abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 1 juli 2015 @ 11:53:38 #26
195367 Jehuty
FOK's Giel Beelen
pi_153974707
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 11:49 schreef Mr_White4321 het volgende:

[..]

Welke bachelors heb je gedaan? En tegelijk?
Politicologie en Religiewetenschappen. Was met eentje een jaar later begonnen dus ik doe er ook een jaartje langer over om de andere af te ronden. Inderdaad tegelijk; vorig jaar was redelijk pittig, zo'n 114 studiepunten binnengehaald, maar dit jaar een stuk rustiger.
  woensdag 1 juli 2015 @ 13:24:04 #27
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153976716
Ah in dit topic kan ik mijn vragen wel kwijt.

De zus van mijn vriendin doet al erg lang over haar HBO studie.
Daar haar ouders hier mee zitten en ik soms wat dingen erover mee krijg ben ik vragen gaan stellen aan m'n vriendin erover en heb op die manier m'n schoonouders "wakker" gemaakt (te laat vrees ik maar goed).
Die zus vertelt niet alles aan haar ouders en heb soms het idee dat ze het een beetje verdraait dus ik kom hier even vragen hoe het precies zit, daar ik al eigenlijk te lang uit deze materie ben.

Mijn schoonzus zit bijna aan de maximale tijd die je over een studie mag doen, ik heb begrepen dat je 10 jaar over een studie mag doen.
Door omstandigheden heeft ze het voor elkaar gekregen dat ze 1 jaar erbij krijgt, dus 1 + 10 = 11 jaar over haar studie mag doen (geen idee hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen en of dat echt kan).
De 11 jaar is as. 1 september verstreken.

Voor zover ik weet (na wat googelen) moet je gewoon binnen 10 jaar (in dit geval dus 11) je diploma behalen omdat anders het DUO je van school haalt (ff heel kort door de bocht gezegd). Daarmee is er ook geen kwijtschelding van je studiebeurs etc.

Dit lijkt te kloppen aangezien m'n schoonzus nu opeens haast maakt met afstuderen (ja nu pas :') )
Ze doet dus als bijna 6 jaar over het inleveren van d'r scriptie en uiteindelijk het verdedigen, toetsen etc. heeft ze allemaal allang en breed gehaald.
Ze heeft allerlei smoesjes over waarom ze er 6 jaar over doet -O- (op kamers gaan met d'r vriend, verhuizen naar een echt huis met d'r vriend, de studie en afstuderen van d'r vriend voor 2 masters belangrijker vinden dan d'r eigen studie (wellicht onder dwang van die vriend claimt ze af en toe))

Ondanks dat m'n schoonzus claimt nooit bij te hebben geleend, leeft ze luxer dan wij (ondanks dat ze 2 dagen werkt en d'r vriend pas sinds kort promovendus is) en gaan ze vaak op vakantie.
Dus hebben m'n vriendin en ik het vermoeden dat ze gewoon bij leent, prima is haar keuze verder.

Maar nu vragen die ouders naar de impact als ze het niet haalt en ze dus van school moet en er geen kwijtschelding plaatsvindt. Daar is ze zelf nogal erg vaag over en ik kan wel het eea. vinden maar om het 100% zeker te zijn durf ik niet.
Volgens mij krijg je standaard na een x aantal jaar 800 euro per maand qua lening (mits je die accepteert).

Wat is de uitkomst als ze haar diploma 1 september 2015 niet heeft gehaald, 11 jaar over haar studie heeft gedaan?
- scenario 1: uitwonende beurs, studentenreisproduct.
- scenario 2: uitwonende beurs, studentenreisproduct, maximaal bijgeleend.
- scenario 3: uitwonende beurs, studentenreisproduct, maximaal bijgeleend, extra geleend welke pas in gaat na een aantal jaar.

Iemand die dit weet of met vrij zekerheid kan zeggen wat de schade is?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:12:40 #28
378801 Tuttel
Krab Krabt Krullen
pi_153978232
Luie donder, met een beetje op de DUO site kijken kun je dit prima zelf uitrekenen... Verder heb je lang niet alle informatie beschikbaar om hierover een echt kloppende berekening te maken.

In ieder geval zijn de maximale waardes ongeveer:

6.500 aan 5 jaar OV
16.500 aan 5 jaar prestatiebeurs (275 p/m)
63.000 aan 7 jaar maximaal bijlenen (750 p/m lening & collegegeldkrediet)
Rente verder daargelaten

Wat betreft lang studeren ben ik ook aardig op weg. Bijna 6 jaar over bachelor Biologie gedaan, te maken gehad met de harde knip, daardoor wel bijna een jaar aan extra punten in mijn bachelor. Verder in die tijd veel commissies en dergelijke gedaan, goed betaalde bijbaantjes die ook goed op m'n cv staan. Heb het financieel gezien vrij ruim, ondanks het feit dat ik nooit een bijdrage van mijn ouders heb gehad. Verder alles gehaald uit mijn studententijd dat erin zat en geen spijt van, had misschien sneller gekund, maar gezien ik vrij jong ben begonnen met studeren valt mijn leeftijd absoluut niet op.

Nu het roer wat meer omgooien en focussen op m'n studie. Hier mijn inmiddels begonnen 2 jarige Consumentengedrag master part-time afmaken en dit jaar september aan een TU beginnen aan Innovatie Management waar ik ook wel naar CL wil streven. Ben denk ik nog wel 2,5 jaar bezig, maar dan heb ik wel een hele bijzondere achtergrond waar ik vermoedelijk wel goed mee terecht moet komen. Als backup kan ik nog altijd fulltime doorstromen bij mijn huidige bijbaan.

Dus ja, wel een langstudeerder maar ik denk dat het in mijn geval het me erg goed heeft gedaan. Had absoluut sneller gekund, maar heb onwijs van de jaren tot dusver genoten en uiteindelijk loop ik weer een hoop in.
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:33:12 #29
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153978760
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:12 schreef Tuttel het volgende:
Luie donder, met een beetje op de DUO site kijken kun je dit prima zelf uitrekenen... Verder heb je lang niet alle informatie beschikbaar om hierover een echt kloppende berekening te maken.

In ieder geval zijn de maximale waardes ongeveer:

6.500 aan 5 jaar OV
16.500 aan 5 jaar prestatiebeurs (275 p/m)
63.000 aan 7 jaar maximaal bijlenen (750 p/m lening & collegegeldkrediet)
Rente verder daargelaten

Wat betreft lang studeren ben ik ook aardig op weg. Bijna 6 jaar over bachelor Biologie gedaan, te maken gehad met de harde knip, daardoor wel bijna een jaar aan extra punten in mijn bachelor. Verder in die tijd veel commissies en dergelijke gedaan, goed betaalde bijbaantjes die ook goed op m'n cv staan. Heb het financieel gezien vrij ruim, ondanks het feit dat ik nooit een bijdrage van mijn ouders heb gehad. Verder alles gehaald uit mijn studententijd dat erin zat en geen spijt van, had misschien sneller gekund, maar gezien ik vrij jong ben begonnen met studeren valt mijn leeftijd absoluut niet op.

Nu het roer wat meer omgooien en focussen op m'n studie. Hier mijn inmiddels begonnen 2 jarige Consumentengedrag master part-time afmaken en dit jaar september aan een TU beginnen aan Innovatie Management waar ik ook wel naar CL wil streven. Ben denk ik nog wel 2,5 jaar bezig, maar dan heb ik wel een hele bijzondere achtergrond waar ik vermoedelijk wel goed mee terecht moet komen. Als backup kan ik nog altijd fulltime doorstromen bij mijn huidige bijbaan.

Dus ja, wel een langstudeerder maar ik denk dat het in mijn geval het me erg goed heeft gedaan. Had absoluut sneller gekund, maar heb onwijs van de jaren tot dusver genoten en uiteindelijk loop ik weer een hoop in.
Ik kon het wel vinden maar weet niet of ze die regels de afgelopen jaren hebben verandert en of zij wellicht in eventuele oude regelingen valt enzo ;)
Als dat het antwoord is (kwam zelf rond de 70K) klopt mijn eerste ingeving dus.

Thnx in ieder geval
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:43:45 #30
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_153978987
Er is geen maximale termijn die je mag doen over de studie. Sommige studenten studeren al 30+ jaar. Het is wel zo dat de kwijtschelding in het geding komt van de prestatiebeurs als je langer dan 10 jaar nodig hebt om een diploma te halen.

Instellingen hanteren eigen termijnen binnen wanneer een student een studie moet hebben afgerond of hoe lang punten nog bewaard worden. Sommige studies verwachten dat je een bachelor binnen 5 jaar haalt. Bij andere studies beginnen studiepunten te vervallen na 5 - 7 jaar.

Als je schoonzus een studieschuld heeft dan heeft zij al bericht gehad van DUO over het terugbetalen. Dat doet DUO al een paar jaar nadat je maximale stufi termijn is verstreken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:47:55 #31
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153979094
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:43 schreef Ryon het volgende:
Er is geen maximale termijn die je mag doen over de studie. Sommige studenten studeren al 30+ jaar. Het is wel zo dat de kwijtschelding in het geding komt van de prestatiebeurs als je langer dan 10 jaar nodig hebt om een diploma te halen.

Instellingen hanteren eigen termijnen binnen wanneer een student een studie moet hebben afgerond of hoe lang punten nog bewaard worden. Sommige studies verwachten dat je een bachelor binnen 5 jaar haalt. Bij andere studies beginnen studiepunten te vervallen na 5 - 7 jaar.

Als je schoonzus een studieschuld heeft dan heeft zij al bericht gehad van DUO over het terugbetalen. Dat doet DUO al een paar jaar nadat je maximale stufi termijn is verstreken.
Ah thnx
Dan geef ik dat door aan mn vriendin die het maar met dr ouders over moet hebben.

Maximale studietermijn is dus 7 jaar? Als ik de post van Tuttel bekijk.
Krijgt ze een extra jaar daarbij (dus 8 dan) omdat ze door omstandigheden die op school heeft gekregen (enkele jaren geleden al toen ze nog niet in haar uitstel jaren zat) of maakt het DUO daar geen onderscheid in?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:57:54 #32
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_153979348
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:47 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ah thnx
Dan geef ik dat door aan mn vriendin die het maar met dr ouders over moet hebben.

Maximale studietermijn is dus 7 jaar? Als ik de post van Tuttel bekijk.
Krijgt ze een extra jaar daarbij (dus 8 dan) omdat ze door omstandigheden die op school heeft gekregen (enkele jaren geleden al toen ze nog niet in haar uitstel jaren zat) of maakt het DUO daar geen onderscheid in?
Nee. Er is geen maximale studietermijn ;)!! In mijn eerdere post stelde ik al dat er een praktische maximale studietermijn is omdat studenten maar zeven jaar recht hebben op studiefinanciering (dus eerst prestatiebeurs en daarna lening). Het betekent niet dat "DUO je daarna van school haalt" alleen dat je zelfstandig een inkomen moet verzamelen naast het studeren. Je schoonzus doet dit al een paar jaar en zou in theorie tot haar 67ste dit kunnen volhouden.

De instelling kan wel eisen stellen en hier ook uitstel voor verlenen. Of dat het geval is bij je schoonzus hangt van haar opleiding af. Het is goed mogelijk dat deze opleiding haar zes jaar gegeven heeft en haar nu dus een jaar uitstel heeft gegeven.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:58:46 #33
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_153979368
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:57 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee. Er is geen maximale studietermijn ;)!! In mijn eerdere post stelde ik al dat er een praktische maximale studietermijn is omdat studenten maar zeven jaar recht hebben op studiefinanciering (dus eerst prestatiebeurs en daarna lening). Het betekent niet dat "DUO je daarna van school haalt" alleen dat je zelfstandig een inkomen moet verzamelen naast het studeren. Je schoonzus doet dit al een paar jaar en zou in theorie tot haar 67ste dit kunnen volhouden.

De instelling kan wel eisen stellen en hier ook uitstel voor verlenen. Of dat het geval is bij je schoonzus hangt van haar opleiding af. Het is goed mogelijk dat deze opleiding haar zes jaar gegeven heeft en haar nu dus een jaar uitstel heeft gegeven.
Sorry ik bedoelde leen termijn :*
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_153984591
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 18:18 schreef Ryon het volgende:
Niet gewoon de volle zeven jaar studeren! :')
QFT
pi_154729952
Hier een langstudeerder.
HBO-verpleegkunde gestart, gestopt (was zo niks voor mij), wel netjes de P in 1 jaar.
Jaar VAVO, ingeloot bij diergeneeskunde in 2006.
Helaas ging dat jaar ineens de studie op de schop en was het in de oude versie meedraaien, maar dan moest je wel alle vakken in 1x halen omdat het vak erna niet meer bestond. Ivm een chronische ziekte besloot ik voor optie 2 te gaan.
Voor febr 2007 stoppen en opnieuw inschrijven.
In het nieuwe bachelor/master programma gestart in 2007.
In 2012 afgerond. De bachelor duurt 3 jaar bij ons, helaas heb ik door een terugval in de gezondheid 2x 3 maanden gemist (2 verschillende jaren). De opleiding is streng, bij een cijfer onder de 4 voor je toets, geen herkansing, maar opnieuw het vak doen het jaar erop. In die 2x 3 maanden dus 4 vakken helaas gemist en dus moeten overdoen het jaar erop.
Alleen is het vanwege de studielast geen optie om 2 vakken (huidige jaar en vorige jaar) naast elkaar te volgen. Vandaar 2 jaren uitloop.
Ik heb wel 3 maand extra stufi gekregen door de vertraging, helaas, dat zette weinig zoden aan de dijk omdat het me 2 jaar uitloop gaf. Maar ik was er wel blij mee, alles is mooi meegenomen.
Vanaf de start HBO tot eind bachelor was wel minder dan 10 jaar, dus gelukkig gedeeltelijke kwijtschelding.

De master loopt nu vrij keurig. Ik had deze maand officieel kunnen afstuderen (dan zou het netjes 3 jaar zijn geweest en de master duurt 3 jaar).
Alleen heb ik vrijwilligerswerk gedaan, mantelzorg verleend, 2x een buitenlandse praktijkstage gedaan om ervaring op te doen en ik had een wachttijd voor mijn onderzoek kon starten.
Mijn doel is nu november/december dit jaar, afhankelijk van de beoordeling van mijn portfolio (en alle bijbehorende papier rompslomp die daarmee gemoeid gaat).

Ik heb nooit gefeest tijdens de uni studie, wel tijdens de HBO studie (maar dat had geen effect op mijn studie). Wel netjes zon 4-8 uur per week erbij gewerkt (tijdens de co-schappen 0, tijdens vakanties zon 20-24 uur) en nooit geleend omdat mijn ouders mij financieel konden ondersteunen in de jaren dat ik geen stufi meer kreeg.
Helaas een langstudeerder door verandering van studiekeuze en ziekte.
pi_155027320
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 15:28 schreef plimcana het volgende:
Ik in totaal 10 jaar.

Heb 2-3 jaar echt geen flikker gedaan aan mijn studie helaas. Geen speciale reden voor behalve: lui.

Jullie?
ikke 13 jaar ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')