Ik zat eigenlijk meer te denken aan gewoon een houtboor 5mm diameter, er hoeft maar 1 kabeltje doorheenquote:Op donderdag 11 juni 2015 09:27 schreef derLudolf het volgende:
Ik zou ook zo dicht mogelijk langs het plafond boren inderdaad.
Heb je een slangenboor of een speedboor die lang genoeg is?
Nadeel is dat je met een gewone boormachine niet heel makkelijk strak tegen het plafond een horizontaal gat kan boren, omdat de kop van je boormachine in de weg zit. Maargoed, als je met dit soort oplossingen aan de slag gaat maak je je vast niet heel druk om hoe het er uit ziet.quote:Op donderdag 11 juni 2015 12:22 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik zat eigenlijk meer te denken aan gewoon een houtboor 5mm diameter, er hoeft maar 1 kabeltje doorheen
Hmm nee dat niet, het plafond is zelf helemaal netjes afgewerktquote:Op donderdag 11 juni 2015 13:42 schreef Nico987 het volgende:
Zijn bij jou de gipsplaten ook zichtbaar? In dat geval zou ik iets meer werk doen en deze even weghalen en het gat boven de gipsplaat boren.
Dat juist wel, daarom wil ik geen kabel(goot) over de balk heen, maar naar de balk toe. Wil geen kabels zien lopenquote:Op donderdag 11 juni 2015 13:22 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Nadeel is dat je met een gewone boormachine niet heel makkelijk strak tegen het plafond een horizontaal gat kan boren, omdat de kop van je boormachine in de weg zit. Maargoed, als je met dit soort oplossingen aan de slag gaat maak je je vast niet heel druk om hoe het er uit ziet.
Een 5mm boor is denk ik niet lang genoeg.quote:Op donderdag 11 juni 2015 12:22 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Ik zat eigenlijk meer te denken aan gewoon een houtboor 5mm diameter, er hoeft maar 1 kabeltje doorheen
Van beide kanten zo dicht mogelijk bij het plafond een gaatje iets schuin omhoog boren. Zit het het gat zo hoog (mooi) mogelijk en is je boor lang genoeg. Wel even goed uitmeten dan.quote:Op donderdag 11 juni 2015 20:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Een 5mm boor is denk ik niet lang genoeg.
En dat met een 5 mm boortje ? Goed plan.quote:Op donderdag 11 juni 2015 21:19 schreef Oledanmaarweer het volgende:
[..]
Van beide kanten zo dicht mogelijk bij het plafond een gaatje iets schuin omhoog boren. Zit het het gat zo hoog (mooi) mogelijk en is je boor lang genoeg. Wel even goed uitmeten dan.
Nee hoor, 6cm is geen probleem. Het is eerder dat wij van die grote balken uitgingenquote:Op vrijdag 12 juni 2015 07:56 schreef Gutanoth het volgende:
De balken zijn "slechts" 6 cm breed, maar zoals ik het hier begrijp, is het moeilijk een houtboor te vinden van 5mm diameter die 6 cm lang zijn?
Hoezo?quote:Op donderdag 11 juni 2015 08:05 schreef jatochneetoch het volgende:
Waarschijnlijk niet, en als je het gaatje precies in het midden boort sowieso niet.
Overdreven gezien krijg je dit effect:quote:
Ik ben bekend met de materie, het gat heeft wel degelijk invloed, alleen in het midden het minst. Dus de uitspraak dat het sowieso geen invloed heeft klopt niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 10:49 schreef B2P het volgende:
[..]
Overdreven gezien krijg je dit effect:
[ afbeelding ]
Als gevolg van het moment heeft de balk de neiging te vervormen. Hierdoor wordt deze aan de bovenkant samengedrukt wat zorgt voor druk. Aan de onderkant wordt de balk uit elkaar getrokken wat zorgt voor trek. In het midden heffen die twee elkaar op en heb je dus een neutrale lijn.
[ afbeelding ]
Zo'n gat in het midden van iets heeft wel effect op afschuiving en bij toepassing van voorspanning gaat het verhaal ook niet meer op. Balken in huizen weet ik weinig van, maar ik denk dat buigspanning daar altijd kritiek is?
Zit ik hier een beetje voor niets te typen.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 10:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben bekend met de materie, het gat heeft wel degelijk invloed, alleen in het midden het minst. Dus de uitspraak dat het sowieso geen invloed heeft klopt niet.
Straks heb je een balk van 80 en boort onze vriend er een gat 60 in, in het midden. Want dat heeft geen invloedquote:Op vrijdag 12 juni 2015 11:13 schreef B2P het volgende:
[..]
Zit ik hier een beetje voor niets te typen.![]()
Natuurlijk heeft het invloed, maar "in het midden maakt het niet uit" is nu eenmaal makkelijker te onthouden. Als ze in de bouw ergens door heen moeten doen ze dat toch wel en dan is het goed als ze er nog even aan denken dat dat het beste in het midden kan.
Dan verdien je het gewoon dat de boel instort.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 11:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Straks heb je een balk van 80 en boort onze vriend er een gat 60 in, in het midden. Want dat heeft geen invloed
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |