abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153619560
Mijn vrouw werkt in het basisonderwijs. Ze werkt 3 dagen. Incidenteel moet ze wel eens op school komen voor een vergadering of andere 'werk' activiteiten. Het lijkt mij logisch dat de reiskosten van woon- en werkverkeer vergoed worden maar dit vind ik zo snel niet terug in de CAO.
Wie heeft een idee? Ik kijk er vast overheen. :s)
  woensdag 17 juni 2015 @ 19:49:53 #2
443790 W.White
You're goddamn right
pi_153619628
7.3 Vergoedingsregeling woning-werkverkeer
1. De werknemer wordt een forfaitaire vergoeding verstrekt in de kosten van het reizen
tussen de woning en de plaats van tewerkstelling, ongeacht het vervoermiddel, conform
bijlage A10 van deze cao.
2. Indien de werknemer zijn werkzaamheden in meerdere gebouwen verricht, wordt de
tegemoetkoming per gebouw berekend.
3. De afstand tussen de woning en de plaats van tewerkstelling wordt uitgedrukt in
kilometers enkele reis en wordt bepaald door de werkgever op basis van de snelste route
conform de ANWB-routeplanner.
4. Voor de eerste zeven kilometers enkele reis wordt geen vergoeding verstrekt. Dit is reeds
verwerkt in de tabel van bijlage A10 van deze cao, waarbij het aantal kilometers zoals is
vastgesteld in het derde lid bepalend is voor de vergoeding. Hierbij geldt een maximum
per reisdag per week.
5. Voor een werknemer die in een maand gemiddeld minder dan eenmaal per week tussen
de woning en dezelfde plaats van tewerkstelling reist, wordt de vergoeding per reisdag
(in de tabel van bijlage A10 van deze cao aangegeven) gedeeld door 4,35.
6. Werknemers behorend tot de functiecategorieën directie, onderwijsgevend personeel en
onderwijsondersteunend personeel met lesgevende en/of behandeltaken hebben
aanspraak op een tegemoetkoming in de reiskosten over maximaal 10 kalendermaanden
per schooljaar. De tegemoetkoming wordt niet uitbetaald in de maanden juli en
augustus.123
7. Werknemers behorend tot de functiecategorie onderwijsondersteunend personeel zonder
lesgebonden en/of behandeltaken hebben een aanspraak op een tegemoetkoming in de
reiskosten over maximaal 11 kalendermaanden per schooljaar. De tegemoetkoming
wordt niet uitbetaald in de maand juli.
8. Werknemers benoemd of aangesteld voor een kortere periode dan een heel schooljaar,
hebben recht op een maandelijkse vergoeding van reiskosten conform de tabel
opgenomen in bijlage A10 van deze cao, gedurende de gehele benoeming of aanstelling,
voor zover de in het zesde en zevende lid genoemde termijnen niet worden overschreden.
9. Wanneer er door de werknemer anders dan in verband met vakantieverlof gedurende
een periode van twee weken niet wordt gereisd naar de plaats van tewerkstelling, wordt
de aan de werknemer toe te kennen tegemoetkoming vanaf de derde week stopgezet.
10. Indien de werknemer in verband met de datum van indiensttreding of ontslag slechts een
deel van een maand reist, wordt de tegemoetkoming naar evenredigheid vastgesteld.
I am the one who knocks.
  woensdag 17 juni 2015 @ 19:54:48 #3
443790 W.White
You're goddamn right
pi_153620203
Nog even een vraag over de CAO basisonderwijs :P :
Mijn vrouw werkt 3 dagen in de week in het basisonderwijs. Maandag, dinsdag en woensdag.
Haar WTF (werktijdsfactor) is momenteel 0,6538. Met de nieuwe CAO (die nog niet goedgekeurd is overigens) gaat er gewerkt worden met een 40 urige werkweek. De nieuwe WTF zou worden 0,575. Dus daar moet mee ingestemd worden (lager salaris) of het aantal uren per week moet omhoog.

Even een berekening:
Ma (8,5 uur), di (8,5 uur) en wo (6 uur) maakt 23 uur die gewerkt worden. 23/40 = 0,575 (nieuwe WTF).
0,6538 (oude WTF) * 40 = 26,152. Maakt een verschil van 3,152 uur. Mijn vrouw zou deze 3,152 uur meer moeten gaan maken in de week om aan dezelfde WTF te komen als de oude.
Keuze 1: zelfde aantal uren dus 0,575 als WTF en dus een lager salaris
Keuze 2: 3,152 meer uren maken in de week dus 0,6538 als WTF en zelfde salaris

Zo is het uitgelegd door de directie. Dus voor hetzelfde werk zou ze minder gaan verdienen.
Momenteel is alleen optie 1 mogelijk. Maar mocht je helaas ziek worden dan krijg je ook minder inkomsten bij een lagere WTF. Pensioenopbouw wordt volgens mij ook anders. Een heleboel dingen die niet in het voordeel van mijn vrouw zijn.

Ergens klopt hier iets niet maar ik zie het even niet...
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:11:48 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153620300
Een werkgever (school) kan zich nog niet beroepen op een CAO die nog niet geldt.

Verder is het zo dat bij veranderende CAO's op een dergelijk punt vaak overgangsregelingen gemaakt worden, juist om door jou beschreven problemen te voorkomen. Je kan niet zomaar de arbeidsvoorwaarden verslechteren van iemand die al in dienst is, maar wel nieuwe mensen aannemen tegen die nieuwe voorwaarden. Daarom moet je sowieso wachten tot de CAO definitief is.

Foutje in TT, het gaat niet over asielzoekers
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 17 juni 2015 @ 20:12:57 #6
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_153620336
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:11 schreef Janneke141 het volgende:

Foutje in TT, het gaat niet over asielzoekers
Tikfoutje van mij :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:45:19 #7
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_153621301
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef geelkuikentje het volgende:
Nog even een vraag over de CAO basisonderwijs :P :
Mijn vrouw werkt 3 dagen in de week in het basisonderwijs. Maandag, dinsdag en woensdag.
Haar WTF (werktijdsfactor) is momenteel 0,6538. Met de nieuwe CAO (die nog niet goedgekeurd is overigens) gaat er gewerkt worden met een 40 urige werkweek. De nieuwe WTF zou worden 0,575. Dus daar moet mee ingestemd worden (lager salaris) of het aantal uren per week moet omhoog.

Even een berekening:
Ma (8,5 uur), di (8,5 uur) en wo (6 uur) maakt 23 uur die gewerkt worden. 23/40 = 0,575 (nieuwe WTF).
0,6538 (oude WTF) * 40 = 26,152. Maakt een verschil van 3,152 uur. Mijn vrouw zou deze 3,152 uur meer moeten gaan maken in de week om aan dezelfde WTF te komen als de oude.
Keuze 1: zelfde aantal uren dus 0,575 als WTF en dus een lager salaris
Keuze 2: 3,152 meer uren maken in de week dus 0,6538 als WTF en zelfde salaris

Zo is het uitgelegd door de directie. Dus voor hetzelfde werk zou ze minder gaan verdienen.
Momenteel is alleen optie 1 mogelijk. Maar mocht je helaas ziek worden dan krijg je ook minder inkomsten bij een lagere WTF. Pensioenopbouw wordt volgens mij ook anders. Een heleboel dingen die niet in het voordeel van mijn vrouw zijn.

Ergens klopt hier iets niet maar ik zie het even niet...
kijk ook even op http://www.leeuwendaal.nl/invulling-40-urige-werkweek/
pi_153652874
Bedankt voor de antwoorden.

Komt er nog een vraag naar boven. De directie wil mogelijk de dagen dat mijn vrouw werkt wijzigen in het nieuwe schooljaar (2015-2016).
Ze wil wel blijven werken op maandag, dinsdag en woensdag. Mag de directie dit zo maar aanpassen naar bijvoorbeeld woensdag, donderdag en vrijdag? Dat lijkt me niet...
Ik kan het niet vinden in kopje 2. Arbeidsduur en formatiebeleid of misschien staat het ergens anders.
  donderdag 18 juni 2015 @ 22:37:59 #9
346939 Janneke141
pi_153653042
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:32 schreef geelkuikentje het volgende:
Bedankt voor de antwoorden.

Komt er nog een vraag naar boven. De directie wil mogelijk de dagen dat mijn vrouw werkt wijzigen in het nieuwe schooljaar (2015-2016).
Ze wil wel blijven werken op maandag, dinsdag en woensdag. Mag de directie dit zo maar aanpassen naar bijvoorbeeld woensdag, donderdag en vrijdag? Dat lijkt me niet...
Ik kan het niet vinden in kopje 2. Arbeidsduur en formatiebeleid of misschien staat het ergens anders.
Dat blijft een lastig punt. Het mag niet 'zomaar' want officieel moet het in overleg gaan, maar je kunt zelf ook wel verzinnen wat er gebeurt als iedereen op vrijdag niet wil werken.
pi_153653182
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat blijft een lastig punt. Het mag niet 'zomaar' want officieel moet het in overleg gaan, maar je kunt zelf ook wel verzinnen wat er gebeurt als iedereen op vrijdag niet wil werken.
Ik kan niet zo maar dagen verzetten qua thuis zijn bij mijn zoon (ik ben thuis op di). Mijn (schoon)ouders passen ook één dag in de week op (ma). Een dag gaat de kleine naar het kinderdagverblijf (wo). Dat allemaal verzetten gaat niet dus wil mijn vrouw op ma, di en woe blijven werken.
  donderdag 18 juni 2015 @ 22:44:58 #11
346939 Janneke141
pi_153653286
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:41 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Ik kan niet zo maar dagen verzetten qua thuis zijn bij mijn zoon (ik ben thuis op di). Mijn (schoon)ouders passen ook één dag in de week op (ma). Een dag gaat de kleine naar het kinderdagverblijf (wo). Dat allemaal verzetten gaat niet dus wil mijn vrouw op ma, di en woe blijven werken.
Ja, dat is vaak de reden. Maar dat geldt voor anderen ook.

Je werkgever kan je formeel nooit een memo sturen met "volgend jaar werk je op die en die dagen". Maar de andere kant is ook dat jij geen briefje aan je werkgever kan geven waar op staat wanneer jij werkt. Het moet in overleg.

Het is bij ons zo geregeld dat de verzoeken voor werkdagen in drie prioriteiten worden ingedeeld: (1) andere baan of studie (2) kindergerelateerde wensen en (3) de rest. In de praktijk komen ze aan (3) nooit meer toe, met als gevolg dat mijn vrije dag door de roostermaker wordt bepaald. Ik weet ongeveer een week voor het schooljaar start, wat het wordt. Ik kan er vanalles van vinden, maar dat is hoe het werkt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 juni 2015 @ 22:46:17 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_153653324
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:41 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Een kdv dag wijzigen is per schooljaar toch hopelijk wel mogelijk? En misschien willen opa en oma ook wel zo lief zijn om een andere dag te pakken.

Ik kijk er misschien nu wel erg kinderloos tegen aan maar bekijk dit ook vanuit de kant van de werkgever die ook met roosters moet werken.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_153653659
Ik snap dat het lastig is vanuit de werkgever/roostermaker om zo'n rooster te maken voor alle leerkrachten rekeninghoudend met alles en iedereen. Dat is vrijwel onmogelijk. Mijn ouders kunnen niet zo maar wijzigen (mijn vader werkt nog, komt eens in de 2 weken op maandag, andere maandag bij ander kleinkind, mijn moeder heeft hernia en kan de kleine zelf niet tillen). Dinsdag is voor mij contractueel mijn vrije dag. Woensdag zou eventueel kunnen wijzigen maar dat zou niet uitmaken omdat het bij school mogelijk van ma, di, wo naar wo, do, vr gaat. Dat maakt dus niet uit...
  donderdag 18 juni 2015 @ 23:05:10 #14
346939 Janneke141
pi_153653971
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:55 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik snap dat het lastig is vanuit de werkgever/roostermaker om zo'n rooster te maken voor alle leerkrachten rekeninghoudend met alles en iedereen. Dat is vrijwel onmogelijk. Mijn ouders kunnen niet zo maar wijzigen (mijn vader werkt nog, komt eens in de 2 weken op maandag, andere maandag bij ander kleinkind, mijn moeder heeft hernia en kan de kleine zelf niet tillen). Dinsdag is voor mij contractueel mijn vrije dag. Woensdag zou eventueel kunnen wijzigen maar dat zou niet uitmaken omdat het bij school mogelijk van ma, di, wo naar wo, do, vr gaat. Dat maakt dus niet uit...
Wat wil je nu precies bereiken met deze herhaalde opsomming van onmogelijkheden?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 juni 2015 @ 23:08:50 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_153654098
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:55 schreef geelkuikentje het volgende:
En onderhandelen dat het ma di en vr zou worden? of misschien dat jij bij jouw baan kan regelen dat je op do thuis bent en dan ma do en vr aanbiedt bij haar werkgever?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 19 juni 2015 @ 08:20:33 #16
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_153659585
Ik vraag me af waarom de werkgeven van je vrouw maar moet buigen omdat de rest allemaal anders niet kan. Jullie hebben ervoor gekozen om kinderen te nemen, dan ben je ook zelf verantwoordelijk om flexibel te zijn zodat je ervoor kunt zorgen dat je kind opgevangen word als jij niet kunt.

Tuurlijk is het lullig dat het voorheen wel ging en nu niet meer, maar water bij de wijn van twee kanten is ook nogaltijd een optie.

Ik begrijp goed dat het niet makkelijk is om dingen te plannen als je kinderen hebt, maar dat wil niet zeggen dat je als je kinderen hebt altijd de meeste rechten hebt en daarmee maar dingen af kunt dwingen.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 19 juni 2015 @ 08:36:55 #17
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_153659703
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 08:20 schreef Ynske het volgende:

Ik begrijp goed dat het niet makkelijk is om dingen te plannen als je kinderen hebt, maar dat wil niet zeggen dat je als je kinderen hebt altijd de meeste rechten hebt en daarmee maar dingen af kunt dwingen.
Bovendien is het natuurlijk zo dat het onderwijs geen kantoorbaan is. Die kinderen zitten daar 5 dagen per week en dan zal er een docent aanwezig moeten zijn. Juf Ans heeft kindjes, Juf Petra ook en dan er is nog een stagiair die wel een dagdeel in de week les wil geven, maar alleen op de stage-dagen vanuit de opleiding. Je kunt dan niet "eisen" of logischerwijs verwachten dat je recht hebt op bepaalde dagen of verworvenheden. Het is een beetje geven en nemen. De maandag, woensdag en vrijdag zijn over het algemeen populaire dagen, dan zul je in overleg met de directie en je collega's een sluitend rooster moeten maken waarbij iedereen een beetje inschikt.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_153784689
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef geelkuikentje het volgende:
Mijn vrouw werkt 3 dagen in de week in het basisonderwijs. Maandag, dinsdag en woensdag.Haar WTF (werktijdsfactor) is momenteel 0,6538.
Hoe komt zij met deze 3 dagen op een WTF van 0,6538? :?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_153790637
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 08:20 schreef Ynske het volgende:
Dat dus. Dat gedoe altijd met die kinderen. Al dat volk dat per se in het hoogseizoen weg moet en alle schoolvakanties wil hebben 'want ik heb kinderen en jij kan prima in het naseizoen'. Ja, dus? Die kinderen zijn jouw keuze, ik hoef niet opgezadeld te worden met de consequenties van jouw keuzes :{w. Als ik in het hoogseizoen of een schoolvakantie vrij wil, heb ik er net zo veel recht op als elke andere collega. Alleen lijken juist die types die kinderen hebben, daar toch wat anders over te denken.

Natuurlijk kun je het erover hebben en in overleg is vast veel mogelijk, maar het is geen recht. Helaas denken velen dat wel.
Schip ahoy!
pi_153790851
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 23:00 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat dus. Dat gedoe altijd met die kinderen. Al dat volk dat per se in het hoogseizoen weg moet en alle schoolvakanties wil hebben 'want ik heb kinderen en jij kan prima in het naseizoen'. Ja, dus? Die kinderen zijn jouw keuze, ik hoef niet opgezadeld te worden met de consequenties van jouw keuzes :{w. Als ik in het hoogseizoen of een schoolvakantie vrij wil, heb ik er net zo veel recht op als elke andere collega. Alleen lijken juist die types die kinderen hebben, daar toch wat anders over te denken.

Natuurlijk kun je het erover hebben en in overleg is vast veel mogelijk, maar het is geen recht. Helaas denken velen dat wel.
Dat is een heel andere discussie (onlangs hier nog weer eens een keer gevoerd in een ander topic) en heeft niets met de CAO PO te maken.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_153790925
Dat klopt, maar het is wel een reactie op wat TS halverwege het topic aangeeft, dat het lastig is om van dag te switchen 'want de kinderen'. Dus in die zin nog steeds relevant.
Schip ahoy!
pi_153791295
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 23:09 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat klopt, maar het is wel een reactie op wat TS halverwege het topic aangeeft, dat het lastig is om van dag te switchen 'want de kinderen'. Dus in die zin nog steeds relevant.
Ja, oke. Maar toch, het vertroebelt imo het topic wel als we die hele discussie hier nog eens fijntjes overdoen.
.
pi_153791778
Daar kan ik me enerzijds iets bij voorstellen, maar dat komt natuurlijk ook door de vraag van TS.
Schip ahoy!
  woensdag 24 juni 2015 @ 07:17:33 #24
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_153796100
Ja dat was een heel leuk topic. Had zelfs een deeltje #2 :D

Verder zou ik gewoon is goed overleggen met beide werkgevers.
pi_153796150
Welke mogelijkheden hebben jullie wel TS? Ik lees namelijk vooral wat er bij jullie niet zou kunnen, niet echt constructief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')