat alles al een keer behandeld was, moest ze nog steeds leren voor de toetsen. Het ligt vooral aan jouw houding, die is beter te beoordelen door mensen die je daadwerkelijk kennen.
Ben je ook wel een koek als je dat allemaal accepteert van je school :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')