abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:43:31 #1
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153279003
OP:

Waarom wordt niet elke keer als een religieus standpunt aangehaald wordt gewoon gemeld 'dit is inderdaad mogelijk maar ik (of wij) gaan uit van bewijs wat geleverd wordt door de wetenschap' en dat dat dan het einde is van die discussie.

Waarom strijden mensen hier in uiteindelijk honderden religie-topics telkens tegen iets wat je niet kan winnen (je kan niet aantonen dat er geen God bestaat) alleen maar om aan te tonen dat het naar jouw idee waarschijnlijker is dat de wetenschap klopt omdat... of dat alle tegenstrijdigheden van religies worden gemeld terwijl dat niks oplost omdat er dan bepaalde interpretaties mogelijk zijn waartegen je argumenten moet geven.

Ik zag het zoveelste religie topic hier en iets knapte in me. Waarom telkens alles herhalen en herhalen en niet gewoon voor 1 keer een topic aanmaken waarin er gesteld wordt dat er inderdaad de mogelijkheid tot een God (of Goden, of kabouters) is maar dat je het bewijs en resultaten van wetenschappelijk onderzoek prefereert boven wat een zeer oud boek (of boeken) stelt.

Toevoeging: elke keer is het vooral de discussie van God tegen wetenschap terwijl als wetenschapper je ook kan stellen dat God kan bestaan maar je dat niet aanneemt en op basis van de praktijkervaringen en de kennis die we tot nu toe hebben geen reden ziet om het te geloven (maar het niet uitsluit). Dan kan zo'n persoon doorgaan maar dan predikt hij gewoon zijn geloof, wat ook best mag, maar je sluit daarna als je wil een tot nu toe eindeloze discussie uit (en op een eerlijke en correcte manier). Ik bedoel het accepteren dat er een mogelijkheid is (hoe klein ook, is beter dan die niet te melden en telkens maar aan te willen tonen dat God niet kan bestaan, waar jij dan juist weer ongelijk in hebt).
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:57:29 #2
8369 speknek
Another day another slay
pi_153279289
Deze thread is inmiddels best ironisch geworden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:03:38 #3
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153279447
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:57 schreef speknek het volgende:
Deze thread is inmiddels best ironisch geworden.
Ik kan daar diverse uitleggen aan geven waar ik mij volledig in zou kunnen vinden.

Maar welke daarvan doel je op? :)
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:12:10 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_153279657
Ik gok het herhaal-gedeelte :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_153279675
@ Molurus
ik ben het met je eens, ik snap sowieso sommige ( terroristen) moslim niet, in de Koran staat duidelijk;
109:6 Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst.
dus met andere woorden geloof je niet waar ik in geloof ... so be it !!!
mij is opgedragen dat ik mijn geloof moet (aan)kondigen, dat Islam het juiste geloof is, en de ontvanger mag weten wat hij met die informatie moet doen, mij moet het niet meer boeien, want mijn plicht heb ik dan gedaan :)

in de naam van God vermoorden is zo krom, een almachtige die zijn creatie laat afstraffen door een creatie 8)7 , nou dan ben je niet almachtige God zou ik zeggen.

ooit zei Albert Einstein ( let op een wetenschapper :) )
We zijn als een klein kind dat een enorme bibliotheek binnenstapt met boeken in vele verschillende talen. Het kind beseft dat iemand die boeken moet hebben geschreven, maar weet niet hoe.

dus.....
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:22:39 #6
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153279891
De OP was niet van mij, maar toch bedankt. :)

En Einstein was op zijn best een pantheist, maar geloofde niet in het bestaan van een god.

Dus.... :P
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:26:12 #7
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153279987
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:12 schreef Perrin het volgende:
Ik gok het herhaal-gedeelte :P
Ach ja, het zijn altijd dezelfde dingen die weer terugkomen in F&L. Herhaling is de basis van alle onderwijs. :7
pi_153280105
quote:
De OP was niet van mij, maar toch bedankt. :)

En Einstein was op zijn best een pantheist, maar geloofde niet in het bestaan van een god.

Dus.... :P
nou volgens wiki was hij juist geen pantheist :) maar agnost, maar des ondanks reden dat ik Albert noemde is dat hij wetenschapper en volgens velen was hij atheist, agnost , pantheist ;) , die toch meende dat niet alles vanzelf was ontstaan :)
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:36:39 #9
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153280246
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:30 schreef kaltun het volgende:

[..]

nou volgens wiki was hij juist geen pantheist :) maar agnost, maar des ondanks reden dat ik Albert noemde is dat hij wetenschapper en volgens velen was hij atheist, agnost , pantheist ;) , die toch meende dat niet alles vanzelf was ontstaan :)
"Vanzelf" is een nogal lastig begrip. :) Het is niet noodzakelijk synoniem voor "zonder schepper", maar wordt helaas wel vaak zo uitgelegd.

Wat Einstein bedoelde was dat het universum een logische structuur heeft, en dat alles verklaarbaar is binnen die structuur. In die zin is het niet random / vanzelf / etc.
pi_153281301
kijk zo ontstaat er mening verschil want ik las dat Einstein zag dat het "geschreven" was en hij had er geen antwoord op WIE of WAT het geschreven had.

maar ik snap sowieso jou uitleg helemaal niet, want jij zegt dat het niet random/vanzelf ect is/was, maar wat dan wel ?? georganiseerd zoja door wie en wat en hoe ??
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:23:54 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153281720
Wellicht dat dit 1 en ander verduidelijkt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Albert_Einstein

quote:
Albert Einstein's religious views have been studied extensively. He said he believed in the "pantheistic" God of Baruch Spinoza, but not in a personal god, a belief he criticized. He also called himself an agnostic, while disassociating himself from the label atheist, preferring, he said, "an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being".
<...>

quote:
It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.
Einstein gebruikte "God" geregeld als een metafoor voor de structuur van de wereld. Helaas wordt dat geregeld, al dan niet bewust, opportunistisch geinterpreteerd door gelovigen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:28:43 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153281920
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:12 schreef kaltun het volgende:
maar ik snap sowieso jou uitleg helemaal niet, want jij zegt dat het niet random/vanzelf ect is/was, maar wat dan wel ?? georganiseerd zoja door wie en wat en hoe ??
"Wie" veronderstelt al een (bepaald type) antwoord voordat je uberhaupt weet wat de vragen zijn. ;)

En nee.... we hebben nog niet alle antwoorden. We weten nog niet eens hoe we op de juiste manier vragen moeten stellen over het universum.

En ten aanzien van je vraag: het is geen toeval dat bakstenen naar beneden vallen en niet naar boven. Dat gedrag is ook niet random of vanzelf. Het is op deze manier dat dingen die gebeuren in de wereld niet "vanzelf" gebeuren.

En of we dan wel of niet alles begrijpen verandert daar niets aan.
pi_153282666
ik zelf geloof ook niet in een persoonlijke God, en aangezien niemand God heeft gezien, is er eigenlijk niemand die het kan zeggen hoe God eruit ziet, wel aannames en in mijn mening is de grootste aanname fout dat de God ( vooral bij christelijke) een menselijk gedaante moet hebben.

In de Koran staat dat geen mens( in feite niets van de wereld) Allah kan waarnemen.zelfs een berg wordt verpletterd in zijn aanwezigheid
En toen Mozes op Onze vastgestelde tijd kwam en zijn Heer tot hem sprak, zeide hij: "Mijn Heer, toon U aan mij, opdat ik U moge aanschouwen." Hij (Allah) antwoordde: "Gij zult Mij stellig niet kunnen aanschouwen, maar kijk naar de berg en als deze op zijn plaats blijft, dan zult gij Mij wel kunnen zien." En toen zijn Heer Zich op de berg openbaarde, brak deze in stukken en Mozes viel bewusteloos neder. En toen hij tot zichzelf kwam, zeide hij: "Heilig zijt Gij, ik wend mij tot U en ik ben de eerste der gelovigen. 7:143

dus in mijn mening is Allah zo powerfull dat wij zijn aanwezigheid niet kunnen voldragen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 20:08:10 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153283246
Met "persoonlijke" bedoelt men niet zozeer een menselijke verschijningsvorm, maar ik begrijp de verwarring.

Daarmee bedoelt men "een denkende entiteit, met doelen, intenties en een mening over de wereld".
pi_153304841
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:52 schreef kaltun het volgende:
ik zelf geloof ook niet in een persoonlijke God, en aangezien niemand God heeft gezien, is er eigenlijk niemand die het kan zeggen hoe God eruit ziet, wel aannames en in mijn mening is de grootste aanname fout dat de God ( vooral bij christelijke) een menselijk gedaante moet hebben.
[ afbeelding ]

In de Koran staat dat geen mens( in feite niets van de wereld) Allah kan waarnemen.zelfs een berg wordt verpletterd in zijn aanwezigheid
En toen Mozes op Onze vastgestelde tijd kwam en zijn Heer tot hem sprak, zeide hij: "Mijn Heer, toon U aan mij, opdat ik U moge aanschouwen." Hij (Allah) antwoordde: "Gij zult Mij stellig niet kunnen aanschouwen, maar kijk naar de berg en als deze op zijn plaats blijft, dan zult gij Mij wel kunnen zien." En toen zijn Heer Zich op de berg openbaarde, brak deze in stukken en Mozes viel bewusteloos neder. En toen hij tot zichzelf kwam, zeide hij: "Heilig zijt Gij, ik wend mij tot U en ik ben de eerste der gelovigen. 7:143

dus in mijn mening is Allah zo powerfull dat wij zijn aanwezigheid niet kunnen voldragen.
Dan heeft de Koran het dus mis, aangezien Mozes niet verpletterd werd. En hoe zit het dan met Adam en Eva, die werden ook niet verpletterd.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_153305042
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

En ten aanzien van je vraag: het is geen toeval dat bakstenen naar beneden vallen en niet naar boven. Dat gedrag is ook niet random of vanzelf.
Een baksteen valt alleen maar naar beneden omdat wij dat zo hebben genoemd. :@
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:44:24 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153305200
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een baksteen valt alleen maar naar beneden omdat wij dat zo hebben genoemd. :@
Haha, we hadden naar beneden ook naar boven kunnen noemen inderdaad. Maar dat verandert niets aan het gedrag van bakstenen onder de invloed van zwaartekracht. :P
pi_153305301
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, we hadden naar beneden ook naar boven kunnen noemen inderdaad. Maar dat verandert niets aan het gedrag van bakstenen onder de invloed van zwaartekracht. :P
Precies.

Ik vind trouwens de discussie over "vanzelf" sowieso vaag. Alles heeft uiteindelijk een oorzaak of reden. Vanaf de big bang gaat er niets zomaar en vanzelf. Maar toch wil dat niet zeggen dat er een schepper bij betrokken hoeft te zijn.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:57:28 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153305472
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies.

Ik vind trouwens de discussie over "vanzelf" sowieso vaag. Alles heeft uiteindelijk een oorzaak of reden. Vanaf de big bang gaat er niets zomaar en vanzelf. Maar toch wil dat niet zeggen dat er een schepper bij betrokken hoeft te zijn.
yep. :)

"Vanzelf" wordt meestal gebruikt als een soort eufemisme voor "zonder schepper". Alsof een gebrek aan een natuurlijke verklaring voor X automatisch zou pleiten voor een schepper als verklaring.

Onzin natuurlijk, en dat weet men ook wel. Dus vervangt men "dat kan niet zonder schepper" door "dat kan niet vanzelf", zodat men niet een onverdedigbaar standpunt hoeft te verdedigen.

Waar men dan aan voorbij gaat is dat "zonder schepper" en "vanzelf" eenvoudig niet hetzelfde betekenen.
pi_153305518
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

yep. :)

"Vanzelf" wordt meestal gebruikt als een soort eufemisme voor "zonder schepper". Alsof een gebrek aan een natuurlijke verklaring voor X automatisch zou pleiten voor een schepper als verklaring.

Onzin natuurlijk, en dat weet men ook wel. Dus vervangt men "dat kan niet zonder schepper" door "dat kan niet vanzelf", zodat men niet een onverdedigbaar standpunt hoeft te verdedigen.
Het kan ook niet vanzelf. Niets gebeurt vanzelf. Het al dan niet interveniëren van een schepper maakt voor dat feit absoluut niets uit. Sterker nog, een schepper levert een vrij snelle verklaring voor de oorzaak (terwijl die in feite veel gecompliceerder kan zijn).
pi_153330627
met vanzelf bedoel ik :
- leg een knikker op een horizontale plek neer ( dus op een waterpas rechte) in een gesloten ruimte, de knikker zal blijven staan.
- leg een knikker op een schuine plaats en het zal gaan rollen.

dus met vanzelf bedoel ik dat ik op mijn eerste stelling dat de knikker gaat rollen, dus zonder dat er iets of iemand mee bemoeid. noem het maar gelovige gedachte(n) maar ik kan echt niet in jullie theorie inleven ---> actie = reactie

quote:
Dan heeft de Koran het dus mis, aangezien Mozes niet verpletterd werd. En hoe zit het dan met Adam en Eva, die werden ook niet verpletterd.
lang verhaal kort te maken:

Ogen kunnen Hem niet bereiken; maar Hij bereikt de ogen. Want Hij is de Ontastbare, de Alwetende 6:103.

uit dit vers ( vooral : Ogen kunnen Hem niet bereiken) maak ik eruit dat niemand OOIT ( ook geen enkele profeten) Allah heeft gezien ( mijn theorie is dat de mensen lichaam Allah niet kan waarnemen)
Allah liet zich zien aan de berg niet aan Mozes, Mozes was niet in de buurt ( en je weet hoe groot een berg kan zijn dat je kilometers ver nog de berg kan zien). desondanks het voelen van aanwezigheid van Allah was al voor Mozes lichaam voldoende om flauw te vallen.
dus de Koran heeft niet mis, jouw interpretatie en mijn interpretatie zijn anders :)

en op de vraag of Adam en Eva Allah heeft gezien --> weer refererend op de ayaat 6:103 nee ook zij hebben Allah niet gezien.
pi_153330767
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 17:59 schreef kaltun het volgende:
noem het maar gelovige gedachte(n) maar ik kan echt niet in jullie theorie inleven ---> actie = reactie
Hoe bedoel je dit?
pi_153330938
quote:
Hoe bedoel je dit?
idd ik las het even terug en het is niet duidelijk :)
ik bedoel de theorie wat jullie ( scheren onder 1 kam, bedoel mensen die niet theïsten zijn), jullie geloven niet God of schepper, maar toch wordt niet alles "vanzelf " gecreëerd. maw ik geloof in een schepper die alles teweeg heeft gebracht en jullie geloven niet een schepper maar dat alles "vanzelf" is ontstaan door een "toeval"??? en daarom is bij mij --> actie = reactie
pi_153331047
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:11 schreef kaltun het volgende:

[..]

ik bedoel de theorie wat jullie ( scheren onder 1 kam, bedoel mensen die niet theïsten zijn), jullie geloven niet God of schepper, maar toch wordt niet alles "vanzelf " gecreëerd. maw ik geloof in een schepper die alles teweeg heeft gebracht en jullie geloven niet een schepper maar dat alles "vanzelf" is ontstaan door een "toeval"??? en daarom is bij mij --> actie = reactie
Hmja, ik begrijp het misverstand. 'Wij' geloven niet in een creatie, dus ook niet in een creatie die vanzelf ging.
pi_153331126
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:11 schreef kaltun het volgende:

[..]

Dingen ontstaan niet "door" toeval. Als het elke dag regent voor tien jaar valt er ongetwijfeld een keer een druppel precies op het midden van Nederland. Is dat dan door toeval gebeurd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')