Ik zit met een aantal vragen, die denk ik het beste in dit topic passen, en waarvan ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Enkele maanden geleden heb ik een simpele DSLR gekocht om te zien of ik het filmen écht zo leuk vond en of ik dit ook langere tijd kan volhouden. Voor mij is het duidelijk dat ik deze hobby toch wat verder zou willen uitbreiden, en iets meer 'gear' zou willen kopen.
Nu zie ik wat sommige dingen betreft door de bomen het bos niet meer; er is zo veel aanbod, en het is lastig om de exacte verschillen tussen verschillende producten te ontdekken. Daarom wil ik jullie ook om hulp vragen. Ik heb een aantal dingen geselecteerd waarvan ik weet dat het binnenkort van pas gaat komen, maar het exacte model vinden dat het beste bij mijn behoefte past heb ik iets meer moeite mee.
Ik zal eerst even uitleggen wat voor video's ik maak/wil gaan maken. Dit zullen aan de ene kant documentaire-achtige interviews/gesprekken/monologen zijn, maar aan de andere kant ook stads-/natuurbeelden.
De eerste producten die ik daar voor zou willen gebruiken zijn:
• Statief
• Microfoon
• Nieuwe lenzen
Het vinden van nieuwe lenzen lukt wel, daar komt ik redelijk goed uit. Het wordt alleen lastiger bij het kiezen van een statief en microfoon.
Voor een microfoon zat ik in eerste instantie gewoon te denken aan een shotgun-microfoon. Als ik het goed begrijp kan ik deze op mijn camera plaatsen, maar ook als ik vooral één iemand wil horen zonder achtergrondgeluid, die iets verder weg staat van de camera op een klein tripodje.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan iets als een Rode Videomic Rycote. Ik wil aan de microfoon denk ik maximaal iets van 150 euro besteden. Een alternatief zou nog een Zoom H1 zijn, die kan ook in andere situaties van pas komen. Maar dan zal het iets duurder uitvallen, doordat de accessoire-set eigenlijk toch wel noodzakelijk is.
Is het het waard om meteen een lavalier aan te schaffen? Of zal een shotgun in eerste instantie voldoen? Áls ik een lavalier zou willen, is dit bij voorkeur in eerste instantie één met goede kwaliteit en met een draad. Nadeel is dat een lavalier lastig in andere situaties te gebruiken is; ik zal hem als extra moeten nemen.
Daarnaast ben ik op zoek naar een statief. Deze moet stevig zijn, maar toch robuust. Ook zijn het fijn zijn dat er een mogelijkheid is om 'm in een kleine stand te gebruiken, zodat hij niet te veel opvalt en mooi op iets van een muurtje/tafeltje kan staan.
Mijn camera is een redelijk instap-model, dus het is niet per sé een vereiste dat het statief een groot gewicht aan moet kunnen. Wel zou een vloeistofkop uiteraard erg fijn zijn.
Ik zit nu te denken aan iets vergelijkbaars als een BENRO KH25. Maximaal budget is zo'n 200-250 euro. Wat is voor deze prijs een goed statief?
Het is inmiddels een redelijk uitgebreide post geworden, maar ik hoop dat jullie mij enigszins op weg kunnen helpen. Ik sta open voor alle suggesties

In ieder geval alvast heel erg bedankt!