abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6762125
Wit kan vaak ook best mooi zijn vind ik. Zou het nog ooit inkomen? Tegenwoordig heeft iedereen een zonnebank en wil iedereen bruin zijn maar ik vind dat een bleke huid soms heel mooi kan zijn... Of deelt niemand deze mening met mij?
pi_6762161
Idd. Een bleke huid kan ook hartstikke mooi zijn. Mensen associeren bruingetint vaak met gezond.
ik ben het mannetje in de chinese kamer
pi_6762224
Een bruine huid heeft voor mij iets protserigs. Zo van kijk mij eens en daar liggen ze dan uren voor onder de zonnebank. En gezond ziet zo'n huid er vaak niet uit. Een gewone ongebruinde huid heeft iets natuurlijkers.
pi_6762227
Oneffenheden vallen zo op als je een bleke huid hebt, en aangezien we allemaal het schoonheidsideaal nastreven, willen we dat niet hebben.

In de middeleeuwen was een bleke huid een teken van rijkdom, dan had je mensen die buiten voor jou aan het werk gingen.

pi_6762247
Ik hou niet van pigment
Het hoeheethetookalweer moet heteenofander zijn anders doet dat ene jeweetwel
pi_6762250
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 17:58 schreef Radiohoofdje het volgende:
Wit kan vaak ook best mooi zijn vind ik. Zou het nog ooit inkomen? Tegenwoordig heeft iedereen een zonnebank en wil iedereen bruin zijn maar ik vind dat een bleke huid soms heel mooi kan zijn... Of deelt niemand deze mening met mij?
Jawel. Mijn vriendin heeft ook een vrij blanke huid.

Maar goed, ik let zelf eigenlijk meer op de conditie, dan op de kleur. If you catch my drift..?

pi_6762257
Ik vind een bleke huid echt niet mooi eerlijk gezegt. Ik weet niet precies waarom maar ik vind een gebruinde huid stukken mooier.. Vooral bij dames, bij jongens interesseert het me niet
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_6762284
zongebruind vakantie kleurtje geniet absoluut de voorkeur, zeker bij blondjes
Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.
pi_6762309
Zongebruind is zeker mooi, maar een blanke huid net als BB-Ursula en natuurlijk Nicole Kidman is ook erg mooi.
pi_6762347
Bij zo'n gebruinde chick denk ik altijd aan BrEeZaHs en aan het woord snol. Als ze dan ook nog blond zijn dan is dat wel een afknapper.

Nee liever bleek als (onnatuurlijk) bruin.

pi_6762350
mijn vriendinnetje heeft van nature al een lekker tintje
onder
  dinsdag 12 november 2002 @ 21:54:40 #12
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_6767573
Als je een natuurlijk kleurtje hebt straalt dat meer gezondheid uit, en met "een natuulijk kleurtje" bedoel ik niet de kleur van Hans van Willigenburg.

Ik heb wel eens gehoord dat mensen die van nature een beetje bleekjes zijn (vooral in het gezicht en helemaal in combinatie met donker haar), dat er wel eens gevraagd wordt of ze zich wel goed voelen.

Ik vind een gezonde huidskleur ook mooier dan helemaal wit/bleek, het hoeft nou niet echt bruin te zijn maar een beetje kleur moet er wel in zitten (zodat ze wel natuulijk bruin kan worden).

Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
  dinsdag 12 november 2002 @ 21:55:05 #13
30563 Pimterminus
De Tao van de Fysica
pi_6767584
Bonkveenfetisjist uit het waldviehbauerentum
pi_6771428
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 18:11 schreef 100% Tukker het volgende:
Bij zo'n gebruinde chick denk ik altijd aan BrEeZaHs en aan het woord snol. Als ze dan ook nog blond zijn dan is dat wel een afknapper.
Ik vind deze 2 dames (op pic 1: Digle en Franka van Partyflock) er toch zeker niet slecht uitzien (ondanks dat ik zelf niet op vrouwen val )

Snollerig vind ik ze zeker niet.

Iemand die lijkbleek is vind ik niet echt bepaald mooi. Een beetje kleur ziet er veel mooier en gezonder uit (imo).

Wat ik ook zo tegenstrijdig vindt, is dat haast heel Nederland in de zomer continu bakt op het strand om bruin te worden, maar als je in de winter een kleurtje hebt is het 'verkeerd'.
(Sjonnie & Anita-figuren met spierwit geblondeerd, gepermanend haar buitengesloten )

**KNIP**

[sub]Of ik 'zo maar' pics mag plaatsen van Partyflock weet ik niet, mag het niet dan haal ik ze meteen weg[/sub]

Helaas mag ik ze niet posten

[Dit bericht is gewijzigd door The-What op 13-11-2002 15:22]

woensdag 13 november 2002 @ 11:57:20 #15
35514 anima
nigga stole my yoshi
pi_6775570
Ik denk dat de bron van dit fenomeen dieper zit.
Ik heb hier al een tijdje over lopen nadenken en ik denk dat het dateerd uit de tijd dat op vakantie gaan een luxe was ( jaren '40/ '50 en daarvoor)
Net zoas men tegenwoordig pronkt met mooie "dure" kleren. Was op vakantie gaan in die tijd iets heel bijzonders vooral als je op vakantie ging naar een land waar je echt bruin kon worden. Het Bruin zijn was dus eigenlijk een manier van laten zien dat je veel geld had en hiermee naar een ver land op vakantie kon gaan. Naar mate we in de jaren 60/ 70 komen konden meer mensen op vakantie en dus ook laten zien dat ze veel geld hadden. En vanuit deze zienswijze denk ik dat het een gewoonte is geworden om te laten zien dat je bruin bent. Er niet meer toedoen of je veel geld hebt of niet (iedereen kan wel een beetje op vakantie)
Daarnaast is het natuurlijk wel mooi bij vrouwen.( niet te veel: van die mental theo bruine whiggers) maar een beetje gebruind vind ik wel mooi.
>>>>Fotoboek<<<<
Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er iets is, citeerde Harry de halve wereld bevolking
pi_6775633
quote:
Op woensdag 13 november 2002 11:57 schreef anima het volgende:
verhaal
Ik denk dat je gelijk hebt.
pi_6775925
Ik vind een bleke huid ook erg mooi hoor, vooral bij meisjes. Niet dat bleke, zieke, maar gewoon scandinavisch ofzo. Ik heb lang een Zweedse vriendin gehad en dat was nooit vervelend om naar te kijken, al heeft ze nu een erg gebruinde huid omdat ze al een jaar in Australie zit. Ziet er ook mooi uit hoor (ben dr geweest).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_6776095
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 21:55 schreef Pimterminus het volgende:
www.kijkmaarlieverniet.com
En wat wil je met deze link?

Ontopic:
Ben erg blij om te horen dat er ook mensen zijn die niet vinden dat iedereen er maar zongebruind bij moet lopen!

ben zelf aardig wit, zo geboren altijd zo geweest en zal ook niet veranderen... Maar als je dan ziet hoe mensen daarop kunnen reageren! Belachelijk gewoon. Krijg zoooo vaak de vraag of ik de afgelopen 10 jaar nog zon heb gezien, of ik nog steeds niet overleden ben omdat ik er wel zo uitzie, of ik een lading talkpoeder over me heen heb gehad, en niet te vergeten: heb je slecht geslapen? ben je moe? ben je weer ongesteld?
Dus nu meteen voor eens en altijd: SOMMIGE MENSEN WORDEN NIET TOT NAUWELIJKS BRUIN!!!
Zo, dat is eruit...
Ik vind het zelf ook niet lelijk trouwens hoor! Maar dat kan komen door gewenning...

als homosexualiteit een ziekte is bellen we de baas wel; *sorry, kan niet werken, nog steeds lesbisch*
pi_6776125
* Swatkat is english white and damn proud of it!
Sneeuwwitje zou nog jaloers op me zijn

Nee, ik hou absoluut niet van zonnebankbruin (beetje vakantiebruin is wel aardig)
Vooral leuk hoe die eeuwig bruin mensen eruit zien op hun 45 ste,....1 en al rimpel,... ben ik liever wit!

The captain of your brainship is drunk.
pi_6776145
soms is een bleke huid wel geil ja..maar er gaat niets boven mooie blauwe ogen en een bruin getinte huid.
To challenge me is to respect chaos, and to respect death!
pi_6776189
Een meisje met een mooi wit buikje is niet te versmaden!
Wit rules!
pi_6776202
quote:
Op woensdag 13 november 2002 12:31 schreef The_Wanderer het volgende:
soms is een bleke huid wel geil ja..maar er gaat niets boven mooie blauwe ogen en een bruin getinte huid.
Nee, fout er gaat niks boven zwart haar witte huid en knalblauwe ogen *proest*
pi_6776353
quote:
Op woensdag 13 november 2002 12:34 schreef Swatkat het volgende:

[..]

ja dat bedoelde ik eigenlijk met die witte huid combinatie
pi_6783884
Ik ben van nature donker en vind het niet mooi
Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
pi_6783914
..dan ben ik niemand¿
  woensdag 13 november 2002 @ 18:49:42 #26
39375 kniekousje
welkom in mijn wereldje..
pi_6784065
ik ben bleek(wit) van mezelf, ik wordt ook niet snel bruin. als ik bruin wordt dan moet ik echt gaan bakken. nou dat heb ik paar jaar gelee maar dan gedaan dat ging dus fout ik had de blaren op me rug staan en niet zo beetje ook maja ik ben nog steeds wit haha

ach ik wil juist ook bleek zijn. veel meisjes doen vaak donkerde poeder op dan hen gezicht en dan zie je de overgang tusse het poeder/creme en hen eigen huid (vaak zie je dat bij de oren omdat ze dat vergeten zijn doe het dan goed zalk zegge ) ik neem juist een lichtere kleur poeder want persoonlijk vinnik bleek mooier maja ieder zijn eigen mening

pi_6784105
Bruine huid mooier??
Zo'n vrouw die dan dàgen in de zon heeft gelegen om een bruin velletje te krijgen, en dat het door de zon helemaal gerimpeld en uitgedroogd is, bah!

Net als zonnebankbruin. Je moet echt bruin worden, of niet. Maar niet!! zonnebankbruin...

pi_6784137
quote:
Op woensdag 13 november 2002 12:34 schreef Swatkat het volgende:

[..]

DAT HEB IK, alleen wil ik toch wel iets "bruiner" worden
Asus P4P800 Deluxe-iPIV 2,4 800FSB-2x512pc3200Twinmos-Asus V9950 128 MB-2x80Gb 8Mb cache Maxtor-XP PRO SP1-Planet ADSL
  woensdag 13 november 2002 @ 19:10:53 #29
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_6784455
Waar ik zo van baal is dat iedereen vraagt of je ziek bent als je een tijd niet onder de zonnebank hebt gelegen....
"wat zie je pips?"
  woensdag 13 november 2002 @ 19:13:46 #30
31971 KumA
[ Layer 13: Ego ]
pi_6784499
"ik ben zo wit omdat ik de don ben!"

Vroeger was wit mooi.....dat betekende dat je rijk was, je hoefde dan niet buiten te komen om te werken.
Nu ben je juist rijk als je bruin ben

no me digas que me amas, no me digas que me adoras, dime solo que te quedas una vida junto a mi
  woensdag 13 november 2002 @ 19:28:17 #31
39375 kniekousje
welkom in mijn wereldje..
pi_6784747
quote:
Op woensdag 13 november 2002 19:13 schreef KumA het volgende:
"ik ben zo wit omdat ik de don ben!"

Vroeger was wit mooi.....dat betekende dat je rijk was, je hoefde dan niet buiten te komen om te werken.
Nu ben je juist rijk als je bruin ben

misschien dat ik daarom een gat in me hand heb
  woensdag 13 november 2002 @ 19:33:10 #32
31971 KumA
pi_6784815
quote:
Op woensdag 13 november 2002 19:28 schreef kniekousje het volgende:

[..]

misschien dat ik daarom een gat in me hand heb

Ik heb helemaal geen hand meer en ik ben zo wit als wit maar kan zijn
no me digas que me amas, no me digas que me adoras, dime solo que te quedas una vida junto a mi
pi_6784818
Een blanke huid kan heel mooi zijn. Kijk maar naar Nicole Kidman bijvoorbeeld.

Sommige mensen kunnen wel een kleurtje gebruiken, helemaal als je natuurlijk naar de gele kleur trekt.
Maar die anita's van 50+ die dan zwaar gebruind zijn en dan paars/lichtblond haar hebben moeten ze afschaffen

woensdag 13 november 2002 @ 19:34:14 #34
31971 KumA
pi_6784828
quote:
Op woensdag 13 november 2002 19:33 schreef xman het volgende:
Een blanke huid kan heel mooi zijn. Kijk maar naar Nicole Kidman bijvoorbeeld.

Sommige mensen kunnen wel een kleurtje gebruiken, helemaal als je natuurlijk naar de gele kleur trekt.
Maar die anita's van 50+ die dan zwaar gebruind zijn en dan paars/lichtblond haar hebben moeten ze afschaffen

Daar moet echt een straat verbod voor komen
pi_6785025
Wacht maar tot wit zijn een rage wordt. Dan hoef ik er in ieder geval geen moeite voor te doen
pi_6790469
quote:
Op woensdag 13 november 2002 18:54 schreef JollyBlaze het volgende:

[..]

DAT HEB IK, alleen wil ik toch wel iets "bruiner" worden

Ik ook (alleen is het echt zwarte haar uit een potje gehaald )

Mooi bleek is niet lelijk

pi_6796066
Ik hou van licht getint, zo'n bleke grafhoer komt er bij mij niet in
pi_6796395
Vind een witte(re) huid mooier dan een bruine huid.
Bruin is niet echt mijn "ding", kan wel mooi zijn, maar erg bruin vind ik niets.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  donderdag 14 november 2002 @ 13:25:10 #39
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6797882
Ik vind wit mooier

*naar zichzelf kijkt* Damn, ik heb ook altijd pech

Vroeger was wit trouwens een statussymbool, het betekende dat je niet naar buiten hoefde om (op de velden) te werken. Je was dus rijk (of had een rijke echtgenoot)
Misschien komt daar het poeder/foundation idee ook wel vandaan

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  donderdag 14 november 2002 @ 13:36:36 #40
36898 Kizim
Life is Music
pi_6798040
Heb al een reactie gelezen waarmee ik akkoord ga.

D'r is idd een periode geweest dat wit erg in was. Rijke mensen hadden een wit velletje. De dames liepen ook met lange jurken aan en een parasol wanneer ze buiten gingen. Daardoor was het verschil tussen arm & rijk heel duidelijk te zien. De arme mensen moesten buiten werken en kregen daardoor een gebruinde huid.

Don't damn me when I speak a piece of my mind...
pi_6798305
of het mooi of niet mooi is verschilt per persoon. Ik ken mooie mensen met een witte en mooie mensen met een donkere huid.
<a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm" rel="nofollow" target="_blank"><a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<" rel="nofollow" target="_blank">http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<</a>;/a>
  donderdag 14 november 2002 @ 13:58:19 #42
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_6798411
kan allebei erg mooi zijn.
Zoals Victoria Koblenko bijv. vind ik ook erg mooi.
Maar mensen met een halfbloed kleurtje kunnen ook erg mooi zijn...

dus....

with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_6803484
Ik vind een witte huid veel mooier dan zon "mooie" bruine hoor. Ik heb een hekel aan van die Anitas die uren onder de zonnebank liggen en eronder vandaan komen als een negerin ofzo.
pi_6823597
Ik ben zelf ook wit (met zwart haar en blauwe ogen, noemen me wel eens sneeuwwitje hehe), heb een soort zonneallergie.
Zet me 10 minuten in de zon en ik ben knalrood

Mensen vragen idd wel eens of ik ziek ben hehe (heeft soms zn voordelen )

Veel mensen die ik ken liggen uren in de zon en onder de zonnebank, met als gevolg: rimpelssss
Naja laat mij dan ook maar lekker wit zijn, past verder wel bij me

vrijdag 15 november 2002 @ 18:30:10 #45
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6823731
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 18:22 schreef _Draven_ het volgende:
Ik ben zelf ook wit (met zwart haar en blauwe ogen, noemen me wel eens sneeuwwitje hehe), heb een soort zonneallergie.

Veel mensen die ik ken liggen uren in de zon en onder de zonnebank, met als gevolg: rimpelssss

*in fotoboek kijkt*

!!!

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_6824371
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 18:30 schreef Elegy het volgende:

[..]

*in fotoboek kijkt*

!!!

vrijdag 15 november 2002 @ 19:14:35 #47
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6824390
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 18:01 schreef sefer het volgende:
Idd. Een bleke huid kan ook hartstikke mooi zijn. Mensen associeren bruingetint vaak met gezond.
Mensen met een bleke huid zijn idd vaker vatbaarder voor ziektes. Overigens schijnt in veel ex-kolonieen het juist een statussymbool te zijn als je huid bleker is dan die van een ander. (blank == rijk ... )

Er zijn trouwens ook mensne die hun huid bewust wit/bleek houden of zelfs witter maken.

[KNE]-Mod
  vrijdag 15 november 2002 @ 19:16:05 #48
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6824427
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 18:22 schreef _Draven_ het volgende:
ew
quote:

Ik vind contrast eigenlijk ook wel mooi... (Donker haar, blanke(re) huid etc.. )
[KNE]-Mod
pi_6824485
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:16 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

ew

idd ew, moet me constant insmeren in de zomer, anders kan ik lekker slapen wel vergeten.
quote:
[..]

Ik vind contrast eigenlijk ook wel mooi... (Donker haar, blanke(re) huid etc.. )

Vindt ik ook
  vrijdag 15 november 2002 @ 19:21:03 #50
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6824502
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:19 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

idd ew, moet me constant insmeren in de zomer, anders kan ik lekker slapen wel vergeten.

Ik moet ook wel flink smeren, maar het is lang niet zo erg. 'Vroeger' was het nog erger, toen had ik trouwens ook bijna wit haar, nu is het al een stuk donkerder geworden...

btw... Ik teken ook veel in zwart wit (zie icon ), naast dat je dan fijn met 1 potlood verder kunt vind het ook wel mooi, het conrast tussen papier en de tekening.

[Dit bericht is gewijzigd door ThE_ED op 15-11-2002 19:22]

[KNE]-Mod
  vrijdag 15 november 2002 @ 19:21:16 #51
21073 dubbel0zeven
^[Bl!nd]^ Zombie Cro
pi_6824505
door het kaaskop effect

bah!!!

pi_6824535
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:21 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ik moet ook wel flink smeren, maar het is lang niet zo erg. 'Vroeger' was het nog erger, toen had ik trouwens ook bijna wit haar, nu is het al een stuk donkerder geworden...

nah ik zeker iedere 2 uur met de hoogste factor, liefst vaker.

*vroeger ook licht haar had*

vrijdag 15 november 2002 @ 19:25:10 #53
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6824570
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:22 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

nah ik zeker iedere 2 uur met de hoogste factor, liefst vaker.

*vroeger ook licht haar had*

Wow, is het dan nu zo donker geworden (Als in het fotoboek ) Of heb je het daar geverfd ?

[Dit bericht is gewijzigd door ThE_ED op 15-11-2002 19:27]

[KNE]-Mod
pi_6824606
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:25 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Wow, is het dan nu zo donker geworden (Als in het fotoboek ) Of heb je het daar geverfd ?

shhhhhhhhh geverfd

*eigelijk blondje is*

vrijdag 15 november 2002 @ 19:27:55 #55
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6824626
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 19:27 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

shhhhhhhhh geverfd

*eigelijk blondje is*

Het staat je mooi! (Maar daar heb je dan ook voor geleerd zie ik wel )

* ThE_ED gaat nu vlug naar huis rennen ( Damn! Ik moet de kip nog opzetten... ) , ik heb echt mega honger

[KNE]-Mod
pi_6829623
hmm toch vreemd dat bleke huid nog steeds geassocieerd word met "gezond"

bruine huid vind ik er persoonlijk nep, slangen-vel-achtig uitzien,
en dan erbij zie je er veel sneller rimpeltjes door, en word je op den duur van het zonnen en zonnebanken echt niet mooier, ik heb het zelf gezien bij mijn buurvrouw (een salamander was er niets bij)

maar bedenk ook eens welke concequenties het met zich meedraagt, waaronder dus huidkanker.
dat hoef ik jullie hopelijk toch niet meer uit te leggen.

maar om maar even tot de orde van de dag te komen
ik ben blij met m'n blanke huid, het geeft naar mijn gevoel gezondheid aan (moet je natuurlijk geen wandelend lijk zijn).
gelukkig denkt m'n vriend er ook zo over

And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command, we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili
pi_6829669
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 23:41 schreef _lunatic_ het volgende:
hmm toch vreemd dat bleke huid nog steeds geassocieerd word met "gezond"

bruine huid vind ik er persoonlijk nep, slangen-vel-achtig uitzien,
en dan erbij zie je er veel sneller rimpeltjes door, en word je op den duur van het zonnen en zonnebanken echt niet mooier, ik heb het zelf gezien bij mijn buurvrouw (een salamander was er niets bij)

maar bedenk ook eens welke concequenties het met zich meedraagt, waaronder dus huidkanker.
dat hoef ik jullie hopelijk toch niet meer uit te leggen.

maar om maar even tot de orde van de dag te komen
ik ben blij met m'n blanke huid, het geeft naar mijn gevoel gezondheid aan (moet je natuurlijk geen wandelend lijk zijn).
gelukkig denkt m'n vriend er ook zo over

goh..ik denk er juist andersom over(bruine huid gezonder), heb zelf ook al van nature een getinte huid. Maar goed dat is mijn mening.
pi_6829774
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 23:43 schreef The_Wanderer het volgende:

[..]

goh..ik denk er juist andersom over(bruine huid gezonder), heb zelf ook al van nature een getinte huid. Maar goed dat is mijn mening.

ik begrijp je mening wel, blozende mensen komen ook vaak gezond over (blozen brengt ook een kleurtje met zich mee).
maar bruin? nee, er word zoveel voor gewaarschuwd... niet te lang in de zon, je kunt er huidkanker van krijgen....niet onder de zonnebank, ongezonde stralingen en noem maar op.
dus in dat opzicht kun je beter een gezonde blanke zijn dan een donkere huidkankerpatient

toch

And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command, we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili
pi_6830106
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 23:48 schreef _lunatic_ het volgende:

[..]

ik begrijp je mening wel, blozende mensen komen ook vaak gezond over (blozen brengt ook een kleurtje met zich mee).
maar bruin? nee, er word zoveel voor gewaarschuwd... niet te lang in de zon, je kunt er huidkanker van krijgen....niet onder de zonnebank, ongezonde stralingen en noem maar op.
dus in dat opzicht kun je beter een gezonde blanke zijn dan een donkere huidkankerpatient

toch

eh....bruine huid zorgt voor stimulatie aanmaak vitamine D...Ja en teveel zonnen is nooit goed, maar daarbij is het weer zo dat mensen die aanleg hebben om bruin te worden ook minder kans hebben op huidkanker dan een lichter iemand gegeven dat ze allebei evenveel gezon-d hebben.
pi_6833299
'k Heb een lelieblank huidje, met een golvende bos donkerblond haar. 't Contrast is best grappig.
Het enige nadeel is dat ik in de zomer ook wel eens een leuk tintje zou willen. Maar kennelijk houdt mijn huid niet van zonlicht ofzo..
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 16 november 2002 @ 10:24:46 #61
39775 Sock0
Van 12 tot 2
pi_6833354
Ik hou van een blanke huid en donkere haren.

Als mensen vragen : op welk type val jij dan vertel ik dit en krijg ik soms rare blikken er werd zelfs een keer gesugereerd dat ik racities ben!
Of als ik een errug 'wit' meisje zie dan denk ik, zo ziet er goed uit terwijl anderen dan zeggen volgensmij is die ziek ofzo!

zo iets...
plaatje...

[Dit bericht is gewijzigd door Sock0 op 16-11-2002 10:39]

*| Say no to TCPA - Don't let them take YOUR rights ! www.againsttcpa.com |*
pi_6833379
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 00:02 schreef The_Wanderer het volgende:

[..]

eh....bruine huid zorgt voor stimulatie aanmaak vitamine D...Ja en teveel zonnen is nooit goed, maar daarbij is het weer zo dat mensen die aanleg hebben om bruin te worden ook minder kans hebben op huidkanker dan een lichter iemand gegeven dat ze allebei evenveel gezon-d hebben.

Voor aanmaak van vitamine D hoef je echt niet bruin te zijn. Gewoon daglicht opvangen is al genoeg.
pi_6840807
ff kijke...

ik op mn bruinst

pi_6840868
quote:
Op zaterdag 16 november 2002 21:38 schreef _Draven_ het volgende:
ff kijke...

[afbeelding]

ik op mn bruinst

Hehehe bruin genoeg!

"Peace means reloading our guns!" "The absence of war does not mean peace...."
pi_6840882
Doe mij maar lekker bleek en liefst rood haar en sproetjes
  zondag 17 november 2002 @ 13:37:29 #66
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6847585
quote:
ff kijke...

[afbeelding]

ik op mn bruinst

lol
Hmmm dat zwart vind ik wel mooi hoor
[KNE]-Mod
pi_6847846
Als het maar een natuurlijke kleur is vind ik
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  zondag 17 november 2002 @ 13:48:42 #68
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_6847858
quote:
ff kijke...

[afbeelding]

ik op mn bruinst

Niets mis mee
er is een tijd van komen en gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen :+
  maandag 18 november 2002 @ 18:15:59 #69
39775 Sock0
Van 12 tot 2
pi_6870491
quote:
ff kijke...

[afbeelding]

ik op mn bruinst

Sweeeeeet
*| Say no to TCPA - Don't let them take YOUR rights ! www.againsttcpa.com |*
  maandag 18 november 2002 @ 18:35:43 #70
34564 GuaPetona
Shizzle My Wizzle
pi_6870764
ik ben gezegend met een tintje bruin

kwart afrikaans kwart indonesisch maar ben behoorlijk blank

indo-mie!
  maandag 18 november 2002 @ 18:51:47 #71
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6870995
quote:
Op maandag 18 november 2002 18:35 schreef GuaPetona het volgende:
ik ben gezegend met een tintje bruin

kwart afrikaans kwart indonesisch maar ben behoorlijk blank

Euh, waar zijn de andere twee kwarten
  dinsdag 19 november 2002 @ 11:01:06 #72
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_6881098
Mijn vriendinnetje woont dus in Laos en zij vind het helemaal niets als je gebruint bent. Je hebt daar status als je licht of niet gekleurd bent
Explore the World
  dinsdag 19 november 2002 @ 11:02:52 #73
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6881121
quote:
ff kijke...

[afbeelding]

ik op mn bruinst

dinsdag 19 november 2002 @ 12:08:59 #74
34564 GuaPetona
Shizzle My Wizzle
pi_6881988
quote:
Op maandag 18 november 2002 18:51 schreef Elegy het volgende:

[..]

Euh, waar zijn de andere twee kwarten

de rest nederlands
indo-mie!
pi_6882019
Dit daarentegen:

is ook niet echt vervelend.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  dinsdag 19 november 2002 @ 16:12:56 #76
40163 Razzerr
Something doesn't compute
pi_6886568
Bruin/wit, het maakt me allemaal niet zoveel uit. Allebij kan zeer mooi zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar die schone dame () op mijn plaatje hier links, vind ik dat toch echt niet lelijk. Maar toch zou ik ook eerder op een witte huid vallen, dan op een zonnenbank-kleur huid.

't is maar een mening......

[Dit bericht is gewijzigd door Razzerr op 19-11-2002 17:16]

Maw: het zal wel 2006 worden...
  dinsdag 19 november 2002 @ 16:30:14 #77
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6886983
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 12:08 schreef GuaPetona het volgende:

[..]

de rest nederlands

Heb je dan drie of vier ouders

pi_6888263
'k moet zeggen, 'k vind een bruinere huidskleur lang niet altijd mooier.
Soms staat 't gewoon totaal niet bij mensen, en is wit veel mooier.
  dinsdag 19 november 2002 @ 19:05:38 #79
34564 GuaPetona
Shizzle My Wizzle
pi_6890404
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 16:30 schreef Elegy het volgende:

[..]

Heb je dan drie of vier ouders

indo-mie!
  dinsdag 19 november 2002 @ 19:16:00 #80
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6890696
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:05 schreef GuaPetona het volgende:

[..]

Nou weet ik nog niets...
pi_6890781
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 17:24 schreef webfreak het volgende:
'k moet zeggen, 'k vind een bruinere huidskleur lang niet altijd mooier.
Soms staat 't gewoon totaal niet bij mensen, en is wit veel mooier.
Idd... ik denk niet dat een bruine kop mij zou staan eigelijk
  dinsdag 19 november 2002 @ 19:21:14 #82
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6890837
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:19 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

Idd... ik denk niet dat een bruine kop mij zou staan eigelijk

*schroeft hoofd eraf*

*schroeft hoofd van _Draven_ eraf*

*schroeft zijn hoofd op lichaam van _Draven_*

Euh...

pi_6890976
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:21 schreef Elegy het volgende:

[..]

*schroeft hoofd eraf*

*schroeft hoofd van _Draven_ eraf*

*schroeft zijn hoofd op lichaam van _Draven_*

Euh...

dinsdag 19 november 2002 @ 19:28:05 #84
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6891057
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:25 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

*naar beneden kijkt*

Maar ik ben wel lekker wit enzo...

pi_6891287
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:28 schreef Elegy het volgende:

[..]

*naar beneden kijkt*

Maar ik ben wel lekker wit enzo...

LOL

was al bang voor letterlijke opvattinge hehehe

dinsdag 19 november 2002 @ 19:36:03 #86
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6891306
rofl
[KNE]-Mod
  dinsdag 19 november 2002 @ 19:36:37 #87
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_6891327
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 19:35 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

LOL

was al bang voor letterlijke opvattinge hehehe

Die hou ik voor me...

pi_6895622
Omdat je dan oneffenheden minder goed ziet denk ik...?

Acne wil ook nog eens als sneeuw voor de zon verdwijnen als je veel in de zon zit.

pi_6897079
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 17:58 schreef Radiohoofdje het volgende:
Het wordt veel tegen mij gezegd dat ik eens onder de zonnebank moet... We hebben een zonnebank thuis, maar no way dat je mij daaronder krijgt. Ik vind het maar lelijk.

En wat boeit het of het 'in' is... Het gaat er toch om wat jij mooi vindt.

woensdag 20 november 2002 @ 03:26:35 #90
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_6900176
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 18:30 schreef Elegy het volgende:

[..]

*in fotoboek kijkt*

!!!

ja staat goed!
with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_6900569
Buikpijn van het lachen!
pi_6900928
als het maar natural is dan is het goed dat geld voor beide wit en bruin....
En een te zonnebankachtige huid is idd lelijk
HET LEVEN IS TE KORT OM NIET ELK MOMENT TEN VOLLE TE BENUTTEN
pi_6902053
Persoonlijk vind ik zonnebankbruin echt niet mooi! Je ziet het bijna altijd eraan af.

Bruin door overmatig zonnen vind ik ook lelijk, bovendien wordt je snel een uitgedroogde pruim dan , ziet er dus niet uit na een paar jaar.

Ik vind een mooie bleke huid met roze wangen juist erg mooi, paar sproetjes erbij en dan heb je een mooie gelaatskleur mi.i

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 22 november 2002 @ 14:45:29 #94
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_6944543
quote:
Op woensdag 20 november 2002 11:11 schreef DarkElf het volgende:
Bruin door overmatig zonnen vind ik ook lelijk, bovendien wordt je snel een uitgedroogde pruim dan , ziet er dus niet uit na een paar jaar.

Ik vind een mooie bleke huid met roze wangen juist erg mooi, paar sproetjes erbij en dan heb je een mooie gelaatskleur mi.i

Natuurlijk bruin vind ik dan wel weer kunnen.. beetje latino kleurtje ofzo.. Maar eigenlijk niet per se mooier...

[KNE]-Mod
pi_6953066
Alles heeft voor en nadelen
de ideale schoonzoon
  vrijdag 22 november 2002 @ 22:27:57 #96
23158 Miss_MacPhisto
This is not an exit.
pi_6954041
Waarom kan een bleke/witte huid niet mooi zijn ?

Ik ben zelf nogal bleek (understatement) aangezien ik ook rood haar heb. Mijn vriend vindt het zelfs mooi en ik vind het gewoon bij me horen ....

Overigens, als ik een zonnebankje neem kleur ik helemaal niet (verbrand alleen) en als ik drie weken op vakantie ga naar een zonnig land bruin ik daar iets van twee a drie keer en kom net zo wit weer terug als toen ik weg ging .....

Smell the flowers while you can....
  maandag 23 juni 2003 @ 14:39:25 #97
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_11315872
Het schoonheidsideaal dat iedereen maar 'gezond bruin' moet zijn, maakt me razend. Ik heb zelf huidtype 1, wat erop neerkomt dat ik een zeer bleke huid heb en nauwelijks bruin word. Hoe vaak ik wel niet opmerkingen naar mijn hoofd krijg geslingerd als 'kom je nooit buiten ofzo'(als het zomer is), of 'ben je ziek'? (Ja, een bruinverbrand lichaam is WEL gezond wou je zeggen..). Lekker simplistisch, dat men ervan uitgaat dat als ik maar lang genoeg ik in de zon zit, dat ik dan wel bruin wordt ofzo. Ik KAN gewoonweg niet bruin worden. Dermatologen zeggen zelfs dat mensen met mijn huidtype beter helemaal nooit zonnen. Dus dat doe ik dan ook niet; ik heb geen zin in rimpels en kanker. Maar waarom kunnen mensen me dan niet gewoon met rust laten? Ik ben gewoon anders, heb een gevoeligere huid dan de meesten en ik doe dus noet aan zonnen. Maar om dan naar mijn hoofd te slingeren dat ik 'nodig in de zon moet'schiet me nu al 25 jaar in het verkeerde keelgat. GRR, zo dat moest er even uit.

[Dit bericht is gewijzigd door Aventura op 23-06-2003 14:41]

maandag 23 juni 2003 @ 14:41:05 #98
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_11315927
[quote]
Ik haal die quote-en wijzig-knop altijd door elkaar..
  maandag 23 juni 2003 @ 15:36:50 #99
57577 stoopkind
Oh grow up!
pi_11317402
Ik ben van mezelf enorm bleek. Heb een aantal roodharigen in de familie en heb zelf een beetje rossig haar.

Een paar weken terug was ik op vakantie in Turkije. Factor 30 en 40 mee, maar 3 middagjes ff gezwommen en toch verbrand. En zonne-allergie! Aargh!!

Op het vliegveld keken mensen mij aan van: zeker een transfer, of "vast ziek geweest en niet naar buiten gekund" De hele vakantie lang de vraag of we er nog maar net waren, omdat ik zo bleek was.

En terug in Nederland de vraag wanneer ik ook alweer naar het zonnige Turkije zou gaan.

pi_11317742
Ik, als Indo, vind iemand met een blanke huid veel mooier dan mensen met een sinaasappelhuidje a la baya beach club mensen. Ik vind iemand met een zonnebank-huidje ook not done en het ziet er ook onnatuurlijk uit.
  maandag 23 juni 2003 @ 15:49:46 #101
16743 hp22
Bagger.
pi_11317771
Zonnebank bruin is smerig
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht"
  maandag 23 juni 2003 @ 16:28:31 #102
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_11318894
victoria koblenko
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 23 juni 2003 @ 16:41:01 #103
14889 sundae
Tienes una sonrisa muy bonita
pi_11319259
quote:
Op maandag 23 juni 2003 14:39 schreef Aventura het volgende:
Het schoonheidsideaal dat iedereen maar 'gezond bruin' moet zijn, maakt me razend. Ik heb zelf huidtype 1, wat erop neerkomt dat ik een zeer bleke huid heb en nauwelijks bruin word. Hoe vaak ik wel niet opmerkingen naar mijn hoofd krijg geslingerd als 'kom je nooit buiten ofzo'(als het zomer is), of 'ben je ziek'? (Ja, een bruinverbrand lichaam is WEL gezond wou je zeggen..). Lekker simplistisch, dat men ervan uitgaat dat als ik maar lang genoeg ik in de zon zit, dat ik dan wel bruin wordt ofzo. Ik KAN gewoonweg niet bruin worden. Dermatologen zeggen zelfs dat mensen met mijn huidtype beter helemaal nooit zonnen. Dus dat doe ik dan ook niet; ik heb geen zin in rimpels en kanker. Maar waarom kunnen mensen me dan niet gewoon met rust laten? Ik ben gewoon anders, heb een gevoeligere huid dan de meesten en ik doe dus noet aan zonnen. Maar om dan naar mijn hoofd te slingeren dat ik 'nodig in de zon moet'schiet me nu al 25 jaar in het verkeerde keelgat. GRR, zo dat moest er even uit.

In het begin geef je idd nog braaf antwoord dat je gewoon niet bruin wordt, en als je al een keer wat bijkleurd, het na een week weg is.
Maar na een tijdje wordt het idd enorm irritant, al die mensen die zo dom zijn om niet te snappen dat niet iedereen hetzelfde huidtype heeft
("Ach, een paar dagen in de zon en dan kleur je wel bij!" )

Work like you don't need the money, Dance like nobody's watching, Love like you've never been hurt before...
  maandag 23 juni 2003 @ 16:48:51 #104
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_11319437
quote:
Op maandag 23 juni 2003 16:41 schreef sundae het volgende:

[..]

In het begin geef je idd nog braaf antwoord dat je gewoon niet bruin wordt, en als je al een keer wat bijkleurd, het na een week weg is.
Maar na een tijdje wordt het idd enorm irritant, al die mensen die zo dom zijn om niet te snappen dat niet iedereen hetzelfde huidtype heeft
("Ach, een paar dagen in de zon en dan kleur je wel bij!" )

Hehe inderdaad, moe word je ervan. En dan ook nog zeggen (als het kwartje gevallen is, en ze begrijpen dat je ECHT niet bruin kan worden) dat ze dat zo vervelend en zo jammer voor je vinden. Ik vind het echt niet zo heel vervelend! Er zijn erger dingen. Trouwens, blank/bleek is gewoon een huidkleur net zoals geel, bruin, zwart, of rose...
Maar toch heb ik pas weer een zelfbruiner-spray gehaald voor een heel lichtbruin gloedje omdat ik gewoon niet wil dat iedereen het over mijn melkflessen gaat hebben. Heel tegenstrijdig, eigenlijk. Maar het is nu eenmaal not-done om een kort rokje aan te hebben als je witte benen hebt :S
pi_11322116
Niet-bruin worden is toch erg leuk hoor, vooral het verbranden
Omdat ik donkerbruin haar heb denken dus ook veel mensen dat het wel meevalt met mijn verbranden en verkleuren Krijg je hele leuke opmerkingen ja
Zonnebankbruin is ook niet mooi, maar toch ga ik er heeeeeel soms wel heeeeeel even onder, vlak voor de zon heftig gaat schijnen bv, anders kan je de vellen eraftrekken en ben ik echt kreefterood
Ik hoor trouwens vooral van (natuurlijk) donkerder gekleurde mensen dat ze een lichte huid mooier vinden en van lichtere mensen dat ze liever een bruine huid hebben.
Je wil echt altijd wat je niet hebt
Het mooi kotsende meisje.
  maandag 23 juni 2003 @ 20:00:06 #106
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_11324181
Iemand vroeg mij ooit eens bezorgt of ik een chemokuur aan het ondergaan was
Wit/bleek is naar mijn mening best mooi, heb zelf ook een hele lichte huid en het is alleen wat lastig als het zomer is... ben zo bruin maar ook zo rood dus moet altijd voorzichtig zijn
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_11345487
witte huid is sexier, echt waar. ongelooflijk geil

viinnik tnminste

zondag 6 juli 2003 @ 21:25:27 #108
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_11605481
Bron: AD

'Voorkom dat je bruin wordt'

'Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt'. Met deze waarschuwende slogan probeert de Nederlandse Kankerbestrijding mensen te wijzen op de gevaren van de zon.

Volgens dermatoloog Gertruud Krekels gaat dat niet ver genoeg om huidkanker te voorkomen. ,,Ook bruin worden is al schadelijk.''

Het levert vaak wat teleurgestelde gezichten op. Van vakantie terugkomen zonder bruin gebakken huid. 'Geen lekker weer gehad?', vragen de thuisblijvers verbaasd. Hoe bruiner, hoe geslaagder de vakantie, zo luidt de ongeschreven regel. Onzin, vindt Gertruud Krekels, dermatoloog van het Academisch Ziekenhuis Maastricht. We moeten volgens haar af van het idee dat bruin een 'gezond kleurtje' is.

De zon heeft volop goede eigenschappen. Ze maakt dat je je energiek en vrolijk voelt en is bovendien nodig voor de aanmaak van vitamine D; goed voor de botten. Daarnaast heeft UV-straling een ontstekingsremmende werking op de huid. De laatste jaren gaat de aandacht echter met name uit naar de negatieve kanten van de zon. ,,Terecht'', vindt Krekels, ,,De zon is gezond, maar om van de effecten te profiteren hoef je niet de hele dag te bakken.''

Integendeel. De ultraviolette straling die de zon uitzendt, is schadelijk voor de huid. Zij breekt elastinevezels af. Die vezels geven de huid soepelheid en veerkracht. Bij afbraak verslapt de huid eerder en er ontstaan rimpels. Bovendien is de straling (UV-B en UV-A) de belangrijkste veroorzaker van zonnebrand en huidkanker.

UV-straling wordt door allerlei moleculen in de huid geabsorbeerd. Hierdoor kan het erfelijk materiaal, het DNA, veranderen. Een kleine verandering in de DNA-structuur kan door andere eiwitten weer worden gerepareerd. Wanneer er echter door de UV-straling een beschadiging van het DNA optreedt die niet door de cel wordt opgemerkt of verkeerd wordt gerepareerd, kan de verandering aan het DNA blijvend zijn. Het gevolg is dat de cel zich ongeremd en ongecontroleerd kan gaan delen; daarvan is sprake bij huidkanker.

Hoeveel mensen jaarlijks huidkanker krijgen is niet precies bekend, deze cijfers worden niet goed geregistreerd. Volgens de officiële cijfers van de Nederlandse Kankerbestrijding krijgen jaarlijks 25.000 mensen huidkanker en sterven er 500 aan de aandoening. Gertruud Krekels schat dat het werkelijke aantal op zo'n 70.000 ligt en op 1000 doden. Ze baseert zich op onderzoek onder dermatologen dat in 1998 werd gehouden Daaruit bleek dat er alleen al 30.000 gevallen van basaalcelcarcioom (een van de belangrijkste huidkankersoorten) werden geteld. Internationaal onderzoek toonde verder aan dat het aantal gevallen van huidkanker elke vijf jaar verdubbelt.

Krekels meent dat mensen zich niet voldoende bewust zijn van het risico op huidkanker, of ze onderschatten de gevolgen. ,,Ten onrechte denken mensen dat het geen dodelijke aandoening is. Er gaan aan andere vormen van kanker weliswaar meer mensen dood, maar bij huidkanker gaat het om gevallen die redelijk gemakkelijk te voorkomen waren geweest. Bovendien kan de aandoening heel verminkend zijn. Vaak in gezicht en op andere goed zichtbare plekken'', benadrukt Krekels.

Krekels' werk bestaat voor meer dan 90 procent uit het opereren van mensen met huidkanker. ,,Ik sta het hele jaar te opereren, terwijl het meestal om aandoeningen gaat die voorkomen hadden kunnen worden als mensen niet zoveel tijd in de zon hadden doorgebracht. Daarom probeer ik mensen zoveel mogelijk te wijzen op de gevaren van zonnen.''

Krekels verwierf bekendheid toen zij in 1995 voor haar promotieonderzoek bij badgasten de ene bil wel en de andere niet insmeerde met een zonnecrème om aan te tonen dat zonnestralen het DNA aantasten. Mensen realiseren zich volgens Krekels inmiddels wel dat zonnen risico's met zich meebrengt, maar of zich dat daadwerkelijk vertaalt in veiliger zongedrag is niet onderzocht. Ze vermoedt van wel. ,,Ik zie nog maar weinig mensen met echt heel donkergebruinde gezichten. Bovendien zijn de beschermingsfactoren van zonnebrandcrèmes flink verhoogd.

In 1995 vonden mensen factor 10 en 20 al behoorlijk hoog. Nu zijn ze boven de 60 te koop.''

Toch blijft goede voorlichting heel belangrijk, vindt ze. ,,We zijn er nog niet. Nog altijd zijn er mensen die een mahonie-bruine tint als hét doel van hun vakantie zien. Mensen gebruiken zonnebrandcrèmes als middelen om verbranden te voorkomen en mooi bruin te worden. Als een cosmetisch product. Maar als de huid verkleurt, heeft zij al schade opgelopen. Voorkomen dat je bruin wordt, zou het doel moeten zijn.''

De Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) zet zich in om mensen te wijzen op de gevaren van zonnen. Met het lied 'Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt' probeert het jongeren te wijzen op de risico's. Krekels betreurt dat het KWF niet een stapje verder gaat en mensen wijst op de gevaren van bruin worden.

Ze legt uit dat bruin worden een reactie is van het lichaam zich te verdedigen tegen UV-straling. Het maakt pigment aan dat aan de cellen van de opperhuid wordt doorgegeven om de kwetsbare cellen in de basis van de opperhuid te beschermen tegen UV-straling. Hierdoor wordt het risico op DNA-schade verminderd. ,,Maar het gaat slechts om een bescherming die is te vergelijken met een zonnebrandmiddel factor vier tot zes. Onvoldoende dus om vervolgens uren te gaan bakken.''

Als alle mensen zich vanaf nu aan de 'veilig de zon in'-regels (zie kader) zouden houden, duurt het toch nog zeker 20 jaar voordat het aantal gevallen van huidkanker afneemt. ,,Dat het aantal mensen met huidkanker stijgt, is een erfenis van het massaal bakken in de jaren 70. Ook toen was al wel bekend dat zonnen de kans op kanker vergroot, maar daar werd toen nauwelijks aandacht aan geschonken.''

Probleem is dat mensen tegenwoordig veel vrije tijd hebben én de middelen om vaak en ver weg op vakantie te gaan. Krekels: ,,De Nederlandse huid is bestand tegen de omstandigheden in Nederland. Er is niets op tegen om in de lentezon onbeschermd een stuk te gaan fietsen. Maar uren bakken aan de stranden en zonvakanties in verre oorden... Dat is vragen om problemen.''

pi_11606049
Ik ben bleek..

Ik vind zo'n zonnebankkleurtje echt walgelijk..

Sit back, relax.
pi_11606249
Ik ben ook bleek van nature, gezegend met rood haar en groene ogen, huidtype 1 dus.
Ik ben tevreden met mijn huid, ik ben 25 en heb nog geen rimpels.

Rimpels ontstaan door UV stralen, niet zozeer door ouderdom. Op zich eigk wel, want hoe meer je in de zon (of onder zonnebank) ligt, hoe sneller de huid veroudert.

Anyway, ik zie soms van die 18 jarige meisjes met meer rimpels dan ik en op zulke momenten ben ik blij dat ik elke dag smeer en niet 'bak'.

zondag 6 juli 2003 @ 21:58:46 #111
24988 Roscoo
THT: 30 - 06 - 2088
pi_11606267
Ik heb nog steeds de huidskleur waarmee ik ben geboren en ik ben er trots op. Nu hoef ik ook niet in de zon te gaan zitten want dan kan ik na een half uur al naar Beverwijk. Vroeger was een ongebruinde huid zelfs een teken van rijkdom. Als je bruin was, moest je werken in de buitenlucht om aan de kost te komen. Als je "op stand" leefde hoefde je niet te werken dus ook niet buiten te zijn.
Er gaat niks boven Urk
pi_11610057
Mijn huis is echt behoorlijk wit en ik hoor ook regelmatig "Voel je je wel goed?" en "Eet jij wel?"..

Zelf ben ik best tevreden, maar het is wel irritant. Zwarte en witte kleding maken mij nóg witter dan ik al ben.. En dat terwijl ik veel favoriete kleding heb in het wit/zwart.

Ik vind witte jongens ook leuker dan zonnebank-bruine.

Mon 'en!
pi_11611257
Het ligt aan de persoon vind ik. Als je heel blond bent en dan heel erg bruin (mensen die vaak van nature en lichte huid hebben, maar dan heel lang onder een zonnebank gaan liggen) vind ik niet echt mooi. Hoewel ik daar bij italiaanse vrouwen geen problemen mee heb.
Maar inderdaad een lichte huid kan ook wel iets hebben. Wat minder mooi is, is als je een hele lichte huid hebt en daarbij ook nog eens heel dun dat je echt de aderen er onder ziet lopen.

Ik word zelf wel snel bruin, maar dat komt omdat ik een half bloed ben. Vergeleken bij de rest van de familie ben ik echt licht, op mijn moeder na dan.

"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 7 juli 2003 @ 11:46:22 #114
55583 Brrrs
Bloggen is mooi
pi_11614950
Op donderdag 14 november 2002 13:25 schreef Elegy het volgende: Vroeger was wit trouwens een statussymbool, het betekende dat je niet naar buiten hoefde om (op de velden) te werken. Je was dus rijk (of had een rijke echtgenoot)
Op vrijdag 15 november 2002 19:14 schreef ThE_ED het volgende:
Overigens schijnt in veel ex-kolonieen het juist een statussymbool te zijn als je huid bleker is dan die van een ander. (blank == rijk ... )
Er zijn trouwens ook mensne die hun huid bewust wit/bleek houden of zelfs witter maken.
Op zondag 17 november 2002 13:48 schreef Dezz het volgende:
Als het maar een natuurlijke kleur is vind ik
Mijn mening:
Als het maar natuurlijk is, of er iig zo uitziet. Dus niet zo'n zonnebankbruin gezicht midden in de winter.
Ooit iemand gezien die in de winter door de zonnebank bruiner was dan haar vriendin die half afrikaans is. Dat sloeg echt alles
Vroeger was wit/blank zijn idd status; je had gestudeerd of was rijk. Een kantoorbaan en dus niet werken in de buitenlucht. Later werd het idd status om bruin te zijn; je hoefde niet te werken en kon in de zon liggen. Het eerste verschijnsel zie je nu in veel niet westerse landen (Azie) . Daar is men het liefst zo blank mogelijk en trouwt men ook het liefst met iemand met een blanke huid. In India hebben ze een kasten (=klasse) systeem; de mensen met een blanke(re) huid zitten vaak in de hogere kaste en hebben betere banen. Ook veel gezien, vrouwen die hun gezicht met rijstpoeder bedekken om blanker te lijken, maar ook tijdens het werk op 'n rijstveld om minder snel bruin te worden.
EURO of EYPO het is toch gewoon monopoliegeld. http://attu.blogspot.com
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')