quote:Op maandag 29 juni 2015 23:56 schreef Kyara het volgende:
Ja, herken het ook wel geloof ik. In elk geval dat je to do lijst steeds langer wordt ipv korter en dat er aan alle kanten ook nog aan je getrokken wordt. Niet fijn. Zeker niet als je daarbij ook (even) niet op je partner kunt rekenen.
Wat gebeurd er als je het hem verder laat oplossen? We hebben hier wel dezelfde lijn qua opvoeding, maar de manier waarop verschilt (ik consequent en duidelijk, hij meer afleidend en dolletje makend). De kinderen pakken beide manieren prima op. Maar dan moet ik me er niet mee gaan bemoeien. Desnoods loop ik de kamer uit om het ze samen te laten uitzoeken.quote:Op maandag 29 juni 2015 23:29 schreef danic het volgende:
Zonder teveel van het priveleven van je kennissen vrij te geven: kun je uitleggen hoe dat gegaan is dan? Ik kan me juist niet voorstellen dat het je uit elkaar drijft. We trekken wel 1 lijn naar de kinderen toe. Maar als mijn vriend 'nee' zegt, ben ik vaak degene die de boel dan sust door uit te leggen waarom het 'nee' is.
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:27 schreef Omentielvo het volgende:
Verschil in opvoeden kom je overal tegen. Laatst ook met mijn zus. Riley zat in zo'n autowagen bij de AH. En toen we naar huis gingen, liet ze duidelijk blijken het daar niet mee eens te zijn. Dus een huilende en boze peuter in de auto gezet. Mijn zus werd een beetje boos om haar gehuil en wilde dat ze ermee stopte. Toen heb ik wel gezegd dat ze er best verdrietig en boos om mag zijn. Had toen een boze zus
Mijn keukenkastjes komen mij soms ook tegemoetquote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:27 schreef Omentielvo het volgende:
Kyara, wat stoer van je meiden
Loj, ik zou me ook rotschrikken in zo'n situatie en er ook wel erg verdrietig van worden.
Mijn huishouden gaat op dezelfde manier als bij Goitske. Alleen is de keuken wel een enorme zooi (was staat er, volle kastjes en een volle tas), dus die wil ik vandaag doen.
Verschil in opvoeden kom je overal tegen. Laatst ook met mijn zus. Riley zat in zo'n autowagen bij de AH. En toen we naar huis gingen, liet ze duidelijk blijken het daar niet mee eens te zijn. Dus een huilende en boze peuter in de auto gezet. Mijn zus werd een beetje boos om haar gehuil en wilde dat ze ermee stopte. Toen heb ik wel gezegd dat ze er best verdrietig en boos om mag zijn. Had toen een boze zus
Als mijn man degene is die 'nee' zegt, dan komt ze naar mij gerend en moet ik haar troosten. Maar andersom werkt het hier precies hetzelfde, als ik degene ben die 'nee' zegt, dan rent ze naar haar papa voor troost.quote:Op maandag 29 juni 2015 23:29 schreef danic het volgende:
Hahaha ja tuurlijk kunnen die ramen een week wachten. Ik gebruikte het meer als voorbeeld dat er altijd wel weer wat nieuws klaarligt en ik soms niet weet hoe ik het bolgewerkt krijgt. Maar ik zeg al 3 maanden dat die ramen een week kunnen wachten. Ze moeten toch een keer schoon![]()
Zonder teveel van het priveleven van je kennissen vrij te geven: kun je uitleggen hoe dat gegaan is dan? Ik kan me juist niet voorstellen dat het je uit elkaar drijft. We trekken wel 1 lijn naar de kinderen toe. Maar als mijn vriend 'nee' zegt, ben ik vaak degene die de boel dan sust door uit te leggen waarom het 'nee' is.
En jeetje Loj, ik zou daar ook van schrikken. Hoe zou haar vader dan reageren als ze echt iets stouts doet?
Dank u! Zo gaat het dus!quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:13 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Als mijn man degene is die 'nee' zegt, dan komt ze naar mij gerend en moet ik haar troosten. Maar andersom werkt het hier precies hetzelfde, als ik degene ben die 'nee' zegt, dan rent ze naar haar papa voor troost.
Wat hier het beste werkt, is geen 'nee' zeggen. Zo was ze gisteravond met man de tuin aan het sproeien en hij vond het welletjes. Nouja, grote driftbui natuurlijk want ze wilde sproeien en papa pakte zomaar de sproeier af! Man zegt dan ook keihard 'Nee, nu is het klaar'. Ze is dan vooral heel erg boos en verdrietig, want zij wil meer sproeien. Nouja, anyways, ik ga dan met haar mee in haar verhaal dat het sproeien inderdaad wel heel erg leuk is, maar dat de plantjes ook niet teveel water mogen krijgen en dat papa daarom de kraan dicht draaide, maar morgen mogen we weer sproeien, leuk he? En dan afleiden, in dit geval speen pakken, knuffel en naar bed brengen.
Ja ik ook!! Maar ik kan het die man ook wel 100x zeggen hoor, "Hoe zou jij het vinden als ik jou dat gewoon af pak zonder dat jij snapt waarom?". En dan snapt hij zelf ook wel dat hij het niet goed deed en zegt hij dat ik gelijk heb, maar volgende keer gaat het gewoon weer precies zoquote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:14 schreef danic het volgende:
[..]
Dank u! Zo gaat het dus!
En ik zou dan liever hebben dat hij zegt: 'nu nog even dit plantje sproeien en dan zetten we de kraan uit'. Dus aankondigen wat er gaat gebeuren.
Nu werd ze waarschijnlijk overvallen door het abrupte einde.
Dit is herkenbaar. Al rent Riley naar mijn zus of haar opa. Ik vind dit altijd wel moeilijk hoor. Wordt daar ook onzeker van. En vraag me dan ook af of het echt wel goed is dat een ander het kindje pakt. Of is het juist goed door de afleiding van een ander?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:13 schreef Spirit82 het volgende:
Als mijn man degene is die 'nee' zegt, dan komt ze naar mij gerend en moet ik haar troosten. Maar andersom werkt het hier precies hetzelfde, als ik degene ben die 'nee' zegt, dan rent ze naar haar papa voor troost.
Aankondigen en uitleg ben ik ook voor.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:13 schreef Spirit82 het volgende:
Wat hier het beste werkt, is geen 'nee' zeggen. Zo was ze gisteravond met man de tuin aan het sproeien en hij vond het welletjes. Nouja, grote driftbui natuurlijk want ze wilde sproeien en papa pakte zomaar de sproeier af! Man zegt dan ook keihard 'Nee, nu is het klaar'. Ze is dan vooral heel erg boos en verdrietig, want zij wil meer sproeien. Nouja, anyways, ik ga dan met haar mee in haar verhaal dat het sproeien inderdaad wel heel erg leuk is, maar dat de plantjes ook niet teveel water mogen krijgen en dat papa daarom de kraan dicht draaide, maar morgen mogen we weer sproeien, leuk he? En dan afleiden, in dit geval speen pakken, knuffel en naar bed brengen.
Omdat je man volgens jouw beeld zou moeten opvoeden?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:18 schreef Spirit82 het volgende:
Eigenlijk moet hier ook een topic komen over hoe je je man moet opvoeden
Idd, hier gaat het precies zo, dat verschil in handelen...quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:13 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:14 schreef danic het volgende:
En ik zou dan liever hebben dat hij zegt: 'nu nog even dit plantje sproeien en dan zetten we de kraan uit'. Dus aankondigen wat er gaat gebeuren. Nu werd ze waarschijnlijk overvallen door het abrupte einde.
En dit dus, hahaha.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:17 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Ja ik ook!! Maar ik kan het die man ook wel 100x zeggen hoor, "Hoe zou jij het vinden als ik jou dat gewoon af pak zonder dat jij snapt waarom?". En dan snapt hij zelf ook wel dat hij het niet goed deed en zegt hij dat ik gelijk heb, maar volgende keer gaat het gewoon weer precies zo
Hier hebben de 2 meiden het zelf volledig uit te zoeken met mijn man, ondanks dat het hun biologische vader niet is.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:31 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn peuter is weer terug van een weekje vakantie met papa. Wat heb ik hem gemist! Maar hij had het heerlijk en wij hebben ook een boel leuke en nuttige dingen gedaan. En hij lijkt alweer zo'n stuk groter en wijzer geworden in een week tijd, bijzonder om te zien vind ik dat. Hij heeft soms zulke diepe gedachten, het kleine ding. We waren zondag bij een paardenrusthuis en dat riep allemaal vragen op over oude paarden en die dan dood gaan. Toen kwamen uiteindelijk bij de vraag of mama ook een keer doodgaat. Dat kon ik natuurlijk niet ontkennen en arme M barstte in luid gesnik uit: 'maar mama, ik wil niet dat jij doodgaat want dan ben ik helemaal alleen en en dat vind ik zo jaaaaammer!"
Het is een moeilijk thema vind ik, hij vind het zo eng en ongrijpbaar en ik vind het ook lastig om wel eerlijk te zijn maar hem ook gerust te stellen.
Mijn M kan ook niet omgaan met "nee!" of "doe nu..." Zodra hij ergens dwang in hoort gaat hij met zijn kont tegen de krib en gaat links waar ik rechts wil. Ik probeer daar ook omheen te werken met name door hoe ik dingen formuleer. Uiteindelijk veranderen mijn wensen en grenzen daar niet van, maar ik probeer het zo te zeggen dat de toon geen weerstand bij hem oproept waardoor hij naar de inhoud van mijn bericht luistert en dan is hij toch heel vaak voor rede vatbaar.
In het opvoeden en de manier waarop mijn partner daar mee omgaat is het bij ons een wat andere situatie omdat M niet van ons samen is. Zij houdt zich wat meer op een afstand en opvoeden is primair mijn verantwoordelijkheid. Waar ik voor moet waken is dat ik niet teveel probeer dingen op te lossen tussen hen. Ik heb een tijd gehad dat ik erg snel ingreep (omdat ik graag wil dat zij elkaar lief en gezellig vinden en geen ruzie maken) maar wat ik daarmee vooral bereikte was dat ik M het gevoel gaf dat mijn partner zichzelf niet kan redden. En daarmee ging hij steeds maar over haar grenzen heen. Sinds ik het loslaat en ze het zelf uit laat 'vechten' heeft hij veel meer vertrouwen in haar opvoedkunsten en is het contact veel prettiger. We praten wel veel over opvoeden en wat we zien en wat we lastig vinden. Danic, ik zou als je zo'n last hebt van het geschreeuw inderdaad zelf weglopen of het bespreekbaar maken. "jullie zijn het niet met elkaar eens en dat geeft een hoop lawaai, ik heb daar last van. Kan ik helpen om het op te lossen en wil je anders stoppen met gillen of dat ergens anders doen?"
Dat en de meiden wonen voor het grootste deel ook bij ons.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 15:36 schreef Clubsoda het volgende:
Het is ook niet zo dat ik vind dat ze het niet samen mogen uitzoeken hoorDe situatie is nou eenmaal zo, dat zij zich wat meer op de achtergrond houdt. Maar ik probeer mijn bemoeienis daarmee los te laten. Ik denk dat mensen verschillen hoe zeker ze zich voelen in het opvoeden van het kind van een ander, waarbij ik me voor kan stellen dat het bij jullie ook een rol speelt jullie ook samen een kind hebben, dus dat J wel bekend is met zijn vaderrol en je dochters hem ook daarin kennen.
Ja precies. Het is my way or the high way hoorquote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:27 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Omdat je man volgens jouw beeld zou moeten opvoeden?
Eigenlijk zou er een topic moeten komen hoe je partner in waarde laat als hij/zij afwijkt van jouw ideeen..
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:56 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Ja precies. Het is my way or the high way hoorHem in zijn waarde laten is zoooo 2014.
Is bij mij ook ik ben dol op een schoon netjes huis maar als dat betekend dat ik om half 11 nog sta te strijken vraag ik mezelf af wie ik voor de gek houquote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:13 schreef danic het volgende:
En over dat huishouden:
ja dat zou ik kunnen loslaten, maar bij mij geldt heel erg: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
En ik wil zo graag een opgeruimd hoofd
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:56 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Ja precies. Het is my way or the high way hoorHem in zijn waarde laten is zoooo 2014.
dit dus.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 21:39 schreef Cwen het volgende:
Strijken? Wat is dat? Ik werk vanuit huis en het huishouden is hier ook een zooitje. Ik ben óf met Ellie de kinderen bezig, of aan het werk, of aan het koken/afwassen. Stofzuigen en de was gaan nog net tussendoor, maar voor meer heb ik geen tijd... Tenminste, ik heb geen idee hoe.
Same here. Werkt echt heel fijn, voelt heel erg 'samen' op deze manier.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:04 schreef Kyara het volgende:
Verder zijn we het in de basis helemaal eens over het opvoeden van de kinderen. Daar praten we ook over dmv voorbeelden en zo (hou zou jij dat aanpakken etc). En als je merk dat de ander een kort(er) lontje heeft het even over nemen van de ander (en daar ook zelf om vragen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |