Ik vond de gehele top 5 vrij dicht in de buurt van mijn eigen top komen (met uitzondering van mijn topfavorieten Cyprus en Verenigd Koninkrijk, maar dat had ik wel aan zien komen

) aangezien allen bij mij in de top 10 stonden. Ik ben tevreden met Zweden als winnaar. Misschien waren Italië en België meer mijn smaak, maar Zweden vind ik een prima winnaar. Het hele totaalplaatje klopte.
Ik vind de manier waarop gewoon jammer. De afgelopen jaren waren jury en publiek qua winnaar eensgezind waardoor het minder opviel, maar toen was het ook al zo dat de jury een land wat lager of hoger kan zetten en het heeft gelijk heel veel effect. Dit jaar waren jury en publiek redelijk eensgezind over de top 6, alleen was de volgorde wat anders, met het grote gevolg dat er een heel andere winnaar is gekomen. De vorige jaren was dit minder erg aangezien jury en publiek het in ieder geval eens waren over de winnaar en die dus hetzelfde bleef, maar elders in de top zag je het ook al. Ik vind het raar dat de jury evenveel effect heeft op het feit of een nummer 19e of 23e wordt dan op het feit of een nummer 1e of 4e wordt. Dat is qua waarde nogal een verschil.
Sorry, maar ik blijf erbij dat het niet heel erg eerlijk werkt zo. Ik vind dat als achteraf blijkt dat de televote winnaar geen troep is, goed is gezongen/uitgevoerd, niet alleen maar zo ver is gekomen door buurstemmen en dan ook nog met zo’n grote meerderheid, het niet helemaal eerlijk is dat die winst wordt ontnomen omdat de jury’s het – weliswaar ook in de top – maar net wat plekjes lager hadden staan. Bedenk ook dat de jury geen punten uitdeelt maar alleen een rangschikking maakt; het maakt niet uit hoe overtuigend een televote winnaar wint, want een jury heeft altijd evenveel macht om het naar beneden te halen.
De jury’s hadden Italië nog steeds als zesde en vonden het dus wel een van de betere inzendingen. Ik denk dat veel juryleden het achteraf niet erg hadden gevonden als het zou winnen. Jury’s zijn heringevoerd om belangrijke redenen zoals het tegengaan van blockvoting, maar het is niet de bedoeling dat het de uitslag beïnvloed door de favorieten van het publiek anders te rangschikken. Dit jaar waren jury en publiek redelijk eensgezind over de top 6 (alleen Letland en Estland omgewisseld), alleen was de volgorde wat anders, met het grote gevolg dat er een heel andere winnaar is gekomen. De vorige jaren was dit minder erg aangezien jury en publiek het in ieder geval eens waren over de winnaar en die dus hetzelfde bleef, maar elders in de top zag je ook al van die subtiele verschillen die uiteindelijk veel effect hadden.
Maar goed, zo denk ik er dus over. Ik ben tevreden met Zweden als winnaar, maar vind de manier waarop het gegaan is gewoon erg jammer en ik hoop dat voor de volgende jaren toch een manier kan worden gevonden waardoor een kwalitatief terechte televote winnaar niet zo makkelijk de winst kan worden onthouden en dat de rol van de jury effectief kan worden ingezet voor de doelen waarvoor ze bedoeld zijn.