abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152914732
Gisteravond hebben we allemaal gezien hoe Zweden het Songfestival won, maar als het aan de kijkers had gelegen, waren we niet naar Stockholm maar naar Rome gegaan. Bij de televoters boekte Italië een monsterzege, met 80 punten voorsprong op Rusland en 87 punten op eindwinnaar Zweden. De jury's waren echter veel minder enthousiast over de Italiaanse inzending, en zetten deze op de 6e plaats, met nog niet de helft van het aantal punten van Zweden. Doordat beide voor 50% meetellen, werd Zweden de winnaar en wipte ook Rusland nog over Italië heen:

Links televoting, midden jury, rechts totaalscore.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zondag 24 mei 2015 @ 14:37:45 #2
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_152915120
Goh, dus Spanje was bij de televoters zelfs 25e geworden :o
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  zondag 24 mei 2015 @ 14:51:28 #3
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_152915561
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 14:37 schreef Strani het volgende:
Goh, dus Spanje was bij de televoters zelfs 25e geworden :o
20e toch? 25e bij de jury.
Of kijk ik nou scheef? Kan ook hoor. :@
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
pi_152915643
Had Noorwegen wel hoger verwacht bij de televoting :{
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 14:55:01 #5
375570 crew  Cyan9
pi_152915684
Ik vraag me af hoe de uiteindelijke score dan gevormd wordt. Duitsland staat bijvoorbeeld twintigste bij de jury, en 25ste bij de televoters. Hoe kunnen ze dan op 0 punten uitkomen? :?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_152915889
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 14:55 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vraag me af hoe de uiteindelijke score dan gevormd wordt. Duitsland staat bijvoorbeeld twintigste bij de jury, en 25ste bij de televoters. Hoe kunnen ze dan op 0 punten uitkomen? :?
Het is per land 50% kijkers, 50%jury. Dus als de bellers van bijvoorbeeld Nederland iemand op 5 zetten (6 punten toch?) En de jury op 21 is dat een gemiddelde 13de plek dus geen punten.
pi_152916243
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:01 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Het is per land 50% kijkers, 50%jury. Dus als de bellers van bijvoorbeeld Nederland iemand op 5 zetten (6 punten toch?) En de jury op 21 is dat een gemiddelde 13de plek dus geen punten.
Hoeft niet perse

Dit waren de top punten van Nederland:
quote:
12 Belgie
10 Zweden
8 Australie
7 Italie
6 Rusland
5 Israel
Belgie was bij ons 3de bij de jury en 1ste bij de televoting (3+1) is 4
Zweden was bij ons eerste bij de jury en derde bijj de televoting (1+3) 4
Australië was 2de bij de jury en 4de bij de televoting (2+4) is 6
Italie was 5de bij de jury en 2de bij de televoting (5+2) is 7
Rusland was 4de bij de jury en 6de bij de televoting (4+6) is 10
Israël was 6de bij de jury en 8ste bij de televoting (6+8) is 14

Het gaat erom dat het dik gedrukte getal zo laag mogelijk moet zijn. Mocht het gelijk staan, dan telt wie het hoogste heeft gescoord bij de televoting. :)
leven zoals het leven is
  zondag 24 mei 2015 @ 15:13:39 #8
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_152916260
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 14:51 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

20e toch? 25e bij de jury.
Of kijk ik nou scheef? Kan ook hoor. :@
Oh ja, je hebt gelijk :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 15:15:13 #9
375570 crew  Cyan9
pi_152916303
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:13 schreef Jason22 het volgende:

[..]

Hoeft niet perse

Dit waren de top punten van Nederland:

[..]

Belgie was bij ons 3de bij de jury en 1ste bij de televoting (3+1) is 4
Zweden was bij ons eerste bij de jury en derde bijj de televoting (1+3) 4
Australië was 2de bij de jury en 4de bij de televoting (2+4) is 6
Italie was 5de bij de jury en 2de bij de televoting (5+2) is 7
Rusland was 4de bij de jury en 6de bij de televoting (4+6) is 10
Israël was 6de bij de jury en 8ste bij de televoting (6+8) is 14

Het gaat erom dat het dik gedrukte getal zo laag mogelijk moet zijn. Mocht het gelijk staan, dan telt wie het hoogste heeft gescoord bij de televoting. :)
Ah logisch. :)
  zondag 24 mei 2015 @ 15:46:38 #10
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_152917577
is dat trouwens ieder jaar dat wij die 12 punten geven aan onze zuiderburen ?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zondag 24 mei 2015 @ 15:55:19 #11
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152917883
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:46 schreef cherrycoke het volgende:
is dat trouwens ieder jaar dat wij die 12 punten geven aan onze zuiderburen ?
Vorig jaar gaven we twaalf punten aan Oostenrijk -O-
  zondag 24 mei 2015 @ 15:55:51 #12
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_152917898
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 15:55 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Vorig jaar gaven we twaalf punten aan Oostenrijk -O-
_O- _O-
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_152921361
Om nog eens aan te geven hoe enorm groot de overmacht van Italië in de televoting wel niet was, in het geval van 100% televoting zou Italië de volgende punten hebben gekregen:

12: 14x
10: 8x
08: 6x
07: 6x
06: 3x
05: 2x

Dat betekent dus een Top 3-klassering in 28 van de 39 stemmende landen. Zweden komt tot 14 Top 3-posities, waarvan slechts 3 keer de volle 12 punten (van de buren Noorwegen en Denemarken en van Australië). Dat geeft wel aan dat Italië alle reden heeft om te klagen over de matige jury-scores.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_152921440
Ik heb een beetje een wrang gevoel overgehouden aan de uitslag. Ik vind Zweden een prima winnaar, daar niet van, maar ik vind het gewoon oneerlijk dat als je een groepje echte uitschieters hebt qua liedjes en het publiek heel overduidelijk voor één van die liedjes kiest dat een jury de macht heeft om dat om te gooien. Dat zouden jury’s i.m.o. alleen mogen doen als het volkomen kut is, maar kwalitatief doet Italië echt niet onder voor Zweden; het is alleen een ander soort inzending en het verschilt per persoon wat meer in de smaak valt. Als dat bij een miljoenenpubliek gemiddeld heel duidelijk één liedje is, dan vind ik het onnodig en ook nogal wrang om daar als per land vijfkoppige jury wat aan te veranderen. Natuurlijk weet een jury van tevoren niet precies hoe het publiek gaat stemmen aangezien ze hun stemmen een dag eerder geven, maar dan zie ik liever een ander systeem waarbij de jury hun punten geeft ná de televotes in plaats van een dag ervoor en dan enkel de overdadige blockvoting/diaspora eruit filtert, joke acts en baggerinzendingen uit de top 10 haalt en technisch ondergewaardeerde acts wat meer helpt (wat eigenlijk ook het doel van de jury is en de reden dat ze weer in het leven zijn geroepen), maar van de rest van de televote ranking afblijft.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  zondag 24 mei 2015 @ 18:32:57 #15
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_152922382
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 18:00 schreef Aoibhin het volgende:
Dat zouden jury's i.m.o. alleen mogen doen als het volkomen kut is
En wie bepaalt dan welk nummer "volkomen kut" is?

Eerst mocht het publiek bepalen wie er won, en toen waren de klachten niet van de lucht dat het publiek alleen maar op hun buurlanden stemde, of voor welke act het "grappigst" was zonder op kwaliteit te letten. Nu telt de stem van de vakjury weer mee, en nu is de klacht ineens dat ze niet netjes met het publiek meestemmen? Beetje vreemd.
pi_152923828
Het is belangrijk dat de jury er is, maar dat betekent niet dat ik geen kritiek mag hebben op het systeem waarbinnen die jury werkt. De jury is er gekomen door de vele klachten over blockvoting en diaspora en de joke acts waar mensen voor de lol op gingen stemmen. Zoals ik in mijn laatste zin duidelijk zei is het nog steeds belangrijk dat er een jury is die daar rekening mee houdt, alleen vind ik het verder niet zo eerlijk dat alle overige landen ook gerangschikt worden. Nu hebben vijf mensen uit elk land een enorm dikke vinger in de pap over wie er wint, terwijl de televote top 5 doorgaans goede liedjes bevat en een net wat andere rangschikking door dit selecte groepje het verschil kan betekenen tussen een monsterzege en een lagere top 5 plek. Ik vind dat toch niet helemaal eerlijk.
Dit vind ik overigens al een aantal jaar, maar nu vind ik het wel erg opvallen met een land dat de televoting met zo'n grote voorsprong wint en toch de winst misloopt terwijl het niet misstaan had als winnaar of alleen maar zo ver is gekomen door buurstemmen en diaspora.
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 19:23:42 #17
375570 crew  Cyan9
pi_152923930
Met alleen televoting hadden we Albanië in de top 10 gehad. Dat moet je ook niet willen. :P
pi_152923961
Neee, echt? :o
Ja, maar die zong vals en kreeg block voting. :P Daar is de jury dus voor.
  zondag 24 mei 2015 @ 19:37:35 #19
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_152924377
Ik merkte dat ik gisteravond erg zat te hopen dat Zweden niet zou winnen. Ja, ze hadden slimme visuals, ja het nummer was oké (niet geweldig) en ja die gozer zag er goed, maar ik vond het uiteindelijk een volkomen zielloos geheel. Zweedse fabriekspop, gezongen door een gast die z'n trucje tot in de perfectie had ingestudeerd, maar er overduidelijk niks bij voelde. Beetje in de categorie 'Uncanny Valley' van de popmuziek.

Denk dat veel meer mensen dat gevoel erbij kregen. Ik had het zelf Italië ook veel meer gegund. Of Australië, want dat vond ik uiteindelijk als geheel het leukste, denk ik.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 19:39:26 #20
375570 crew  Cyan9
pi_152924445
quote:
2s.gif Op zondag 24 mei 2015 19:37 schreef Jane het volgende:
Ik merkte dat ik gisteravond erg zat te hopen dat Zweden niet zou winnen. Ja, ze hadden slimme visuals, ja het nummer was oké (niet geweldig) en ja die gozer zag er goed, maar ik vond het uiteindelijk een volkomen zielloos geheel. Zweedse fabriekspop, gezongen door een gast die z'n trucje tot in de perfectie had ingestudeerd, maar er overduidelijk niks bij voelde. Beetje in de categorie 'Uncanny Valley' van de popmuziek.

Denk dat veel meer mensen dat gevoel erbij kregen. Ik had het zelf Italië ook veel meer gegund. Of Australië, want dat vond ik uiteindelijk als geheel het leukste, denk ik.
Dat had ik ook wel een beetje, maar ik heb me er vrij snel bij neergelegd. Eigenlijk had ik het, gekeken naar de top 5, het leukste gevonden als België had gewonnen. Italië is mijn smaak niet. :@
pi_152932015
Ik vond de gehele top 5 vrij dicht in de buurt van mijn eigen top komen (met uitzondering van mijn topfavorieten Cyprus en Verenigd Koninkrijk, maar dat had ik wel aan zien komen :P) aangezien allen bij mij in de top 10 stonden. Ik ben tevreden met Zweden als winnaar. Misschien waren Italië en België meer mijn smaak, maar Zweden vind ik een prima winnaar. Het hele totaalplaatje klopte.

Ik vind de manier waarop gewoon jammer. De afgelopen jaren waren jury en publiek qua winnaar eensgezind waardoor het minder opviel, maar toen was het ook al zo dat de jury een land wat lager of hoger kan zetten en het heeft gelijk heel veel effect. Dit jaar waren jury en publiek redelijk eensgezind over de top 6, alleen was de volgorde wat anders, met het grote gevolg dat er een heel andere winnaar is gekomen. De vorige jaren was dit minder erg aangezien jury en publiek het in ieder geval eens waren over de winnaar en die dus hetzelfde bleef, maar elders in de top zag je het ook al. Ik vind het raar dat de jury evenveel effect heeft op het feit of een nummer 19e of 23e wordt dan op het feit of een nummer 1e of 4e wordt. Dat is qua waarde nogal een verschil.

Sorry, maar ik blijf erbij dat het niet heel erg eerlijk werkt zo. Ik vind dat als achteraf blijkt dat de televote winnaar geen troep is, goed is gezongen/uitgevoerd, niet alleen maar zo ver is gekomen door buurstemmen en dan ook nog met zo’n grote meerderheid, het niet helemaal eerlijk is dat die winst wordt ontnomen omdat de jury’s het – weliswaar ook in de top – maar net wat plekjes lager hadden staan. Bedenk ook dat de jury geen punten uitdeelt maar alleen een rangschikking maakt; het maakt niet uit hoe overtuigend een televote winnaar wint, want een jury heeft altijd evenveel macht om het naar beneden te halen.
De jury’s hadden Italië nog steeds als zesde en vonden het dus wel een van de betere inzendingen. Ik denk dat veel juryleden het achteraf niet erg hadden gevonden als het zou winnen. Jury’s zijn heringevoerd om belangrijke redenen zoals het tegengaan van blockvoting, maar het is niet de bedoeling dat het de uitslag beïnvloed door de favorieten van het publiek anders te rangschikken. Dit jaar waren jury en publiek redelijk eensgezind over de top 6 (alleen Letland en Estland omgewisseld), alleen was de volgorde wat anders, met het grote gevolg dat er een heel andere winnaar is gekomen. De vorige jaren was dit minder erg aangezien jury en publiek het in ieder geval eens waren over de winnaar en die dus hetzelfde bleef, maar elders in de top zag je ook al van die subtiele verschillen die uiteindelijk veel effect hadden.

Maar goed, zo denk ik er dus over. Ik ben tevreden met Zweden als winnaar, maar vind de manier waarop het gegaan is gewoon erg jammer en ik hoop dat voor de volgende jaren toch een manier kan worden gevonden waardoor een kwalitatief terechte televote winnaar niet zo makkelijk de winst kan worden onthouden en dat de rol van de jury effectief kan worden ingezet voor de doelen waarvoor ze bedoeld zijn.
  zondag 24 mei 2015 @ 23:08:36 #22
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_152932057
Frappant, je zou eerder andersom verwachten. Italie was muzikaal gezien toch echt 3 klassen beter dan dat nietszeggende liedje van zweden met dat technische trucje... Gemanipuleer ten top wat mij betreft.
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 23:13:55 #23
375570 crew  Cyan9
pi_152932284
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2015 23:08 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Frappant, je zou eerder andersom verwachten. Italie was muzikaal gezien toch echt 3 klassen beter dan dat nietszeggende liedje van zweden met dat technische trucje... Gemanipuleer ten top wat mij betreft.
Want? Op wat voor manier zouden we meer hebben aan een winnaar als Zweden, dan als een Italiaanse? Er wordt door een onafhankelijke partij toezicht gehouden op alle jury's, hierdoor zijn er dit jaar ook twee jury uitslagen afgekeurd.
  zondag 24 mei 2015 @ 23:23:52 #24
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_152932711
quote:
11s.gif Op zondag 24 mei 2015 23:13 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

Want? Op wat voor manier zouden we meer hebben aan een winnaar als Zweden, dan als een Italiaanse? Er wordt door een onafhankelijke partij toezicht gehouden op alle jury's, hierdoor zijn er dit jaar ook twee jury uitslagen afgekeurd.
hoe kan een zichzelf respecterende jury zon simpel zweeds liedje dan beter waarderen , dan het prachtige, technisch moeilijke en top uitgevoerde italiaanse nummer. Dat gaat er bij mij niet in. Wellicht moeten er dan eens vraagtekens gezet worden bij de samenstelling van de juries.
  Moderator zondag 24 mei 2015 @ 23:29:14 #25
375570 crew  Cyan9
pi_152932933
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2015 23:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

hoe kan een zichzelf respecterende jury zon simpel zweeds liedje dan beter waarderen , dan het prachtige, technisch moeilijke en top uitgevoerde italiaanse nummer. Dat gaat er bij mij niet in. Wellicht moeten er dan eens vraagtekens gezet worden bij de samenstelling van de juries.
Jury's beoordelen niet alleen zangtechnisch en op de compositie. Er zijn meerdere categorieën waarop gescoord wordt. Anyway, het kan best dat het er bij jou niet ingaat, maar het is wel de realiteit. Ik kan me best indenken waarom een compleet totaalplaatje goed scoort bij jury's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')