abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156854166
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 18:41 schreef Vlinderbom het volgende:
Hey.. even tussendoor een vraagje aan de cameramannen hier.

Hoe zit het eigenlijk met de markt?
Is het beroep cameraman een beetje rendabel?
Ben hier erg benieuwd naar...
Als je goed bent wel.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 01:03:38 #277
408143 Vlinderbom
................BOEM!!!!!!!!!!
pi_156983900
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:43 schreef videonatic het volgende:

[..]

Als je goed bent wel.
Wat is ''goed'' :P?
pi_156988202
Dat is lastig te peilen, als je een sterke ondernemer bent komt het wel goed, go for it.
  FOK!fotograaf zondag 25 oktober 2015 @ 10:06:35 #279
151126 angel008
pi_157079065
d0h zegt je componist opeens af >< handig zo weekje voor de 48 hour...
pi_157378676
Het gaat technisch gezien niet om DSLR video (Xiaomi Yi) maar toch stel ik de vraag hier.
Wat is fijne video editing software om als beginner mee te beginnen en geen learning curve van een flatgebouw heeft?

Heb eerst GoPro Studio geprobeerd maar daar mis ik eigenlijk de mogelijkheid om wat aan de shadows en highlights te doen. Veel meer eigenlijk niet.
Ik zoek geen programma om de volgende Hollywoodfilm te maken, maar gewoon een manier om gemaakte video's te verknippen en wat te verbeteren. Zeg maar Lightroom voor video.

EDIT: valt er overigens met een i5-3330S, 6GB werkgeheugen en een 7200RPM HDD te werken?
Heb wel een laptop met i7-2630QM, 6GB werkgeheugen en SSD maar die valt letterlijk uit elkaar...

[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 07-11-2015 17:24:54 ]
pi_157378736
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 10:06 schreef angel008 het volgende:
d0h zegt je componist opeens af >< handig zo weekje voor de 48 hour...
hoe is het gegaan verder :)?
pi_157408299
Ik zit met een aantal vragen, die denk ik het beste in dit topic passen, en waarvan ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Enkele maanden geleden heb ik een simpele DSLR gekocht om te zien of ik het filmen écht zo leuk vond en of ik dit ook langere tijd kan volhouden. Voor mij is het duidelijk dat ik deze hobby toch wat verder zou willen uitbreiden, en iets meer 'gear' zou willen kopen.

Nu zie ik wat sommige dingen betreft door de bomen het bos niet meer; er is zo veel aanbod, en het is lastig om de exacte verschillen tussen verschillende producten te ontdekken. Daarom wil ik jullie ook om hulp vragen. Ik heb een aantal dingen geselecteerd waarvan ik weet dat het binnenkort van pas gaat komen, maar het exacte model vinden dat het beste bij mijn behoefte past heb ik iets meer moeite mee.

Ik zal eerst even uitleggen wat voor video's ik maak/wil gaan maken. Dit zullen aan de ene kant documentaire-achtige interviews/gesprekken/monologen zijn, maar aan de andere kant ook stads-/natuurbeelden.

De eerste producten die ik daar voor zou willen gebruiken zijn:

• Statief
• Microfoon
• Nieuwe lenzen

Het vinden van nieuwe lenzen lukt wel, daar komt ik redelijk goed uit. Het wordt alleen lastiger bij het kiezen van een statief en microfoon.

Voor een microfoon zat ik in eerste instantie gewoon te denken aan een shotgun-microfoon. Als ik het goed begrijp kan ik deze op mijn camera plaatsen, maar ook als ik vooral één iemand wil horen zonder achtergrondgeluid, die iets verder weg staat van de camera op een klein tripodje.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan iets als een Rode Videomic Rycote. Ik wil aan de microfoon denk ik maximaal iets van 150 euro besteden. Een alternatief zou nog een Zoom H1 zijn, die kan ook in andere situaties van pas komen. Maar dan zal het iets duurder uitvallen, doordat de accessoire-set eigenlijk toch wel noodzakelijk is.

Is het het waard om meteen een lavalier aan te schaffen? Of zal een shotgun in eerste instantie voldoen? Áls ik een lavalier zou willen, is dit bij voorkeur in eerste instantie één met goede kwaliteit en met een draad. Nadeel is dat een lavalier lastig in andere situaties te gebruiken is; ik zal hem als extra moeten nemen.

Daarnaast ben ik op zoek naar een statief. Deze moet stevig zijn, maar toch robuust. Ook zijn het fijn zijn dat er een mogelijkheid is om 'm in een kleine stand te gebruiken, zodat hij niet te veel opvalt en mooi op iets van een muurtje/tafeltje kan staan.
Mijn camera is een redelijk instap-model, dus het is niet per sé een vereiste dat het statief een groot gewicht aan moet kunnen. Wel zou een vloeistofkop uiteraard erg fijn zijn.
Ik zit nu te denken aan iets vergelijkbaars als een BENRO KH25. Maximaal budget is zo'n 200-250 euro. Wat is voor deze prijs een goed statief?

Het is inmiddels een redelijk uitgebreide post geworden, maar ik hoop dat jullie mij enigszins op weg kunnen helpen. Ik sta open voor alle suggesties :) In ieder geval alvast heel erg bedankt!
pi_157409420
Lavalier kun je doen, maar dan kom je wel wat hoger uit qua prijs. XLR-kabels heb je dan nodig en een A-box om het geluid überhaupt in je DSLR te krijgen. Of een wat duurdere Zoom-recorder, die XLR-input heeft. Qua kosten is het dus minder interessant wellicht. Wel is de geluidskwaliteit een stuk hoger, maar dat mag ook wel...

Shotgunmic, ga dan voor de Røde VideoMic Pro. Deze is een stuk beter dan de Rycote die jij noemt. Let wel op bij interviews/gesprekken dat je hem goed richt. Maar dat geldt natuurlijk voor iedere mic.

Qua statief heb ik zelf ooit een stevig fotostatief gekocht en daarna los een goed balhoofd gekocht. Fijne is dat ik dat balhoofd dan ook meteen op een eenpoot kan gebruiken, waardoor je lekker flexibel bent. Vloeistofkop is wel een pré trouwens. Die BENRO KH25 ken ik verder niet, maar dat zegt natuurlijk niks. Kijk ook eens naar de Manfrotto MVH500AH-kop. Ikzelf heb hier het grotere broertje van en die bevalt prima.

Qua lenzen verder geen hulp nodig :)?
  zondag 8 november 2015 @ 20:51:27 #284
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_157411048
lavalier zou je een rode smartlav kunnen nemen. Is ook heel goed en het enigste wat je verder nodig hebt is een smartphone om het geluid op te nemen en te versturen (dropbox, wifi, of synch op pc).
KH25 heb ik zelf, maar achteraf gezien (helaas waren die toen niet beschikbaar) zou ik liever een Benro A2573FS4 hebben gekocht. Nu zou ik momenteel voor de Aero versie gaan. Kan ook gebruikt worden als monopod met dezelfde kop en zelfde prijs (279,-). Alleen is de 2573 iets zwaarder en steviger. Kan voordeel zijn, maar voor deze lichte camera's is een lichter en functioneler statief veel belangrijker. en ja het is misschien iets meer dan 250 euro, maar het meer en meer dan waard. KH25 is leuk, maar alleen als je het ding neerzet en er niets meer mee doet. Voor de rest vrij onhandelbaar en een halfbowl met vrijwel geen bereik, dus vrij nutteloos.

p.s.: de aero 2 zou ook kunnen voor 209,-, maar die kan maar 2,5kg dragen. is nu misschien genoeg, maar kan zo over 2 jaar weer te weinig zijn en dan sla je je voor je kop dat je niet meteen ietsje meer had uitgegeven.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_157416027
Ho, ik heb ff twee dingen door elkaar gehaald xD
pi_157417089
Bedankt voor de reacties!

quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 20:05 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Lavalier kun je doen, maar dan kom je wel wat hoger uit qua prijs. XLR-kabels heb je dan nodig en een A-box om het geluid überhaupt in je DSLR te krijgen. Of een wat duurdere Zoom-recorder, die XLR-input heeft. Qua kosten is het dus minder interessant wellicht. Wel is de geluidskwaliteit een stuk hoger, maar dat mag ook wel...

Shotgunmic, ga dan voor de Røde VideoMic Pro. Deze is een stuk beter dan de Rycote die jij noemt. Let wel op bij interviews/gesprekken dat je hem goed richt. Maar dat geldt natuurlijk voor iedere mic.

Qua statief heb ik zelf ooit een stevig fotostatief gekocht en daarna los een goed balhoofd gekocht. Fijne is dat ik dat balhoofd dan ook meteen op een eenpoot kan gebruiken, waardoor je lekker flexibel bent. Vloeistofkop is wel een pré trouwens. Die BENRO KH25 ken ik verder niet, maar dat zegt natuurlijk niks. Kijk ook eens naar de Manfrotto MVH500AH-kop. Ikzelf heb hier het grotere broertje van en die bevalt prima.

Qua lenzen verder geen hulp nodig :)?
Lavalier laat ik denk ik dan nu maar even zitten. VideoMic Pro is dan inderdaad de beste optie, ook al is 'ie wel iets duurder. Maar ik verwacht dat het het wel waard zal zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 20:51 schreef ebeaydojraes het volgende:
lavalier zou je een rode smartlav kunnen nemen. Is ook heel goed en het enigste wat je verder nodig hebt is een smartphone om het geluid op te nemen en te versturen (dropbox, wifi, of synch op pc).
KH25 heb ik zelf, maar achteraf gezien (helaas waren die toen niet beschikbaar) zou ik liever een Benro A2573FS4 hebben gekocht. Nu zou ik momenteel voor de Aero versie gaan. Kan ook gebruikt worden als monopod met dezelfde kop en zelfde prijs (279,-). Alleen is de 2573 iets zwaarder en steviger. Kan voordeel zijn, maar voor deze lichte camera's is een lichter en functioneler statief veel belangrijker. en ja het is misschien iets meer dan 250 euro, maar het meer en meer dan waard. KH25 is leuk, maar alleen als je het ding neerzet en er niets meer mee doet. Voor de rest vrij onhandelbaar en een halfbowl met vrijwel geen bereik, dus vrij nutteloos.

p.s.: de aero 2 zou ook kunnen voor 209,-, maar die kan maar 2,5kg dragen. is nu misschien genoeg, maar kan zo over 2 jaar weer te weinig zijn en dan sla je je voor je kop dat je niet meteen ietsje meer had uitgegeven.
De Benro Aero 4 lijkt mij een erg goede optie! Redelijk makkelijk mee te nemen, maar toch stevig genoeg. En fijn dat hij ook als monopod gebruikt kan worden en dat de statiefkop afneembaar is. Denk dat dit 'm gaat worden.

Voor wat betreft lenzen koop ik nu denk ik alleen de 50 mm 1.8, aangezien de rest dan toch iets duurder uitvalt dan verwacht. Met die 50 mm heb ik in ieder geval iets waarmee ik eens wat andere dingen kan uitproberen, naast m'n 18-55mm kitlens.

En voor de rest moet ik even kijken wat voor lenzen mij het beste van pas komen, maar voor nu laat ik het even bij deze ene :)

In elk geval nogmaals bedankt voor jullie hulp! Ik zal hier laten weten wat het uiteindelijk wordt!
  FOK!fotograaf maandag 9 november 2015 @ 00:23:08 #287
151126 angel008
pi_157418029
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:00 schreef Peter_Aragorn het volgende:

[..]

hoe is het gegaan verder :)?
goed en minder goed,

productie chick was drama en daardoor teveel dingen telaat/fout gegaan...

shotlist die missend was zorgde voor missende shots op zaterdag waardoor we zondag extra beelden moesten maken.

eindresultaat tromgeroffel 8 minuten telaat (ook omdat de editors hem gewoon niet wilde geven usb2 sticks ilv 3 etc etc)

doen wel mee met de publieksprijs en we gaan ook allemaal kijken, jammer dat we niet met de rest vd prijzen meedoen maar volgend jaar zeker nog 2/3 keer meedoen en dan een iets grotere crew :)
pi_157418964
Ach voor alles is een eerste keer he. Je leert er wel veel van zo! Ben benieuwd naar het resultaat :-)!

En cool dat je er meer wilt gaan doen. Je weet ons te vinden ;)
pi_157431716
Nog even een kort vraagje: heeft iemand hier ervaring met het verschil tussen de Røde VideoMic Pro en de VideoMic Pro Rycote? Is het de 50 euro verschil waard?
  maandag 9 november 2015 @ 20:08:57 #290
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_157432227
De shock absorbing technique. De Rycote heeft een speciale shockmount die beter werkt dan de standaard.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_157434178
En dat is de 50 euro extra waard? Of werkt de versie zonder Rycote ongeveer net zo goed?
  maandag 9 november 2015 @ 21:37:50 #292
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_157435342
Ligt eraan wat je met je mic/camera doet.
Als je een tripod gebruikt, dan heeft het niet echt voordelen natuurlijk.

Zou je voor handheld of slidershots gaan, dan misschien... Rycote is wel de go-to suspensie geworden. Wat wel nog een extra voordeel van de Rycote is dat het een fix systeem is, de normale werkt met elastiekjes die kapot kunnen/kwijtraken. Ze zeggen dat 'ie dat de 2015 Rycote Pro-versie een vernieuwde capsule heeft met hogere gevoeligheid en lagere eigenruis. Wat daarvan waar is... keine Ahnung. :P Mensen gebruiken de Videomic Pro al jaren als go-to tool voor wat kleinere producties enzo, dus 't is niet opeens slecht omdat er iets nieuwers is.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 9 november 2015 @ 23:35:41 #293
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_157439490
Voor de HEVC-encoders onder ons. Ik heb eindelijk een gratis programma gevonden dat hardwarematig HEVC kan encoden met een Nvidia videokaart en dat met 150% snelheid met 4K (2160p) met een GTX 960 zonder te overclocken:

https://github.com/stax76(...)Rip_x64_1.3.1.7_beta

Met GPU-Z is te zien dat je GPU volledig benut wordt. Doe je voordeel ermee ^O^
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  FOK!fotograaf dinsdag 10 november 2015 @ 07:31:27 #294
151126 angel008
pi_157441913
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 07:35 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Ach voor alles is een eerste keer he. Je leert er wel veel van zo! Ben benieuwd naar het resultaat :-)!

En cool dat je er meer wilt gaan doen. Je weet ons te vinden ;)
Yup zoveel dingen die ik nu anders zou aanpakken :)

Zaterdag naar de premiere (want hij word wel getoond)

In maart gaan we voor poging nr 2 !
pi_157442084
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 07:31 schreef angel008 het volgende:

[..]

Yup zoveel dingen die ik nu anders zou aanpakken :)

Zaterdag naar de premiere (want hij word wel getoond)

In maart gaan we voor poging nr 2 !
Daarom joh. Hoort er allemaal bij. Wel tof dat hij getoond gaat worden. Zodra hij deelbaar is, post je hem hier dan?

Ennuh, zet hier dan tzt een berichtje neer over maart ;)
  FOK!fotograaf dinsdag 10 november 2015 @ 09:33:58 #296
151126 angel008
pi_157442990
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 08:05 schreef Peter_Aragorn het volgende:

[..]

Daarom joh. Hoort er allemaal bij. Wel tof dat hij getoond gaat worden. Zodra hij deelbaar is, post je hem hier dan?

Ennuh, zet hier dan tzt een berichtje neer over maart ;)
Ja als hij eenmaal on-line komt post ik hem, zal waarschijnlijk ergens volgende week worden.

Maart komt goed dan ga ik toch een rondje doen om wat meer mensen te zoeken.
pi_157450511
heeft er iemand toevallig nog een blackmagic cinema pocket camera te koop? Ik hou mij aanbevolen :)
  dinsdag 10 november 2015 @ 18:43:02 #298
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_157453224
Eventueel. Ik heb er drie, waarvan een zelfs nog in cellofaan. Heb ook nog wel een nieuwe lader en 2 extra accus bij. Ligt hier anders toch een beetje te liggen eigenlijk. :P Dus als ik je ermee kan helpen om 'em niet voor Tweakers-prijzen ( :X ) te hoeven kopen, laat het maar weten. Lucratief tweedehandsprijsje wordt 'em dan niet, wil er niet teveel op verliezen natuurlijk, maar als het ergens quasi in de richting van de aanschafsprijs wordt (body only 795), sure.
pi_157465996
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 18:43 schreef shiznuts het volgende:
Eventueel. Ik heb er drie, waarvan een zelfs nog in cellofaan. Heb ook nog wel een nieuwe lader en 2 extra accus bij. Ligt hier anders toch een beetje te liggen eigenlijk. :P Dus als ik je ermee kan helpen om 'em niet voor Tweakers-prijzen ( :X ) te hoeven kopen, laat het maar weten. Lucratief tweedehandsprijsje wordt 'em dan niet, wil er niet teveel op verliezen natuurlijk, maar als het ergens quasi in de richting van de aanschafsprijs wordt (body only 795), sure.
Thanks. heb je van de verpakte de aankoopbon er nog bij / zit er nog garantie op?
  FOK!fotograaf woensdag 11 november 2015 @ 11:07:41 #300
151126 angel008
pi_157466274
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 18:43 schreef shiznuts het volgende:
Ik hoop dat bm binnenkort weer zo'n kortingsactie doet, wil zo'n davinci resolve usb dongle hebben voor de software het graden bij de short was toch best wel tof om te zien alleen miste ik toch wat functies bij resolve waardoor we het ''anders'' hebben opgelost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')