abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153689199
Nu krijg je korting als je een treinreis boekt naar bijv. Frankrijk, want drie maanden van tevoren. Maar hoe weet je wanneer die korting voorbij is?
pi_153689392
Je krijgt geen korting.
Op het moment dat de tickets in de verkoop gaan, zijn er x tickets te koop voor een bepaald bedrag.
Als die zijn verkocht, wordt de volgende lading tickets verkocht voor een hoger bedrag.
Enzovoort enzoverder.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_153691259
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 12:15 schreef Felixa het volgende:
Je krijgt geen korting.
Op het moment dat de tickets in de verkoop gaan, zijn er x tickets te koop voor een bepaald bedrag.
Als die zijn verkocht, wordt de volgende lading tickets verkocht voor een hoger bedrag.
Enzovoort enzoverder.
Maar hoe lang duurt dat ongeveer?
  zaterdag 20 juni 2015 @ 14:44:24 #4
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_153692550
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 13:46 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Maar hoe lang duurt dat ongeveer?
Hoe moeten wij dat weten?
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
pi_153694676
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 13:46 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Maar hoe lang duurt dat ongeveer?
Voor een populaire trein (bijv vrijdagmiddag aan het begin van een schoolvakantie) kan het zijn dat de goedkoopste tickets binnen 10 minuten weg zijn. Reis je op een minder populair tijdstip dan kan dit langer duren, misschien wel tot kort voor vertrek. Kwestie van op is op.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_153696309
Ik vind dat een raar gehannes met reizigers.
  FOK!fotograaf zaterdag 20 juni 2015 @ 18:16:31 #7
73911 ultra_ivo
pi_153697037
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 17:44 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind dat een raar gehannes met reizigers.
Vroeger was dat anders. Maar sinds we van de neo-liberale gelovigen allemaal aan de marktwerking moeten zijn de de prijssystemen van de luchtvaart losgelaten op het spoorverkeer.
  zondag 21 juni 2015 @ 00:47:19 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_153707074
10.gif
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_153707305
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 18:16 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Vroeger was dat anders. Maar sinds we van de neo-liberale gelovigen allemaal aan de marktwerking moeten zijn de de prijssystemen van de luchtvaart losgelaten op het spoorverkeer.
Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2015 00:55:34 ]
  zondag 21 juni 2015 @ 00:56:07 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153707324
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 00:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen. :P
Dit.
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 10:46:08 #11
73911 ultra_ivo
pi_153711621
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 00:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen. :P
Helemaal niet. Vroeger kocht je gewoon een kortingskaart en had je gewoon altijd korting en een schappelijke prijs. Het enige wat je niet moest doen was de NS geloven. Maar dit laatste is niet veranderd, via de NS betaal je nog altijd te veel.
Ik heb nooit veel betaald voor een weekendje Parijs. Vroeger kon dat ook makkelijk, toen had je nog nachttreinen waardoor je 's ochtends uitgerust aankwam en je geen kapitaal voor speciale bagage moest betalen.
Maar goed, om van die schappelijke prijzen te profiteren moest je dus de originele folders in het Duits of Frans lezen. Dat is waarom de meeste Nederlanders zich dat niet herinneren.
pi_153711765
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 00:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen. :P
Tien jaar geleden ging ik wel eens dagjes naar (Disneyland) Parijs, en dat kostte me dan altijd rond de 100,- retour. Tegenwoordig moet je óf flink van tevoren kopen voor 70,-, maar dan heb je ontzettend onhandige reistijden, óf je bent bijna het dubbele kwijt. Het lijkt goedkoper geworden, maar in de praktijk valt dat vies tegen.
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 11:23:06 #13
73911 ultra_ivo
pi_153712246
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 10:54 schreef Toeps het volgende:

[..]

Tien jaar geleden ging ik wel eens dagjes naar (Disneyland) Parijs, en dat kostte me dan altijd rond de 100,- retour. Tegenwoordig moet je óf flink van tevoren kopen voor 70,-, maar dan heb je ontzettend onhandige reistijden, óf je bent bijna het dubbele kwijt. Het lijkt goedkoper geworden, maar in de praktijk valt dat vies tegen.
Toeps, je discussieert met een gelovige dat is onbegonnen werk ;).
  zondag 21 juni 2015 @ 12:26:40 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153713757
Ik ken de situatie in NL niet maar ik krijg de indruk dat de spoorwegen zich aardig uit de markt hebben geprijsd. Niets is zo goedkoop als vliegen. Voor een paar tientjes vlieg je honderden kilometers. En voor kortere afstanden is de bus veel goedkoper en flexibeler. Om die reden is het nu inmiddels 7 jaar geleden dat ik voor het laatst in een trein in west-Europa heb gezeten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 12:59:55 #15
73911 ultra_ivo
pi_153714575
In augustus reis ik zonder van te voren te boeken en zonder kortingkaart naar Parijs voor iets van 50 Euro. Dat kan prima mits je een beetje handig kombineert:

-Kaartje Maastricht-Visé, gekocht bij de Belgische spoorwegen 3,40
-1 strip van een railpass voor het traject Visé - Franse grens 7,60
-1 fietskaartje enkele reis België 5,-
-Corail Maubeuge (1e station na de grens) - Paris-Nord 35,-

Dat is m'n vaste route. Geen reservering mogelijk en ook niet nodig. Ik hoef alleen ff de grens over te fietsen. Ik heb m'n fiets toch nodig in Parijs dus dat is geen punt.
pi_153714863
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 11:23 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Toeps, je discussieert met een gelovige dat is onbegonnen werk ;).
Reizigersaantallen Thalys:


En:
1990 reden er 6 gewone treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs
2015 rijden er 14 Thalys-treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs

Dat vind ik geloofwaardiger dan een of andere vroeger-was-alles-beter-anekdote.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2015 13:12:17 ]
  Redactie Frontpage zondag 21 juni 2015 @ 13:21:06 #17
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_153715112
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 13:46 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Maar hoe lang duurt dat ongeveer?
Tot de goedkope batch op is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 13:46:32 #18
73911 ultra_ivo
pi_153715774
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 13:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Reizigersaantallen Thalys:
[ afbeelding ]

En:
1990 reden er 6 gewone treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs
2015 rijden er 14 Thalys-treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs

Dat vind ik geloofwaardiger dan een of andere vroeger-was-alles-beter-anekdote.
Ja, en alle gewone intercity's en D-treinen uit de Benelux naar Parijs die verdwenen zijn? Nederland bestaat uit meer dan Amsterdam alleen.

En de rechtstreekse trein van Maastricht naar Brussel die nu niet meer bestaat en door de NS jarenlang geboycot werd?
pi_153715931
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 13:46 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ja, en alle gewone intercity's en D-treinen uit de Benelux naar Parijs die verdwenen zijn? Nederland bestaat uit meer dan Amsterdam alleen.
Ik denk niet dat vanuit Rotterdam ineens veel meer treinen rechtstreeks naar Parijs reden. Maar als je bronnen hebt dat dat wel zo was, graag. :)
quote:
En de rechtstreekse trein van Maastricht naar Brussel die nu niet meer bestaat en door de NS jarenlang geboycot werd?
Dat was sowieso maar een tijdelijk experiment. Mooie comfortabele trein hoor, en ze hadden een leuke aanbieding om goedkoop naar Brussel te reizen, maar elke keer dat ik naar Luik ben geweest was die lange trein bijna leeg. Best logisch dus dat ze nu weer met kleine treintjes rijden.
pi_153716037
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 10:54 schreef Toeps het volgende:

[..]

Tien jaar geleden ging ik wel eens dagjes naar (Disneyland) Parijs, en dat kostte me dan altijd rond de 100,- retour. Tegenwoordig moet je óf flink van tevoren kopen voor 70,-, maar dan heb je ontzettend onhandige reistijden, óf je bent bijna het dubbele kwijt. Het lijkt goedkoper geworden, maar in de praktijk valt dat vies tegen.
Ik kan een goedkoop kaartje krijgen naar mijn bestemming in Frankrijk, maar dan moet ik terug een hotel nemen in Paris Est omdat de trein pas de volgende ochtend verdergaat. Of zal de NS slaapzakken neerleggen?

Edit: ik had niet gezien dat alle terugreizen op die dag twee keer zo lang duren als de heenreis (14 uur ipv 7 uur). Vreemd, want als je enkele reis kiest terug, toont ie opeens wel opties met normale reistijden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Loekie1 op 21-06-2015 14:23:27 ]
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 16:22:27 #21
73911 ultra_ivo
pi_153720242
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 13:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik denk niet dat vanuit Rotterdam ineens veel meer treinen rechtstreeks naar Parijs reden. Maar als je bronnen hebt dat dat wel zo was, graag. :)

[..]

Dat was sowieso maar een tijdelijk experiment. Mooie comfortabele trein hoor, en ze hadden een leuke aanbieding om goedkoop naar Brussel te reizen, maar elke keer dat ik naar Luik ben geweest was die lange trein bijna leeg. Best logisch dus dat ze nu weer met kleine treintjes rijden.
Even om je geheugen op te frissen, er reed een rechtstreekse trein van Maastricht via Brussel naar Oostende tijdens de jaren '80 en de jaren '90. De trein die jij bedoelde was inderdaad tijdelijk, er was toen geen plek in Luik om die trein te stallen vanweg een verbouwing.

En voor het eerste punt, Nederland is groter dan dat plakje grond achter de waterlinie. De oude Beneluxtrein reed trouwens ieder uur naar Brussel, heel wat beter dan de mislukte Fyra. Ende Beneluxtrein nam ook nog eens fietsen mee.

Ik reis al zowat m'n hele leven over de grens tussen Nederland en België. Dus ik weet heus wel wat er altijd reed. Spoorboekjes had ik niet nodig, de info zat en zit in m'n hoofd.
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 16:23:25 #22
73911 ultra_ivo
pi_153720280
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 13:54 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik kan een goedkoop kaartje krijgen naar mijn bestemming in Frankrijk, maar dan moet ik terug een hotel nemen in Paris Est omdat de trein pas de volgende ochtend verdergaat. Of zal de NS slaapzakken neerleggen?

Edit: ik had niet gezien dat alle terugreizen op die dag twee keer zo lang duren als de heenreis (14 uur ipv 7 uur). Vreemd, want als je enkele reis kiest terug, toont ie opeens wel opties met normale reistijden.
Je moet vaak spelen met de instellingen, dan krijg je ineens later nog mooie prijzen. Bij de Deutsche Bahn kun je bijvoorbeeld de optie ICE weghalen, dan kun je vaak vlak voor vertrek nog leuke prijzen krjigen voor een uurtje langer reizen.
pi_153720342
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:22 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Even om je geheugen op te frissen, er reed een rechtstreekse trein van Maastricht via Brussel naar Oostende tijdens de jaren '80 en de jaren '90. De trein die jij bedoelde was inderdaad tijdelijk, er was toen geen plek in Luik om die trein te stallen vanweg een verbouwing.

En voor het eerste punt, Nederland is groter dan dat plakje grond achter de waterlinie. De oude Beneluxtrein reed trouwens ieder uur naar Brussel, heel wat beter dan de mislukte Fyra. Ende Beneluxtrein nam ook nog eens fietsen mee.

Ik reis al zowat m'n hele leven over de grens tussen Nederland en België. Dus ik weet heus wel wat er altijd reed. Spoorboekjes had ik niet nodig, de info zat en zit in m'n hoofd.
Dit topic gaat over treinen naar Parijs. De Benelux reed en rijdt daar helemaal niet heen, en de Fyra ook niet.
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 16:26:58 #24
73911 ultra_ivo
pi_153720392
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Dit topic gaat over treinen naar Parijs. De Benelux reed en rijdt daar helemaal niet heen, en de Fyra ook niet.
Ja, en met overstappen in Brussel kwam je meestal in Parijs. Directe treinen zijn altijd duurder en aangezien de topicstarter er vooral goedkoop heen wil is de overstapvariant vaak handiger.
pi_153720473
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:26 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ja, en met overstappen in Brussel kwam je meestal in Parijs. Directe treinen zijn altijd duurder en aangezien de topicstarter er vooral goedkoop heen wil is de overstapvariant vaak handiger.
Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.
  zondag 21 juni 2015 @ 16:46:58 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153720950
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.
Via Lille is een optie.
pi_153721168
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Via Lille is een optie.
Ja, dat kan, maar dan moet je een stuk met de TER en je staat dan meer dan een uur te wachten in Amiens, als je de hogesnelheidstreinen met yield management wil vermijden. Ideaal is dat niet.

Aan de andere kant: juist in Frankrijk heeft de trein de afgelopen 10 jaar duidelijk aan marktaandeel gewonnen t.o.v. de auto. En in Engeland ook. Blijkbaar is het dus zo dat iedereen klaagt over yield management, maar uiteindelijk juist toch erdoor verleid wordt om wél een kaartje te kopen. :D
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 17:51:39 #28
73911 ultra_ivo
pi_153722772
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.
Niet alleen tussen Brussel en Parijs (en niet te vergeten Namen-Parijs). Dat is maar een voorbeeld. Maar er is langzaam licht aan het einde van de tunnel. In Duitsland begint men langzaam te snappen dat er ook liefhebbers zijn van IC's. Daar lijkt het dieptepunt bereikt te zijn.
De variant Maubeuge is trouwens met een van de weinige IC's (in Frankrijk Corail) die er nog over zijn.
pi_153722816
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 17:51 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

[..]

Niet alleen tussen Brussel en Parijs (en niet te vergeten Namen-Parijs). Dat is maar een voorbeeld. Maar er is langzaam licht aan het einde van de tunnel. In Duitsland begint men langzaam te snappen dat er ook liefhebbers zijn van IC's. Daar lijkt het dieptepunt bereikt te zijn.
De variant Maubeuge is trouwens met een van de weinige IC's (in Frankrijk Corail) die er nog over zijn.
In Duitsland is het een reactie van de spoorwegen op de liberalisering van de markt voor langeafstandsbussen (die met goedkope bustickets een flink marktaandeel hebben veroverd).
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 17:56:10 #30
73911 ultra_ivo
pi_153722875
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 17:53 schreef Igen het volgende:

[..]

In Duitsland is het een reactie van de spoorwegen op de liberalisering van de markt voor langeafstandsbussen (die met goedkope bustickets een flink marktaandeel hebben veroverd).
Nee, het is omdat ze het snijden in de IC's zo ver hadden doorgedreven dat er steden waren die helemaal afgesloten waren van het hoofdnet. Een stad als Trier had bijvoorbeeld al zowat betere verbindingen met Brussel dan met Keulen of Frankfurt. Onder druk moest de DB beloven dat vanaf komend jaar alle steden boven een bepaald aantal inwoners tenminste een IC aansluiting hebben.
pi_153723032
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 17:56 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Nee, het is omdat ze het snijden in de IC's zo ver hadden doorgedreven dat er steden waren die helemaal afgesloten waren van het hoofdnet. Een stad als Trier had bijvoorbeeld al zowat betere verbindingen met Brussel dan met Keulen of Frankfurt. Onder druk moest de DB beloven dat vanaf komend jaar alle steden boven een bepaald aantal inwoners tenminste een IC aansluiting hebben.
Nee, daar klopt echt helemaal niks van. Ten eerste is het niks wat volgend jaar wordt ingevoerd maar slechts een visie voor 2030, ten tweede gaat het helemaal niet om alle steden boven een bepaald inwonertal, en ten derde was het, zoals ik al zei, in belangrijke mate de concurrentie van de vrijgegeven busmarkt die hiervoor heeft gezorgd en geen politieke druk.

Volgens mij ben jij hier degene die religieus bezig is - tegen marktwerking, welteverstaan.
pi_153723157
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:23 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Je moet vaak spelen met de instellingen, dan krijg je ineens later nog mooie prijzen. Bij de Deutsche Bahn kun je bijvoorbeeld de optie ICE weghalen, dan kun je vaak vlak voor vertrek nog leuke prijzen krjigen voor een uurtje langer reizen.
En de ene keer is dat goedkope kaartje wel beschikbaar en log je een volgend moment in is dat kaartje niet meer beschikbaar. En daarna toch weer wel.
Het klopt echt van geen kant, die site van NS international.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie1 op 21-06-2015 18:22:34 ]
  zondag 21 juni 2015 @ 18:21:38 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153723420
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 18:02 schreef Igen het volgende:
in belangrijke mate de concurrentie van de vrijgegeven busmarkt die hiervoor heeft gezorgd
Ik vraag me trouwens sowieso af waarom er niet meer met bussen wordt gedaan in dit deel van de wereld. Is goedkoper, flexibeler en je hebt er minder dure infrastructuur investeringen voor nodig. En je kunt bij wijze van spreke morgen een route toevoegen of veranderen als daar vraag naar is. In de meeste landen zijn bussen de primaire vorm van lange afstands transport en ik vind het zelf iig prima werken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153723868
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 18:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vraag me trouwens sowieso af waarom er niet meer met bussen wordt gedaan in dit deel van de wereld. Is goedkoper, flexibeler en je hebt er minder dure infrastructuur investeringen voor nodig. En je kunt bij wijze van spreke morgen een route toevoegen of veranderen als daar vraag naar is. In de meeste landen zijn bussen de primaire vorm van lange afstands transport en ik vind het zelf iig prima werken.
Dat komt, denk ik, omdat de trein goed is voor de "gevoelde" bereikbaarheid van een stad, en het is niet goed voor de staatskas en voor het milieu als treinen halfleeg rondrijden omdat er zo veel concurrentie van de bus is.
pi_153723880
O ja, OT: naar Parijs is waarschijnlijk het goedkoopst met de bus. :+
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 18:58:12 #36
73911 ultra_ivo
pi_153724302
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 18:08 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En de ene keer is dat goedkope kaartje wel beschikbaar en log je een volgend moment in is dat kaartje niet meer beschikbaar. En daarna toch weer wel.
Het klopt echt van geen kant, die site van NS international.
Probeer eens een andere computer of wis je cookies. Vak onthoudt zo'n site dat je vaker naar dit ticket hebt gezocht en schroeft dan de prijs omhoog.
Over vrije marktwerking gesproken....
pi_153725807
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 18:58 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Probeer eens een andere computer of wis je cookies. Vak onthoudt zo'n site dat je vaker naar dit ticket hebt gezocht en schroeft dan de prijs omhoog.
Over vrije marktwerking gesproken....
Eh, ja?

Ook al is het een beetje off-topic:

Yield Management is eigenlijk best een geniaal systeem.

Stel, een Thalys kan 100 mensen naar Parijs vervoeren en één rit kost 10.000 euro (inclusief de gewenste winst). En stel, er willen 100 zakenmensen per dag naar Parijs en die zijn bereid om 150 euro voor een rit te betalen, en 100 toeristen willen naar Parijs die maximaal 50 euro willen betalen.

Op de traditionele manier zou je rekenen dat een treinkaartje (10.000 euro per rit / 100 plaatsen) = 100 euro moet kosten. En tegen die prijs krijg je dan precies één trein vol, namelijk met de zakenreizigers. De toeristen kunnen het niet betalen en blijven thuis, maar de prijs kan niet verder verlaagd worden.

Met yield management wordt ervoor gezorgd dat iedereen maximaal wordt "uitgeperst". De zakenreizigers wordt 150 euro afgetroggeld. Maar stel, je zet nu een tweede trein in. De zakenreizigers verdelen zich gelijkmatig over beide. Maar nu kan je die lege stoelen voor 50 euro aan die toeristen verkopen - maar je moet dan wel voorkomen dat de zakenreizigers, die veel meer willen betalen, daarvan profiteren! De gemiddelde prijs is dan nog steeds 100 euro, maar nu heb je twee treinen vol zitten én de toeristen kunnen nu voor een prijs die eigenlijk onder de kostprijs ligt mee. Win-win.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2015 19:49:18 ]
  FOK!fotograaf zondag 21 juni 2015 @ 20:22:39 #38
73911 ultra_ivo
pi_153726685
Dat is het ideale plaatje.
Je vergeet echter de 'concurrentie' van de langzamere intercity's. In je ideale vrije markteconomie zijn die ook aanwezig en kunnen de touristen kiezen voor goedkoper en langzamer. Of voor langzamer en minder bagagerestricties. Die optie is echter weggenomen. De diverse spoorwegondernemingen hebben niet gevraagd of de pasagiers de Thalys in plaats van de intercity willen, nee, dat wordt de pasagiers door de strot geduwd.
Er zijn ook landen waar ze wel die mogelijkheid open laten. Ik heb daar zelf ervaring mee in Rusland. Daar heb je de gewone lange afstandstreinen die in de middelgrote plaatsen stoppen en de luxere 'firmyne' die minder vaak stoppen, luxer zijn en vaak op prettigere tijdstippen aankomen. Uiteraard tegen een hogere prijs. Je kunt daar als reiziger kiezen wat je liever hebt.

Off topic lijkt het me echter niet, de vraag van de TS ging over de kortingen. Die blijken anders georganiseerd te zijn dan de TS oorspronkelijk dacht en daar gaan we nu op in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')