Ah in dit topic kan ik mijn vragen wel kwijt.
De zus van mijn vriendin doet al erg lang over haar HBO studie.
Daar haar ouders hier mee zitten en ik soms wat dingen erover mee krijg ben ik vragen gaan stellen aan m'n vriendin erover en heb op die manier m'n schoonouders "wakker" gemaakt (te laat vrees ik maar goed).
Die zus vertelt niet alles aan haar ouders en heb soms het idee dat ze het een beetje verdraait dus ik kom hier even vragen hoe het precies zit, daar ik al eigenlijk te lang uit deze materie ben.
Mijn schoonzus zit bijna aan de maximale tijd die je over een studie mag doen, ik heb begrepen dat je 10 jaar over een studie mag doen.
Door omstandigheden heeft ze het voor elkaar gekregen dat ze 1 jaar erbij krijgt, dus 1 + 10 = 11 jaar over haar studie mag doen (geen idee hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen en of dat echt kan).
De 11 jaar is as. 1 september verstreken.
Voor zover ik weet (na wat googelen) moet je gewoon binnen 10 jaar (in dit geval dus 11) je diploma behalen omdat anders het DUO je van school haalt (ff heel kort door de bocht gezegd). Daarmee is er ook geen kwijtschelding van je studiebeurs etc.
Dit lijkt te kloppen aangezien m'n schoonzus nu opeens haast maakt met afstuderen (ja nu pas

)
Ze doet dus als bijna 6 jaar over het inleveren van d'r scriptie en uiteindelijk het verdedigen, toetsen etc. heeft ze allemaal allang en breed gehaald.
Ze heeft allerlei smoesjes over waarom ze er 6 jaar over doet

(op kamers gaan met d'r vriend, verhuizen naar een echt huis met d'r vriend, de studie en afstuderen van d'r vriend voor 2 masters belangrijker vinden dan d'r eigen studie (wellicht onder dwang van die vriend claimt ze af en toe))
Ondanks dat m'n schoonzus claimt nooit bij te hebben geleend, leeft ze luxer dan wij (ondanks dat ze 2 dagen werkt en d'r vriend pas sinds kort promovendus is) en gaan ze vaak op vakantie.
Dus hebben m'n vriendin en ik het vermoeden dat ze gewoon bij leent, prima is haar keuze verder.
Maar nu vragen die ouders naar de impact als ze het niet haalt en ze dus van school moet en er geen kwijtschelding plaatsvindt. Daar is ze zelf nogal erg vaag over en ik kan wel het eea. vinden maar om het 100% zeker te zijn durf ik niet.
Volgens mij krijg je standaard na een x aantal jaar 800 euro per maand qua lening (mits je die accepteert).
Wat is de uitkomst als ze haar diploma 1 september 2015 niet heeft gehaald, 11 jaar over haar studie heeft gedaan?
- scenario 1: uitwonende beurs, studentenreisproduct.
- scenario 2: uitwonende beurs, studentenreisproduct, maximaal bijgeleend.
- scenario 3: uitwonende beurs, studentenreisproduct, maximaal bijgeleend, extra geleend welke pas in gaat na een aantal jaar.
Iemand die dit weet of met vrij zekerheid kan zeggen wat de schade is?