quote:
Op maandag 20 mei 2024 21:03 schreef Pinuts het volgende:Ik ben me langzaam wat aan het inlezen in Argentinië, gezien ik daar in december/januari heen wil. Al heel erg lang staat de W trek op mijn bucketlist. Nu lees ik op diverse sites dat het prima te doen is om dit zelf te doen (zonder gids ed) en vind de guided tours ook erg prijzig. Zijn er Fokkers die ervaring hebben met deze trek zelf plannen en lopen?
Even een cross post vanuit het Argentinië-topic aangezien Torres del Paine in Chili ligt. Ik heb zelf een deel van de W-trek gedaan van 29 november tot en met 1 december 2022. De kaart van de W-trek ziet er als volgt uit:
![Torres-del-Paine-W-trek-map-West-east-itinerary-one-1024x640.jpg]()
Als budget/tijd/boekingen een probleem zijn kan je de drie hoogtepunten (Mirador base de las Torres, Mirador Britanico en Mirador Grey Glacier) in drie dagen en één overnachting binnen het park doen.
Vanuit Puerto Natales rijden er dagelijks meerdere bussen 's morgens heen en 's namiddags/avonds terug naar Torres del Paine met als eindpunt
Pudeto (Cafeteria Pudeto op de kaart). Vanaf Pudeto vaart vervolgens de catamaran naar Refugio (en Guarderia)
Paine Grande.
Wat ik heb gedaan is:
Dag 1: ga met de bus vanuit Puerto Natales naar Torres del Paine. De bus stopt bij Porteria & Guarderia Laguna Amarga en vanuit daar rijdt een shuttlebus naar Hotel/Refugio de las Torres. Vanuit daar wandel je naar de Mirador base de las Torres en vervolgens wandel je ook weer terug, bij terugkomst neem je weer de shuttlebus en bus terug naar Puerto Natales.
Dag 2: enkel met de bus vanuit Puerto Natales naar Pudeto. Vanaf Pudeto nam ik de catamaran naar Paine Grande waar ik de nacht in de Refugio (inclusief avondeten, ontbijt en lunchpakket) verbleven heb. Direct na aankomst dropte ik m'n bagage en wandelde ik onmiddellijk naar de Grey-gletsjer. Nadat ik daar een tijd van het uitzicht had genoten wandelde ik weer terug en was ik mooi op tijd voor het avondeten in de Refugio.
Dag 3: Vroeg uit de veren en onmiddellijk na het ontbijt richting Mirador Britanico gelopen. Dit is het langste wandelen maar tegelijk ook het mooiste punt van Torres del Paine. De W rijkt officieel maar tot Mirador Frances maar het verdere deel tot Mirador Britanico is echt enorm de moeite waard. Nadat ik geluncht heb bij de Mirador ben ik teruggelopen naar Paine Grande. Daar haalde ik m'n bagage weer op de Refugio en pakte ik de laatste catamaran terug naar Pudeto, daar wachtte vervolgens de bus terug naar Puerto Natales.
Dag 4: had ik willen doen als dagtrip met bus en catamaran, maar heb ik uiteindelijk niet gedaan vanwege slecht weer.
Ik heb het uiteindelijk op deze manier gedaan omdat m'n planning wat onzeker was en ik daarbij de accommodatie schreeuwend duur vond. Ik heb in Refugio Paine Grande voor één nacht ruim ¤100 voor een hostelbed in een kamer met vijf anderen betaald (exclusief eten!), dus dat loopt wel in papieren. Daarbij is Paine Grande ook nog eens de goedkoopste accomodatie.
Wellicht iets om rekening mee te houden: kamperen (zowel met eigen als reeds opgebouwde tent) kan ook, maar het waait in Torres del Paine (en Patagonië over het algemeen) vrijwel permanent knoerhard. In de nacht dat ik in de hostelkamer lagen er twee Amerikanen in m'n kamer die na 3 dagen W-Trek zo klaar waren met in tenten 'slapen' dat ze maar hadden geüpgrade naar de Refugio. Er waren toen nog een paar plekken vrij op dezelfde dag, ik had zelf ook pas een dag of 3-4 op voorhand geboekt.
Andere tips:
- de pas voor het Torres del Paine moet op voorhand
online gekocht worden, anders kom je het park niet in. Kost voor 4 dagen of langer 44500 CLP (<4 dagen iets goedkoper) en kan hier gekocht worden:
https://pasesparques.cl/evento/2557- de overgrote meerderheid van de bussen wordt gereden door Bus-Sur:
https://www.bussur.com/- de catamaran en shuttlebussen moeten
contant betaald worden. Ik geloof dat de catamaran 25USD/20000CLP contant was enkele reis, maar dat weet ik niet meer zeker. De shuttlebus 5000CLP enkel als ik het me goed herinner.
- Er zijn twee bedrijven die de refugio's/kampeerterreinen beheren.
Vertice Travel (beheert o.a. Paine Grande) en
Las Torres. Las Torres is/was best te vermijden omdat die ik de regel een stuk duurder zijn.
- als je meer tijd hebt en behoefte aan rust/avontuur kan je ook de O-trek doen. Allicht kan je inspiratie halen uit het reisverslag van (voormalig?) Fokker Selang, die heeft de O-Trek gelopen:
TRV / [Reisverslag] Patagonië (zuid Argentinië / Chili)[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2024 16:50:04 ]