Artikel 3 lid 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met slappe beentjes haal je geen kruissnelheid van 40 km/u of harder of een sprintsnelheid van 55 km/u of harder.
Jij verwart iel (want weinig vet) met slap.
[..]
Nope, je bent verplicht om binnen je vak te rijden, je hoeft niet zoveel mogelijk rechts te rijden. Het kan dat jij graag wil dat een fietser dat doet maar geen enkele wielrenner die bij zijn volle verstand is en harder dan 20-25 km/u fietst zal dat doen aangezien je dan gezien bent als andere verkeersdeelnemers domme dingen doen. Dankzij het grote aantal verkeersdeelnemers en de lage intelligentie van de meeste mensen zijn er altijd veel verkeersdeelnemers die domme dingen doen. Om te beginnen moet je al iets meer links fietsen zodat je eerder een overzicht hebt van wat er uit de dwarse richtingen komt, omdat er veel auto's geparkeerd staan en omdat er veel asociale en domme mensen betaan die de auto op het fietspad stilzetten wanneer ze uit de dwarse richting komen. Puur zelfbescherming dus.
Ook als ik met een stadsfiets 20-30 km/u rijd, of zelfs 15-20 km/u als ik lui ben, rijd ik niet langs geparkeerde auto's, dat is het domste wat je als fietser kan doen. Het is een kwestie van tijd vooraleer iemand zijn deur openzwaait op het moment dat jij eraan komt. Voor veel mensen is het te hoog gegrepen om eerst te kijken alvorens ze die deur opendoen.
"Zoveel mogelijk"!quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:22 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Artikel 3 lid 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
'Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.'
Stoer.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:21 schreef Zjin het volgende:
Een keer zo'n dikke wielrenner gehad die me ging uitdagen, en mijn auto ging beschadigen. Klotenvolk, uiteraard wel hard handig een klap verkocht.
Dat houd het niet in, dat maak jij er van. Een fietser kan strak rechts rijden, hoe hard je fiets heeft daar helemaal niets mee te maken. Als het gevaarlijk is dan rij je op die stukken wat zachter.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"Zoveel mogelijk"!
Net als dat voor een automobilist "zoveel mogelijk" inhoudt dat hij niet strak rechts fietst, o.a. zodat het tragere verkeer strak rechts kan aanhouden, houdt het ook voor wielrenners die 40 km/u fietsen in dat "zoveel mogelijk" niet strak rechts is. Wat wel en niet veilig is bepaalt immers hoe ver rechts je kan aanhouden.
Nee, jij maakt van "zoveel mogelijk" iets wat er niet staat. Ik probeer om jou aan jouw verstand te krijgen dat het interpretabel is. Mocht een rechter daar ooit mee te maken krijgen dan zal hij gaan bekijken hoe hoge rechters dat in het verleden hebben geïnterpreteerd en dit als leidraad gebruiken voor zijn interpretatie. Als jij dus een serieuze juridische discussie zou willen voeren dan zou jij de arresten erbij moeten pakken. Aangezien geen van ons beide een jurist is die thuis is in die arresten laat ik het over aan anderen die daar wel in thuis zijn, ik raad jou aan om hetzelfde te doen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:33 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Dat houd het niet in, dat maak jij er van.
Het is merkwaardig hoe jij dat stelt voor een fietser terwijl jij het niet stelt voor een automobilist.quote:Als het gevaarlijk is dan rij je op die stukken wat zachter.
Ik ben jurist. Zaken in dit soort gevallen worden zo goed als altijd gewonnen door de fietser, vanwege zijn zwakkere positie als weggebruiker volgend uit het Betriebsgefahr van de auto. Zie bijvoorbeeld deze zaak waar een wielrenner ten val komt mede door toedoen van een auto. http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2013:8678 Deze discussie gaat dan niet meer om het 'zoveel mogelijk' rechts houden, maar om de beschermde status van de fietser.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, jij maakt van "zoveel mogelijk" iets wat er niet staat. Ik probeer om jou aan jouw verstand te krijgen dat het interpretabel is. Mocht een rechter daar ooit mee te maken krijgen dan zal hij gaan bekijken hoe hoge rechters dat in het verleden hebben geïnterpreteerd en dit als leidraad gebruiken voor zijn interpretatie. Als jij dus een serieuze juridische discussie zou willen voeren dan zou jij de arresten erbij moeten pakken. Aangezien geen van ons beide een jurist is die thuis is in die arresten laat ik het over aan anderen die daar wel in thuis zijn, ik raad jou aan om hetzelfde te doen.
Een automobilist kan niet uiterst rechts houden omdat er op die plek fietsers horen te rijden. Fietsers, die daar horen te rijden, kunnen dat wel. Niet voor niets zit de fietssuggestiestrook ook uiterst rechts op de rijbaan. Daarmee zal de overheid ook beoogd hebben dat dit wegdeel de aangewezen plek is voor fietsers om zich te verplaatsen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is merkwaardig hoe jij dat stelt voor een fietser terwijl jij het niet stelt voor een automobilist.
Beide zijn een bestuurder, ze hebben in dit specifieke lid van dit wetsartikel dezelfde positie.
Een lange broek en een jasje.quote:
Offtopic, hiervoor kun je een eigen topic in KLB aanmaken.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kwam straks weer een prachtig exemplaar tegen van een automobilist. Een 'man' van middelbare leeftijd, waarschijnlijk in een midlifecrisis en met compensatiedrang, in een sportauto die een fietser die naar links uitweek inhaalde en hierbij vol op de andere weghelft reed op het moment dat ik wou oversteken en dit in een straatje wat een paar honderd meter lang is en die uitmondt op een T-kruising.
Je bent sowieso niet goed bij je hoofd als je in Nederland voor een sportauto kiest (lekker nuttig in ons verkeer) dus wat dat betreft zou ik niet verrast moeten zijn.
Een fietser die 40 km/u rijdt ook niet. Dus...?quote:Op woensdag 17 juni 2015 00:43 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Een automobilist kan niet uiterst rechts houden
Dat kan, ik kan het ook hier melden om er fijntjes op te wijzen dat het reuze meevalt met de wielrenners in vergelijking met sommige andere groepen weggebruikers, daarmee is het ontopic.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:51 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Offtopic, hiervoor kun je een eigen topic in KLB aanmaken.
Een automobilist kan niet uiterst rechts houden omdat er op die plek ruimte moet zijn voor fietsers. Een fietsers kan wel uiterst rechts houden omdat er rechts van hem geen ruimte meer in gebruik is door andere weggebruikers.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fietser die 40 km/u rijdt ook niet. Dus...?
Dat andere groepen zich niet aan de regels houden doet niks af aan het gedrag van wielrenners.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan, ik kan het ook hier melden om er fijntjes op te wijzen dat het reuze meevalt met de wielrenners in vergelijking met sommige andere groepen weggebruikers, daarmee is het ontopic.
Dat is voor fietsers sowieso geen veilige snelheid. Als er ineens iemand oversteekt ben je ernstig de sjaak.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fietser die 40 km/u rijdt ook niet. Dus...?
Zie hier de reden waarom je dat als fietserquote:Op woensdag 17 juni 2015 19:55 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Dat is voor fietsers sowieso geen veilige snelheid. Als er ineens iemand oversteekt ben je ernstig de sjaak.
Je geeft dus toe dat je rare toeren moet uithalen om zo hard te kunnen fietsen zonder acuut levensgevaar?quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie hier de reden waarom je dat als fietser
- buiten de bebouwde kom doet op een voorrangsweg
- je dan niet straks rechts fietst als rechts van je de zijstraten liggen (soms tweerichtingenfietspad aan de linkerkant van een weg)
- je wanneer je door een dorp rijdt (een sta in de weg omdat je nu eenmaal van het ene goede stuk naar het andere goede stuk moet via zo'n plaatsje) meer midden op de rijstrook rijdt. Zodoende zie jij anderen eerder aankomen en zien anderen jou eerder aankomen en de automobilist achter je kan toch niet op een verantwoorde manier harder rijden dan dat je fietst en loopt er dus geen vertraging door op
Ik was nog niet klaar.quote:
Heb ik nooit last van. Volgens mij lok jij toch bepaald gedrag uit. Al weet ik niet hoe.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik was nog niet klaar.
"Bovendien moet je wel voor je eigen veiligheid, zelfs al zou je traag (25 km/u of minder) fietsen gezien de vele geparkeerde auto's (zeer gevaarlijk!) en de vele automobilisten die hun auto op de fietssuggestiestrook gooien. "
Dit blijkt hij totaal niet te snappen en is daarmee ook precies een bevestiging van het asociale gedrag van wielrenners.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Je geeft dus toe dat je rare toeren moet uithalen om zo hard te kunnen fietsen zonder acuut levensgevaar?
En wat betreft die automobilist: maak geen beslissingen voor anderen. Dat is zo verschikkelijk betuttelend. Laat em er gewoon langs.
Ok, dan geef ik het nu op.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Dit blijkt hij totaal niet te snappen en is daarmee ook precies een bevestiging van het asociale gedrag van wielrenners.
Nee, ik zou rare toeren uithalen als ik de fietssuggestiestrook zou volgen, er hoeft maar een idioot de autodeur open te maken op het moment dat je er langs fietst of met zijn auto dat deel van de weg te blokkeren net voordat je er aan komt - en er zijn veel van zulke idioten in het verkeer - en je bent het haasje. Het is veiliger en het is voor iedereen aangenamer als je dan gewoon eventjes links van de fietssuggestiestrook fietst.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Je geeft dus toe dat je rare toeren moet uithalen om zo hard te kunnen fietsen zonder acuut levensgevaar?
Hier zie je weer een mooie illustratie van wat ik net stelde, jij hebt duidelijk geen enkel inzicht in deze materie doordat jij zelf geen ervaring hebt met het fietsen met die snelheden. Een wielrenner is sneller en wendbaarder in zulke straatjes dan een auto en hij heeft een betere perceptie van het verkeer om zich heen, als die fietser niet sneller daar kan fietsen dan kan die automobilist daar niet sneller rijden.quote:En wat betreft die automobilist: maak geen beslissingen voor anderen. Dat is zo verschikkelijk betuttelend. Laat em er gewoon langs.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |