In de middeleeuwen was een bleke huid een teken van rijkdom, dan had je mensen die buiten voor jou aan het werk gingen.
quote:Jawel. Mijn vriendin heeft ook een vrij blanke huid.
Op dinsdag 12 november 2002 17:58 schreef Radiohoofdje het volgende:
Wit kan vaak ook best mooi zijn vind ik. Zou het nog ooit inkomen? Tegenwoordig heeft iedereen een zonnebank en wil iedereen bruin zijn maar ik vind dat een bleke huid soms heel mooi kan zijn... Of deelt niemand deze mening met mij?
Maar goed, ik let zelf eigenlijk meer op de conditie, dan op de kleur. If you catch my drift..?
Nee liever bleek als (onnatuurlijk) bruin.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen die van nature een beetje bleekjes zijn (vooral in het gezicht en helemaal in combinatie met donker haar), dat er wel eens gevraagd wordt of ze zich wel goed voelen.
Ik vind een gezonde huidskleur ook mooier dan helemaal wit/bleek, het hoeft nou niet echt bruin te zijn maar een beetje kleur moet er wel in zitten (zodat ze wel natuulijk bruin kan worden).
quote:Ik vind deze 2 dames (op pic 1: Digle en Franka van Partyflock) er toch zeker niet slecht uitzien (ondanks dat ik zelf niet op vrouwen val
Op dinsdag 12 november 2002 18:11 schreef 100% Tukker het volgende:
Bij zo'n gebruinde chick denk ik altijd aan BrEeZaHs en aan het woord snol. Als ze dan ook nog blond zijn dan is dat wel een afknapper.
Snollerig vind ik ze zeker niet.
Iemand die lijkbleek is vind ik niet echt bepaald mooi. Een beetje kleur ziet er veel mooier en gezonder uit (imo).
Wat ik ook zo tegenstrijdig vindt, is dat haast heel Nederland in de zomer continu bakt op het strand om bruin te worden, maar als je in de winter een kleurtje hebt is het 'verkeerd'.
(Sjonnie & Anita-figuren met spierwit geblondeerd, gepermanend haar buitengesloten )
**KNIP**
[sub]Of ik 'zo maar' pics mag plaatsen van Partyflock weet ik niet, mag het niet dan haal ik ze meteen weg[/sub]
Helaas mag ik ze niet posten
[Dit bericht is gewijzigd door The-What op 13-11-2002 15:22]
quote:Ik denk dat je gelijk hebt.
Op woensdag 13 november 2002 11:57 schreef anima het volgende:
verhaal
quote:En wat wil je met deze link?
Op dinsdag 12 november 2002 21:55 schreef Pimterminus het volgende:
www.kijkmaarlieverniet.com
Ontopic:
Ben erg blij om te horen dat er ook mensen zijn die niet vinden dat iedereen er maar zongebruind bij moet lopen!
ben zelf aardig wit, zo geboren altijd zo geweest en zal ook niet veranderen... Maar als je dan ziet hoe mensen daarop kunnen reageren! Belachelijk gewoon. Krijg zoooo vaak de vraag of ik de afgelopen 10 jaar nog zon heb gezien, of ik nog steeds niet overleden ben omdat ik er wel zo uitzie, of ik een lading talkpoeder over me heen heb gehad, en niet te vergeten: heb je slecht geslapen? ben je moe? ben je weer ongesteld?
Dus nu meteen voor eens en altijd: SOMMIGE MENSEN WORDEN NIET TOT NAUWELIJKS BRUIN!!!
Zo, dat is eruit...
Ik vind het zelf ook niet lelijk trouwens hoor! Maar dat kan komen door gewenning...
Nee, ik hou absoluut niet van zonnebankbruin (beetje vakantiebruin is wel aardig)
Vooral leuk hoe die eeuwig bruin mensen eruit zien op hun 45 ste,....1 en al rimpel,... ben ik liever wit!
quote:Nee, fout er gaat niks boven zwart haar witte huid en knalblauwe ogen
Op woensdag 13 november 2002 12:31 schreef The_Wanderer het volgende:
soms is een bleke huid wel geil ja..maar er gaat niets boven mooie blauwe ogen en een bruin getinte huid.
quote:ja dat bedoelde ik eigenlijk met die witte huid combinatie
Op woensdag 13 november 2002 12:34 schreef Swatkat het volgende:[..]
Nee, fout er gaat niks boven zwart haar witte huid en knalblauwe ogen
*proest*
ach ik wil juist ook bleek zijn. veel meisjes doen vaak donkerde poeder op dan hen gezicht en dan zie je de overgang tusse het poeder/creme en hen eigen huid (vaak zie je dat bij de oren omdat ze dat vergeten zijn doe het dan goed zalk zegge
) ik neem juist een lichtere kleur poeder want persoonlijk vinnik bleek mooier
maja ieder zijn eigen mening
Net als zonnebankbruin. Je moet echt bruin worden, of niet. Maar niet!! zonnebankbruin...
quote:DAT HEB IK, alleen wil ik toch wel iets "bruiner" worden
Op woensdag 13 november 2002 12:34 schreef Swatkat het volgende:[..]
Nee, fout er gaat niks boven zwart haar witte huid en knalblauwe ogen
*proest*
Vroeger was wit mooi.....dat betekende dat je rijk was, je hoefde dan niet buiten te komen om te werken.
Nu ben je juist rijk als je bruin ben
quote:misschien dat ik daarom een gat in me hand heb
Op woensdag 13 november 2002 19:13 schreef KumA het volgende:
"ik ben zo wit omdat ik de don ben!"Vroeger was wit mooi.....dat betekende dat je rijk was, je hoefde dan niet buiten te komen om te werken.
Nu ben je juist rijk als je bruin ben
quote:Ik heb helemaal geen hand meer en ik ben zo wit als wit maar kan zijn
Op woensdag 13 november 2002 19:28 schreef kniekousje het volgende:[..]
misschien dat ik daarom een gat in me hand heb
Sommige mensen kunnen wel een kleurtje gebruiken, helemaal als je natuurlijk naar de gele kleur trekt.
Maar die anita's van 50+ die dan zwaar gebruind zijn en dan paars/lichtblond haar hebben moeten ze afschaffen
quote:Daar moet echt een straat verbod voor komen
Op woensdag 13 november 2002 19:33 schreef xman het volgende:
Een blanke huid kan heel mooi zijn. Kijk maar naar Nicole Kidman bijvoorbeeld.Sommige mensen kunnen wel een kleurtje gebruiken, helemaal als je natuurlijk naar de gele kleur trekt.
Maar die anita's van 50+ die dan zwaar gebruind zijn en dan paars/lichtblond haar hebben moeten ze afschaffen
quote:Ik ook
Op woensdag 13 november 2002 18:54 schreef JollyBlaze het volgende:[..]
DAT HEB IK, alleen wil ik toch wel iets "bruiner" worden
Mooi bleek is niet lelijk
*naar zichzelf kijkt* Damn, ik heb ook altijd pech
Vroeger was wit trouwens een statussymbool, het betekende dat je niet naar buiten hoefde om (op de velden) te werken. Je was dus rijk (of had een rijke echtgenoot)
Misschien komt daar het poeder/foundation idee ook wel vandaan
D'r is idd een periode geweest dat wit erg in was. Rijke mensen hadden een wit velletje. De dames liepen ook met lange jurken aan en een parasol wanneer ze buiten gingen. Daardoor was het verschil tussen arm & rijk heel duidelijk te zien. De arme mensen moesten buiten werken en kregen daardoor een gebruinde huid.
dus....
Mensen vragen idd wel eens of ik ziek ben hehe (heeft soms zn voordelen )
Veel mensen die ik ken liggen uren in de zon en onder de zonnebank, met als gevolg: rimpelssss
Naja laat mij dan ook maar lekker wit zijn, past verder wel bij me
quote:*in fotoboek kijkt*
Op vrijdag 15 november 2002 18:22 schreef _Draven_ het volgende:
Ik ben zelf ook wit (met zwart haar en blauwe ogen, noemen me wel eens sneeuwwitje hehe), heb een soort zonneallergie.
Zet me 10 minuten in de zon en ik ben knalroodMensen vragen idd wel eens of ik ziek ben hehe (heeft soms zn voordelen
)
Veel mensen die ik ken liggen uren in de zon en onder de zonnebank, met als gevolg: rimpelssss
!!!
quote:Mensen met een bleke huid zijn idd vaker vatbaarder voor ziektes. Overigens schijnt in veel ex-kolonieen het juist een statussymbool te zijn als je huid bleker is dan die van een ander.
Op dinsdag 12 november 2002 18:01 schreef sefer het volgende:
Idd. Een bleke huid kan ook hartstikke mooi zijn. Mensen associeren bruingetint vaak met gezond.
Er zijn trouwens ook mensne die hun huid bewust wit/bleek houden of zelfs witter maken.
quote:ew
Op vrijdag 15 november 2002 18:22 schreef _Draven_ het volgende:
Ik ben zelf ook wit (met zwart haar en blauwe ogen, noemen me wel eens sneeuwwitje hehe), heb een soort zonneallergie.
Zet me 10 minuten in de zon en ik ben knalrood
quote:Ik vind contrast eigenlijk ook wel mooi... (Donker haar, blanke(re) huid etc.. )
Mensen vragen idd wel eens of ik ziek ben hehe (heeft soms zn voordelen)
quote:idd ew, moet me constant insmeren in de zomer, anders kan ik lekker slapen wel vergeten.
Op vrijdag 15 november 2002 19:16 schreef ThE_ED het volgende:[..]
ew
quote:Vindt ik ook
[..]Ik vind contrast eigenlijk ook wel mooi... (Donker haar, blanke(re) huid etc.. )
quote:Ik moet ook wel flink smeren, maar het is lang niet zo erg. 'Vroeger' was het nog erger, toen had ik trouwens ook bijna wit haar, nu is het al een stuk donkerder geworden...
Op vrijdag 15 november 2002 19:19 schreef _Draven_ het volgende:[..]
idd ew, moet me constant insmeren in de zomer, anders kan ik lekker slapen wel vergeten.
btw... Ik teken ook veel in zwart wit (zie icon ), naast dat je dan fijn met 1 potlood verder kunt vind het ook wel mooi, het conrast tussen papier en de tekening.
[Dit bericht is gewijzigd door ThE_ED op 15-11-2002 19:22]
quote:nah ik zeker iedere 2 uur met de hoogste factor, liefst vaker.
Op vrijdag 15 november 2002 19:21 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Ik moet ook wel flink smeren, maar het is lang niet zo erg. 'Vroeger' was het nog erger, toen had ik trouwens ook bijna wit haar, nu is het al een stuk donkerder geworden...
*vroeger ook licht haar had*
quote:Wow, is het dan nu zo donker geworden
Op vrijdag 15 november 2002 19:22 schreef _Draven_ het volgende:[..]
nah ik zeker iedere 2 uur met de hoogste factor, liefst vaker.
*vroeger ook licht haar had*
[Dit bericht is gewijzigd door ThE_ED op 15-11-2002 19:27]
quote:shhhhhhhhh geverfd
Op vrijdag 15 november 2002 19:25 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Wow, is het dan nu zo donker geworden
(Als in het fotoboek
) Of heb je het daar geverfd ?
*eigelijk blondje is*
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:27 schreef _Draven_ het volgende:[..]
shhhhhhhhh geverfd
*eigelijk blondje is*
* ThE_ED gaat nu vlug naar huis rennen ( Damn! Ik moet de kip nog opzetten... ) , ik heb echt mega honger
bruine huid vind ik er persoonlijk nep, slangen-vel-achtig uitzien,
en dan erbij zie je er veel sneller rimpeltjes door, en word je op den duur van het zonnen en zonnebanken echt niet mooier, ik heb het zelf gezien bij mijn buurvrouw (een salamander was er niets bij)
maar bedenk ook eens welke concequenties het met zich meedraagt, waaronder dus huidkanker.
dat hoef ik jullie hopelijk toch niet meer uit te leggen.
maar om maar even tot de orde van de dag te komen
ik ben blij met m'n blanke huid, het geeft naar mijn gevoel gezondheid aan (moet je natuurlijk geen wandelend lijk zijn).
gelukkig denkt m'n vriend er ook zo over
quote:goh..ik denk er juist andersom over(bruine huid gezonder), heb zelf ook al van nature een getinte huid. Maar goed dat is mijn mening.
Op vrijdag 15 november 2002 23:41 schreef _lunatic_ het volgende:hmm toch vreemd dat bleke huid nog steeds geassocieerd word met "gezond"
bruine huid vind ik er persoonlijk nep, slangen-vel-achtig uitzien,
en dan erbij zie je er veel sneller rimpeltjes door, en word je op den duur van het zonnen en zonnebanken echt niet mooier, ik heb het zelf gezien bij mijn buurvrouw (een salamander was er niets bij)maar bedenk ook eens welke concequenties het met zich meedraagt, waaronder dus huidkanker.
dat hoef ik jullie hopelijk toch niet meer uit te leggen.maar om maar even tot de orde van de dag te komen
ik ben blij met m'n blanke huid, het geeft naar mijn gevoel gezondheid aan (moet je natuurlijk geen wandelend lijk zijn).
gelukkig denkt m'n vriend er ook zo over
quote:ik begrijp je mening wel, blozende mensen komen ook vaak gezond over (blozen brengt ook een kleurtje met zich mee).
Op vrijdag 15 november 2002 23:43 schreef The_Wanderer het volgende:[..]
goh..ik denk er juist andersom over(bruine huid gezonder), heb zelf ook al van nature een getinte huid. Maar goed dat is mijn mening.
toch
quote:eh....bruine huid zorgt voor stimulatie aanmaak vitamine D...Ja en teveel zonnen is nooit goed, maar daarbij is het weer zo dat mensen die aanleg hebben om bruin te worden ook minder kans hebben op huidkanker dan een lichter iemand gegeven dat ze allebei evenveel gezon-d hebben.
Op vrijdag 15 november 2002 23:48 schreef _lunatic_ het volgende:[..]
ik begrijp je mening wel, blozende mensen komen ook vaak gezond over (blozen brengt ook een kleurtje met zich mee).
maar bruin? nee, er word zoveel voor gewaarschuwd... niet te lang in de zon, je kunt er huidkanker van krijgen....niet onder de zonnebank, ongezonde stralingen en noem maar op.
dus in dat opzicht kun je beter een gezonde blanke zijn dan een donkere huidkankerpatienttoch
Als mensen vragen : op welk type val jij dan vertel ik dit en krijg ik soms rare blikken er werd zelfs een keer gesugereerd dat ik racities ben!
Of als ik een errug 'wit' meisje zie dan denk ik, zo ziet er goed uit terwijl anderen dan zeggen volgensmij is die ziek ofzo!
zo iets...
plaatje...
[Dit bericht is gewijzigd door Sock0 op 16-11-2002 10:39]
quote:Voor aanmaak van vitamine D hoef je echt niet bruin te zijn. Gewoon daglicht opvangen is al genoeg.
Op zaterdag 16 november 2002 00:02 schreef The_Wanderer het volgende:[..]
eh....bruine huid zorgt voor stimulatie aanmaak vitamine D...Ja en teveel zonnen is nooit goed, maar daarbij is het weer zo dat mensen die aanleg hebben om bruin te worden ook minder kans hebben op huidkanker dan een lichter iemand gegeven dat ze allebei evenveel gezon-d hebben.
quote:Hehehe bruin genoeg!
Op zaterdag 16 november 2002 21:38 schreef _Draven_ het volgende:
ff kijke...ik op mn bruinst
quote:
quote:Niets mis mee
quote:Sweeeeeet
kwart afrikaans kwart indonesisch maar ben behoorlijk blank
quote:Euh, waar zijn de andere twee kwarten
Op maandag 18 november 2002 18:35 schreef GuaPetona het volgende:
ik ben gezegend met een tintje bruinkwart afrikaans kwart indonesisch maar ben behoorlijk blank
quote:
quote:de rest nederlands
Op maandag 18 november 2002 18:51 schreef Elegy het volgende:[..]
Euh, waar zijn de andere twee kwarten
is ook niet echt vervelend.
't is maar een mening......
[Dit bericht is gewijzigd door Razzerr op 19-11-2002 17:16]
quote:Heb je dan drie of vier ouders
Op dinsdag 19 november 2002 12:08 schreef GuaPetona het volgende:[..]
de rest nederlands
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 16:30 schreef Elegy het volgende:[..]
Heb je dan drie of vier ouders
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:05 schreef GuaPetona het volgende:[..]
quote:Idd... ik denk niet dat een bruine kop mij zou staan eigelijk
Op dinsdag 19 november 2002 17:24 schreef webfreak het volgende:
'k moet zeggen, 'k vind een bruinere huidskleur lang niet altijd mooier.
Soms staat 't gewoon totaal niet bij mensen, en is wit veel mooier.
quote:*schroeft hoofd eraf*
Op dinsdag 19 november 2002 19:19 schreef _Draven_ het volgende:[..]
Idd... ik denk niet dat een bruine kop mij zou staan eigelijk
*schroeft hoofd van _Draven_ eraf*
*schroeft zijn hoofd op lichaam van _Draven_*
Euh...
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:21 schreef Elegy het volgende:[..]
*schroeft hoofd eraf*
*schroeft hoofd van _Draven_ eraf*
*schroeft zijn hoofd op lichaam van _Draven_*
Euh...
quote:*naar beneden kijkt*
Op dinsdag 19 november 2002 19:25 schreef _Draven_ het volgende:[..]
Maar ik ben wel lekker wit enzo...
quote:LOL
Op dinsdag 19 november 2002 19:28 schreef Elegy het volgende:[..]
*naar beneden kijkt*
Maar ik ben wel lekker wit
enzo...
was al bang voor letterlijke opvattinge hehehe
quote:Die hou ik voor me...
Op dinsdag 19 november 2002 19:35 schreef _Draven_ het volgende:[..]
LOL
was al bang voor letterlijke opvattinge hehehe
Acne wil ook nog eens als sneeuw voor de zon verdwijnen als je veel in de zon zit.
quote:Het wordt veel tegen mij gezegd dat ik eens onder de zonnebank moet... We hebben een zonnebank thuis, maar no way dat je mij daaronder krijgt. Ik vind het maar lelijk.
Op dinsdag 12 november 2002 17:58 schreef Radiohoofdje het volgende:
Wit kan vaak ook best mooi zijn vind ik. Zou het nog ooit inkomen? Tegenwoordig heeft iedereen een zonnebank en wil iedereen bruin zijn maar ik vind dat een bleke huid soms heel mooi kan zijn... Of deelt niemand deze mening met mij?
En wat boeit het of het 'in' is... Het gaat er toch om wat jij mooi vindt.
quote:ja staat goed!
Op vrijdag 15 november 2002 18:30 schreef Elegy het volgende:[..]
*in fotoboek kijkt*
!!!
Bruin door overmatig zonnen vind ik ook lelijk, bovendien wordt je snel een uitgedroogde pruim dan , ziet er dus niet uit na een paar jaar.
Ik vind een mooie bleke huid met roze wangen juist erg mooi, paar sproetjes erbij en dan heb je een mooie gelaatskleur mi.i
quote:
Op woensdag 20 november 2002 11:11 schreef DarkElf het volgende:
Bruin door overmatig zonnen vind ik ook lelijk, bovendien wordt je snel een uitgedroogde pruim dan, ziet er dus niet uit na een paar jaar.
Ik vind een mooie bleke huid met roze wangen juist erg mooi, paar sproetjes erbij en dan heb je een mooie gelaatskleur mi.i
Natuurlijk bruin vind ik dan wel weer kunnen.. beetje latino kleurtje ofzo.. Maar eigenlijk niet per se mooier...
Ik ben zelf nogal bleek (understatement) aangezien ik ook rood haar heb. Mijn vriend vindt het zelfs mooi en ik vind het gewoon bij me horen ....
Overigens, als ik een zonnebankje neem kleur ik helemaal niet (verbrand alleen) en als ik drie weken op vakantie ga naar een zonnig land bruin ik daar iets van twee a drie keer en kom net zo wit weer terug als toen ik weg ging .....
[Dit bericht is gewijzigd door Aventura op 23-06-2003 14:41]
Een paar weken terug was ik op vakantie in Turkije. Factor 30 en 40 mee, maar 3 middagjes ff gezwommen en toch verbrand. En zonne-allergie! Aargh!!
Op het vliegveld keken mensen mij aan van: zeker een transfer, of "vast ziek geweest en niet naar buiten gekund" De hele vakantie lang de vraag of we er nog maar net waren, omdat ik zo bleek was.
En terug in Nederland de vraag wanneer ik ook alweer naar het zonnige Turkije zou gaan.
quote:
Op maandag 23 juni 2003 14:39 schreef Aventura het volgende:
Het schoonheidsideaal dat iedereen maar 'gezond bruin' moet zijn, maakt me razend. Ik heb zelf huidtype 1, wat erop neerkomt dat ik een zeer bleke huid heb en nauwelijks bruin word. Hoe vaak ik wel niet opmerkingen naar mijn hoofd krijg geslingerd als 'kom je nooit buiten ofzo'(als het zomer is), of 'ben je ziek'? (Ja, een bruinverbrand lichaam is WEL gezond wou je zeggen..). Lekker simplistisch, dat men ervan uitgaat dat als ik maar lang genoeg ik in de zon zit, dat ik dan wel bruin wordt ofzo. Ik KAN gewoonweg niet bruin worden. Dermatologen zeggen zelfs dat mensen met mijn huidtype beter helemaal nooit zonnen. Dus dat doe ik dan ook niet; ik heb geen zin in rimpels en kanker. Maar waarom kunnen mensen me dan niet gewoon met rust laten? Ik ben gewoon anders, heb een gevoeligere huid dan de meesten en ik doe dus noet aan zonnen. Maar om dan naar mijn hoofd te slingeren dat ik 'nodig in de zon moet'schiet me nu al 25 jaar in het verkeerde keelgat. GRR, zo dat moest er even uit.
In het begin geef je idd nog braaf antwoord dat je gewoon niet bruin wordt, en als je al een keer wat bijkleurd, het na een week weg is.
Maar na een tijdje wordt het idd enorm irritant, al die mensen die zo dom zijn om niet te snappen dat niet iedereen hetzelfde huidtype heeft
("Ach, een paar dagen in de zon en dan kleur je wel bij!" )
quote:Hehe inderdaad, moe word je ervan. En dan ook nog zeggen (als het kwartje gevallen is, en ze begrijpen dat je ECHT niet bruin kan worden) dat ze dat zo vervelend en zo jammer voor je vinden. Ik vind het echt niet zo heel vervelend! Er zijn erger dingen. Trouwens, blank/bleek is gewoon een huidkleur net zoals geel, bruin, zwart, of rose...
Op maandag 23 juni 2003 16:41 schreef sundae het volgende:[..]
![]()
In het begin geef je idd nog braaf antwoord dat je gewoon niet bruin wordt, en als je al een keer wat bijkleurd, het na een week weg is.
Maar na een tijdje wordt het idd enorm irritant, al die mensen die zo dom zijn om niet te snappen dat niet iedereen hetzelfde huidtype heeft
("Ach, een paar dagen in de zon en dan kleur je wel bij!")
'Voorkom dat je bruin wordt'
'Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt'. Met deze waarschuwende slogan probeert de Nederlandse Kankerbestrijding mensen te wijzen op de gevaren van de zon.
Volgens dermatoloog Gertruud Krekels gaat dat niet ver genoeg om huidkanker te voorkomen. ,,Ook bruin worden is al schadelijk.''
Het levert vaak wat teleurgestelde gezichten op. Van vakantie terugkomen zonder bruin gebakken huid. 'Geen lekker weer gehad?', vragen de thuisblijvers verbaasd. Hoe bruiner, hoe geslaagder de vakantie, zo luidt de ongeschreven regel. Onzin, vindt Gertruud Krekels, dermatoloog van het Academisch Ziekenhuis Maastricht. We moeten volgens haar af van het idee dat bruin een 'gezond kleurtje' is.
De zon heeft volop goede eigenschappen. Ze maakt dat je je energiek en vrolijk voelt en is bovendien nodig voor de aanmaak van vitamine D; goed voor de botten. Daarnaast heeft UV-straling een ontstekingsremmende werking op de huid. De laatste jaren gaat de aandacht echter met name uit naar de negatieve kanten van de zon. ,,Terecht'', vindt Krekels, ,,De zon is gezond, maar om van de effecten te profiteren hoef je niet de hele dag te bakken.''
Integendeel. De ultraviolette straling die de zon uitzendt, is schadelijk voor de huid. Zij breekt elastinevezels af. Die vezels geven de huid soepelheid en veerkracht. Bij afbraak verslapt de huid eerder en er ontstaan rimpels. Bovendien is de straling (UV-B en UV-A) de belangrijkste veroorzaker van zonnebrand en huidkanker.
UV-straling wordt door allerlei moleculen in de huid geabsorbeerd. Hierdoor kan het erfelijk materiaal, het DNA, veranderen. Een kleine verandering in de DNA-structuur kan door andere eiwitten weer worden gerepareerd. Wanneer er echter door de UV-straling een beschadiging van het DNA optreedt die niet door de cel wordt opgemerkt of verkeerd wordt gerepareerd, kan de verandering aan het DNA blijvend zijn. Het gevolg is dat de cel zich ongeremd en ongecontroleerd kan gaan delen; daarvan is sprake bij huidkanker.
Hoeveel mensen jaarlijks huidkanker krijgen is niet precies bekend, deze cijfers worden niet goed geregistreerd. Volgens de officiële cijfers van de Nederlandse Kankerbestrijding krijgen jaarlijks 25.000 mensen huidkanker en sterven er 500 aan de aandoening. Gertruud Krekels schat dat het werkelijke aantal op zo'n 70.000 ligt en op 1000 doden. Ze baseert zich op onderzoek onder dermatologen dat in 1998 werd gehouden Daaruit bleek dat er alleen al 30.000 gevallen van basaalcelcarcioom (een van de belangrijkste huidkankersoorten) werden geteld. Internationaal onderzoek toonde verder aan dat het aantal gevallen van huidkanker elke vijf jaar verdubbelt.
Krekels meent dat mensen zich niet voldoende bewust zijn van het risico op huidkanker, of ze onderschatten de gevolgen. ,,Ten onrechte denken mensen dat het geen dodelijke aandoening is. Er gaan aan andere vormen van kanker weliswaar meer mensen dood, maar bij huidkanker gaat het om gevallen die redelijk gemakkelijk te voorkomen waren geweest. Bovendien kan de aandoening heel verminkend zijn. Vaak in gezicht en op andere goed zichtbare plekken'', benadrukt Krekels.
Krekels' werk bestaat voor meer dan 90 procent uit het opereren van mensen met huidkanker. ,,Ik sta het hele jaar te opereren, terwijl het meestal om aandoeningen gaat die voorkomen hadden kunnen worden als mensen niet zoveel tijd in de zon hadden doorgebracht. Daarom probeer ik mensen zoveel mogelijk te wijzen op de gevaren van zonnen.''
Krekels verwierf bekendheid toen zij in 1995 voor haar promotieonderzoek bij badgasten de ene bil wel en de andere niet insmeerde met een zonnecrème om aan te tonen dat zonnestralen het DNA aantasten. Mensen realiseren zich volgens Krekels inmiddels wel dat zonnen risico's met zich meebrengt, maar of zich dat daadwerkelijk vertaalt in veiliger zongedrag is niet onderzocht. Ze vermoedt van wel. ,,Ik zie nog maar weinig mensen met echt heel donkergebruinde gezichten. Bovendien zijn de beschermingsfactoren van zonnebrandcrèmes flink verhoogd.
In 1995 vonden mensen factor 10 en 20 al behoorlijk hoog. Nu zijn ze boven de 60 te koop.''
Toch blijft goede voorlichting heel belangrijk, vindt ze. ,,We zijn er nog niet. Nog altijd zijn er mensen die een mahonie-bruine tint als hét doel van hun vakantie zien. Mensen gebruiken zonnebrandcrèmes als middelen om verbranden te voorkomen en mooi bruin te worden. Als een cosmetisch product. Maar als de huid verkleurt, heeft zij al schade opgelopen. Voorkomen dat je bruin wordt, zou het doel moeten zijn.''
De Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) zet zich in om mensen te wijzen op de gevaren van zonnen. Met het lied 'Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt' probeert het jongeren te wijzen op de risico's. Krekels betreurt dat het KWF niet een stapje verder gaat en mensen wijst op de gevaren van bruin worden.
Ze legt uit dat bruin worden een reactie is van het lichaam zich te verdedigen tegen UV-straling. Het maakt pigment aan dat aan de cellen van de opperhuid wordt doorgegeven om de kwetsbare cellen in de basis van de opperhuid te beschermen tegen UV-straling. Hierdoor wordt het risico op DNA-schade verminderd. ,,Maar het gaat slechts om een bescherming die is te vergelijken met een zonnebrandmiddel factor vier tot zes. Onvoldoende dus om vervolgens uren te gaan bakken.''
Als alle mensen zich vanaf nu aan de 'veilig de zon in'-regels (zie kader) zouden houden, duurt het toch nog zeker 20 jaar voordat het aantal gevallen van huidkanker afneemt. ,,Dat het aantal mensen met huidkanker stijgt, is een erfenis van het massaal bakken in de jaren 70. Ook toen was al wel bekend dat zonnen de kans op kanker vergroot, maar daar werd toen nauwelijks aandacht aan geschonken.''
Probleem is dat mensen tegenwoordig veel vrije tijd hebben én de middelen om vaak en ver weg op vakantie te gaan. Krekels: ,,De Nederlandse huid is bestand tegen de omstandigheden in Nederland. Er is niets op tegen om in de lentezon onbeschermd een stuk te gaan fietsen. Maar uren bakken aan de stranden en zonvakanties in verre oorden... Dat is vragen om problemen.''
Rimpels ontstaan door UV stralen, niet zozeer door ouderdom. Op zich eigk wel, want hoe meer je in de zon (of onder zonnebank) ligt, hoe sneller de huid veroudert.
Anyway, ik zie soms van die 18 jarige meisjes met meer rimpels dan ik en op zulke momenten ben ik blij dat ik elke dag smeer en niet 'bak'.
Zelf ben ik best tevreden, maar het is wel irritant. Zwarte en witte kleding maken mij nóg witter dan ik al ben.. En dat terwijl ik veel favoriete kleding heb in het wit/zwart.
Ik vind witte jongens ook leuker dan zonnebank-bruine.
Ik word zelf wel snel bruin, maar dat komt omdat ik een half bloed ben. Vergeleken bij de rest van de familie ben ik echt licht, op mijn moeder na dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |