abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153464910
Beste mensen,

Na het zien van deze documentaire over A.I en de eventuele consequenties van A.I kwamen er toch enkel gedachten bovendrijven. Zoals welke voordelen kunnen deze ontwikkelingen hebben voor de mensheid als geheel, en uiteraard ook de geschetste negatieve consequenties zoals bijvoorbeeld het verlies van menselijke autonomie.

Graag zou ik een discussie voeren om eens te kijken hoe men tegenover het concept superintelligentie staat?

In de documentaire worden enkele gedachtelijnen uitgediept, waaronder dat onze technologie ons in snelvaart vooruitstreeft, en de wijsheid mogelijk achterblijft op deze ontwikkelingen. We hebben namelijk amper tijd om deze bij te houden en op verstandige wijze mee te evolueren.

Deze conclusie deel ik dan ook! Vat hebben wij als individu amper meer in de ontwikkeling van technologie an sich, en uitlopend de steeds intelligenter wordende systemen. De vraag is of, en hoe wij als mensen zouden moeten ingrijpen om niet uiteindelijk onder de voeten te worden gelopen door systemen waar wij als mens geen grip meer op hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

http://www.npo.nl/de-volmaakte-mens/10-06-2015/VPWON_1231937
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_153464975
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 11:32 schreef I-care het volgende:
en uiteraard ook de geschetste negatieve consequenties zoals bijvoorbeeld het verlies van menselijke autonomie.
Hoe bedoel je dit? De mens is uiteindelijk altijd de programmeur/ontwikkelaar van de robot.
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 11:32 schreef I-care het volgende:
De vraag is of, en hoe wij als mensen zouden moeten ingrijpen om niet uiteindelijk onder de voeten te worden gelopen door systemen waar wij als mens geen grip meer op hebben.
Je moet zorgen dat jij uiteindelijk de persoon bent die de robot kan besturen/ontwikkelen.
pi_153465093
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 11:34 schreef ulq het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? De mens is uiteindelijk altijd de programmeur/ontwikkelaar van de robot.

[..]

Je moet zorgen dat jij uiteindelijk de persoon bent die de robot kan besturen/ontwikkelen.
Het gaat in eerste instantie niet alleen over autonoom denkende robots, maar ook over supercomputers die ingezet worden in diverse systemen, zelfs wereldwijd. Die ingezet worden voor wetenschap en dergelijken. De robot is slechts een zeer klein onderdeel ervan natuurlijk. Kijk anders een eerst even de documentaire :)
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_153465315
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 11:34 schreef ulq het volgende:
Totdat je self-replicating robots/intelligentie krijgt. Het zou kunnen dat dat niet altijd het gewenste resultaat oplevert, bijvoorbeeld regels code die ter veiligheid zijn ingeprogrammeerd door mensen die niet meekomen, met onvoorspelbare gevolgen.
pi_153465759
quote:
Elon Musk: artificial intelligence is our biggest existential threat

Elon Musk has spoken out against artificial intelligence (AI), declaring it the most serious threat to the survival of the human race.

Musk made the comments to students from Massachusetts Institute of Technology (MIT) during an interview at the AeroAstro Centennial Symposium, talking about computer science, AI, space exploration and the colonisation of Mars.

“I think we should be very careful about artificial intelligence. If I had to guess at what our biggest existential threat is, it’s probably that. So we need to be very careful,” said Musk. “I’m increasingly inclined to think that there should be some regulatory oversight, maybe at the national and international level, just to make sure that we don’t do something very foolish.”
‘Summoning the demon’

The technology entrepreneur is often likened to a real-life Tony Stark from Marvel’s Iron Man comics for his role in cutting-edge companies including Space X, a privateer space exploration company that holds the first private contracts from Nasa for resupply of the International Space Station, and the electric car company Tesla.

He recently described his investments in AI research as “keeping an eye on what’s going on”, rather than viable return on capital.

“With artificial intelligence we are summoning the demon. In all those stories where there’s the guy with the pentagram and the holy water, it’s like – yeah, he’s sure he can control the demon. Doesn’t work out,” said Musk.

Musk also spoke about how getting to Mars with singular missions was “cool” but that colonisation of Mars will be crucial to changing the future of humanity.

“What matters is being able to establish a self-sustaining civilisation on Mars, and I don’t see anything being done but SpaceX. I don’t see anyone else even trying,” said Musk.

Musk is one of the high-profile investors, alongside Facebook’s Mark Zuckerberg and the actor Ashton Kutcher, in Vicarious, a company aiming to build a computer that can think like a person, with a neural network capable of replicating the part of the brain that controls vision, body movement and language.
bron

Ik ga mee met deze man.
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 12:04:30 #6
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153465885
Eerst even een KLACHT; je moet de term AI eigenlijk niet gebruiken. Serieuze onderzoekers gebruiken al jaren de term 'cognitive science' in plaats van artificial intelligence; onder andere omdat AI als term meer een marketing kreet is geworden (de computerfiguren in spelletjes zouden AI hebben .... dikke neus!). CS is een droom, een 'hoger doel'; in de praktijk heb je het feitelijk over 'expert systems', dat wil zeggen een vorm van CS (of eigenlijk AI) in een heel specifiek heel beperkt (toepassings-) gebied.

Ulq heeft wat dat betreft gelijk; die systemen zijn door mensen ontwikkeld. In hoeverre zo'n systeem iets BEGRIJPT is een legitieme vraag; eigenlijk begrijpt het systeem niets, het 'weet' alleen hoe bepaalde gegevens te manipuleren.

Neem nou bijvoorbeeld ROOD; voor een systeem is rood een etiket dat op een bepaald signaal geplakt wordt, in dit geval een zekere kleurwaarde (waarbij je gelijk al een leuk probleempje hebt; wanneer wordt rood, roze?). Voor een mens (en de meeste dieren, die zien niet allemaal in kleur) is ROOD veel meer; een signaal kleur (als je hand rood wordt bestaat de kans dat je aan het bloeden bent). Tenzij het systeem andere gegevens aan ROOD verbindt kan je dus niet zeggen dat het systeem weet wat rood IS, alleen dat het iets als zijnde rood kan IDENTIFICEREN (binnen bepaalde marges).

Wat allemaal onverlet laat dat 'intelligente' systemen een bedreiging vormen; de simpelste automatisering zorgt er tenslotte al voor dat er minder mensen nodig zijn. Hoe beter er geautomatiseerd wordt, hoe minder werk er dus is .... waarbij het aardige is dat veel 'simpel werk' juist niet bedreigd wordt omdat moeilijk en makkelijk voor een machine iets héél anders is dan voor een mens; een kleuter kan zijn veters strikken, een machine kan dat amper (tactiele feedback van je vingers, optische feedback van je ogen, het gevoel in je voet [zit die veter strak genoeg maar niet té strak?] enzovoorts).

Expert systemen, kortom, vormen een bedreiging voor taken die door mensen als moeilijk worden gezien maar voor een technisch systeem makkelijk zijn; ieder heeft zijn eigen sterke en zwakke punten.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_153465930
AI is onmogelijk tenzij ze een soort van artificiële overlevingsdrang inbouwen.
pi_153466239
We moeten sowieso eerst af van het idee dat technologie een verlengde van de menselijke waardigheid is, of dat technologie een uiteindelijk doel heeft. Het is een middel, meer niet.

Betreft A.I, ik denk dat we het maar beter nooit kunnen maken, ik ben het wel met Stephen Hawking eens op dat punt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_153466315
AI heeft emotie nodig, dus een gevoel van geluk om dingen te willen presteren. Als AI daadwerkelijk gemaakt zou worden zou het zelfmoord plegen, want het begrijpt dan dat het resources gebruikt die op raken.

Zoals ruimte, energie, noem maar op. Het zou zichzelf uitschakelen, want het heeft geen doel, waarom zou het willen blijven bestaan, kost alleen maar moeite.

Tenminste dat is mijn theorie :P
  vrijdag 12 juni 2015 @ 12:21:58 #10
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_153466453
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 12:00 schreef dimmak het volgende:

[..]
Ik ga mee met deze man.
Wacht... hij vindt AI een gevaar, maar investeert wel in een bedrijf dat juist dát probeert te realiseren..?
pi_153466544
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 12:21 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Wacht... hij vindt AI een gevaar, maar investeert wel in een bedrijf dat juist dát probeert te realiseren..?
Ik vind motoren ook gevaarlijk, maar neemt niet weg dat ik graag een harley zou willen.

Hij zegt voornamelijk dat we de vooruitgang moeten reguleren en dat eigenlijk de ontwikkeling te snel gaat.
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 12:42:38 #12
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_153467120
Blijkbaar heeft ie vertrouwen in dat bedrijf, Vicarious. Als ie maar niet investeert in Cyberdyne! ;)
  vrijdag 12 juni 2015 @ 12:51:08 #13
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153467397
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 12:04 schreef BaardaapAd het volgende:
Serieuze onderzoekers gebruiken al jaren de term 'cognitive science' in plaats van artificial intelligence
Die twee hebben helemaal niets met elkaar te maken? :?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 12:51:50 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153467426
Aanrader trouwens:

Ex Machina (2015) - IMDb
  vrijdag 12 juni 2015 @ 12:59:09 #15
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153467670
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 12:15 schreef Discombobulate het volgende:

Betreft A.I, ik denk dat we het maar beter nooit kunnen maken, ik ben het wel met Stephen Hawking eens op dat punt.
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Het is inderdaad niet noodzakelijk in het belang van mensen. Aan de andere kant... echte A.I. zou wel eens een veel krachtiger vorm kunnen hebben van precies die eigenschappen die mensen waardevol maken.

En dat zou betekenen dat A.I. mensen obsoleet zou maken. (Net zoals wij australopithecus obsoleet hebben gemaakt.)
  vrijdag 12 juni 2015 @ 13:01:19 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153467740
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 12:18 schreef JDx het volgende:
AI heeft emotie nodig, dus een gevoel van geluk om dingen te willen presteren. Als AI daadwerkelijk gemaakt zou worden zou het zelfmoord plegen, want het begrijpt dan dat het resources gebruikt die op raken.

Zoals ruimte, energie, noem maar op. Het zou zichzelf uitschakelen, want het heeft geen doel, waarom zou het willen blijven bestaan, kost alleen maar moeite.

Tenminste dat is mijn theorie :P
Als dat zo is, waarom heb jij dan nog geen zelfmoord gepleegd? :P
pi_153469247
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 13:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat zo is, waarom heb jij dan nog geen zelfmoord gepleegd? :P
Omdat ik m'n geluk nog uit dingen kan halen, ben gek op autorijden, films/series kijken, gamen, wandelen met de hond, zwemmen, drankje doen.

En heb natuurlijk een omgeving, familie, vriendin, die me liever levend zien. Een AI zonder emotie zou daar niet om geven. Die zou heel logisch kunnen denken.

Daarom moet er emotie, empathie en een soort van geluksdoel in AI zitten.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 13:51:52 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153469439
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 13:45 schreef JDx het volgende:

[..]

Omdat ik m'n geluk nog uit dingen kan halen, ben gek op autorijden, films/series kijken, gamen, wandelen met de hond, zwemmen, drankje doen.
En een AI zou dat niet kunnen, denk je?

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 13:45 schreef JDx het volgende:

En heb natuurlijk een omgeving, familie, vriendin, die me liever levend zien. Een AI zonder emotie zou daar niet om geven. Die zou heel logisch kunnen denken.

Daarom moet er emotie, empathie en een soort van geluksdoel in AI zitten.
Sowieso moet een AI doelen hebben. Dingen die hij wil, dingen die hij niet wil, etc. Maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom een AI daarin zou (moeten) verschillen van mensen.
pi_153469560
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

En een AI zou dat niet kunnen, denk je?

[..]

Sowieso moet een AI doelen hebben. Dingen die hij wil, dingen die hij niet wil, etc. Maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom een AI daarin zou (moeten) verschillen van mensen.
Jawel, zolang er maar een geluksgevoel/emotie in zit.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 14:08:14 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153469901
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 13:55 schreef JDx het volgende:

[..]

Jawel, zolang er maar een geluksgevoel/emotie in zit.
Geluksgevoel en emotie zijn beide primitieve mechanismes die ons voortbestaan ten goede moeten komen daar waar ratio tekort schiet.

Het is echt geen must.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 14:08:59 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_153469927
Imo de Pimo ligt het er helemaal aan welke instantie de kunstmatige intelligentie ontwikkeld willen we er ons zorgen om moeten maken. Ook met kunstmatige intelligentie begint het met de basisprogrammering en als die programmering door het militaire apparaat in elkaar geknutseld wordt zal de AI waarschijnlijk best militair 'geschoold' worden en dus eventueel gevaarlijk kunnen zijn.

Wat er daarna gebeurd ligt dan nog open want kunstmatige intelligentie is toch juist het kunnen inbouwen van 'creativiteit' en een bepaalde vorm van zelfbewustzijn en het kunnen interpreteren van je omgeving of zo?

Als je een AI in elkaar knutselt die totaal rationeel en wiskundig problemen oplost heb je ook het risico dat de beste oplossing niet perse de beste oplossing is maar de wiskundig optimale oplossing zonder enig rekening te houden met de zaken die ons menselijk maakt.

Klassieke horror beelden die zo populair zijn in films moeten in ieder geval ontweken worden wat mij betreft :@.

Ik ben overigens best voorstander van een door een AI gestuurde samenleving als deze goed gebalanceerd en met begrip voor menselijk gedrag sturing geeft aan de mensheid, geen last meer van vriendjespolitiek, korte termijnvisie, ongebreideld kapitalisme ten koste van de medemens en ga zo maar door.

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 12-06-2015 14:14:45 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 12 juni 2015 @ 14:16:49 #22
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153470159
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 14:08 schreef jogy het volgende:
en als die programmering door het militaire apparaat in elkaar geknutseld wordt zal de AI waarschijnlijk best militair 'geschoold' worden en dus eventueel gevaarlijk kunnen zijn.
Dus moeten we Asimov's drie robotwetten inbouwen :Y al betekent dat dat er natuurlijk voor legertaken niets met dat spul te beginnen is eigenlijk.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 14:19:21 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_153470242
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 14:16 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

Dus moeten we Asimov's drie robotwetten inbouwen :Y al betekent dat dat er natuurlijk voor legertaken niets met dat spul te beginnen is eigenlijk.
Tja, hoe wil je dat forceren denk ik dan. Als de digitale ontwikkelingen door blijven gaan en dus elk grotere bedrijf en zelfs een paar extreem doortastende individuen kunnen gaan knutselen om dit soort dingen te ontwikkelen zonder enige controle dan is de kans vele malen groter dat de wetten van Asimov totaal genegeerd worden.
Vrijheid
pi_153470321
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 14:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geluksgevoel en emotie zijn beide primitieve mechanismes die ons voortbestaan ten goede moeten komen daar waar ratio tekort schiet.

Het is echt geen must.
Als een AI werkelijk kan denken als een mens, dan zou dat toch echt wel moeten, waarom zou die robot anders moeite doen?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 14:35:47 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_153470754
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 14:21 schreef JDx het volgende:

[..]

Als een AI werkelijk kan denken als een mens, dan zou dat toch echt wel moeten, waarom zou die robot anders moeite doen?
Intelligentie is niet perse menselijk hé. Waarom zou je de mens als maatstaf moeten nemen?
Vrijheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')