abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154569921
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:41 schreef FoXje het volgende:

[..]

Leuke theorie, maar als er 5 fietsers naast elkaar fietsen
Hier gaat het al fout, ik heb buiten een wedstrijd op een afgezette weg nog nooit gezien dat 5 wielrenners naast elkaar fietsen. De gebruikelijke regel is dat je met maximaal 2 man naast elkaar fietst.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 23 juli 2015 @ 15:59:27 #152
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154569978
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
1. Ik ben er zelf een voorstander van om een bel te gebruiken. Helaas blijken de meeste mensen daar slecht op te reageren, ze reageren er pas op als je belt van een kleine afstand en dan is het te laat.

Wat dacht je er van om gewoon even te remmen en op een langzame snelheid om de fietser heen te gaan. In plaats van als een bezetene gaan bellen (en schreeuwen) om er daarna op volle snelheid langs te gaan.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_154570004
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:56 schreef GekkePoes het volgende:
Ik vind het zo jammer dat ze niet altijd even vriendelijk achterelkaar gaan fietsen als ze buiten wedstrijd verband een hele weg in beslag nemen
Sinds wanneer neem je met twee wielrenners heel de weg in beslag? Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat jij hen niet rakelings kan inhalen omdat er verkeer van de andere kant komt. Ja, dat is nu net de bedoeling, daarom is het veiliger om met twee man op zo'n gedeelde weg te fietsen dan met 1 man breed, in het laatste geval halen ze je wel rakelings in terwijl er ook een auto van de andere kant komt, of erger, terwijl er een bus of tractor van de andere kant komt.
Ik kan me voorstellen dat jij het vervelend vindt dat je eventjes moet wachten met in te halen maar guess what, dat hoort bij het verkeer, dat moeten die wielrenners ook vaak doen bij gewone voertuigen die in de weg staan.
#NoDAPL
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:00:47 #154
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154570025
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
2. Het klopt dat de meeste wielrenners geen bel hebben. Ik vind het niet verstandig. Dat je die voor een wedstrijd van je fiets haalt is logisch maar voor een training op de openbare weg hoort die er op te zitten. Ze hebben daar prima bellen voor. Helaas blijkt een bel wel weinig effectief te zijn omdat veel mensen er slecht op reageren. Ze schatten in dat ze nog heel erg veel tijd hebben terwijl dat niet zo is omdat de afstand nog groot is op het moment dat je belt, waarom ze niet gewoon meteen even rechts houden of achter elkaar gaan fietsen (fietspad voor 2 fietsers breed) is voor mij een raadsel maar het gebeurt veel. Voor de duidelijkheid, ik verwacht niet dat mensen binnen een halve seconde reageren of zo, ik bel ruim op tijd (een afstand van honderden meters).
Waarom rem je niet gewoon een beetje bij?
pi_154570044
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sinds wanneer neem je met twee wielrenners heel de weg in beslag? Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat jij hen niet rakelings kan inhalen omdat er verkeer van de andere kant komt. Ja, dat is nu net de bedoeling, daarom is het veiliger om met twee man op zo'n gedeelde weg te fietsen dan met 1 man breed, in het laatste geval halen ze je wel rakelings in terwijl er ook een auto van de andere kant komt, of erger, terwijl er een bus of tractor van de andere kant komt.
Ik kan me voorstellen dat jij het vervelend vindt dat je eventjes moet wachten met in te halen maar guess what, dat hoort bij het verkeer, dat moeten die wielrenners ook vaak doen bij gewone fietsers en auto's die in de weg staan. Ja, ook auto's, binnen de bebouwde kom komt dat regelmatig voor.
Ik had het niet over twee. Er fietsen hier altijd een groepje van 10 bij mij in de buurt. en die gaan dan met 4 of 5 naast elkaar op die smalle landweggetjes. En die reageren altijd erg aggeresief, ook als je ze tegemoet rijd.
🐱
pi_154570045
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:59 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Wat dacht je er van om gewoon even te remmen en op een langzame snelheid om de fietser heen te gaan.
Wat heb jij toch tegen een minder lage snelheid? Het is geen sport meer als je steeds honderden meters lang 15-20 km/u moet fietsen.
#NoDAPL
pi_154570063
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:01 schreef GekkePoes het volgende:

[..]

Ik had het niet over twee. Er fietsen hier altijd een groepje van 10 bij mij in de buurt. en die gaan dan met 4 of 5 naast elkaar op die smalle landweggetjes. En die reageren altijd erg aggeresief, ook als je ze tegemoet rijd.
Dat zijn dan duidelijk wielertoeristen en geen wielrenners. ;)
Ken jij dat verschil?
Wielertoeristen: een vriendengroepje wat samen een racefiets heeft gekocht en 1 keer per week tot 1 keer per maand eens met de vriendengroep gaat fietsen.
Wielrenners: mensen die het als sport doen, die een paar keer per week trainen en doorgaans ook lid zijn van een wielrenclub.
#NoDAPL
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:03:08 #158
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154570093
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat heb jij toch tegen een minder lage snelheid? Het is geen sport meer als je steeds honderden meters lang 15-20 km/u moet fietsen.
Dat is rekening houden met andere weggebruikers. Net zoals jij verwacht dat automobilisten dat ook op deze manier bij wielrenners doen. Als je vrij baan wil racen ga je naar een daarvoor bestemde plek toe.
pi_154570143
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:03 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Dat is rekening houden met andere weggebruikers.
Dat doe ik dan ook altijd door op honderden meters afstand al te bellen. Vaak gaat dat goed maar als die persoon of personen daar niet op reageren dan kan ik er weinig aan doen, of dat het nu is doordat ze het negeren of doordat ze naar muziek luisteren of met een telefoontje aan het spelen zijn. Ik bedank zelfs mensen die eventjes achter elkaar zijn gaan fietsen, dat is hoffelijker dan wat 99% van de verkeersdeelnemers doet, nietwaar? ;)
Doe jij dat?
#NoDAPL
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:05:46 #160
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154570182
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat doe ik dan ook altijd door op honderden meters afstand al te bellen. Vaak gaat dat goed maar als die persoon of personen daar niet op reageren dan kan ik er weinig aan doen. Ik bedank zelfs mensen die eventjes achter elkaar zijn gaan fietsen, dat is hoffelijker dan wat 99% van de verkeersdeelnemers doet, nietwaar? ;)
Doe jij dat?
Ik ben zelfs zo hoffelijk dat ik anderen totaal niet irriteer door me met een racefiets op de weg te bevinden.
pi_154570201
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[quote]0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat zijn dan duidelijk wielertoeristen en geen wielrenners. ;)
Ken jij dat verschil?
Wielertoeristen: een vriendengroepje wat samen een racefiets heeft gekocht en 1 keer per week tot 1 keer per maand eens met de vriendengroep gaat fietsen.
Wielrenners: mensen die het als sport doen, die een paar keer per week trainen en doorgaans ook lid zijn van een wielrenclub.
Ja dat zijn dus wielertoeristen, en dan dure pakjes aan, helmen van een duur merk, en dan na 20 km bij een terras in de schaduw gaan zitten met een capuchino en appelgebak met slagroom. :D
🐱
pi_154570259
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:00 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Waarom rem je niet gewoon een beetje bij?
In geval van nood doe ik het, niet als ik er langs kan. Waarom niet? Omdat ik aan het sporten ben en omdat ik er alles aan doe om mensen ruim op tijd te verwittigen zodat ze op hun gemak kunnen reageren (zelfs als ze 80 jaar oud zijn). Ik neem hier alle marge die de ander zich kan wensen.
#NoDAPL
pi_154570288
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:06 schreef GekkePoes het volgende:

[..]

Ja dat zijn dus wielertoeristen, en dan dure pakjes aan, helmen van een duur merk, en dan na 20 km bij een terras in de schaduw gaan zitten met een capuchino en appelgebak met slagroom. :D
Precies, dat heeft niets met wielrenners te maken. ;)
Van mij mogen ze maar eerbiedig wel de regels die binnen de sport gelden en ga niet met meer dan 2 man naast elkaar fietsen en zo.
Veel wielrenners vinden het trouwens ook leuk om af en toe halverwege een tocht bij een abdij wat te drinken een een stuk warme appeltaart met slagroom te eten maar dan wel in combinatie met een fatsoenlijke afstand.
#NoDAPL
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:09:24 #164
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154570310
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In geval van nood doe ik het, niet als ik er langs kan. Waarom niet? Omdat ik aan het sporten ben en omdat ik er alles aan doe om mensen ruim op tijd te verwittigen zodat ze op hun gemak kunnen reageren (zelfs als ze 80 jaar oud zijn). Ik neem hier alle marge die de ander zich kan wensen.
Sporten op de openbare weg :')
pi_154570378
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:09 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Sporten op de openbare weg :')
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Volgens welk wetsartikel? :?
Newsflash: fietsers verplaatsen zich met een lagere snelheid dan automobilisten en motorrijders. Ja, zelfs de beste fietsers. Meten met twee maten en zo. Als een motor dat doet is het ok maar oh wee als je het op eigen kracht doet, dat moeten we niet hebben!
#NoDAPL
pi_154570402
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:05 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Ik ben zelfs zo hoffelijk dat ik anderen totaal niet irriteer door me met een racefiets op de weg te bevinden.
Ik betwijfel ten zeerste dat jij andere mensen niet irriteert ergert als weggebruiker.
#NoDAPL
pi_154570423
Ik vind die pakjes wel sexy bij de juiste persoon
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:15:20 #168
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154570513
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik betwijfel ten zeerste dat jij andere mensen niet irriteert ergert als weggebruiker.
Nee nooit, ik ben altijd voorbeeldig in het verkeer. Haalde er op de basisschool ook hele hoge punten voor.
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:17:35 #169
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154570595
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

In de reacties op het stuk van Pascal Cuijpers bleek dat toerfietsers en wielrenners zich (net als iedereen) graag serieus genomen voelen. Laat ik daarom serieus zijn: je kunt niet koersen op de openbare weg. Voor wie langzaam fietst of wandelt, is het schrikken om plotseling gepasseerd te worden door een geluidloze figuur op een fiets. Of, wanneer je zoals mijn familielid in een rolstoel zit en dus geen kant op kunt, kan het nogal bedreigend lijken als een clubje fietsers je tegemoet stormt, om pas op het allerlaatste moment een zwieper opzij te maken, zodat zo min mogelijk van de ideale lijn wordt afgeweken. Laat mij nog serieuzer zijn: uw ideale lijn is niet die van mijn familielid. Uw plezier is hem tot last, en brengt hem mogelijk zelfs in gevaar – want wie zegt mij dat vermoeide renner vier of vijf in de groep ook nog lucide genoeg is om op tijd opzij te sturen?

Ooit werd ik als achtjarige samen met mijn buurjongen bij de overbuurman geroepen. Wij hadden drie jaar lang tegen de blinde muur aan de zijkant van zijn garage gevoetbald, maar dat moest nu afgelopen zijn. Wij schoten te hard, ons spel was sport geworden en sport, aldus de overbuurman, hoorde niet thuis op straat, maar op het voetbalveld. Later sloten zich andere buren bij hem aan, zodat we verbannen werden van ons pleintje en voortaan ons heil moesten zoeken op het verderop gelegen veldje.

Wij waren destijds onze buren tot last. En net als wielrenners nu, reageerden ook wij verontwaardigd: de straat was van iedereen, waar moesten we dan terecht en wij waren toch niet de enigen die overlast veroorzaakten, enzovoort.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-op-de-openbare-weg/
pi_154570638
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:29 schreef Fretwork het volgende:
Je hebt ze echter die bij het zien van een wielrenner compleet in anger mode schieten. Hierbij versta ik; uitschelden, afsnijden, overdreven toeteren, met scheurende banden vlak voor je optrekken.
Dat klopt, mensen reageren anders op een wielrenner dan op een gewone fietser die exact hetzelfde fietst. Ik weet dat omdat ik ook wel eens met tragere snelheden fiets op mijn racefiets wanneer ik de man met de hamer ben tegen gekomen. Je fietst hetzelfde als dat je zou doen op je stadsfiets maar je moet nog steeds alerter reageren omdat andere weggebruikers anders reageren.

quote:
Je bent hoe dan ook de lul... Geen bel, dan horen ze je niet. Bel, dan horen sommigen je niet, anderen reageren boos. Roepen, dan ben je agressief...
Ook dat klopt. Bellen gaat in meer dan de helft van de gevallen goed maar in aanzienlijk minder dan 80% van de gevallen. Dat roepen is gewoon om te verwittigen, het is niet agressief maar zo wordt het wel ervaren door sommige mensen.
#NoDAPL
pi_154570924
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:17 schreef hmmmz het volgende:

[..]

In de reacties op het stuk van Pascal Cuijpers bleek dat toerfietsers en wielrenners zich (net als iedereen) graag serieus genomen voelen. Laat ik daarom serieus zijn: je kunt niet koersen op de openbare weg. Voor wie langzaam fietst of wandelt, is het schrikken om plotseling gepasseerd te worden door een geluidloze figuur op een fiets. Of, wanneer je zoals mijn familielid in een rolstoel zit en dus geen kant op kunt, kan het nogal bedreigend lijken als een clubje fietsers je tegemoet stormt, om pas op het allerlaatste moment een zwieper opzij te maken, zodat zo min mogelijk van de ideale lijn wordt afgeweken. Laat mij nog serieuzer zijn: uw ideale lijn is niet die van mijn familielid. Uw plezier is hem tot last, en brengt hem mogelijk zelfs in gevaar – want wie zegt mij dat vermoeide renner vier of vijf in de groep ook nog lucide genoeg is om op tijd opzij te sturen?

Ooit werd ik als achtjarige samen met mijn buurjongen bij de overbuurman geroepen. Wij hadden drie jaar lang tegen de blinde muur aan de zijkant van zijn garage gevoetbald, maar dat moest nu afgelopen zijn. Wij schoten te hard, ons spel was sport geworden en sport, aldus de overbuurman, hoorde niet thuis op straat, maar op het voetbalveld. Later sloten zich andere buren bij hem aan, zodat we verbannen werden van ons pleintje en voortaan ons heil moesten zoeken op het verderop gelegen veldje.

Wij waren destijds onze buren tot last. En net als wielrenners nu, reageerden ook wij verontwaardigd: de straat was van iedereen, waar moesten we dan terecht en wij waren toch niet de enigen die overlast veroorzaakten, enzovoort.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-op-de-openbare-weg/
Het is best een aardig stukje en demagogisch gezien is het een knap staaltje (de suggestie door die 8 jaar er bij te halen ;)) maar de vergelijking gaat krom aangezien wielrenners niet daar fietsen waar er veel mensen zijn, ze zoeken juist de plaatsen op waar er weinig mensen zijn. Normale wielrenners althans. Wielrenners haten dorpskernen, pleintjes, woonwijken etc. (als ze op de fiets zitten ;)), daar willen ze niet doorheen. Soms moet je helaas maar dat wil je niet! Wielrenners wille op lange rechte wegen fietsen waar er weinig kruispunten zijn en waar er weinig verkeersdeelnemers zijn. Bijv. langs kanalen, daar kom je 1 keer per kilometer iemand tegen die je moet inhalen terwijl het fietspad breed genoeg is. Uitgestrekte landelijke gemeentes zijn ook erg populair, hetzelfde verhaal: weinig mensen, brede wegen, weinig kruispunten. Dat is waar wielrenners fietsen. Om daar te geraken moeten ze eventjes uit hun drukke buurt vertrekken en soms moet je eventjes door een dorpskern wat in de weg ligt tussen twee geschikte plaatsen.

Terzijde, hadden ze in jouw buurt geen trapveldje? Verstandige gemeentes/dorpjes leggen dat aan zodat de kinderen daar lekker kunnen voetballen. Kinderen blij, volwassenen blij.
#NoDAPL
  donderdag 23 juli 2015 @ 16:33:54 #172
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_154571262
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is best een aardig stukje en demagogisch gezien is het een knap staaltje (de suggestie door die 8 jaar er bij te halen ;)) maar de vergelijking gaat krom aangezien wielrenners niet daar fietsen waar er veel mensen zijn, ze zoeken juist de plaatsen op waar er weinig mensen zijn. Normale wielrenners althans. Wielrenners haten dorpskernen, pleintjes, woonwijken etc. (als ze op de fiets zitten ;)), daar willen ze niet doorheen. Soms moet je helaas maar dat wil je niet! Wielrenners wille op lange rechte wegen fietsen waar er weinig kruispunten zijn en waar er weinig verkeersdeelnemers zijn. Bijv. langs kanalen, daar kom je 1 keer per kilometer iemand tegen die je moet inhalen terwijl het fietspad breed genoeg is. Uitgestrekte landelijke gemeentes zijn ook erg populair, hetzelfde verhaal: weinig mensen, brede wegen, weinig kruispunten. Dat is waar wielrenners fietsen. Om daar te geraken moeten ze eventjes uit hun drukke buurt vertrekken en soms moet je eventjes door een dorpskern wat in de weg ligt tussen twee geschikte plaatsen.

Terzijde, hadden ze in jouw buurt geen trapveldje? Verstandige gemeentes/dorpjes leggen dat aan zodat de kinderen daar lekker kunnen voetballen. Kinderen blij, volwassenen blij.
Ik weet niet waar jij fietst, maar hier in Brabant is het in het weekend behoorlijk druk met gewone normale recreatiefietsers. Die fietsen op de fietspaden tussen de uitgestrekte landelijke gemeentes. De weekendwielrenners en weekendwielrengroepjes proberen daar zo snel mogelijk tussendoor te crossen.
pi_154571510
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 15:46 schreef Fretwork het volgende:
Van de mensen die ik tegen kom tijdens zo'n rit rijden de meeste alleen, een aantal met 2-4. Grote groepen kom ik echt amper tegen. Het is mij dan ook een raadsel hoe jij aan je schatting kom, Fox...
Voor mij hetzelfde, ik ben op de laatste 500-1000 kilometer 1 keer een grote groep tegengekomen (een groepstraining van een wielrenclub), voor de rest steeds 1-4 en dit op een route waarvan een groot stuk populair is bij de wielrenners in de buurt (ik kom er elke rit een flink aantal tegen, ongeacht op wat voor tijdstip ik fiets, variėrend van recreatief ontspannend tot getalenteerd en volle bak). Bij die groepstrainingen van wielrenclubs heb je weinig te vrezen, daar gelden strenge regels.
#NoDAPL
pi_154571704
Wielrenners die breder dan 2 man fietsen op de dijken hier in de buurt, zijn hun nog niet ingedaalde balletjes niet waard in ieder geval.
pi_154571746
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 16:33 schreef hmmmz het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij fietst, maar hier in Brabant is het in het weekend behoorlijk druk met gewone normale recreatiefietsers. Die fietsen op de fietspaden tussen de uitgestrekte landelijke gemeentes.
Dat klopt, daar horen ze toch ook te fietsen? Jij zegt het zelf ("uitgestrekte landelijke"), dit zijn de plaatsen waar er veel ruimte is terwijl er een lage verkeersdichtheid is. Ik heb al aangegeven waar ik fiets: langs kanalen en in landelijke gemeentes waar er een lage verkeersdensiteit is, een voorbeeld van het laatste vind je ten zuidwesten van Eindhoven (bijvoorbeeld Vessem, een omgeving die bij uitstek geschikt is voor een groep wielrenners).

quote:
De weekendwielrenners en weekendwielrengroepjes proberen daar zo snel mogelijk tussendoor te crossen.
Ik train op alle dagen van de week, het is maar net hoe het uitkomt, per week train ik minstens 3 keer. Mijn trainingen variėren van kort (iets meer dan 60 km.) en intensief (30-40 km/u) tot lang (100+) en rustig (25-30 km/u). Dit als ik solo fiets.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')