Toch redeneert men in de rol van producent vaak dat de markt dwingend is.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja. Iedereen handelt - in theorie - in eigenbelang, niet voor het belang van de grote groep. Daarom is het individualistisch, niet collectivistisch.
Je maakt hier alleen een paar hele foute aanname's. Je kan het niet vergelijken met sport je hoeft namelijk niet maximaal te presteren om een goede boterham te verdienen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Toch redeneert men in de rol van producent vaak dat de markt dwingend is.
Moet je de salarissen van top van het bedrijf verhogen of niet? Je pakt de wet van graag en aanbod erbij en stelt dat als de concurrenten hogere salarissen betalen, je als bedrijf alleen nog tweede keus hebt bij het werven van talent als je daar niet in meegaat. Dat leidt op de lange termijn tot de ondergang van het bedrijf. Dus moet je meehuilen met de wolven in het bos, want ander trekt de karavaan verder zonder jou.
Moet je als wielrenner meegaan in het gebruik van doping? Dat hoeft niet, maar dan win je ook nooit de tour. Kun je het oplossen door voor een andere ploeg te gaan rijden. Nee, want iedereen zit in hetzelfde schuitje. Het volgen van je eigen voorkeur leidt tot zelf opheffing. Het volgen van de trend leidt tot succes.
Het tegen elkaar uitspelen van mensen (dat is een markt) leidt tot een dwingende vorm van groepsgedrag.
Dat hangt ervan af hoe intens de competitie is.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:20 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je maakt hier alleen een paar hele foute aanname's. Je kan het niet vergelijken met sport je hoeft namelijk niet maximaal te presteren om een goede boterham te verdienen.
Zelfs danquote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af hoe intens de competitie is.
Inderdaad, men werkt samen via de markt.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:50 schreef Kandijfijn het volgende:
Het basisidee van het hele marktmodel is interactie met anderen om er beiden beter van te worden. Anders heeft de interactie geen meerwaarde en zal waarschijnlijk niet plaatsvinden.
Lijkt mij ergens wel redelijk collectivistische
Dat is irrelevant. De individu wordt nog steeds boven het collectief gesteld. Mensen doen de bovenstaande dingen voor eigen gewin, niet voor het grotere geheel. Niemand betaalt hogere salarissen omdat de samenleving daar beter van wordt. Men betaalt hogere salarissen omdat zijzelf daar beter van worden. Niemand gebruikt doping omdat de Tour daar beter van wordt. Men gebruikt doping omdat zijzelf er beter van worden.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Toch redeneert men in de rol van producent vaak dat de markt dwingend is.
Moet je de salarissen van top van het bedrijf verhogen of niet? Je pakt de wet van graag en aanbod erbij en stelt dat als de concurrenten hogere salarissen betalen, je als bedrijf alleen nog tweede keus hebt bij het werven van talent als je daar niet in meegaat. Dat leidt op de lange termijn tot de ondergang van het bedrijf. Dus moet je meehuilen met de wolven in het bos, want ander trekt de karavaan verder zonder jou.
Moet je als wielrenner meegaan in het gebruik van doping? Dat hoeft niet, maar dan win je ook nooit de tour. Kun je het oplossen door voor een andere ploeg te gaan rijden. Nee, want iedereen zit in hetzelfde schuitje. Het volgen van je eigen voorkeur leidt tot zelf opheffing. Het volgen van de trend leidt tot succes.
Het tegen elkaar uitspelen van mensen (dat is een markt) leidt tot een dwingende vorm van groepsgedrag.
Nee, het basisidee van het marktmodel (tenminste, van het extreme vrijemarktmodel) is om in eerste instantie voor eigen voordeel te gaan. Als iedereen dat doet, wordt iedereen per saldo gelukkiger. Het belang van het individu wordt daarmee boven het belang van de groep gesteld. Niet 'de groep wordt per saldo gelukkiger', maar 'iedere individu wordt daarmee per saldo gelukkiger'.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:50 schreef Kandijfijn het volgende:
Het basisidee van het hele marktmodel is interactie met anderen om er beiden beter van te worden. Anders heeft de interactie geen meerwaarde en zal waarschijnlijk niet plaatsvinden.
Lijkt mij ergens wel redelijk collectivistische
Juist omdat je handelt naar je eigen belang kom je in een dwangpositie terecht. De groep verbindt consequentie aan het volgen van je eigen motieven. In een markt (met marktwaarden) zul je je moeten voegen naar de vraag (de belangen van anderen) om jezelf niet uit de markt te prijzen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is irrelevant. De individu wordt nog steeds boven het collectief gesteld. Mensen doen de bovenstaande dingen voor eigen gewin, niet voor het grotere geheel. Niemand betaalt hogere salarissen omdat de samenleving daar beter van wordt. Men betaalt hogere salarissen omdat zijzelf daar beter van worden. Niemand gebruikt doping omdat de Tour daar beter van wordt. Men gebruikt doping omdat zijzelf er beter van worden.
Dat hoeft niet. Het veronderstelt dat het lokaal optimaliseren (door individuen van hun eigen situatie) optelt tot een globaal optimum. Het dilemma van de gevangene laat zien dat niet niet zo is.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, het basisidee van het marktmodel (tenminste, van het extreme vrijemarktmodel) is om in eerste instantie voor eigen voordeel te gaan. Als iedereen dat doet, wordt iedereen per saldo gelukkiger. Het belang van het individu wordt daarmee boven het belang van de groep gesteld. Niet 'de groep wordt per saldo gelukkiger', maar 'iedere individu wordt daarmee per saldo gelukkiger'.
Het maakt voor het verschil tussen collectivisme en individualisme niet uit of iemand helemaal vrij is of niet. Het enige wat telt, is de vraag of het individu voor de groep geplaatst wordt of andersom.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist omdat je handelt naar je eigen belang kom je in een dwangpositie terecht. De groep verbindt consequentie aan het volgen van je eigen motieven. In een markt (met marktwaarden) zul je je moeten voegen naar de vraag (de belangen van anderen) om jezelf niet uit de markt te prijzen.
Ik zeg ook niet dat het idee klopt. Ik zeg slechts dat dat het idee achter het vrijemarktmodel is, in z'n meest extreme vorm: als iedereen maar egoļstisch genoeg is, wordt alles beter.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Het veronderstelt dat het lokaal optimaliseren (door individuen van hun eigen situatie) optelt tot een globaal optimum. Het dilemma van de gevangene laat zien dat niet niet zo is.
Wie beantwoord in het marktmodel de vraag of het individu voor de groep geplaatst wordt of andersom? Niemand. Je kunt alleen uit het marktmechanisme afleiden dat de individu als producent genoodzaakt is de vraag te volgen. In harde competitie leidt dat mogelijk tot harde keuzes, waarin het individu gemakkelijk over zijn eigen grenzen gaat. Is dat nog individualistisch, of wordt het individu blootgesteld aan groepsdwang?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het maakt voor het verschil tussen collectivisme en individualisme niet uit of iemand helemaal vrij is of niet. Het enige wat telt, is de vraag of het individu voor de groep geplaatst wordt of andersom.
In de vrije markt wordt het individu voor de groep geplaatst, dus is het individualistisch.
Niemand wordt blootgesteld aan groepsdwang, en dat is bovendien geheel irrelevant. Zolang de persoon niet gedwongen wordt om te handelen in het belang van de groep, is het individualistisch.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wie beantwoord in het marktmodel de vraag of het individu voor de groep geplaatst wordt of andersom? Niemand. Je kunt alleen uit het marktmechanisme afleiden dat de individu als producent genoodzaakt is de vraag te volgen. In harde competitie leidt dat mogelijk tot harde keuzes, waarin het individu gemakkelijk over zijn eigen grenzen gaat. Is dat nog individualistisch, of wordt het individu blootgesteld aan groepsdwang?
In een marktsamenleving wordt het individu wel gedwongen om te handelen in het belang van de groep (= aansluiten bij de vraag van anderen), anders verdient hij niets.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 17:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niemand wordt blootgesteld aan groepsdwang, en dat is bovendien geheel irrelevant. Zolang de persoon niet gedwongen wordt om te handelen in het belang van de groep, is het individualistisch.
Ten eerste wordt hij daar helemaal niet toe gedwongen, ten tweede doet hij dat uit puur egoļstische motieven, niet voor het welzijn van de groep.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In een marktsamenleving wordt het individu wel gedwongen om te handelen in het belang van de groep (= aansluiten bij de vraag van anderen), anders verdient hij niets.
Dan kunnen we er weer 1 aan het lijstje toevoegen:quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ten eerste wordt hij daar helemaal niet toe gedwongen, ten tweede doet hij dat uit puur egoļstische motieven, niet voor het welzijn van de groep.
Wat is dat nou weer voor Insane Troll Logic?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 19:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan kunnen we er weer 1 aan het lijstje toevoegen:
De tucht van de markt bestaat niet.
Het complete lijstje:
- de samenleving bestaat niet (er bestaan alleen individuen)
- problemen bestaan niet (er bestaan alleen keuzes, kansen & uitdagingen)
- objectieve kennis bestaat niet (marktwaarden zijn de meest objectieve criteria die er bestaan)
- de tucht van de markt bestaat niet (alleen de heerlijke vrijheid bestaat)
Alleen de consument is individualistisch. Je moet eerst de twee rollen (producent & consument) onderscheiden. Dan wordt duidelijk dat alle vrijheid ligt bij de consument en alles dwang bij de producent. De consument kan vrij zijn eigen subjectieve voorkeuren volgen. De producent hobbelt achter de collectieve vraag aan.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 20:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
De markt ontstaat als gevolg van de individuele vraag die de productie drijft. Als de individuele vraag de oorzaak is van de markt, kunnen we dus stellen dat de markt inherent individualistisch is. De markt geeft enkel de grenzen aan waarbinnen een individu zijn nut kan maximaliseren.
De producent is net zo goed individualistisch gedreven, hij/de aandeelhouders produceert immers alleen omdat zij zelf vraag hebben. Productie is altijd een gevolg van individuele vraag. De markt is dan de ruimte waarbinnen die vraag het beste kan worden vervuld.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 20:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alleen de consument is individualistisch. Je moet eerst de twee rollen (producent & consument) onderscheiden. Dan wordt duidelijk dat alle vrijheid ligt bij de consument en alles dwang bij de producent. De consument kan vrij zijn eigen subjectieve voorkeuren volgen. De producent hobbelt achter de collectieve vraag aan.
Iedereen handelt naar zijn eigen motieven.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
De producent is net zo goed individualistisch gedreven, hij/de aandeelhouders produceert immers alleen omdat zij zelf vraag hebben. Productie is altijd een gevolg van individuele vraag. De markt is dan de ruimte waarbinnen die vraag het beste kan worden vervuld.
True, wat dan uiteindelijk wel weer beter is voor het collectiefquote:Op vrijdag 29 mei 2015 16:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, het basisidee van het marktmodel (tenminste, van het extreme vrijemarktmodel) is om in eerste instantie voor eigen voordeel te gaan. Als iedereen dat doet, wordt iedereen per saldo gelukkiger. Het belang van het individu wordt daarmee boven het belang van de groep gesteld. Niet 'de groep wordt per saldo gelukkiger', maar 'iedere individu wordt daarmee per saldo gelukkiger'.
Collectivisme heeft normaal gesproken het idee dat het belang van de groep groter is dan het individueel belang, op dit idee is communisme bijvoorbeeld gestoeld. Handelingsruimte zegt op het eerste gezicht niets over een dergelijk onderscheid, en ik begrijp ook niet goed hoe dit op collectivisme zou moeten wijzen. Als de drijfveer om te produceren de eigen vraag is, dan is de economie inherent individueel.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Iedereen handelt naar zijn eigen motieven.
Het onderscheid tussen Individualisme of collectivisme bestaat uit de ruimte die je krijgt om naar je eigen motieven te handelen binnen een groep. De producent heeft daarin niet dezelfde mogelijkheden als de consument. Want in een markt komen vraag en aanbod met elkaar in evenwicht. Maar wie bepaald wie? Bepaalt de producent van de consument moet kopen, of bepaalt de consument wat de producent moet produceren. In het marktmodel is de consument de soeverein (consumenten soevereiniteit). Het individualisme komt beter tot zijn recht in je rol als consument dan als producent.
Hoe kom je erbij dat de groepswil bepaalt, ik kan mij niet herinneren ooit iets te zijn gevraagd. Dat is een illusie. Je gooit allerlei producten op de markt en wat het best verkocht wordt gaat, of hetgeen waarvan men verwacht dat het aanslaat.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:38 schreef deelnemer het volgende:
Marktwerking is een afstemming mechanisme. Het criterium is de groepswil (de collectieve vraag). Er is geen enkele garantie dat het leidt tot de juiste uitkomst.
De producent is niet alleen opzoek maar winst mogelijkheden, maar ook naar individuele vrijheid zichzelf te ontplooien. Het gaat mij om de ruimte aan de producent kant van de markt om dat te doen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Collectivisme heeft normaal gesproken het idee dat het belang van de groep groter is dan het individueel belang, op dit idee is communisme bijvoorbeeld gestoeld. Handelingsruimte zegt op het eerste gezicht niets over een dergelijk onderscheid, en ik begrijp ook niet goed hoe dit op collectivisme zou moeten wijzen. Als de drijfveer om te produceren de eigen vraag is, dan is de economie inherent individueel.
Een andere manier om er naar te kijken is vanuit de oostenrijkse economische school. Deze stelt dat ondernemerschap ontstaat in een markt waarbij er geen perfecte informatie bestaat. Deze imperfecte informatie binnen de markt zorgt er voor dat er mogelijkheden ontstaan om winst te creėren. Het individu is dus de drijvende kracht in het vinden van deze mogelijkheden, en zal dit doen om een groter individueel gewin te vinden.
De groepswil bestaat uit de som van alle subjectieve voorkeuren van consumenten. Er hoeft je niets te worden gevraagd om deze vorm te geven, want je stemt met de wijze waarop je als consument je geld besteed.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:37 schreef I-care het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de groepswil bepaalt, ik kan mij niet herinneren ooit iets te zijn gevraagd. Dat is een illusie. Je gooit allerlei producten op de markt en wat het best verkocht wordt gaat, of hetgeen waarvan men verwacht dat het aanslaat.
Vandaar dat er geen ethiek inzit, en er voorlopig ook niet zal komen.
Of zie ik het niet juist?
Precies wat ik zei dus. Alleen is het wel zo dat er geen alternatieven zijn, dus de vraag ontbreekt volledig in principe. Vandaar dat het 'juiste' er wellicht niet is tot op heden. Alleen de vraag stellen zou al helpen misschien.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De groepswil bestaat uit de som van alle subjectieve voorkeuren van consumenten. Er hoeft je niets te worden gevraagd om deze vorm te geven, want je stemt met de wijze waarop je als consument je geld besteed.
Die is er ook, juist door imperfecte informatie, en de daaruit vloeiende mogelijkheden voor ondernemerschap,zijn er mogelijkheden om jezelf te ontplooien. Er zijn talloze mogelijkheden om tot gewin te komen, de ondernemer kiest datgene wat het best bij hem past.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De producent is niet alleen opzoek maar winst mogelijkheden, maar ook naar individuele vrijheid zichzelf te ontplooien. Het gaat mij om de ruimte aan de producent kant van de markt om dat te doen.
De groepsdruk is niet iets wat buiten het individu staat, juist de vraag van het individu en het aanbod dat hij kiest maakt onderdeel uit van de groepsdruk.quote:In groepen zal het individu altijd te maken krijgen met groepsdruk, hoe deze ook vorm krijgt. In een markt is dat ook zo. Alleen zijn we nu nog in de situatie dat dit voor een marktsamenleving niet wordt onderkent. Maar ook in een markt is er groepsdwang. Deze komt vooral tot uitdrukking in de beperkte mogelijkheden van de mens in zijn rol als producent. Deze wordt gezien als louter gericht op het verwerven van inkomen (heeft een mens als producent geen andere motieven?) en zelfs dan wordt het alleen gezien in temen van kansen ipv van beperkingen.
1. Dat de collectieve vraag leidend is.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
Maar wat wil je exact beargumenteren? Dat wat wordt geproduceerd wordt enkel wordt veroorzaakt door de markt?
De vraag is niet collectief, het aanbod is selectief, en daaruit maakt een consument een specifieke keuze, en die vraag wordt leidend.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
1. Dat de collectieve vraag leidend is.
2. Dat deze bestaat uit subjectieve voorkeuren van consumenten en daarom alle kenmerken heeft van groepsgedrag.
3. Dat je als individu geen goede balans kunt vinden tussen consumptie en productie omdat de afstemming loopt via de groep.
Mensen hebben vaak de neiging om het hetgeen ze wenselijk achten heilig te verklaren. De marktmodel heeft na de kredietcrisis wel meer oppositie gekregen, maar nog altijd is er weinig animo om kritisch naar het model te kijken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:28 schreef I-care het volgende:
Wat zie je nu graag veranderen in het huidige samenlevingsmodel en de markt?
Meer individuele vrijheid als het gaat over bv ondernemen, of beroepskeuze, en hoe zie je dat voor je.
Volgens mij ga je dan afstevenen op de meest drijvende kracht van ons model, en dat is financiėle vrijheid, en concurrentie. Ik ben wel benieuwd waarom je deze vraag in beginsel stelt.
Ik ben er persoonlijk meer dan voorstander van om eens kritisch te kijken naar ons model. En het liefst zo breed mogelijk. Vooral omdat ik denk dat we verder van persoonlijke vrijheid en individualisme afstaan als ooit tevoren. En dan vooral omdat er zoveel eisen aan individuen worden gesteld vanuit 'ons' systeem, waar je gewoonweg niet omheen meer kunt. En die beperken individuele vrijheid en keuzes substantieel.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen hebben vaak de neiging om het hetgeen ze wenselijk achten heilig te verklaren. De marktmodel heeft na de kredietcrisis wel meer oppositie gekregen, maar nog altijd is er weinig animo om kritisch naar het model te kijken.
Toch is het beter als je juist het model dat je volop gebruikt kritisch beoordeeld. Mijn punt is simpel. Er zit ook veel collectief gedrag en dwang in een markt. Zonder verdere ideeen of wensen over een herinrichting van de samenleving. Maar als een reactie op de marktideologie dat de markt gelijkstelt met vrijheid en individualisme.
Rechten van het individu zijn politiek gedefinieerd en volgen niet uit een markt. Het enige dat een markt vereist is dat de concurrentie in tact blijft.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:02 schreef Wegenbouwer het volgende:
Het zou wellicht handig zijn om in de OP begrippen als marktmodel en individualisme te definiėren om te voorkomen dat men langs elkaar heen praat.
Dat aanbod vooral wordt bepaald door wat de massa wil, heeft volgens mij weinig met collectivisme/individualisme van doen. Dat laatste heeft betrekking op rechten van het individu tov van het collectief.
Iha vind ik dat de marktideologie in onze samenleving de rol speelt van de 'waarheid'.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:32 schreef I-care het volgende:
Je bent duidelijk kritisch over dit model, maar zolang de discussie op abstract niveau besproken wordt komt er maar weinig inzicht naar voren of idealen. En die persoonlijke voorkeuren of idealen zijn hetgeen wat van belang zou moeten zijn.
Precies andersom, de markt volgt dankzij het recht op privaat eigendom en het recht op vrijwillige transacties.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 12:42 schreef deelnemer het volgende:
Rechten van het individu zijn politiek gedefinieerd en volgen niet uit een markt.
Ik zou dus zeggen het enige dat een markt vereist is die twee zaken die ik hierboven noemde, plus een handelscultuur.quote:Het enige dat een markt vereist is dat de concurrentie in tact blijft.
Ik zou zelf ook niet labels als 'onfeilbaar' en 'de waarheid' op subjectieve voorkeuren plakken. Vraag me af wie dat wel doet eigenlijk.quote:De markt is in de kern de wet van vraag en aanbod. Het is een afstemmingsmechanisme. Het is competitief en speelt dus mensen tegen elkaar uit (als jij het niet doet, en een ander wel ....). Het zijn de consumenten die de producenten tegen elkaar uitspelen, en de werkgevers die werknemers tegen elkaar uitspelen. Consumenten zijn wel vrij om hun eigen voorkeur te volgen.
Iedereen is een consument, dus alle consumenten samen is de hele groep. Groepsgedrag in de groep klinkt door in het consumentengedrag. Het is populistisch en er zijn hypes en trends. Als producent heb je die trends maar te volgen want anders trekt de karavaan verder zonder jou (geen vraag, maakt aanbod onmogelijk).
Als de consumentenvraag wordt beschouwd als een onfeilbare gids dan is er niets aan de hand. Maar sinds wanneer is de som van onze subjectieve voorkeuren een onfeilbare gids? En hoe groot is de ruimte om je eraan te onttrekken als een producent vindt dat de consumentenvraag niet deugd.
Men vraagt zich bij wetenschap en kunst vaak af wat je eraan hebt. Bij sport vragen wij ons dat niet af.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:01 schreef Wegenbouwer het volgende:
Ik zou zelf ook niet labels als 'onfeilbaar' en 'de waarheid' op subjectieve voorkeuren plakken. Vraag me af wie dat wel doet eigenlijk.
Je hebt het nu over een economische verklaring waarom goed/dienst X bestaat en Y niet. Dat hangt af van populariteit en verdienmodel. Maar dat zegt verder niets over van morele rechtvaardiging van het bestaan of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Men vraagt zich bij wetenschap en kunst vaak af wat je eraan hebt. Bij sport vragen wij ons dat niet af.
Deze reden is dat sport zichzelf makkelijk kan bedruipen in een markt, en wetenschap en kunst veel minder. Dat betekent dat we marktwaarden beschouwen als de ultieme rechtvaardiging. Dat is wat ik bedoel met 'de markt heeft altijd gelijk'. In een zuivere marktsamenleving is dat ook het enige criterium. Marktwaarden fungeren dus als de ultieme gids, of mensen het nu zo noemen of niet.
Your begging the question.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:29 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je hebt het nu over een economische verklaring waarom goed/dienst X bestaat en Y niet. Dat hangt af van populariteit en verdienmodel. Maar dat zegt verder niets over van morele rechtvaardiging van het bestaan of iets dergelijks.
Ik zou ook zelf ook nooit een term als 'de markt heeft altijd gelijk' gebruiken, ook al wordt ermee bedoelt dat je als ondernemer maar beter de trends kan volgen wil je succesvol zijn.
Gelukkig is er voor ondernemers geld te verdienen in nichemarkten, ook al is dat lastiger. En als consument ben je vrij om trends niet te volgen. Maar ik ben ook niet altijd blij met alle hypes en producten die op te markt komen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Your begging the question.
En wat volg je dan? De vraag van consumenten. Iedere collectieve waan komt tot uitdrukking in de marktwaarden. En als de consument (= de groep) van het padje is dan drentelen we daar allemaal achteraan.
Neem het publieke politieke debat. Als je vindt dat dit debat ondergeschikt is aan kijkcijfers (= marktwaarde) en het neemt zulke populistische vormen aan dat er geen serieus debat meer mogelijk is, dan ondermijn het de democratie. Wat staat nu hoger: het voeren van een serieus debat of de politieke gang van zaken, of marktwaarden?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:38 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Gelukkig is er voor ondernemers geld te verdienen in nichemarkten, ook al is dat lastiger. En als consument ben je vrij om trends niet te volgen. Maar ik ben ook niet altijd blij met alle hypes en producten die op te markt komen.
Of je zou kunnen vragen: vind je dat mensen die het publieke debat helemaal niets kan schelen verplicht moeten worden mee te betalen om aan jouw en mijn behoefte te voorzien?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neem het publieke politieke debat. Als je vindt dat dit debat ondergeschikt is aan kijkcijfers (= marktwaarde) en het neemt zulke populistische vormen aan dat er geen serieus debat meer mogelijk is, dan ondermijn het de democratie. Wat staat nu hoger: het voeren van een serieus debat of de politieke gang van zaken, of marktwaarden?
Dan stel je marktcriteria boven alles.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Of je zou kunnen vragen: vind je dat mensen die het publieke debat helemaal niets kan schelen verplicht moeten worden mee te betalen om aan jouw en mijn behoefte te voorzien?
Ik zeg van niet.
Het probleem echter hiermee is dat het wel hel veel aannames bevat... altruisme is een natuurlijk fenomeen bijvoorbeeld. En daarnaast is de 'zuivere' markt niet bestaand. Psychologie, sociologische fenomenen en de eindigheid van de aarde worden niet meegenomen in al deze fijne modellen. Wat dat betreft zijn economen en econometristen verrot slechte wetenschappers.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja. Iedereen handelt - in theorie - in eigenbelang, niet voor het belang van de grote groep. Daarom is het individualistisch, niet collectivistisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |