Tikfoutje van mijquote:Op woensdag 17 juni 2015 20:11 schreef Janneke141 het volgende:
Foutje in TT, het gaat niet over asielzoekers
kijk ook even op http://www.leeuwendaal.nl/invulling-40-urige-werkweek/quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef geelkuikentje het volgende:
Nog even een vraag over de CAO basisonderwijs:
Mijn vrouw werkt 3 dagen in de week in het basisonderwijs. Maandag, dinsdag en woensdag.
Haar WTF (werktijdsfactor) is momenteel 0,6538. Met de nieuwe CAO (die nog niet goedgekeurd is overigens) gaat er gewerkt worden met een 40 urige werkweek. De nieuwe WTF zou worden 0,575. Dus daar moet mee ingestemd worden (lager salaris) of het aantal uren per week moet omhoog.
Even een berekening:
Ma (8,5 uur), di (8,5 uur) en wo (6 uur) maakt 23 uur die gewerkt worden. 23/40 = 0,575 (nieuwe WTF).
0,6538 (oude WTF) * 40 = 26,152. Maakt een verschil van 3,152 uur. Mijn vrouw zou deze 3,152 uur meer moeten gaan maken in de week om aan dezelfde WTF te komen als de oude.
Keuze 1: zelfde aantal uren dus 0,575 als WTF en dus een lager salaris
Keuze 2: 3,152 meer uren maken in de week dus 0,6538 als WTF en zelfde salaris
Zo is het uitgelegd door de directie. Dus voor hetzelfde werk zou ze minder gaan verdienen.
Momenteel is alleen optie 1 mogelijk. Maar mocht je helaas ziek worden dan krijg je ook minder inkomsten bij een lagere WTF. Pensioenopbouw wordt volgens mij ook anders. Een heleboel dingen die niet in het voordeel van mijn vrouw zijn.
Ergens klopt hier iets niet maar ik zie het even niet...
Dat blijft een lastig punt. Het mag niet 'zomaar' want officieel moet het in overleg gaan, maar je kunt zelf ook wel verzinnen wat er gebeurt als iedereen op vrijdag niet wil werken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:32 schreef geelkuikentje het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.
Komt er nog een vraag naar boven. De directie wil mogelijk de dagen dat mijn vrouw werkt wijzigen in het nieuwe schooljaar (2015-2016).
Ze wil wel blijven werken op maandag, dinsdag en woensdag. Mag de directie dit zo maar aanpassen naar bijvoorbeeld woensdag, donderdag en vrijdag? Dat lijkt me niet...
Ik kan het niet vinden in kopje 2. Arbeidsduur en formatiebeleid of misschien staat het ergens anders.
Ik kan niet zo maar dagen verzetten qua thuis zijn bij mijn zoon (ik ben thuis op di). Mijn (schoon)ouders passen ook één dag in de week op (ma). Een dag gaat de kleine naar het kinderdagverblijf (wo). Dat allemaal verzetten gaat niet dus wil mijn vrouw op ma, di en woe blijven werken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat blijft een lastig punt. Het mag niet 'zomaar' want officieel moet het in overleg gaan, maar je kunt zelf ook wel verzinnen wat er gebeurt als iedereen op vrijdag niet wil werken.
Ja, dat is vaak de reden. Maar dat geldt voor anderen ook.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:41 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Ik kan niet zo maar dagen verzetten qua thuis zijn bij mijn zoon (ik ben thuis op di). Mijn (schoon)ouders passen ook één dag in de week op (ma). Een dag gaat de kleine naar het kinderdagverblijf (wo). Dat allemaal verzetten gaat niet dus wil mijn vrouw op ma, di en woe blijven werken.
Een kdv dag wijzigen is per schooljaar toch hopelijk wel mogelijk? En misschien willen opa en oma ook wel zo lief zijn om een andere dag te pakken.quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:41 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Ik kan niet zo maar dagen verzetten qua thuis zijn bij mijn zoon (ik ben thuis op di). Mijn (schoon)ouders passen ook één dag in de week op (ma). Een dag gaat de kleine naar het kinderdagverblijf (wo). Dat allemaal verzetten gaat niet dus wil mijn vrouw op ma, di en woe blijven werken.
Wat wil je nu precies bereiken met deze herhaalde opsomming van onmogelijkheden?quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:55 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik snap dat het lastig is vanuit de werkgever/roostermaker om zo'n rooster te maken voor alle leerkrachten rekeninghoudend met alles en iedereen. Dat is vrijwel onmogelijk. Mijn ouders kunnen niet zo maar wijzigen (mijn vader werkt nog, komt eens in de 2 weken op maandag, andere maandag bij ander kleinkind, mijn moeder heeft hernia en kan de kleine zelf niet tillen). Dinsdag is voor mij contractueel mijn vrije dag. Woensdag zou eventueel kunnen wijzigen maar dat zou niet uitmaken omdat het bij school mogelijk van ma, di, wo naar wo, do, vr gaat. Dat maakt dus niet uit...
En onderhandelen dat het ma di en vr zou worden? of misschien dat jij bij jouw baan kan regelen dat je op do thuis bent en dan ma do en vr aanbiedt bij haar werkgever?quote:Op donderdag 18 juni 2015 22:55 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik snap dat het lastig is vanuit de werkgever/roostermaker om zo'n rooster te maken voor alle leerkrachten rekeninghoudend met alles en iedereen. Dat is vrijwel onmogelijk. Mijn ouders kunnen niet zo maar wijzigen (mijn vader werkt nog, komt eens in de 2 weken op maandag, andere maandag bij ander kleinkind, mijn moeder heeft hernia en kan de kleine zelf niet tillen). Dinsdag is voor mij contractueel mijn vrije dag. Woensdag zou eventueel kunnen wijzigen maar dat zou niet uitmaken omdat het bij school mogelijk van ma, di, wo naar wo, do, vr gaat. Dat maakt dus niet uit...
Bovendien is het natuurlijk zo dat het onderwijs geen kantoorbaan is. Die kinderen zitten daar 5 dagen per week en dan zal er een docent aanwezig moeten zijn. Juf Ans heeft kindjes, Juf Petra ook en dan er is nog een stagiair die wel een dagdeel in de week les wil geven, maar alleen op de stage-dagen vanuit de opleiding. Je kunt dan niet "eisen" of logischerwijs verwachten dat je recht hebt op bepaalde dagen of verworvenheden. Het is een beetje geven en nemen. De maandag, woensdag en vrijdag zijn over het algemeen populaire dagen, dan zul je in overleg met de directie en je collega's een sluitend rooster moeten maken waarbij iedereen een beetje inschikt.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 08:20 schreef Ynske het volgende:
Ik begrijp goed dat het niet makkelijk is om dingen te plannen als je kinderen hebt, maar dat wil niet zeggen dat je als je kinderen hebt altijd de meeste rechten hebt en daarmee maar dingen af kunt dwingen.
Hoe komt zij met deze 3 dagen op een WTF van 0,6538?quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef geelkuikentje het volgende:
Mijn vrouw werkt 3 dagen in de week in het basisonderwijs. Maandag, dinsdag en woensdag.Haar WTF (werktijdsfactor) is momenteel 0,6538.
Dat dus. Dat gedoe altijd met die kinderen. Al dat volk dat per se in het hoogseizoen weg moet en alle schoolvakanties wil hebben 'want ik heb kinderen en jij kan prima in het naseizoen'. Ja, dus? Die kinderen zijn jouw keuze, ik hoef niet opgezadeld te worden met de consequenties van jouw keuzesquote:Op vrijdag 19 juni 2015 08:20 schreef Ynske het volgende:
Ik begrijp goed dat het niet makkelijk is om dingen te plannen als je kinderen hebt, maar dat wil niet zeggen dat je als je kinderen hebt altijd de meeste rechten hebt en daarmee maar dingen af kunt dwingen.
Dat is een heel andere discussie (onlangs hier nog weer eens een keer gevoerd in een ander topic) en heeft niets met de CAO PO te maken.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 23:00 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat dus. Dat gedoe altijd met die kinderen. Al dat volk dat per se in het hoogseizoen weg moet en alle schoolvakanties wil hebben 'want ik heb kinderen en jij kan prima in het naseizoen'. Ja, dus? Die kinderen zijn jouw keuze, ik hoef niet opgezadeld te worden met de consequenties van jouw keuzes. Als ik in het hoogseizoen of een schoolvakantie vrij wil, heb ik er net zo veel recht op als elke andere collega. Alleen lijken juist die types die kinderen hebben, daar toch wat anders over te denken.
Natuurlijk kun je het erover hebben en in overleg is vast veel mogelijk, maar het is geen recht. Helaas denken velen dat wel.
Ja, oke. Maar toch, het vertroebelt imo het topic wel als we die hele discussie hier nog eens fijntjes overdoen.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 23:09 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat klopt, maar het is wel een reactie op wat TS halverwege het topic aangeeft, dat het lastig is om van dag te switchen 'want de kinderen'. Dus in die zin nog steeds relevant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |