abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2015 @ 21:10:38 #1
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153085365
De laatste maanden is de term trol enorm in zwang geraakt in BNW. Opvallend is dat zowel de vrije geesten als wel het debunkersgilde zich van deze terminologie bedient. Door iemand als trol te bestempelen zeg je in feite dat zijn mening niet ter zake doet, en de trol zich gediskwalificeerd heeft voor verdere discussie. De vraag is alleen waarom de mening van de trol niet ter zake doet. Zijn daar legitieme argumenten voor aan te wijzen of hanteert men de term trol als drogreden om discussianten die jouw mening niet delen buitenspel te zetten? Dit topic is bedoeld om een antwoord te vinden op deze vraag. Wat kenmerkt volgens BNW een trol, en daaruit voortvloeiend, is het een legitiem argument om te gebruiken in een discussie?

Om een opzetje te geven voor de beantwoording van deze vraag denk ik dat nuttig is om een onderscheid te maken in de intentie en de werkwijze van een trol. In het bijzonder zie ik graag antwoord op de vraag: hoe onderscheid jij een trol van een idioot of een gehersenspoelde?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 29 mei 2015 @ 21:24:42 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_153085955
Dit is een forumbreed interessant discussie item.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 21:31:15 #3
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153086251
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:24 schreef Netsplitter het volgende:
Dit is een forumbreed interessant discussie item.
Dat is op zich waar denk ik, maar ik spits het liever toe op BNW aangezien het hier een actuele en merkbare belemmering op de discussie is geworden.
pi_153086389
Een troll is iemand die provoceert, puur om een reactie uit te lokken. Het onderwerp is niet belangrijk, de intentie is enkel om mensen te irriteren en boos te maken.
Dat is wat een troll is.

Probeer je je mening door te drukken en jaag je daarmee mensen op de kast, dan ben je geen troll. Een troll heeft geen mening.

Op internet worden mensen constant uitgemaakt voor troll door oudjes die de ballen verstand hebben van internet. Vooral in bnw gebeurt dat vaak. Iemand die met een bepaald doel (anders dan rellen) irritant doet is per definitie geen troll.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 21:46:13 #5
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153086965
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:34 schreef Stompzinnig het volgende:
Een troll is iemand die provoceert, puur om een reactie uit te lokken. Het onderwerp is niet belangrijk, de intentie is enkel om mensen te irriteren en boos te maken.
Dat is wat een troll is.

Probeer je je mening door te drukken en jaag je daarmee mensen op de kast, dan ben je geen troll. Een troll heeft geen mening.

Op internet worden mensen constant uitgemaakt voor troll door oudjes die de ballen verstand hebben van internet. Vooral in bnw gebeurt dat vaak. Iemand die met een bepaald doel (anders dan rellen) irritant doet is per definitie geen troll.
De intentie is dus het belangrijkste criterium? Uit je woorden proef ik ook dat een trol niet meent wat hij zegt. Oprechtheid speelt dus ook een rol? Aan de andere kant, je kunt ook provoceren om de discussie aan te scherpen om het uiteindelijk naar een hoger plan te tillen. Hoe maak je dan het onderscheid tussen een trol die provoceert om het provoceren en iemand die provoceert om de discussie verder te helpen?
pi_153087894
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:34 schreef Stompzinnig het volgende:
Dat is wat een troll is.

Het constant verdedigen van "het officiële verhaal" in nota bene BNW is net als heel hard en continu roepen dat God bestaat tussen een stel atheïsten.

Dat zou ik zeker onder trollen scharen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:05:20 #7
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_153087904
Users worden te pas en te onpas uitgemaakt voor troll. Wanneer dit niet het geval is, is dat nogal jammer.

Voor mij is een troll iemand die verder geen interesse heeft in een inhoudelijke discussie maar zich aanpast aan degene waar hij interactie mee heeft en qua standpunt het tegenovergestelde spiegelt om een reactie te forceren. Om bijvoorbeeld daarna te zeggen 'u mad bro?'.

Iemand die een mening heeft en daar voor uit durft te komen, ook al noemen anderen hem een troll, is geen troll.
wooblabalurg
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:11:53 #8
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153088148
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het constant verdedigen van "het officiële verhaal" in nota bene BNW is net als heel hard en continu roepen dat God bestaat tussen een stel atheïsten.

Het gaat dus om de omgeving waarin je je bevindt? Zelfs als iemand oprecht gelooft in zijn standpunt, zelfs als iemands doel is om andersdenkenden te overtuigen?
pi_153088176
Yoki
Groot fan van User Wotte
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:13:56 #10
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153088221
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:05 schreef Baconbus het volgende:
Users worden te pas en te onpas uitgemaakt voor troll. Wanneer dit niet het geval is, is dat nogal jammer.

Voor mij is een troll iemand die verder geen interesse heeft in een inhoudelijke discussie maar zich aanpast aan degene waar hij interactie mee heeft en qua standpunt het tegenovergestelde spiegelt om een reactie te forceren. Om bijvoorbeeld daarna te zeggen 'u mad bro?'.

Iemand die een mening heeft en daar voor uit durft te komen, ook al noemen anderen hem een troll, is geen troll.
Dit vind ik intuitief wel een goede omschrijving. Maar stel nu dat iemand probeert een Socratisch gesprek aan te gaan, hoe maak jij dan het onderscheid tussen een trol en iemand die als slijpsteen wil dienen voor andermans geest?
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:15:10 #11
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153088263
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:12 schreef Tjacka het volgende:
Yoki
Verklaar je nader.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:18:22 #12
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_153088365
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:13 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dit vind ik intuitief wel een goede omschrijving. Maar stel nu dat iemand probeert een Socratisch gesprek aan te gaan, hoe maak jij dan het onderscheid tussen een trol en iemand die als slijpsteen wil dienen voor andermans geest?
Wellicht kun je onderscheid daartussen maken door een vraag te stellen aan de troll/slijpsteen.
Een troll zal, denk ik, minder snel geneigd zijn de diepte in te gaan mbt het onderwerp.
Daar haalt hij/zij immers niet zijn/haar genoegen uit.
Een slijpsteen daarentegen zal dit, denk ik, zien als een vertakking van de discussie.
Echter vinden veel mensen het stellen van een dergelijke vraag teveel moeite en/of is er een aarzeling omdat men mogelijk niet wil 'happen'.
wooblabalurg
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:34:37 #13
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153088902
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:18 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wellicht kun je onderscheid daartussen maken door een vraag te stellen aan de troll/slijpsteen.
Een troll zal, denk ik, minder snel geneigd zijn de diepte in te gaan mbt het onderwerp.
Daar haalt hij/zij immers niet zijn/haar genoegen uit.
Een slijpsteen daarentegen zal dit, denk ik, zien als een vertakking van de discussie.
Echter vinden veel mensen het stellen van een dergelijke vraag teveel moeite en/of is er een aarzeling omdat men mogelijk niet wil 'happen'.
Wederom een goede beschrijving. Mogelijke valkuil is dat de slijpsteen misschien inhoudelijke kennis mist, en dus een tegenvraag niet naar behoeven kan beantwoorden. Een sluwe trol zal, om niet ontmaskerd te worden als trol, ook zeggen dat hij het antwoord schuldig moet blijven wegens gebrek aan kennis. Kennis veinzen die je niet hebt is riskant immers, en moeilijker dan interesse veinzen. Daarmee wordt het onderscheid tussen beide diffuser. Wat zou je eventueel nog meer kunnen doen, of waar zou je nog meer op kunnen letten om een trol te herkennen?
pi_153088953
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 21:46 schreef Terecht het volgende:

[..]

De intentie is dus het belangrijkste criterium? Uit je woorden proef ik ook dat een trol niet meent wat hij zegt. Oprechtheid speelt dus ook een rol? Aan de andere kant, je kunt ook provoceren om de discussie aan te scherpen om het uiteindelijk naar een hoger plan te tillen. Hoe maak je dan het onderscheid tussen een trol die provoceert om het provoceren en iemand die provoceert om de discussie verder te helpen?
Intentie is inderdaad van belang, en eigenlijk het enige middel om onderscheid te maken tussen troll of iets anders. Een troll wil zieken, los van meningen. Gewoon mensen over de zeik helpen. Een troll kan best iemand met dezelfde mening als hijzelf gaan 'trollen'. Het gaat immers niet om de inhoud, maar om mensen op stang te jagen.

Als je de advocaat van de duivel gaat spelen om een discussie op gang te brengen ben je per definitie geen troll.

Termen kunnen natuurlijk een andere betekenis krijgen in de loop van de tijd, maar dit is wat er met troll bedoeld werd/wordt vanaf het eerste moment dat deze term op het internet gebruikt werd/
pi_153089052
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:11 schreef Terecht het volgende:

[..]

Het gaat dus om de omgeving waarin je je bevindt? Zelfs als iemand oprecht gelooft in zijn standpunt, zelfs als iemands doel is om andersdenkenden te overtuigen?
De omgeving speelt natuurlijk zeker mee.

Zie de TT van je eigen topic; "BNW-EXCLUSIEF". BNW lijkt mij de plek waar complotten ontrafeld kunnen worden. Om dan de houding aan te nemen bij elk punt dat alleen "het officiële verhaal" rechtsgeldig zou zijn, dan zie ik dat zeker als trollen.

In een KLB-topic roepen "TS, snijd je polsen door" is ook wat anders dan als je hetzelfde roept in een R&P-topic van iemand die depressief is en al twee zelfmoordpogingen heeft gedaan.

Om mensen te overtuigen heb je argumenten nodig. Als iemand alleen maar argumenten kan oplepelen uit "het officiële verhaal" en dat juist in BNW, ja, dan noem ik dat trollen.

Net als die religieuze die dmv Bijbel- (of andere) teksten in een groep met atheïsten blijft schreeuwen "nee, maar God bestaat, kijk maar hier!".
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

vrijdag 29 mei 2015 @ 22:39:45 #16
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153089094
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:36 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Intentie is inderdaad van belang, en eigenlijk het enige middel om onderscheid te maken tussen troll of iets anders. Een troll wil zieken, los van meningen. Gewoon mensen over de zeik helpen. Een troll kan best iemand met dezelfde mening als hijzelf gaan 'trollen'. Het gaat immers niet om de inhoud, maar om mensen op stang te jagen.

Als je de advocaat van de duivel gaat spelen om een discussie op gang te brengen ben je per definitie geen troll.

Termen kunnen natuurlijk een andere betekenis krijgen in de loop van de tijd, maar dit is wat er met troll bedoeld werd/wordt vanaf het eerste moment dat deze term op het internet gebruikt werd/
Maar hoe maak je dan onderscheid tussen iemand die advocaat van de duivel speelt en een trol, die wellicht als hij om zijn motief wordt gevraagd ook zal zeggen dat hij advocaat van de duivel speelt? Er zit verschil tussen de twee, maar hoe bepaal je dat?
pi_153089150
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als het doel puur is om mensen over de zeik te helpen, dan heb je gelijk. Doe je het om je eigen 'gelijk' door te drukken, dan is het geen getroll, maar een slechte manier van discussiëren.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:43:25 #18
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153089235
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De omgeving speelt natuurlijk zeker mee.

Zie de TT van je eigen topic; "BNW-EXCLUSIEF". BNW lijkt mij de plek waar complotten ontrafeld kunnen worden. Om dan de houding aan te nemen bij elk punt dat alleen "het officiële verhaal" rechtsgeldig zou zijn, dan zie ik dat zeker als trollen.

In een KLB-topic roepen "TS, snijd je polsen door" is ook wat anders dan als je hetzelfde roept in een R&P-topic van iemand die depressief is en al twee zelfmoordpogingen heeft gedaan.

Om mensen te overtuigen heb je argumenten nodig. Als iemand alleen maar argumenten kan oplepelen uit "het officiële verhaal" en dat juist in BNW, ja, dan noem ik dat trollen.

Net als die religieuze die dmv Bijbel- (of andere) teksten in een groep met atheïsten blijft schreeuwen "nee, maar God bestaat, kijk maar hier!".
Dan is trollen dus een synoniem voor een faux pas. In BNW worden veel onderwerpen besproken die eigenlijk alleen maar in BNW worden besproken. Mensen die wel geïnteresseerd zijn in het onderwerp zelf, maar niet de mening delen van de users of niet in de geest denken van het subforum zijn dan ook trollen volgens jou. Dat lijkt me ietwat te beperkt.
pi_153089308
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:39 schreef Terecht het volgende:

[..]

Maar hoe maak je dan onderscheid tussen iemand die advocaat van de duivel speelt en een trol, die wellicht als hij om zijn motief wordt gevraagd ook zal zeggen dat hij advocaat van de duivel speelt? Er zit verschil tussen de twee, maar hoe bepaal je dat?
Dat weet je nooit zeker. Kijk maar eens in klb. Bij sommige mensen twijfel je er echt aan of ze die debiele verhaaltjes verzinnen om reacties uit te lokken, of dat ze echt zo vreemd zijn.

Andere mensen weten niet of je het meent, en dat is het plezier van het trollen: mensen laten denken 'bestaan er echt zulke debielen of maakt hij nou een grap?'
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:47:05 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_153089363
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:38 schreef El_Matador het volgende:
Dat zie ik wel vaker voorbij komen maar dan heb je een beetje een verkeerd beeld van wat BNW nou daadwerkelijk inhoudt of in zou moeten houden misschien. Een aanhanger van de officiële verhalen is evenmin een troll als sommigen vinden dat spacefakery aanhangers trollen zijn.

Een eerlijke mening is nooit getroll.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_153089382
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:43 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dan is trollen dus een synoniem voor een faux pas. In BNW worden veel onderwerpen besproken die eigenlijk alleen maar in BNW worden besproken. Mensen die wel geïnteresseerd zijn in het onderwerp zelf, maar niet de mening delen van de users of niet in de geest denken van het subforum zijn dan ook trollen volgens jou. Dat lijkt me ietwat te beperkt.
Nee, mensen die consequent "het officiële verhaal" propageren. Mensen die met voorbeelden of argumenten daarbuiten komen, is iets anders.

Het gaat dus niet om het standpunt, maar om de manier van discussiëren.

pi_153089483
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:47 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat zie ik wel vaker voorbij komen maar dan heb je een beetje een verkeerd beeld van wat BNW nou daadwerkelijk inhoudt of in zou moeten houden misschien.
Waarom zou mijn beeld verkeerd zijn en het jouwe (of een ander) goed?

BNW is het forum waar mensen kritisch naar de MSM kijken en die vervolgens lekker uitgelachen worden en voor "gekkies" uitgemaakt? Ik hoop toch niet dat je het zo ziet?

quote:
Een aanhanger van de officiële verhalen is evenmin een troll als sommigen vinden dat spacefakery aanhangers trollen zijn.

Een eerlijke mening is nooit getroll.
Niet per sé. Een aanhanger van de officiële verhalen die alleen en puur de officiële lezing propageert, zie ik wel als trol. Zie voor voorbeelden Bassie_b in het Monsanto-topic (een slechte troll) en Tuinhek bij 9/11 of Apollo (een goede troll).

Controleren welke meningen eerlijk zijn en welke niet, is nagenoeg onmogelijk.

vrijdag 29 mei 2015 @ 22:51:19 #23
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153089498
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:45 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Dat weet je nooit zeker. Kijk maar eens in klb. Bij sommige mensen twijfel je er echt aan of ze die debiele verhaaltjes verzinnen om reacties uit te lokken, of dat ze echt zo vreemd zijn.

Andere mensen weten niet of je het meent, en dat is het plezier van het trollen: mensen laten denken 'bestaan er echt zulke debielen of maakt hij nou een grap?'
Daar heb je gelijk in, en dat maakt het dus lastig om iemand als trol te identificeren. Reden te meer om voorzichtig te zijn om iemand te bestempelen als trol, of beter een paar oprechte posters aanmerken als trol om de trollen af te schrikken? (Schrikt het een trol wel af eigenlijk, als je hem als zodanig identificeert? Heb je hem dan ontwapend?)
pi_153089563
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, mensen die consequent "het officiële verhaal" propageren. Mensen die met voorbeelden of argumenten daarbuiten komen, is iets anders.

Maar als ik zeg dat ik de maanlanding geloof, omdat ik dat vroeger geleerd heb, maar verder geen argumenten heb, ben ik in jouw ogen dan een troll? In mijn ogen niet, zo lang dat mijn mening is. Ik ben pas aan het trollen als ik ga verkondigen dat de maanlanding echt is, puur om mensen over de zeik te halen.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 22:53:50 #25
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_153089592
quote:
12s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 22:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit nu om de manier van discussiëren gaat, het lijkt vooral om de mening die iemand aanhangt te gaan. Je voorwaarde is dat user A minimaal K% standpunt Y verkondigt ipv X.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')