flipsen | donderdag 11 juni 2015 @ 18:22 |
![]() Met maar liefst vierduizend kilometer tussen het meest noordelijke en meest zuidelijke punt strekt Chili zich bijna uit van de tropen tot de poolcirkel. Door die geografische uitgestrektheid vormt het land een dramatische aaneenschakeling van uiteenlopende, uitgestrekte en vooral ook majestueuze landschappen. Extreem droge \'painted deserts\' in het noorden, vruchtbare valleien rond Santiago en desolate pampa\'s en uitgestrekte ijsvelden in Patagonie en vuurland. In Chili wonen 15 miljoen mensen. Tweederde hiervan woont in de Centrale Vallei, in het midden van het land, en maar liefst een derde van het totaal in de hoofdstad Santiago. In Patagonië wonen maar weinig mensen. Araucania telt 23 inwoners per vierkante kilometer en het uiterste zuiden nog maar 1. Het noorden is even dun bevolkt. Bevolkingsgroepen 70 procent van de Chilenen zijn mestiezen; mensen van gemengd indiaans/Europese afkomst. Ongeveer 20 procent van de bevolking is blank. Dit zijn in hoofdzaak afstammelingen van Europese kolonisten uit de 19e en 20e eeuw. Slechts 10 procent van de bevolking heeft puur indiaans bloed en alleen 150.000 personen tellende groep der Mapuches die rond Temuco leeft, heeft een eigen karakter weten te behouden. De natuur is zo bont en divers als van landen met een noord/zuid lengte van 4000 km mag worden verwacht. Het noorden van Chili is een grootse aaneenschakeling van desolate woestijnen, prachtige kusten met eenzame stranden, onmetelijke zoutvlakten, wonderlijk gekleurde berggebieden en de op meer dan 4000 meter hoogte gelegen Altiplano met meren en vulkanen. De uitgestrektheid van Chili maakt het tot een ideale bestemming voor lange trektochten. De officiële taal in Chili is Spaans. Daarnaast zijn er (met name op de Altiplano in het noorden) nog enkele kleine groepen indianen voor wie de moedertaal nog steeds indiaans is (meestal Aymara). Op plaatsen waar veel toeristen komen zijn meestal ook wel mensen te vinden die Engels spreken dus kennis van het Spaans is niet absoluut noodzakelijk. Feiten en cijfers • Oppervlakte: 756.946 km2 (18,2 x Nederland) • Hoofdstad: Santiago • Inwonertal: 15,5 miljoen • Bevolkingsdichtheid: 20,6 inwoners per km2 • Godsdienst: Rooms-Katholiek (89%), Protestant (11%) • Taal: Spaans • Klimatologische gesteldheid: Van extreem droog en heet in het noorden tot koud en nat in het zuiden, met subtropische regios in het centrum. ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 15-06-2015 15:47:10 ] | |
jdel | vrijdag 12 juni 2015 @ 20:03 |
Tja, naar mijn beleving moet je bij een rondreistuk door een land niet je overnachtingen vooraf plannen maareacties gewoon zien hoe het loopt en waar je uitkomt. | |
flipsen | vrijdag 12 juni 2015 @ 22:36 |
Ik zie dat de plaatjes het niet (meer) doen, maar heb dit weekend niet echt tijd ![]() | |
UIO_AMS | maandag 15 juni 2015 @ 15:48 |
Ze werken weer. En in een reeks gezet. | |
Hallojo | maandag 15 juni 2015 @ 15:54 |
Bij mij niet ![]() | |
UIO_AMS | maandag 15 juni 2015 @ 16:13 |
Ook niet na Ctrl F5? | |
Hallojo | maandag 15 juni 2015 @ 16:18 |
Nee ![]() | |
cafpow | donderdag 18 juni 2015 @ 13:29 |
hier werken ze ook niet, en als ik erop klik krijg ik met 'forbidden server.....' ![]() | |
flipsen | donderdag 18 juni 2015 @ 16:11 |
Misschien dat ik vanavond tijd heb voor een nette openingspost, inclusief mooie foto´s. | |
Smart_ass | donderdag 18 juni 2015 @ 16:13 |
Was in mei in Santiago, beetje jammer van de smog. | |
Robin_Voet | donderdag 15 september 2016 @ 10:10 |
Ik ga over een dikke maand naar Chili toe. Het plan is om van Santiago naar het zuidelijkste puntje te gaan in ongeveer 15 dagen. Nog tips/aanraders? | |
opperkleurder | donderdag 15 september 2016 @ 16:28 |
Ik ga in februari 3 weken. Santiago - Calama e.o. - Patagonië. De grote stukken vliegen we. | |
arj1o1 | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:22 |
Iemand recentelijk nog een vlucht geboekt naar Santiago? De prijzen vallen me enorm tegen. >1200 euro (een aanbieding van Alitalia voor +/- 850 heb ik net gemist). Het gaat om de periode januari 2018. | |
flipsen | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:04 |
Juanuari is hoogseizoen he ![]() | |
arj1o1 | woensdag 16 augustus 2017 @ 18:09 |
Ik was er al bang voor. Nog even wachten op de werelddealweken en anders maar gewoon betalen ![]() | |
flipsen | donderdag 17 augustus 2017 @ 01:57 |
Als je een beetje flexibel bent, gebruik dan de kalender van KLM: heen op 9 januari, terug op 24 januari met AirFrance (wat sneller is, want geen tussenlanding in Buenos Aires) voor EUR 812 ![]() | |
Smash-it | donderdag 17 augustus 2017 @ 20:09 |
Leukste tip als je naar Santiago vliegt, vlieg vanaf daar ook naar Paaseiland. Van mijn hele Zuid-Amerika trip in 2010 was dat het hoogtepunt der hoogtepunten. | |
flipsen | donderdag 17 augustus 2017 @ 23:15 |
En ook je duurste "binnenlandse" vlucht en verblijf gok ik zo ![]() | |
arj1o1 | vrijdag 18 augustus 2017 @ 03:04 |
Ik ben ook niet echt flexibel ![]() | |
opperkleurder | vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:28 |
Ik vloog in februari dit jaar voor 500 euro pp met overstap in Atlanta. Terugreis was wel op Dusseldorf. Kom nu prijzen tegen van rond de 700 euro met Air Canada. Wel een lange reis, maar qua prijs het gunstigste. | |
arj1o1 | zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:43 |
Thanks allemaal. Vooralsnog niks goedkoper kunnen vinden. Liefst ga ik van 1-jan tot 11-jan. Ik moet uiteindelijk naar Temuco (Pucon), maar ik merk al dat het goedkoper is om die vlucht afzonderlijk te boeken (met Sky). | |
opperkleurder | zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:55 |
Rond de kerstvakantie (dus ook net na nieuwjaar) moet je alleen ver reizen als je geen andere keuze hebt. Extreem hoge prijzen. | |
Fogel | dinsdag 21 mei 2024 @ 14:25 |
Slot eraf. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 mei 2024 @ 16:47 |
Even een cross post vanuit het Argentinië-topic aangezien Torres del Paine in Chili ligt. Ik heb zelf een deel van de W-trek gedaan van 29 november tot en met 1 december 2022. De kaart van de W-trek ziet er als volgt uit: ![]() Als budget/tijd/boekingen een probleem zijn kan je de drie hoogtepunten (Mirador base de las Torres, Mirador Britanico en Mirador Grey Glacier) in drie dagen en één overnachting binnen het park doen. Vanuit Puerto Natales rijden er dagelijks meerdere bussen 's morgens heen en 's namiddags/avonds terug naar Torres del Paine met als eindpunt Pudeto (Cafeteria Pudeto op de kaart). Vanaf Pudeto vaart vervolgens de catamaran naar Refugio (en Guarderia) Paine Grande. Wat ik heb gedaan is: Dag 1: ga met de bus vanuit Puerto Natales naar Torres del Paine. De bus stopt bij Porteria & Guarderia Laguna Amarga en vanuit daar rijdt een shuttlebus naar Hotel/Refugio de las Torres. Vanuit daar wandel je naar de Mirador base de las Torres en vervolgens wandel je ook weer terug, bij terugkomst neem je weer de shuttlebus en bus terug naar Puerto Natales. Dag 2: enkel met de bus vanuit Puerto Natales naar Pudeto. Vanaf Pudeto nam ik de catamaran naar Paine Grande waar ik de nacht in de Refugio (inclusief avondeten, ontbijt en lunchpakket) verbleven heb. Direct na aankomst dropte ik m'n bagage en wandelde ik onmiddellijk naar de Grey-gletsjer. Nadat ik daar een tijd van het uitzicht had genoten wandelde ik weer terug en was ik mooi op tijd voor het avondeten in de Refugio. Dag 3: Vroeg uit de veren en onmiddellijk na het ontbijt richting Mirador Britanico gelopen. Dit is het langste wandelen maar tegelijk ook het mooiste punt van Torres del Paine. De W rijkt officieel maar tot Mirador Frances maar het verdere deel tot Mirador Britanico is echt enorm de moeite waard. Nadat ik geluncht heb bij de Mirador ben ik teruggelopen naar Paine Grande. Daar haalde ik m'n bagage weer op de Refugio en pakte ik de laatste catamaran terug naar Pudeto, daar wachtte vervolgens de bus terug naar Puerto Natales. Dag 4: had ik willen doen als dagtrip met bus en catamaran, maar heb ik uiteindelijk niet gedaan vanwege slecht weer. Ik heb het uiteindelijk op deze manier gedaan omdat m'n planning wat onzeker was en ik daarbij de accommodatie schreeuwend duur vond. Ik heb in Refugio Paine Grande voor één nacht ruim ¤100 voor een hostelbed in een kamer met vijf anderen betaald (exclusief eten!), dus dat loopt wel in papieren. Daarbij is Paine Grande ook nog eens de goedkoopste accomodatie. Wellicht iets om rekening mee te houden: kamperen (zowel met eigen als reeds opgebouwde tent) kan ook, maar het waait in Torres del Paine (en Patagonië over het algemeen) vrijwel permanent knoerhard. In de nacht dat ik in de hostelkamer lagen er twee Amerikanen in m'n kamer die na 3 dagen W-Trek zo klaar waren met in tenten 'slapen' dat ze maar hadden geüpgrade naar de Refugio. Er waren toen nog een paar plekken vrij op dezelfde dag, ik had zelf ook pas een dag of 3-4 op voorhand geboekt. Andere tips: - de pas voor het Torres del Paine moet op voorhand online gekocht worden, anders kom je het park niet in. Kost voor 4 dagen of langer 44500 CLP (<4 dagen iets goedkoper) en kan hier gekocht worden: https://pasesparques.cl/evento/2557 - de overgrote meerderheid van de bussen wordt gereden door Bus-Sur: https://www.bussur.com/ - de catamaran en shuttlebussen moeten contant betaald worden. Ik geloof dat de catamaran 25USD/20000CLP contant was enkele reis, maar dat weet ik niet meer zeker. De shuttlebus 5000CLP enkel als ik het me goed herinner. - Er zijn twee bedrijven die de refugio's/kampeerterreinen beheren. Vertice Travel (beheert o.a. Paine Grande) en Las Torres. Las Torres is/was best te vermijden omdat die ik de regel een stuk duurder zijn. - als je meer tijd hebt en behoefte aan rust/avontuur kan je ook de O-trek doen. Allicht kan je inspiratie halen uit het reisverslag van (voormalig?) Fokker Selang, die heeft de O-Trek gelopen: TRV / [Reisverslag] Patagonië (zuid Argentinië / Chili) [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2024 16:50:04 ] | |
Pinuts | dinsdag 21 mei 2024 @ 17:12 |
Thanks voor de uitgebreide informatie. Ik ga dit weekend er eens even goed voor zitten dus wellicht kom ik dan met wat aanvullende vragen. |