abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152950108
President Obama heeft toestemming gegeven voor luchtaanvallen op IS (Islamitische Staat)-strijders in het noorden van Irak. Ook zijn er voedselpakketten gedropt in de bergen van Sinjar waar tienduizenden vluchtelingen zich schuilhouden. Volgens Obama zijn de luchtaanvallen op beperkte schaal nodig, omdat de levens van Amerikanen op het spel staan, net als die van veel onschuldige burgers. In de stad Arbil werken een hoop Amerikanen. IS-strijders zijn die stad de afgelopen dagen steeds meer genaderd. Obama benadrukt dat er geen militairen naar Irak worden gestuurd. Eind 2011 kwam er officieel een einde aan de Amerikaanse militaire missie in Irak. De afgelopen dagen zijn tienduizenden Koerdische jezidi's en christenen gevlucht voor de soennitische IS-strijders.

Volgens de VN en vluchtelingen/ooggetuigen is er sprake van grootschalig seksueel misbruik door IS-strijders tegen vrouwen, tienermeisjes en jongens die tot de minderheden in Irak behoren. 1.500 yezidi's en christenen zouden mogelijk gedwongen worden om als seksslaaf te dienen. Ook zouden er 500 jezidi's levend begraven zijn door IS en gevonden zijn in een massagraf.

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat IS in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft IS strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens. Sinds 29 juni 2014 gaat "ISIS" (Islamitische Staat in Irak en de Levant) als "IS" (Islamitische Staat) door het leven: ze hebben een kalifaat opgericht dat uit delen van Irak en Syrië bestaat.

Kaart van de uiteindelijke staat die IS wil vestigen in het Midden-Oosten

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = IS
Groen = Koerdistan (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Het NPU (Oftwel Nineveh Plain Protection Units) is een Assyrisch militie die december 2014 is ontstaan, hun doel is om de oorspronkelijke bewoners van Irak te beschermen dat zijn Assyriërs. Officieel zijn er 5500 leden aangesloten maar sinds de meest recente schatting zijn er nu al bijna 10.000 leden aansloten en ze groeien nog dagelijks. Het NPU word al gesteund door ''American Mesopotamian Organization '' en ze zoeken ook steun bij de Verenigde Staten en de EU. Het NPU zit nu in de provincie Nineveh (Ninawa) Ook een van de meest belangrijke doelen van het NPU is het creëren van een Assyrisch land. Dit gaat het dan waarschijnlijk worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er bestaan duidelijke aanwijzingen dat Turkije ISIS direct en indirect steunt. Een videobeeld:

Updates:
The Levantine War - Reddit
https://twitter.com/IraqiSecurity
pi_152950112
Zoals Assad.
pi_152950118
quote:
4s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:38 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Erdogan verdedigt democratie niet. Hij zei zelf dat democratie een tram/trein is die je neemt, waarna je vervolgens uitstapt.
Een uitspraak die nog nooit geverifieerd is maar wel krampachtig door jou overal wordt gesmeten. :')
pi_152950122
Het lijkt mij niet de bedoeling om Irak uit de topictitel te halen.
pi_152950123
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:39 schreef al-qahira het volgende:
Zo zie je maar, je klaagt over een 'Arabische impasse' maar zegt wel dat dictator en ISIS steunde Erdogan het beste is wat Turkije is over komen. :')
Ik praat over Erdogan's binnenlandse politiek.

quote:
VSL = "Vrij Syrisch Leger"
Snap ik. Ik bedoel dat ik niets kan zeggen over hen omdat de oorlog in Syrie nog in volle gang is en ze tot op heden niets anders doen dan voornamelijk vechten. Regeren komt pas na een eventuele ondergang van de langnek. Dan kan ik pas oordelen.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_152950128
Een Brutus die Assad, Mullah en ander gespuis aanpakt..

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:44 schreef Irakees het volgende:
Het lijkt mij niet de bedoeling om Irak uit de topictitel te halen.
Ah ging per ongeluk.
pi_152950142
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:43 schreef reza1 het volgende:
Zoals Assad.
Je weet wel Brutus de dictator-wannabe Ceasar heeft vermoord he?
pi_152950167
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je weet wel Brutus de dictator-wannabe Ceasar heeft vermoord he?
Je hoeft niet iedereen de les voor te lezen man. Laat het gewoon hangen. Ze zullen toch geloven wat ze willen geloven. Wedden dat je ze niet van gedachten kan veranderen?
pi_152950187
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:44 schreef Atak het volgende:
Een Brutus die Assad, Mullah en ander gespuis aanpakt..
Abu Bakr?
pi_152950196
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:46 schreef Atak het volgende:

[..]

Je hoeft niet iedereen de les voor te lezen man. Laat het gewoon hangen. Ze zullen toch geloven wat ze willen geloven. Wedden dat je ze niet van gedachten kan veranderen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 01:14 schreef Atak het volgende:
Daar had je een Brutus als Sadam nodig om het zooitje bij elkaar te houden en verraders een kopje korter maken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 14:58 schreef Atak het volgende:
RIP Saddam indeed. :) Een grote man en soms een nodige Brutus.
pi_152950236
Sinds Saddam weg is zijn er miljoenen doodgegaan. Als Saddam er vandaag nog was had je geen ISIS, PKK, gespuis, etc.
pi_152950259
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:44 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ik praat over Erdogan's binnenlandse politiek.

[..]

Snap ik. Ik bedoel dat ik niets kan zeggen over hen omdat de oorlog in Syrie nog in volle gang is en ze tot op heden niets anders doen dan voornamelijk vechten. Regeren komt pas na een eventuele ondergang van de langnek. Dan kan ik pas oordelen.
Je denkt niet dat ook effect heeft op het binnenland? Het wordt een blowback net als bij Pakistan.

Niet anders doet dan vechten? De moorden op minderheden vergeten? Net als de samenwerking met ISIS en Al Qaida?
  maandag 25 mei 2015 @ 17:58:45 #13
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_152950472
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:49 schreef Atak het volgende:
Sinds Saddam weg is zijn er miljoenen doodgegaan. Als Saddam er vandaag nog was had je geen ISIS, PKK, gespuis, etc.
Ik kan mij niet herinneren dat het ooit rustig is geweest in het MO, er is altijd wel wat met die primitievelingen.
Say what?
pi_152950509
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:58 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Ik kan mij niet herinneren dat het ooit rustig is geweest in het MO, er is altijd wel wat met die primitievelingen.
Nou ja, in verhouding tot wat nu afspeelt waren dat natuurlijk alleen maar incidentjes, waarbij men met het grootste probleem in het Midden Oosten lange tijd meteen dacht aan Israel-Palestina.
  maandag 25 mei 2015 @ 18:01:47 #15
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_152950569
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou ja, in verhouding tot wat nu afspeelt waren dat natuurlijk alleen maar incidentjes, waarbij men met het grootste probleem in het Midden Oosten lange tijd meteen dacht aan Israel-Palestina.
Als we het even beperken tot Irak, met Saddam aan het roer ging het nog veel maller qua doden. Daarbij is ISIS een lachertje.
Say what?
pi_152950638
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:01 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Als we het even beperken tot Irak, met Saddam aan het roer ging het nog veel maller qua doden. Daarbij is ISIS een lachertje.
Ik betwijfel het, geef ISIS de macht van Saddam en vervang de Koerden met de Alawieten.
Denk dat Saddam dan ineens een nobelprijs voor vrede en humanisme krijgt.
pi_152950661
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:50 schreef al-qahira het volgende:
Je denkt niet dat ook effect heeft op het binnenland? Het wordt een blowback net als bij Pakistan.
Dat valt wel mee. Niettemin heeft Erdogan Turkije veel goeds gebracht. Zeker bij de totaal incompetente vorige regeringen en leiders. Goeds en verbeteringen bij voorheen op economisch vlak, mbt de Koerdische kwestie, Turkse openheid naar de rest van de wereld toe en uit de isolatie getrokken, leger teruggestuurd naar de barakken waar het hoort en enkel de staat dienen ipv elke keer een coupe zoals bijv nog in jouw geliefde Egypte, etc etc.

quote:
Niet anders doet dan vechten? De moorden op minderheden vergeten? Net als de samenwerking met ISIS en Al Qaida?
Er bestaat geen uniform FSA. Daar ga je al helemaal de mist in. Allerlei groepen die zich aansluiten om vervolgens af te splitsen etc. Zodoende kan ik er niet veel over zeggen.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  maandag 25 mei 2015 @ 18:10:15 #18
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_152950884
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik betwijfel het, geef ISIS de macht van Saddam en vervang de Koerden met de Alawieten.
Denk dat Saddam dan ineens een nobelprijs voor vrede en humanisme krijgt.
Ja als, maar zo staan de zaken er niet voor.

Er vallen nu dagelijks tientallen Iraakse doden door de strijd met ISIS, om op het aantal doden van tijdens de Irak-Iranoorlog te komen moet deze strijd nog jaren voortwoekeren. De situatie is natuurlijk beide keren kut, maar dat het tijdens Saddam een vredig paradijs was is natuurlijk volstrekte onzin.
Say what?
pi_152950890
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:58 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Als je 100 jaar teruggaat dan was het 800 jaar relatief rustig vergeleken met andere werelddelen (ik heb het over Syrië en Irak).

[ Bericht 1% gewijzigd door Atak op 25-05-2015 18:20:21 ]
pi_152950976
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:10 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Ja als, maar zo staan de zaken er niet voor.
Dan gaat de vergelijking ten alle tijden mank.

quote:
Er vallen nu dagelijks tientallen Iraakse doden door de strijd met ISIS, om op het aantal doden van tijdens de Irak-Iranoorlog te komen moet deze strijd nog jaren voortwoekeren. De situatie is natuurlijk beide keren kut, maar dat het tijdens Saddam een vredig paradijs was is natuurlijk volstrekte onzin.
Nee, beide keren was het kut, maar ik geloof niet dat Saddam een apocalyptisch idioot was die uit was op de einde der tijden icm een Islamistische agenda, wat ISIS wel is. De aanvallen van Saddam waren inhumaan en barbaars, maar vreemd genoeg niet random, integendeel 'strategisch' binnen zijn redenatie. ISIS geeft je al een paar kogels door het hoofd omdat je niet weet hoeveel onderdelen het middaggebed bevat, als je bijv naar een van de eerste en bekendere executie video's terugkijkt.
pi_152950991
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 17:44 schreef Atak het volgende:

Ah ging per ongeluk.
o|O.
  maandag 25 mei 2015 @ 18:14:05 #22
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_152951016
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:10 schreef Atak het volgende:

[..]

Als je 100 jaar teruggaat dan was er 800 jaar relatief rustig vergeleken met andere werelddelen (ik heb het over Syrië en Irak).
Toen het nog Ottomaans was ja, maar nog voor Irak daadwerkelijk werd opgericht (idioot plan trouwens) was het al helemaal mis.
Say what?
pi_152951027
quote:
8s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:13 schreef Specularium het volgende:

[..]

o|O.
Ah, de ISIS-lover is er ook weer.
pi_152951069
quote:
8s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ah, de ISIS-lover is er ook weer.
Je moeder is ook offtopic.
pi_152951116
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:14 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Toen het nog Ottomaans was ja, maar nog voor Irak daadwerkelijk werd opgericht (idioot plan trouwens) was het al helemaal mis.
In principe heeft Europa tot 1945 ook plat gelegen en flinke volksverhuizingen gehad, noodgedwongen, deportaties, miljoenen doden, verleggen van oude grenzen en uiteenvallen van oude rijken of net ontstane natie-staten. Opa's en oma's van de huidige generatie 30-ers hebben dat Europa nog meegemaakt. Na 50 miljoen Europeanen die de dood kenden nog vele volksverhuizingen zoals Duitsers die in Polen etc woonden en op de vlucht gingen voor de Russen of werden gedeporteerd of bruut afgemaakt.

In die zin moeten we met het M-Oosten gewoon ff geduld hebben. Of juist zorgen dat de oorlog de proporties van de Tweede Wereldoorlog bereikt (50 milj. doden in heel Europa) zodat men van de circa 220 milj. arabieren 50 miljoen eraf trekt en elkaar afmaakt bij miljoenen en uiteindelijk ook denkt : "dit nooit meer".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')