Maar hoe lang duurt dat ongeveer?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:15 schreef Felixa het volgende:
Je krijgt geen korting.
Op het moment dat de tickets in de verkoop gaan, zijn er x tickets te koop voor een bepaald bedrag.
Als die zijn verkocht, wordt de volgende lading tickets verkocht voor een hoger bedrag.
Enzovoort enzoverder.
Hoe moeten wij dat weten?quote:
Voor een populaire trein (bijv vrijdagmiddag aan het begin van een schoolvakantie) kan het zijn dat de goedkoopste tickets binnen 10 minuten weg zijn. Reis je op een minder populair tijdstip dan kan dit langer duren, misschien wel tot kort voor vertrek. Kwestie van op is op.quote:
Vroeger was dat anders. Maar sinds we van de neo-liberale gelovigen allemaal aan de marktwerking moeten zijn de de prijssystemen van de luchtvaart losgelaten op het spoorverkeer.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 17:44 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind dat een raar gehannes met reizigers.
Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:16 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Vroeger was dat anders. Maar sinds we van de neo-liberale gelovigen allemaal aan de marktwerking moeten zijn de de prijssystemen van de luchtvaart losgelaten op het spoorverkeer.
Dit.quote:Op zondag 21 juni 2015 00:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen.
Helemaal niet. Vroeger kocht je gewoon een kortingskaart en had je gewoon altijd korting en een schappelijke prijs. Het enige wat je niet moest doen was de NS geloven. Maar dit laatste is niet veranderd, via de NS betaal je nog altijd te veel.quote:Op zondag 21 juni 2015 00:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen.
Tien jaar geleden ging ik wel eens dagjes naar (Disneyland) Parijs, en dat kostte me dan altijd rond de 100,- retour. Tegenwoordig moet je óf flink van tevoren kopen voor 70,-, maar dan heb je ontzettend onhandige reistijden, óf je bent bijna het dubbele kwijt. Het lijkt goedkoper geworden, maar in de praktijk valt dat vies tegen.quote:Op zondag 21 juni 2015 00:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. Vroeger was het altijd duur en was het onvoorstelbaar dat je als modale man/vrouw een weekendje Parijs zou kunnen doen.
Toeps, je discussieert met een gelovige dat is onbegonnen werkquote:Op zondag 21 juni 2015 10:54 schreef Toeps het volgende:
[..]
Tien jaar geleden ging ik wel eens dagjes naar (Disneyland) Parijs, en dat kostte me dan altijd rond de 100,- retour. Tegenwoordig moet je óf flink van tevoren kopen voor 70,-, maar dan heb je ontzettend onhandige reistijden, óf je bent bijna het dubbele kwijt. Het lijkt goedkoper geworden, maar in de praktijk valt dat vies tegen.
Reizigersaantallen Thalys:quote:Op zondag 21 juni 2015 11:23 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Toeps, je discussieert met een gelovige dat is onbegonnen werk.
Ja, en alle gewone intercity's en D-treinen uit de Benelux naar Parijs die verdwenen zijn? Nederland bestaat uit meer dan Amsterdam alleen.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Reizigersaantallen Thalys:
[ afbeelding ]
En:
1990 reden er 6 gewone treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs
2015 rijden er 14 Thalys-treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs
Dat vind ik geloofwaardiger dan een of andere vroeger-was-alles-beter-anekdote.
Ik denk niet dat vanuit Rotterdam ineens veel meer treinen rechtstreeks naar Parijs reden. Maar als je bronnen hebt dat dat wel zo was, graag.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:46 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ja, en alle gewone intercity's en D-treinen uit de Benelux naar Parijs die verdwenen zijn? Nederland bestaat uit meer dan Amsterdam alleen.
Dat was sowieso maar een tijdelijk experiment. Mooie comfortabele trein hoor, en ze hadden een leuke aanbieding om goedkoop naar Brussel te reizen, maar elke keer dat ik naar Luik ben geweest was die lange trein bijna leeg. Best logisch dus dat ze nu weer met kleine treintjes rijden.quote:En de rechtstreekse trein van Maastricht naar Brussel die nu niet meer bestaat en door de NS jarenlang geboycot werd?
Ik kan een goedkoop kaartje krijgen naar mijn bestemming in Frankrijk, maar dan moet ik terug een hotel nemen in Paris Est omdat de trein pas de volgende ochtend verdergaat. Of zal de NS slaapzakken neerleggen?quote:Op zondag 21 juni 2015 10:54 schreef Toeps het volgende:
[..]
Tien jaar geleden ging ik wel eens dagjes naar (Disneyland) Parijs, en dat kostte me dan altijd rond de 100,- retour. Tegenwoordig moet je óf flink van tevoren kopen voor 70,-, maar dan heb je ontzettend onhandige reistijden, óf je bent bijna het dubbele kwijt. Het lijkt goedkoper geworden, maar in de praktijk valt dat vies tegen.
Even om je geheugen op te frissen, er reed een rechtstreekse trein van Maastricht via Brussel naar Oostende tijdens de jaren '80 en de jaren '90. De trein die jij bedoelde was inderdaad tijdelijk, er was toen geen plek in Luik om die trein te stallen vanweg een verbouwing.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik denk niet dat vanuit Rotterdam ineens veel meer treinen rechtstreeks naar Parijs reden. Maar als je bronnen hebt dat dat wel zo was, graag.
[..]
Dat was sowieso maar een tijdelijk experiment. Mooie comfortabele trein hoor, en ze hadden een leuke aanbieding om goedkoop naar Brussel te reizen, maar elke keer dat ik naar Luik ben geweest was die lange trein bijna leeg. Best logisch dus dat ze nu weer met kleine treintjes rijden.
Je moet vaak spelen met de instellingen, dan krijg je ineens later nog mooie prijzen. Bij de Deutsche Bahn kun je bijvoorbeeld de optie ICE weghalen, dan kun je vaak vlak voor vertrek nog leuke prijzen krjigen voor een uurtje langer reizen.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:54 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik kan een goedkoop kaartje krijgen naar mijn bestemming in Frankrijk, maar dan moet ik terug een hotel nemen in Paris Est omdat de trein pas de volgende ochtend verdergaat. Of zal de NS slaapzakken neerleggen?
Edit: ik had niet gezien dat alle terugreizen op die dag twee keer zo lang duren als de heenreis (14 uur ipv 7 uur). Vreemd, want als je enkele reis kiest terug, toont ie opeens wel opties met normale reistijden.
Dit topic gaat over treinen naar Parijs. De Benelux reed en rijdt daar helemaal niet heen, en de Fyra ook niet.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:22 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Even om je geheugen op te frissen, er reed een rechtstreekse trein van Maastricht via Brussel naar Oostende tijdens de jaren '80 en de jaren '90. De trein die jij bedoelde was inderdaad tijdelijk, er was toen geen plek in Luik om die trein te stallen vanweg een verbouwing.
En voor het eerste punt, Nederland is groter dan dat plakje grond achter de waterlinie. De oude Beneluxtrein reed trouwens ieder uur naar Brussel, heel wat beter dan de mislukte Fyra. Ende Beneluxtrein nam ook nog eens fietsen mee.
Ik reis al zowat m'n hele leven over de grens tussen Nederland en België. Dus ik weet heus wel wat er altijd reed. Spoorboekjes had ik niet nodig, de info zat en zit in m'n hoofd.
Ja, en met overstappen in Brussel kwam je meestal in Parijs. Directe treinen zijn altijd duurder en aangezien de topicstarter er vooral goedkoop heen wil is de overstapvariant vaak handiger.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Dit topic gaat over treinen naar Parijs. De Benelux reed en rijdt daar helemaal niet heen, en de Fyra ook niet.
Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:26 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ja, en met overstappen in Brussel kwam je meestal in Parijs. Directe treinen zijn altijd duurder en aangezien de topicstarter er vooral goedkoop heen wil is de overstapvariant vaak handiger.
Via Lille is een optie.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.
Ja, dat kan, maar dan moet je een stuk met de TER en je staat dan meer dan een uur te wachten in Amiens, als je de hogesnelheidstreinen met yield management wil vermijden. Ideaal is dat niet.quote:
quote:Op zondag 21 juni 2015 16:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.
Niet alleen tussen Brussel en Parijs (en niet te vergeten Namen-Parijs). Dat is maar een voorbeeld. Maar er is langzaam licht aan het einde van de tunnel. In Duitsland begint men langzaam te snappen dat er ook liefhebbers zijn van IC's. Daar lijkt het dieptepunt bereikt te zijn.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Kortom, je eigenlijke klacht is niet het tariefsysteem van de Thalys maar het totale afschaffen van gewone intercity-treinen tussen Brussel en Parijs.
In Duitsland is het een reactie van de spoorwegen op de liberalisering van de markt voor langeafstandsbussen (die met goedkope bustickets een flink marktaandeel hebben veroverd).quote:Op zondag 21 juni 2015 17:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
[..]
Niet alleen tussen Brussel en Parijs (en niet te vergeten Namen-Parijs). Dat is maar een voorbeeld. Maar er is langzaam licht aan het einde van de tunnel. In Duitsland begint men langzaam te snappen dat er ook liefhebbers zijn van IC's. Daar lijkt het dieptepunt bereikt te zijn.
De variant Maubeuge is trouwens met een van de weinige IC's (in Frankrijk Corail) die er nog over zijn.
Nee, het is omdat ze het snijden in de IC's zo ver hadden doorgedreven dat er steden waren die helemaal afgesloten waren van het hoofdnet. Een stad als Trier had bijvoorbeeld al zowat betere verbindingen met Brussel dan met Keulen of Frankfurt. Onder druk moest de DB beloven dat vanaf komend jaar alle steden boven een bepaald aantal inwoners tenminste een IC aansluiting hebben.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:53 schreef Igen het volgende:
[..]
In Duitsland is het een reactie van de spoorwegen op de liberalisering van de markt voor langeafstandsbussen (die met goedkope bustickets een flink marktaandeel hebben veroverd).
Nee, daar klopt echt helemaal niks van. Ten eerste is het niks wat volgend jaar wordt ingevoerd maar slechts een visie voor 2030, ten tweede gaat het helemaal niet om alle steden boven een bepaald inwonertal, en ten derde was het, zoals ik al zei, in belangrijke mate de concurrentie van de vrijgegeven busmarkt die hiervoor heeft gezorgd en geen politieke druk.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:56 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Nee, het is omdat ze het snijden in de IC's zo ver hadden doorgedreven dat er steden waren die helemaal afgesloten waren van het hoofdnet. Een stad als Trier had bijvoorbeeld al zowat betere verbindingen met Brussel dan met Keulen of Frankfurt. Onder druk moest de DB beloven dat vanaf komend jaar alle steden boven een bepaald aantal inwoners tenminste een IC aansluiting hebben.
En de ene keer is dat goedkope kaartje wel beschikbaar en log je een volgend moment in is dat kaartje niet meer beschikbaar. En daarna toch weer wel.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:23 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Je moet vaak spelen met de instellingen, dan krijg je ineens later nog mooie prijzen. Bij de Deutsche Bahn kun je bijvoorbeeld de optie ICE weghalen, dan kun je vaak vlak voor vertrek nog leuke prijzen krjigen voor een uurtje langer reizen.
Ik vraag me trouwens sowieso af waarom er niet meer met bussen wordt gedaan in dit deel van de wereld. Is goedkoper, flexibeler en je hebt er minder dure infrastructuur investeringen voor nodig. En je kunt bij wijze van spreke morgen een route toevoegen of veranderen als daar vraag naar is. In de meeste landen zijn bussen de primaire vorm van lange afstands transport en ik vind het zelf iig prima werken.quote:Op zondag 21 juni 2015 18:02 schreef Igen het volgende:
in belangrijke mate de concurrentie van de vrijgegeven busmarkt die hiervoor heeft gezorgd
Dat komt, denk ik, omdat de trein goed is voor de "gevoelde" bereikbaarheid van een stad, en het is niet goed voor de staatskas en voor het milieu als treinen halfleeg rondrijden omdat er zo veel concurrentie van de bus is.quote:Op zondag 21 juni 2015 18:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens sowieso af waarom er niet meer met bussen wordt gedaan in dit deel van de wereld. Is goedkoper, flexibeler en je hebt er minder dure infrastructuur investeringen voor nodig. En je kunt bij wijze van spreke morgen een route toevoegen of veranderen als daar vraag naar is. In de meeste landen zijn bussen de primaire vorm van lange afstands transport en ik vind het zelf iig prima werken.
Probeer eens een andere computer of wis je cookies. Vak onthoudt zo'n site dat je vaker naar dit ticket hebt gezocht en schroeft dan de prijs omhoog.quote:Op zondag 21 juni 2015 18:08 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
En de ene keer is dat goedkope kaartje wel beschikbaar en log je een volgend moment in is dat kaartje niet meer beschikbaar. En daarna toch weer wel.
Het klopt echt van geen kant, die site van NS international.
Eh, ja?quote:Op zondag 21 juni 2015 18:58 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Probeer eens een andere computer of wis je cookies. Vak onthoudt zo'n site dat je vaker naar dit ticket hebt gezocht en schroeft dan de prijs omhoog.
Over vrije marktwerking gesproken....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |