scoober | woensdag 10 juni 2015 @ 19:51 |
hallo. Mijn auto ( Honda civic VTI 1999 ) verbruikte wat olie. Hij rookte een beetje blauw in de vtec. niet zeer noemenswaardig. 200 ml op 1250 km. 1 ltr op 6000 km dus. Wel deed ik altijd bij de olie wissel een flesje ''5 in 1 oil stabilizer'' bij de olie. Nu heb ik onlangs de auto een grote beurt gegeven waarbij ook de olie en filter zijn gewisseld. Ik ben van de oude shell helix 10w40 met 5 in 1 oil stabilizer, naar PETRONAS syntium 1000 10 w 40 gegaan zonder de 5 in 1 toevoeging. Bij het wisselen vd bougies is er wat olie op de zuigers en in de cylinder terecht gekomen. ( de bougieschacht pakkingen waren lek. enfin. alles gewisselt en ben gaan rijden naar tunex voor een vermogensmeting. Bij het starten rookte de auto ontzettend hard. Maar dat lag aan de olie die in de cilinders en op de zuigers was gevallen. Echter op de heenweg naar sheerenberg 100 km... rookte hij in de vtec nog steeds behoorlijk. Ik zag een pluim in mijn achteruitkijk Spiegel. eenmaal bij tunex de meting gedaan. van de originele 160 krukas pk's en 150 nm's zijn nog over: 144.5 krukas pk's en 145 nm's Het blok heeft+/- 180.000 km gedraaid en is nog niet zo lang in mijn bezit. de motor heeft een short Wai ( warm air intake ), aftermarket 4- 1 header en volledig open uitlaatlijn. Ik had dus wel wat meer vermogen verwacht. nu mijn vraag: 1. heeft het warme weer ( 25+ graden in kleine ruimte ) noemenswaardig effect op de meting? Er werd ook met gesloten kap gemeten. 2. ook tijdens de dyno rookte hij behoorlijk. Heeft het feit dat hij olie verbrand een noemenswaardig negatief effect op het vermogen? en ja... vreemd dat hij na de wissel is gaan roken, wellicht was de motor toch ''ingesleten'' op de shell + 5 in 1. thanks voor het lezen en je eventuele reactie! | |
Opa.Bakkebaard | woensdag 10 juni 2015 @ 19:58 |
16 pk verlies van een blok dat bijna 2 ton gelopen heeft lijkt me helemaal niet zo gek. 1 pk per jaar. ![]() | |
bokkepoot | woensdag 10 juni 2015 @ 19:59 |
Ja, het beste is om een flinke ventilator o.i.d. te meten. Kap open is ook een goede, en inderdaad is 16 pk verlies met warm weer niet zo gek.. | |
Henkerbedenker | woensdag 10 juni 2015 @ 19:59 |
+ hoe de bank is gecalibreerd (wanneer) heeft ook invloed. Stel je meet nu op een andere bank zou het zomaar opeens 10 pk kunnen schelen. Verder wat Bakkebaard zegt, na bijna 2 ton zou ik blij zijn met dit resultaat. | |
bokkepoot | woensdag 10 juni 2015 @ 20:00 |
En een WAI? Warm air intake moet je echt niet willen. Als je al gaat klungelen aan de luchtstroom, zo min mogelijk restrictie en zo koude mogelijke lucht. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 10 juni 2015 @ 20:05 |
Marginaal verlies gezien de leeftijd en de km stand. Niks aan de hand. | |
Robuustheid | woensdag 10 juni 2015 @ 20:07 |
Een open uitlaat wel. Een blok heeft nu eenmaal wat tegendruk nodig. | |
scoober | woensdag 10 juni 2015 @ 20:14 |
Oke, en wat betreft het olie verbruik?? | |
oldford | woensdag 10 juni 2015 @ 20:20 |
Ja. In principe geldt hoe warmer de inlaatlucht, hoe minder vermogen je meet. Dat geld ook voor de buiten luchtdruk (atmospherische druk). Ook die heeft invloed op het vermogen. Een goede tuner zal naast het gemeten vermogen ook een gecorrigeerd vermogen (volgens de Din methode) op de uitdraai zetten. Door die correctie kun je vermogens die onder verschillende omstandigheden gemeten zijn, met elkaar vergelijken. Misschien de uitdraai even plaatsen? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 10 juni 2015 @ 20:20 |
Laten voor wat het is. Elke tank beurt peilen, revisie overstijgt de dag waarde. MAW economische total loss | |
scoober | woensdag 10 juni 2015 @ 20:27 |
laten voor wat het is? hij verbruikte 1 ltr op 6000 km... sinds de wissel meer. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 10 juni 2015 @ 20:28 |
Ja!, revisie en of een ruilblok krijg je nooit weer, zonde geld. | |
scoober | woensdag 10 juni 2015 @ 20:31 |
![]() | |
scoober | woensdag 10 juni 2015 @ 20:33 |
Het kan toch niet zo zijn dat door de olie wissel hij ineens olie gaat gebruiken. ik denk dat ik gewoon de vertrouwde shelle + 5 in 1 erin gooi. | |
Pap89 | woensdag 10 juni 2015 @ 20:42 |
1 liter per 6k voor zo'n auto valt toch wel mee. | |
eXplorer1 | woensdag 10 juni 2015 @ 21:59 |
WAI eraf en een CAI of het originele traject erop. Hoge IAT's is funest voor N/A blokken (want minder voorontsteking) en geblazen blokken zonder APC systeem (want zonder APC kan hij niet compenseren met hogere druk en lagere voorontsteking). Vti civic? B16 dus, volgende keer ff motor ronddraaien zonder bougies om de gevallen olie eruit te werken. | |
scoober | woensdag 10 juni 2015 @ 22:16 |
er zit in middels een CAI op, wat zijn hoge IATs? | |
-niemand- | woensdag 10 juni 2015 @ 22:17 |
Hoe heb je de krukas PK's gemeten? Gewoon op de wielen en dan teruggerekend? want als er dan een foutje gemaakt is heb je natuurlijk een heel ander getal. | |
scoober | woensdag 10 juni 2015 @ 22:24 |
geen idee... kan je dat niet zien op de uitdraai? zie foto... hij is gewoon op een rollenbank geweest met zijn voorwielen. met een din corrective. | |
eXplorer1 | woensdag 10 juni 2015 @ 22:36 |
Mijn ervaring is (bij geblazen blokken) is dat meestal vanaf 55 graden IAT de voorontsteking wordt teruggeregeld om pingel te voorkomen. Dit hangt af van de gebruikte ECM en mapping. [ Bericht 4% gewijzigd door eXplorer1 op 10-06-2015 23:13:35 ] | |
Anne | woensdag 10 juni 2015 @ 23:28 |
Ik heb eens 1 liter per 300-400km gedaan, precies op het moment van het Automaxxx weekend, dus geen tijd meer gehad om nog even snel een blokwissel te doen en ik kwam daar op uitnodiging. 10 liter op de achterbank en gáán. In de file voor het event stond het grijs van de rook. Edit: ook een Honda trouwens. | |
oldford | donderdag 11 juni 2015 @ 09:04 |
Nee. Op de foto is alleen het volgens de DIN-norm gecorrigeerde vermogen te zien. Dus de invloed van warm weer zou weg gewerkt moeten zijn. Wat er precies aan de wielen is gemeten en hoeveel verlies er is gemeten dan wel wordt gerekend kun je niet zien. Ook de toegepaste correctie volgens de DIN-methode staat er niet bij. | |
eXplorer1 | donderdag 11 juni 2015 @ 10:05 |
ach, zolang de butt-dyno er maar tevreden over is toch ![]() | |
Sounddragon | donderdag 11 juni 2015 @ 10:27 |
Je hebt een sjonniebak met een versleten motor. Dan ga je dus niet tjoene, dan ga je de kop eraf trekken en die laten doen; nieuwe kleppen, nieuwe seals, nieuwe zadels, strakkere veren, scherpere nokkenas. Daarna ruk je de carterpan eronderuit, dan keil je de oliepomp in de oud ijzerbak, je trekt de krukas inclusief zuigers eruit, cilinders honen zodat ze weer mooi rond zijn, nieuwe overmaat Mahle zuigers erin met nieuwe veren, nieuwe krukaslagers en schalen, ding weer dicht. Dáárna kun je er dure dunne zeikolie ingooien, en pas dáárna ga je naar de tunert voor een sjippie. Nu heb je snelle lucht in de banden van een bakfiets gegooid, en duur vet op de versleten ketting gesmeerd. Tip voor nu; 20w40 van de Aktion erin, want hij zuipt het toch op, en goed het peil in de gaten houden. Noot; een tuner die een motor in die staat gaat banken is een mongool die alleen je centen maar in de kassa wil kieperen. My 2ct. [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 11-06-2015 10:32:06 ] | |
-Richard- | donderdag 11 juni 2015 @ 14:12 |
Maar, is het een stock motor? Want als die opnieuw is afgesteld dan zul je wel wat meer behalen maar niet veel. De WAI bevorderd het vermogen niet, wel het geluid! Hoe open is die open uitlaat? Zit er een ander spruitstuk op? En een catback? Persoonlijk vind ik het ook tegenvallen, met genoemde modificaties. Het roken komt normaal het meeste weg bij versleten klepseals, en als die vervangen zijn dan komt het alleen nog weg bij de zuigerveren. Voor Honda heb je vele soorten en keuzes dus het is niet per definitie dat Mahle de beste zuigers zijn, voor elke build een eigen doel en daarbij een type zuiger (hoge-lage compressie etc) Mocht je twijfelen aan de afstelling van de computer (dus chip) dan zijn SneakyTuning (zuiden des lands) en Leo van Drie (noorden des lands) goede (grotere) tuners die elke auto volledig custom afstellen, vaak met straat afstelling maar ook mogelijkheid tot dyno afstelling. Verder zou ik je ook even aanraden de ontstekingstiming en klepspeling te controleren en of afstellen. Tbv het olie verbruik kun je een keer een goede Forté flush doen, zon compleet pakket en niet zo'n flesje van 10 euro. Daar frist hij vaak erg goed van op en dan daarna een goede olie erin doet wonderen. Mijn 1.5 Vtec deed na die flush en goede olie, 1l op 10K-km twerijl er 2.3 ton op de teller stond. Kwa olie gebruikte ik altijd Motul X-CES 8800 (5w40), koopte gewoon een combopackage bij All4Honda. Is de versnellingsbak olie ook al eens vervangen? Dat kan ook wel helpen (sowieso het schakelen ansich) om te vervangen. Bij mijn bak ging op de dyno zo'n 20 pk verloren. Vervangen door Honda MTF-3, dat is veruit de beste olie voor een Honda handbak. [ Bericht 4% gewijzigd door -Richard- op 11-06-2015 14:21:38 ] | |
eXplorer1 | donderdag 11 juni 2015 @ 14:36 |
Die gasten van sneakytuners gaan zich niet bezighouden met standaard b16 gok ik zo, ik zag laatst een e85 geblazen b18 scheuren, kolere wat ging dat hard. | |
-Richard- | donderdag 11 juni 2015 @ 14:46 |
Zelfs mijn 1.5 mini-e wilden ze zich mee bezig houden. ![]() In ieder geval weet ik van Leo zeker dat ie hem prima voor je wilt afstellen, maar de vraag is of de computer al chip-ready is en of het niet verstandiger is dit samen te doen met een upgrade van het inlaat spruitstuk en dergelijke dingen. Dan komt de vraag aanbod; is het dat wel waard? Die afweging moet je voor jezelf maken, geld uitgeven of niet. Hier wat mooi geweld van Sneaky; & Of gewoon een turbo kitje en een tune van Leo op een stock B16: ![]() | |
scoober | donderdag 11 juni 2015 @ 22:40 |
Ik zie het alweer. Verschillende mensen, verschillende meningen. Thanks voor het meedenken iig! | |
Geralt | donderdag 11 juni 2015 @ 22:41 |
Tuurlijk heeft warm weer met pk verlies te maken. Waarom denk je dat er intercoolers bestaan. ![]() | |
oldford | vrijdag 12 juni 2015 @ 08:54 |
Omdat het samendrukken van lucht de temperatuur van die lucht sterk doet stijgen. En die invloed is vele malen groter dan de buiten temperatuur. | |
Fer | vrijdag 12 juni 2015 @ 12:25 |
Ding moet toeren maken en heeft veel voorontsteking nodig. Zo koud mogelijke lucht erin en dat verbruik is niks als je dagelijks 8000 rpm doet. | |
scoober | vrijdag 12 juni 2015 @ 22:52 |
Wat een onzin | |
vannelle | zaterdag 13 juni 2015 @ 00:46 |
Jij koopt nog steeds bougiekabels voor een diesel? Koudere lucht=betere cilindervulling dus efficiënter. Daarom intercooler. Hoe denk je dat een dieselmotor z'n mengsel ontbrandt? Juist, door samenpersen van de cilinderinhoud, vnl. lucht. En dat wordt warm jonguh! | |
oldford | zaterdag 13 juni 2015 @ 10:41 |
Heb je dat op school geleerd? Dan zou ik het lesgeld gaan terug vragen. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 13 juni 2015 @ 10:45 |
![]() | |
Fer | zaterdag 13 juni 2015 @ 12:39 |
Die buitentemperatuur zal niet zoveel uitmaken. Maar als TS zo'n champignon van KN in zijn motorruimte heeft, die lekker de warme lucht van onder kap inneemt, zal dat wel invloed hebben. | |
Straatcommando. | zaterdag 13 juni 2015 @ 14:41 |
Is wel een aanname natuurlijk, maar de meeste ''cold air intakes'' zijn inderdaad schijtdingen die lekkere voorgekookte lucht en troep aanzuigen. | |
CRXed | zaterdag 13 juni 2015 @ 19:13 |
![]() ![]() @scoober: je zuigerveren zijn waarschijnlijk wat versleten, vandaar het roken bij gas geven. |