abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153520659
Onze 81-jarige moeder rijdt nog steeds auto. Volgens haarzelf kan ze dat uitstekend. Volgens ons (3 kinderen en familie) is het wachten op een ongeluk.

Maar de auto is zó'n beetje de enige manier waarom ze de deur uit gaat. Ja, ze zou een zo'n gedeelde taxi kunnen nemen maar dat vindt ze niks.

Aan de ene kant denk ik, nou, ze moet er zelf achterkomen. Vroeg of laat knalt ze ergens tegenaan en is het probleem opgelost.

Aan de andere kant, als dat een fietser of voetganger is, is dat wel erg zuur.

Het klinkt alsof ik me niet druk maak over haar eigen welbevinden. Tot op zekere hoogte is dat zo; ze is zo stront eigenwijs dat het "wie niet horen wil moet maar voelen" gevoel ondertussen de doorslaggevende gedachte is.

Dus ik vroeg me af, is het mogelijk een rijvaardigheidstest aan te vragen waarbij, als ze niet slaagt, ze haar rijbewijs kwijt is? Dan is het aantoonbaar, door derden, aangetoond dat rijden niet meer veilig is en heeft het ook meteen de gewenste consequentie.

Sinds een week is ze ook onder bewind gesteld dus dat geeft misschien de legale ruimte om een test af te dwingen.

Ondertussen, als je een oude rode Citroen Saxo op je af ziet komen, hou afstand ! :-)
  zondag 14 juni 2015 @ 15:11:50 #2
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_153520786
Ik zou het niet weten of het af te dwingen is (juridisch helemaal niet lijkt me)
Maar zou je niet via andere wegen kunnen proberen om ''het gevaar op de weg'' zo klein mogelijk te houden? Bijvoorbeeld dat (als dat nog niet het geval is) je de handgeschakelde Saxo omruilt voor eentje met automaat of haar een soort opfriscursus laat doen bij een rijschool :P
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_153520880
Ja, ze heeft al een automaat. Maar het is niet zozeer dat ze een opfriscursus nodig heeft. Ze weet de regels wel. Maar soms zit ze gewoon even op verkeerde weghelft of rijdt een 1-richtingsweg van de verkeerde kant in. Of ziet iets niet... dat soort dingen......
pi_153520895
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 15:06 schreef wtkoos het volgende:
Onze 81-jarige moeder rijdt nog steeds auto. Volgens haarzelf kan ze dat uitstekend. Volgens ons (3 kinderen en familie) is het wachten op een ongeluk.

Maar de auto is zó'n beetje de enige manier waarom ze de deur uit gaat. Ja, ze zou een zo'n gedeelde taxi kunnen nemen maar dat vindt ze niks.

Aan de ene kant denk ik, nou, ze moet er zelf achterkomen. Vroeg of laat knalt ze ergens tegenaan en is het probleem opgelost.

Aan de andere kant, als dat een fietser of voetganger is, is dat wel erg zuur.

Het klinkt alsof ik me niet druk maak over haar eigen welbevinden. Tot op zekere hoogte is dat zo; ze is zo stront eigenwijs dat het "wie niet horen wil moet maar voelen" gevoel ondertussen de doorslaggevende gedachte is.

Dus ik vroeg me af, is het mogelijk een rijvaardigheidstest aan te vragen waarbij, als ze niet slaagt, ze haar rijbewijs kwijt is? Dan is het aantoonbaar, door derden, aangetoond dat rijden niet meer veilig is en heeft het ook meteen de gewenste consequentie.

Sinds een week is ze ook onder bewind gesteld dus dat geeft misschien de legale ruimte om een test af te dwingen.

Ondertussen, als je een oude rode Citroen Saxo op je af ziet komen, hou afstand ! :-)
Ik weet niet of het tot dwingends toe mogelijk is. Ik denk wel dat er rijscholen bereid zullen zijn om haar rijvaardigheid te toetsen en aan de hand daarvan adviezen te geven. Desnoods ga je zelf achterin zitten. En een theorie toets lijkt me ook geen overbodige luxe.
pi_153520934
zal eens bij een rijschool informeren ja.

Ik denk alleen niet dat het advies van een rijschool dwingend is.
pi_153520950
Of je doet een melding bij de politie om een vorderingsprocedure te starten bij het CBR https://www.cbr.nl/10869.pp?.

Het CBR doet dat namelijk alleen op melding van de politie of het OM.
pi_153521012
Bedankt !! Dat is een goede tip.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 14 juni 2015 @ 16:01:07 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_153521874
Ze zou toch al minimaal 2x gekeurd moeten zijn volgens de Rijksoverheid

quote:
Vanaf 75 jaar elke 5 jaar rijbewijskeuring
U moet zich als automobilist of motorrijder vanaf 75 jaar elke 5 jaar medisch laten keuren door het CBR. Uw rijbewijs is dan vanaf uw 65e korter geldig dan de gebruikelijke 10 jaar.

Let op: Uw rijbewijs is maximaal 5 jaar geldig als u een handicap of beperking heeft. Gaat u dit vernieuwen? Dan moet u zich altijd medisch laten keuren.
Is ze daar nog goed doorheen gekomen dan?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_153522276
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 16:01 schreef Rewimo het volgende:

[..]

zo'n keuring schijnt niet veel voor te stellen aangezien de oma van mijn ex ook nog mocht rijden van hen. En die durft niet harder dan 30 te gaan.
pi_153522551
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 16:01 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Zo'n keuring gaat niet over of je goed kunt rijden maar over of je medisch geschikt bent om te rijden. Als je stekeblind bent, word je afgekeurd.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 14 juni 2015 @ 16:56:37 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_153523184
Ah, ik dacht dat ze daarbij ook naar rijvaardigheid keken. Heeft niet al te veel nut dan, zo'n keuring. Gezondheid zegt niet al te veel over gedrag op de weg.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_153524095
Leuke kinderen zijn jullie :')
Ma heeft waarschijnlijk 60jaar of meer rijervaring.
Als jullie echt het beste met haar voor hebben, betalen jullie een paar rijlessen voor haar..
Geerd: "Ik zou ze allemaal keihard doen ! ! ! !"
  zondag 14 juni 2015 @ 17:31:09 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_153524147
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 15:15 schreef wtkoos het volgende:
Ja, ze heeft al een automaat. Maar het is niet zozeer dat ze een opfriscursus nodig heeft. Ze weet de regels wel. Maar soms zit ze gewoon even op verkeerde weghelft of rijdt een 1-richtingsweg van de verkeerde kant in. Of ziet iets niet... dat soort dingen......
Dat klinkt als een gewone weggebruiker :D

Maak je niet druk, en ga zeker niet proberen haar rijbewijs in te laten nemen, fijne kinderen :')

Mijn ouweheer is ook dik in de 80 rijdt nog elke dag, misschien niet zo vlot als vroeger maar het komt nog gewoon van a naar b.

Er komt ooit een dag dat je zelf ook 80 bent en je kinderen of kleinkinderen ook vinden dat je maar beter niet meer kunt rijden en dan zeg ook jij, dikke lul drie bier, ik blijf rijden. En terecht.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_153524409
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:29 schreef Ali-Chemicali het volgende:
Leuke kinderen zijn jullie :')
Ma heeft waarschijnlijk 60jaar of meer rijervaring.
Als jullie echt het beste met haar voor hebben, betalen jullie een paar rijlessen voor haar..
quote:
14s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:31 schreef Klonk het volgende:

[..]

Dat klinkt als een gewone weggebruiker :D

Maak je niet druk, en ga zeker niet proberen haar rijbewijs in te laten nemen, fijne kinderen :')

Mijn ouweheer is ook dik in de 80 rijdt nog elke dag, misschien niet zo vlot als vroeger maar het komt nog gewoon van a naar b.

Er komt ooit een dag dat je zelf ook 80 bent en je kinderen of kleinkinderen ook vinden dat je maar beter niet meer kunt rijden en dan zeg ook jij, dikke lul drie bier, ik blijf rijden. En terecht.
Totdat mevrouw op de verkeerde weghelft ineens een kind aanrijdt.
Als je constant fouten maakt in het verkeer hoor je er niet in thuis, klaar.

Rijervaring zegt niks als je niet meer fatsoenlijk kunt rijden.
pi_153524428
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:41 schreef totalvamp het volgende:

[..]

[..]

En wat is fatsoenlijk rijden volgens jou?
pi_153524463
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:42 schreef Ali-Chemicali het volgende:

[..]

En wat is fatsoenlijk rijden volgens jou?
Niet 1 richtingsverkeer in rijden tegen het verkeer in.
Op je eigen weghelft blijven.
Goed overzicht kunnen houden.

3 dingen die ze dus niet meer kan.
  zondag 14 juni 2015 @ 17:44:22 #17
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_153524471
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:41 schreef totalvamp het volgende:

[..]

[..]

Jij, ik, je buurman, iedereen maakt kans om dat kind aan te rijden, hoef je geen 80+ er voor te zijn.

Rij jij perfect?, geloof ik geen fuck van namelijk
pi_153524493
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:44 schreef totalvamp het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:44 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik ben ook weleens 1 inrichtings straat ingereden dus?
Op een andere weghelft heb je ook zo als je 2 sec afgeleid bent, zeker met smalle straatjes.
  zondag 14 juni 2015 @ 17:46:44 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_153524516
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:45 schreef Ali-Chemicali het volgende:

[..]

[..]

Op je eigen weghelft heb je ook zo als je 2 sec afgeleid bent.
Volgens Totalvamp mag je nu niet meer rijden
pi_153524542
quote:
14s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:46 schreef Klonk het volgende:

[..]

Volgens Totalvamp mag je nu niet meer rijden
Blijkbaar ja, kreeg nog een compliment van de instructeur dat hij geen enkele fout bij mij zag.
pi_153524557
Probeer in ieder geval alsjeblieft te voorkomen dat ze zegt "jullie hebben gelijk, ik koop een brommobiel". Als die je van je fiets afrijdt doet het precies evenveel pijn :{
  zondag 14 juni 2015 @ 17:49:52 #22
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_153524579
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:47 schreef Ali-Chemicali het volgende:

[..]

Blijkbaar ja, kreeg nog een compliment van de instructeur dat hij geen enkele fout bij mij zag.
Welja, verkeer is menselijk en we maken allemaal wel eens een foutje, ben sinds 20 jaar beroepsmatig onderweg, meer als een miljoen km gereden en ook zie wel eens iets over het hoofd, ook ik ben wel eens te lang aan het pielen met de airco of de radio. Maar ik moet dus stoppen met rijden :Y
pi_153524600
quote:
14s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:44 schreef Klonk het volgende:

[..]

Jij, ik, je buurman, iedereen maakt kans om dat kind aan te rijden, hoef je geen 80+ er voor te zijn.

Rij jij perfect?, geloof ik geen fuck van namelijk
Ja maar mijn buurman heeft niet het overzicht en reactiesnelheid van een oud dametje (letterlijk in dit geval). De kans is gewoon aanzienlijk groter met iemand die moeite heeft te rijden, blijkbaar moeilijk te snappen.

Niemand rijdt perfect, maar ik heb nog nooit dat soort fouten gemaakt nee. Ik hou goed afstand (2sec regel), geef netjes ruimte voor invoegers. Rij niet gehaast maar wel door, dring niemand op.
Ik kijk altijd in mijn spiegels bij het uitvoeren van acties om goed overzicht te houden. Zelfs in files zorg ik er voor dat er een groot genoege ruimte is tussen mij en mijn buurman om eventuele motorrijders door te laten.

Blijkbaar is het moeilijk rekening te houden met anderen op de weg voor een hoop mensen.

quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:45 schreef Ali-Chemicali het volgende:

[..]

[..]

Op een andere weghelft heb je ook zo als je 2 sec afgeleid bent, zeker met smalle straatjes.
Ja lever je rijbewijs maar in(deels gemeend), liever heb ik niet jouw types op de weg. Ow 2 seconden afgeleid is niks, maar ondertussen kun je wel een aanrijding veroorzaken met je dom gedrag.

Als je aan het rijden bent hou je je aandacht daarbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2015 17:51:30 ]
  zondag 14 juni 2015 @ 17:51:39 #24
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_153524610
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:50 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ja maar mijn buurman heeft niet het overzicht en reactiesnelheid van een oud dametje (letterlijk in dit geval). De kans is gewoon aanzienlijk groter met iemand die moeite heeft te rijden, blijkbaar moeilijk te snappen.

Niemand rijdt perfect, maar ik heb nog nooit dat soort fouten gemaakt nee. Ik hou goed afstand (2sec regel), geef netjes ruimte voor invoegers. Rij niet gehaast maar wel door, dring niemand op.
Ik kijk altijd in mijn spiegels bij het uitvoeren van acties om goed overzicht te houden. Zelfs in files zorg ik er voor dat er een groot genoege ruimte is tussen mij en mijn buurman om eventuele motorrijders door te laten.

Blijkbaar is het moeilijk rekening te houden met anderen op de weg voor een hoop mensen.

[..]

Ja lever je rijbewijs maar in, liever heb ik niet jouw types op de weg. Ow 2 seconden afgeleid is niks, maar ondertussen kun je wel een aanrijding veroorzaken met je dom gedrag.

Als je aan het rijden bent hou je je aandacht daarbij.
Ik ben gestopt met lezen nadat je beweerde nog nooit fouten hebt gemaakt, met uw welnemen
pi_153524622
quote:
14s.gif Op zondag 14 juni 2015 17:51 schreef Klonk het volgende:

[..]

Ik ben gestopt met lezen nadat je beweerde nog nooit fouten hebt gemaakt, met uw welnemen
Moeilijk heh lezen :')
DAT soort fouten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')