abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2015 @ 17:01:58 #1
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153077133
Inmiddels al heel wat viskramen op alle markten hier in de buurt afgegaan, maar ze hebben het helaas nooit: octopus. Al zeggen de marktkramers wel elke keer dat ze het 'meestal' wel hebben en dat het toevallig die dag is uitverkocht. :')

In Mediterraanse landen eet ik me soms helemaal suf aan deze lekkernij en ik wil het graag zelf eens leren schoon- en klaarmaken. Vorig jaar heb ik een kookcursus gehad waarbij ik heb geleerd hoe je (pijl)inktvis schoonmaakt, en sindsdien doe ik dat thuis regelmatig. Ik haal ze altijd bij de Aziatische supermarkt (Toko). Daar komen ze weliswaar uit de diepvries, maar je moet ze nog helemaal zelf schoonmaken. Voor mij goed genoeg. :)

Iemand tips? Bij voorkeur in Limburg. :)
  vrijdag 29 mei 2015 @ 17:06:18 #2
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_153077281
Op de Albert Cuijp vaak genoeg gezien,
Bij de markt bij de A'damse poort ook

Nu begrijp ik dat dat niet in Limburg ligt, maar dat was om aan te geven dat het wel te verkrijgen moet zijn.

Anders is Noord-Frankrijk niet voor jouw te doen ?
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_153077493
Hier ligt het er wel eens, maar vaak ook niet. Het zal wel bijvangst zijn, is het niet op de boot dan wel bij de afslag. Het zijn er vaak ook maar een paar en er wonen nogal wat Spanjaarden hier. Ik neem het wel eens mee als het er ligt. Het moet toch ingevroren worden, anders moet je zo'n ding mals slaan op de rotsen. Pijlinktvis haal ik ook bij de toko, ik ben sowieso helemaal niet tegen ingevroren vis, maar de structuur van pijlinktvis kan het heel goed hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_153077618
Zowel Octopus als Inktvis wel gezien op de viskraam. Inktvis uit de toko nooit geprobeerd is dat goedkoper dan vers?

Ik denk dat het probleem is dat jij in Limburg woont, en dus ver van de zee en eventuele bronnen van octopus. Dan zul je denk ik wel meerdere producten, die wat minder 'gewoon' zijn, lastig kunnen vinden op de viskraam. Je zal het wellicht kunnen bestellen bij de betere visboer, even bellen dus.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 29 mei 2015 @ 20:22:16 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_153083343
Het schijnt je toch gelukt te zijn om ze te vinden?
CUL / Wat eten en drinken we vandaag #330 Heeerlijk!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_153083413
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:22 schreef golfer het volgende:
Denk dat dat ingevroren waren,
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
  vrijdag 29 mei 2015 @ 20:25:38 #7
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153083479
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:22 schreef golfer het volgende:
Dat is inktvis, geen octopus. :D
  vrijdag 29 mei 2015 @ 23:29:53 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153090808
Hanos heeft ze in de diepvries liggen. Anders ff de grens over wippen, REAL heeft ze regelmatig ook in de vriezer liggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 23:31:02 #10
45206 Pietverdriet
pi_153090835
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 17:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Hier ligt het er wel eens, maar vaak ook niet. Het zal wel bijvangst zijn, is het niet op de boot dan wel bij de afslag. Het zijn er vaak ook maar een paar en er wonen nogal wat Spanjaarden hier. Ik neem het wel eens mee als het er ligt. Het moet toch ingevroren worden, anders moet je zo'n ding mals slaan op de rotsen. Pijlinktvis haal ik ook bij de toko, ik ben sowieso helemaal niet tegen ingevroren vis, maar de structuur van pijlinktvis kan het heel goed hebben.
Alleen wordt de inkt korrelig van invriezen en kan je ze daar niet meer in bakken
  vrijdag 29 mei 2015 @ 23:48:26 #11
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153091371
quote:
Kijk, hier heb ik wat aan. Staat gewoon alles op. ^O^

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Hanos heeft ze in de diepvries liggen. Anders ff de grens over wippen, REAL heeft ze regelmatig ook in de vriezer liggen.
De Hanos, serieus? :D Kom er regelmatig maar nog nooit in me opgekomen om het daar te zoeken. :')
pi_153092733
Bij de albert heijn xl in kerkrade verkopen ze voorgekookte octopus tentakel. Ligt bij de vis. Vacum verpakt
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 07:40:29 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_153094350
Online bij Schmidt Zeevis uit Rotterdam *O*

http://www.schmidtzeevis.nl/webwinkel/index.php?hoofdcat=1

Zowel octopus als (kleine) inktvis :)

Is echt een fijne winkel, duur, maar wel retegoeie vis O+ :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_153094727
In Nederlandse wateren leeft geen octopus. Komt meestal uit de mediterrane rotskurotskust.
Whatever...
pi_153095153
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 23:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen wordt de inkt korrelig van invriezen en kan je ze daar niet meer in bakken
Dat is toch bij zeekat enzo? Bij gewone pijlinktvis gooi je dat toch weg?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 09:50:19 #16
45206 Pietverdriet
pi_153095264
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 09:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is toch bij zeekat enzo? Bij gewone pijlinktvis gooi je dat toch weg?
Zeekat heeft nog meer inkt idd, daar kan je bv risotto in koken, verschrikkelijk lekker. Maar verse pijlstaart in eigen inkt gebakken is ook erg lekker. Kleintjes hebben trouwens nauwelijks inkt, grote wel
pi_153095542
Sligro. ;)
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 10:16:38 #18
45206 Pietverdriet
pi_153095577
Heb ze op vorige vakanties in Kroatie nog gevangen, als je ze beetpakt, pakken ze jou helemaal beet, hun armen om je hand/arm geslagen. Als je ze dan in een krat doet klimmen ze er uit en proberen ze hem te smeren. Zijn erg intelligent.
pi_153096651
In Venlo bij de 2Bruder
Daar kun je een hele octopus kopen
pi_153108530
Opgeschoond. Nu graag over lekkere octopus en waar te krijgen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 30 mei 2015 @ 19:50:06 #21
45206 Pietverdriet
pi_153109163
Octopus schoonmaken is trouwens een eitje. Makkelijker dan pijlstaart of zeekat.
Ik maak er meestal een salade mee, citroensap, kappertjes, wat verse peper, petereselie, gedroogde tomaten in olie, olijfolie. Nachtje laten trekken.
Jum
  zondag 31 mei 2015 @ 09:13:15 #22
234189 Griebus
eindbaas
pi_153119620
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 17:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Hier gewoon vers bij de visboer op de markt. Paar uur in de slowcooker op low en heeerlijk zacht!
En dan lekker op Spaanse wijze bereiden:
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
  zondag 31 mei 2015 @ 09:14:58 #23
45206 Pietverdriet
pi_153119635
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 09:13 schreef Griebus het volgende:

[..]

Hier gewoon vers ontdooid bij de visboer op de markt. Paar uur in de slowcooker op low en heeerlijk zacht!
En dan lekker op Spaanse wijze bereiden:
[ afbeelding ]
Sorry dat ik je illusies neem
  zondag 31 mei 2015 @ 11:10:34 #24
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_153121169
Wow, inmiddels adresjes genoeg, ik ga eens rondneuzen. Weet ik in ieder geval waar ik er aan kan komen. Thanks allen. :Y)

Maare, sites met goede instructies (of videos) hoe je een hele octopus schoon- en klaarmaakt zijn welkom. Is het echt zo dat je alleen de poten/tentakels kunt eten en je met de hele kop niks kunt? En zo ja, tot hoe ver naar het lijf/het hoofd de tentakels afsnijden?

Inktvis bak ik overigens op hoog vuur maar enkele minuutjes in een pan, net totdat het gaat 'krullen' zeg maar. Hoe bak je octopus het beste? Op de Canarische eilanden vond ik hem tot nu toe het lekkerst, de foto van Griebus hierboven komt heel erg in de buurt. ;)
  zondag 31 mei 2015 @ 11:24:23 #25
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_153121461
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 11:10 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
Maare, sites met goede instructies (of videos) hoe je een hele octopus schoon- en klaarmaakt zijn welkom. Is het echt zo dat je alleen de poten/tentakels kunt eten en je met de hele kop niks kunt? En zo ja, tot hoe ver naar het lijf/het hoofd de tentakels afsnijden?
Ik dacht dat Schmidt een vestiging in Maastricht had, maar dat is nog alleen een lunchcorner?
Ik denk dat je bij een visboer op de markt vast wel een octupus kunt bestellen. Toch?
Hier in Rotterdam liggen ze soms op de markt, maar het zijn er nooit veel. Dus ik zou er nooit op rekenen. Gelukkig is invriezen sowieso een goed plan (invriezen is het nieuwe slaan) dus kun je 'm ook gewoon een keer kopen als je 'm toevallig tegen komt.

Over schoonmaken enzo, zie: http://www.aziatische-ingredienten.nl/octopus/

Octopus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')