Als je dit niet kunt begrijpen ben je dom, niet meer, niet minder.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:35 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Ik ben niet dom. Maar dat maakt niet uit voor deze discussie. Ik snap de logica niet om die 40 euro bovenop het totaalbedrag te tellen. En dat kan toch? Ik ben gewoon niet overtuigd dus geef ik mijn ongelijk inderdaad niet toe.
Zo betaald een ieder een even hoog procentueel bedrag voor zijn spullen, wiskundig de enige juiste methode.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:10 schreef hottentot het volgende:
Origineel bedrag is 210,-
Betaald is 170,-
Totale korting = 210 - 170 = 40,-
40,- = 19,05% van 210,-
totale korting is dus 19,05%
Brenda krijgt dus 110,- * (19,05/100) = 20,95 Korting en dient 110 - 20,95 = 89,05 te betalen.
Aletta krijgt dus 100,- * (19,05/100) = 19,05 Korting en dient 100 - 19,05 = 80,95 te betalen.
Ter controle 110/100 = 1,1 En 89,05/80,95 = 1,1 De verhouding blijft gelijk en de som klopt dus.
Die 40 euro doe je ook niet boven op het totaalbedrag. In principe zou Alette dan beloond worden voor het verfucken van Brenda's korting. Het gaat niet om hoe duur de producten zijn, maar voor welk percentage je aan de voorwaarde voldoet. In dit geval is de voorwaarde dat je 2 producten koopt en daar hebben ze allebei voor 50% aan voldaan, dus behoren ze ook allebei 50% van het extraatje te krijgen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:35 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Ik ben niet dom. Maar dat maakt niet uit voor deze discussie. Ik snap de logica niet om die 40 euro bovenop het totaalbedrag te tellen. En dat kan toch? Ik ben gewoon niet overtuigd dus geef ik mijn ongelijk inderdaad niet toe.
Exact. Het feit dat Aletta's aankoop meer kostte dan die van Brenda is alleen relevant als dat van invloed is op de waarde van het extraatje.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Die 40 euro doe je ook niet boven op het totaalbedrag. In principe zou Alette dan beloond worden voor het verfucken van Brenda's korting. Het gaat niet om hoe duur de producten zijn, maar voor welk percentage je aan de voorwaarde voldoet. In dit geval is de voorwaarde dat je 2 producten koopt en daar hebben ze allebei voor 50% aan voldaan, dus behoren ze ook allebei 50% van het extraatje te krijgen.
En dan alleen als ze er niet allebei boven zittenquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:43 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Exact. Het feit dat Aletta's aankoop meer kostte dan die van Brenda is alleen relevant als dat van invloed is op de waarde van het extraatje.
Hanteer jouw methode eens in de volgende situatie. De jurk van Aletta kostte 5000 euro, Brenda koopt een paar teenslippers van 10 euro en ze krijgen een haarbandje van 5 euro als gratis 3e artikel. Wat wordt de uitkomst als je jouw methode hanteert?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:36 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Het was min of meer een wanhoopspoging van mij. We gaan er namelijk niet uitkomen met z'n allen.
Maar waarom zou de koper van het tasje recht hebben op een hogere korting op het totaal?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:43 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Exact. Het feit dat Aletta's aankoop meer kostte dan die van Brenda is alleen relevant als dat van invloed is op de waarde van het extraatje.
Precies dit. Daarom moet de waarde van het tasje niet meegenomen worden in de verdeling van de kortingquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar waarom zou de koper van het tasje recht hebben op een hogere korting op het totaal?
Andersom geldt hetzelfde toch? Beide personen moeten de korting (= waarde tas) evenredig verdelen en dat is in dit geval 20 euro p.p.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar waarom zou de koper van het tasje recht hebben op een hogere korting op het totaal?
Dat is de keuze van Aletta. Zij wil graag een duurder product. Dat heeft verder geen invloed op de waarde van het extraatje.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wel de waarde van het tasje, maar niet de waarde van het jurkje en de truiquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:46 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Precies dit. Daarom moet de waarde van het tasje niet meegenomen worden in de verdeling van de korting
Korting A: 5000/5010 * 5 = 4,99 Eur.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:44 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hanteer jouw methode eens in de volgende situatie. De jurk van Aletta kostte 5000 euro, Brenda koopt een paar teenslippers van 10 euro en ze krijgen een haarbandje van 5 euro als gratis 3e artikel. Wat wordt de uitkomst als je jouw methode hanteert?
Je kunt ook andersom beredeneren: hoe duurder de keuze van Aletta, hoe meer Brenda moet betalen voor haar tas. Dat is inderdaad krom.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:47 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat is de keuze van Aletta. Zij wil graag een duurder product. Dat heeft verder geen invloed op de waarde van het extraatje.
Heb je ook nog een inhoudelijk zinvolle reactie?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:47 schreef Gymbaboon het volgende:
HAHAHA wooow ik heb weer kunnen lachen om de domheid van bepaalde mensen!
Ik denk dat iedereen het wel eens kan zijn met de denkwijze dat ze allebei een product hebben gekocht en daarom allebei recht hebben op 50% van de waarde van de tas.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:47 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Wel de waarde van het tasje, maar niet de waarde van het jurkje en de trui
Wat mij betreft ligt de crux er inderdaad in dat het verschil in aankoopwaardes geen invloed heeft op de waarde van het kadootje.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt ook andersom beredeneren: hoe duurder de keuze van Aletta, hoe meer Brenda moet betalen voor haar tas. Dat is inderdaad krom.
Hoezo?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt ook andersom beredeneren: hoe duurder de keuze van Aletta, hoe meer Brenda moet betalen voor haar tas. Dat is inderdaad krom.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar... Er is één iemand die de spullen afrekent, dus die is de eigenaar van de tas, trui én jurk!quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:53 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Hoezo?
De tas is niet van Brenda, maar van hun allebei. Dat Brenda hem toevallig uitzoekt maakt haar niet direct de eigenaar.
Nee sorryquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:49 schreef Gurjen het volgende:
[..]
Heb je ook nog een inhoudelijk zinvolle reactie?
Ja. Ja. Ja. Hier ben ik het volledig mee eens.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:53 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Hoezo?
De tas is niet van Brenda, maar van hun allebei. Dat Brenda hem toevallig uitzoekt maakt haar niet direct de eigenaar.
Alleen de waarde van de tas is relevant.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:51 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het wel eens kan zijn met de denkwijze dat ze allebei een product hebben gekocht en daarom allebei recht hebben op 50% van de waarde van de tas.
Mij gaat het meer om de berekening als je de hoogte van de betalingen laat meewegen.
En dan vind ik dat als je de korting wil verdelen op basis van de waarde van de gekochte goederen de waarde van de tas niet relevant is voor de berekening van de korting
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |