Etappe 14: Treviso - Valdobbiadene, 59,4 km (ITT)Sommige renners zullen hier al weken naar uitgekeken hebben, andere renners zullen dan weer wekenlang nachtmerries hebben gehad. Het is tijd voor de verschrikkelijke tijdrit van bijna 60 kilometer, over een glooiend parcours. De kans om met minuten te smijten tussen de klassementsrenners. In de bergen hebben ze elkaar nog niet kunnen lossen en puur door een paar valpartijen en lekke banden zijn er een paar verschillen ontstaan. Tijdens deze tijdrit gaat veel duidelijk worden. Porte zal de tijdrit van zijn leven moeten rijden om weer een beetje aansluiting te vinden, staat nu dankzij een beetje pech en een beetje domheid op meer dan vijf minuten van Aru, die toevallig net voor de valpartij in de finale zat en daardoor de roze trui in de schoot geworpen kreeg. Benieuwd of Aru nu ook ineens in zo'n tijdrit gaat vliegen en benieuwd of Contador het voor elkaar krijgt de roze trui opnieuw te veroveren. Dit alles na de etappe waarin het onmogelijke gebeurde: Modolo die een rit wint in de Giro. Nu moet alleen Nizzolo nog een keer winnen en we kunnen er wel mee stoppen met z'n allen.
![tappa_dettagli_tecnici_planimetria_14.jpg?v=20150423125848]()
![tappa_dettagli_tecnici_altimetria_14.jpg?v=20150415150558]()
De start van deze lange tijdrit is in Treviso, een stad met 83.000 inwoners in de regio Veneto. Treviso kennen we natuurlijk van het wereldkampioenschap veldrijden in 2008, waar Lars Boom met de wereldtitel aan de haal ging. Het is een plaats die echt ontzettend vaak voorkomt in de Giro. Alweer de twaalfde keer dat hier een rit vertrekt. De laatste keer dat er een rit vertrok in Treviso won Roman Kreuziger. Die rit, in 2012, ging naar Alpe di Pampeago. In 2007 begon er ook een rit in Treviso, die rit ging naar Comano Terme en zou door de Baskische oppergod Iban Mayo gewonnen worden. Zijn laatste overwinning, helaas in het geel van Saunier Duval en niet het oranje van de mooiste ploeg aller tijden ter wereld ooit. Er zijn ook redelijk wat aankomsten geweest in Treviso, met ook behoorlijk grote winnaars. Wat te denken van Mark Cavendish in 2013 of Alessandro Petacchi in 2004. Daarnaast Honchar in 1999, uiteraard in een tijdrit, Bontempi in 1984 en Eddy Merckx in 1970. Prima erelijst hier. De renners starten op een pleintje en gaan via de Borga Giuseppe Mazzini door de Porta San Tomaso op weg naar het noorden.
![santomaso_1.jpg]()
Eenmaal door deze smalle poort heen komen de renners op een brede weg terecht die ze uit Treviso brengt. De weg is ontzettend recht. Het is in het eerste gedeelte zeker geen technische tijdrit. Volledig vlak en bijna volledig recht blazen naar het noorden. Na een kilometer of 16 even de rivier Piave oversteken, dat is eigenlijk het interessantste wat je over dit gedeelte van de tijdrit kan melden. Op de grote plaat boren. De renners passeren wel een aantal dorpjes en in die dorpen liggen nog wel een paar rotondes en bochten. Die bochten zijn het probleem niet, dat zijn allemaal flauwe bochten. De rotondes zijn wel vervelend, zeker met de voorspelde regen. Met zo'n lange tijdrit heeft het echter niet heel veel zin om onnodige risico's te nemen, dus ik neem aan dat iedereen wel wat rustiger aan zal doen bij deze rotondes. Na het oversteken van de Piave komen de renners in Ponte della Priula terecht, na 17,8 kilometer. Hier is de eerste tijdsmeting van de dag. Er zullen nog twee momenten volgen waar een tussentijd wordt opgenomen. In Ponte della Priula zitten de renners net over de helft van het vlakke gedeelte van de tijdrit.
![Tempio_Votivo.jpg]()
Na de eerste tijdsmeting gaat het weer een heel stuk rechtdoor richting het dorpje Susegana, waar nog een flinke rotonde ligt. Als deze rotonde gepasseerd is gaat het vijf kilometer rechtdoor richting Conegliano, waar het dan wel even interessant wordt. Drie rotondes op een rij, waarvan twee twintig meter na elkaar. Na de derde rotonde slaan de renners linksaf richting het westen en richting de heuvels. Het is bijna gedaan met het vlakke werk. In Conegliano hebben de renners 27 kilometer afgelegd. Conegliano is vooral bekend omdat hier in de heuvelachtige omgeving nogal wat wijn wordt geproduceerd. Vooral prosecco schijnt in deze omgeving gemaakt te worden. Daarnaast is het de geboorteplaats van een tamelijk grote voetbalheld, Alessandro Del Piero. Verder ook gewoon best een mooi stadje, met een leuk kasteeltje, weinig mis mee.
![castle-mt.jpg]()
Al snel na het verlaten van Conegliano komen de renners in Bagnolo terecht, waar ze linksaf slaan om te beginnen aan de eerste beklimming van deze tijdrit. Tussen de wijnranken door klimmen de renners naar het dorpje San Pietro di Feletto. Na 30 kilometer, op de helft van deze tijdrit dus, beginnen de renners aan deze klim. De klim is ongeveer vijf kilometer lang en kent het zwaartepunt in het begin. De eerste drie kilometer klimt het aan vijf procent gemiddeld, met een stukje aan negen procent. Dat is nog wel lastig, maar de twee kilometer richting de top is het vals plat. Amper twee procent. Na een kilometer of 30 op volledig vlakke wegen is het wel even lastig, vooral omdat het vrij steil begint, maar daarna is het gewoon op het buitenblad naar boven stoempen. Echt een tijdrit voor de krachtpatsers van het peloton, de getectyleerde renners. Boven in San Pietro di Feletto is na 35 kilometer koers de tweede tijdsmeting.
![swP4s0g.png]()
![feletto2.jpg]()
Na deze tweede tijdsmeting volgt er een korte afdaling, zonder echt lastige bochten. Wel nog een rotonde, dat is eigenlijk meer een punt van aandacht. Vrij snel na die rotonde mogen de renners weer een klein beetje klimmen, richting Refrontolo. Klein klimmetje, niet echt steil. Met de vaart uit die korte afdaling vliegen ze daar wel voorbij. In Refrontolo zelf begint het alweer af te dalen, deze keer een stuk serieuzer. Heel wat bochten, maar de afdaling is niet echt steil. In principe moeten deze bochten prima te doen zijn, maar de regen kan natuurlijk wel veranderen. Bij het verlaten van Refrontolo kort achter elkaar twee bochten die met regen een beetje gevaarlijk kunnen zijn. Na die bochten is het eigenlijk alweer gedaan met de moeilijkheid tot het volgende dorp.
![3iJd1nG.png]()
Dat volgende dorp is Pieve di Soligo. Daar ligt een rotonde en een stukje verderop een scherpe bocht naar rechts. Het is inmiddels vlak en net voor die bocht loopt het een beetje omhoog, dus dat is ook allemaal prima te doen. Daarna een ferme rotonde, waarna de renners in Soligo uitkomen. In Soligo ligt weer een rotonde en bij die rotonde moeten de renners naar links, op weg naar Farra di Soligo. Er staat een R in het roadbook bij Farra de Soligo, dus dan krijgen de renners hier blijkbaar eten. Voor Farra di Soligo wordt bereikt weer een rotonde, dat is het enige interessante wat aan dit gedeelte van het parcours te merken is. Het loopt hier een klein beetje vals plat omhoog, maar dan ook echt een klein beetje. Vijf kilometer na Farra di Soligo is het tijd voor de derde tijdsmeting, na 49,5 kilometer. Nog precies 10 kilometer te gaan in Col San Martino, een plaatsje met ontzettend veel wijnranken in de omgeving en een schattig kerkje.
![Col-San-Martino-Tempietto-Luglio-2008.jpg]()
In dit dorpje zijn de wegen even wat minder breed. Het begint ook al langzaam een beetje omhoog te lopen, het lastigste gedeelte van de tijdrit komt nu. In een dorp heb je ook altijd een paar bochten, maar ik zie niets wat echt voor gevaar zou kunnen zorgen. Na 52 kilometer moeten de renners links afslaan, richting Guia. Hier begint de weg echt vervelend omhoog te lopen, vooral als je al meer dan 52 kilometer als een bezenete aan het trappen bent. Dit heuveltje is zes kilometer lang, maar het grootste gedeelte van de heuvel is vals plat. Vlak voor het dorpje Guia zit wel een steile kilometer aan 7,5%, met een uitschieter naar 9%. Daarna klimt het nog wat verder, maar dat is echt vals plat. Met uitzondering van de laatste 500 meter richting de top, dan toch nog even een stuk aan vijf procent.
![uH7b8mM.png]()
Eenmaal boven zit de tijdrit er al bijna op. Er volgt nog een korte afdaling richting Valdobbiadene. Deze afdaling is nog best gevaarlijk, zeker met regen. Er zitten een aantal bochten in die wat lastiger in te schatten zijn, maar eigenlijk valt het nog mee. De moeilijkheid zit hier echt in de lengte en het feit dat er nog wat geklommen moet worden, zo technisch is het parcours eigenlijk niet. Dat kan het worden door de regen, maar op een droge dag was hier geen enkel probleem geweest. Alleen de laatste kilometer is nog een beetje bochtig gemaakt, vier bochten in die ultimo chilometro. Op 700 meter van de streep slaan de renners rechtsaf de Via dei Mulini in en komen ze op een smalle weg terecht, nog steeds in dalende lijn. 600 meter voor het eind nog een flinke bocht naar rechts en op 400 meter van de streep weer zo'n bocht. Die bocht op 400 meter van het eind is er wel eentje waarvoor de renners flink in de remmen zullen moeten knijpen. Daarna is er nog een flauwe bocht op 250 meter van de streep, maar die stelt dan weer niet zoveel voor. Zoals wel vaker deze Giro is de streep getrokken op een Viale Giuseppe Mazzini. Dit laatste stuk, na die laatste scherpe bocht, loopt nog best gemeen op. Het is misschien maar 4 à 5 procent, maar na bijna 60 kilometer tijdrijden val je hier van pure ellende van je fiets.
![J8Qf0Xn.png]()
![WGaMDMQ.png]()
Valdobbiadene is een dorp met 11.000 inwoners. We zitten nog steeds in de regio Veneto, provincie Treviso. Het is de tweede keer dat de Giro hier aankomt, de eerste keer was in 2009. Die rit eindigde in een massasprint, gewonnen door Alessandro Petacchi. Dit keer dus geen massasprint, maar een hele lastige tijdrit. Valdobbiadene is vooral bekend vanwege al die wijnranken hier in de hele omgeving. Prosecco is de specialiteit van deze streek. Van Conegliano tot Valdobbiadene overal prosecco. Het is wel een mooie streek die we vandaag aandoen. Overal heuveltjes, overal groen. Valdobbiadene zelf is ook niet lelijk.
![piazzavaldo.jpg]()
Het gaat echt enorm kutweer worden, als we dat zo mogen zeggen. De hele dag regen, niet echt een leuk vooruitzicht. Wel fijn dat de kans op regen zo ongeveer 100% is, dan krijgen we niet bijvoorbeeld een vroege starter die wint omdat hij geluk heeft met het weer. Het parcours is niet al te technisch, maar op Italiaanse wegen is iedere bocht gevaarlijk als het regent. Maakt de tijdrit nog extra lastig, voor zover dat nog mogelijk was. Het zal ook niet al te warm worden, een graadje of 15. De wind lijkt grotendeels afwezig te zijn. Een beetje wind zou nog wel wat aan deze tijdrit toe kunnen voegen, aangezien vooral het eerste gedeelte nogal recht is. Als je daar de wind een beetje tegen hebt kan het nog lastiger worden, maar daar lijkt het niet echt op. Sporza zal er om 14:30 bij zijn. De eerste renner, Marco Coledan, mag om 12 uur starten. De roze trui vertrekt als laatste om 15:42.
De startvolgorde zullen we voor het grootste gedeelte maar in een spoiler doen, zo interessant is het uiteindelijk ook weer niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.161 KRUIJSWIJK Steven NED TLJ 14.40'00"
162 NIEVE ITURALDE Mikel ESP SKY 14.41'00"
163 IZAGUIRRE Jon ESP MOV 14.42'00"
164 ATAPUMA Darwin COL BMC 14.45'00"
165 HESJEDAL Ryder CAN TCG 14.48'00"
166 MOINARD Amael FRA BMC 14.51'00"
167 PORTE Richie AUS SKY 14.54'00"
168 GENIEZ Alexandre FRA FDJ 14.57'00"
169 KONIG Leopold CZE SKY 15.00'00"
170 FORMOLO Davide ITA TCG 15.03'00"
171 MONFORT Maxime BEL LTS 15.06'00"
172 CUNEGO Damiano ITA NIP 15.09'00"
173 VAN DEN BROECK Jurgen BEL LTS 15.12'00"
174 VISCONTI Giovanni ITA MOV 15.15'00"
175 TROFIMOV Yury RUS KAT 15.18'00"
176 AMADOR Andrey CRC MOV 15.21'00"
177 CARUSO Damiano ITA BMC 15.24'00"
178 URAN URAN Rigoberto COL EQS 15.27'00"
179 CATALDO Dario ITA AST 15.30'00"
180 KREUZIGER Roman CZE TCS 15.33'00"
181 LANDA MEANA Mikel ESP AST 15.36'00"
182 CONTADOR VELASCO Albert ESP TCS 15.39'00"
183 ARU Fabio ITA AST 15.42'00"
![D2X07462.jpg]()
Dit wordt echt een veldslag. Hier gaat met minuten gesmeten worden. Denk zelfs dat de winnaar er wel anderhalf uur voor nodig gaat hebben. Op z'n minst 1 uur en 20 minuten, veel sneller dan dat lijkt me onmogelijk. Er staan weinig echte specialisten aan de start, dus ik verwacht eigenlijk een strijd tussen de jongens die ook voor de eindoverwinning gaan. De paar jongens die wel aardig kunnen tijdrijden zitten dan vaak ook bij de ploegen die nog moeten werken. Dan denk ik aan een Boaro of een Kiryienka. Is maar de vraag of die jongens alles mogen geven. Als ze alles mogen geven kunnen ze hoog eindigen, maar kan net zo goed dat ze rustig aan moeten doen. Verder staan er maar weinig specialisten aan de start. Dit had een leuke rit kunnen worden voor Clement, maar dat zal na zijn valpartij van een paar dagen geleden wel tegenvallen. Misschien dat Ulissi net als vorig jaar weer kan verrassen in de tijdrit. Een andere jongen om in de gaten te houden kan Durbridge zijn, maar die fietst de laatste tijd ook meer achteruit dan vooruit. Ik zie verder niet echt veel toppers, zal tussen de jongens gaan die strijden voor de roze trui.
1. Uran. Won vorig jaar een tijdrit in de Giro. Lijkt me nu eigenlijk weer de grote favoriet. De tijdrit van vorig jaar is wel te vergelijken met deze, alleen is deze tijdrit nog een stuk langer. Verder wel weer glooiend. Vorig jaar won hij overtuigend, maar was de tegenstand eigenlijk nog minder. Hij kampt waarschijnlijk ook nog met de gevolgen van zijn valpartij, dan is 60 kilometer in dezelfde houding wel lastig. Desalniettemin lijkt hij me alsnog de favoriet. Zal niet met een minuut voorsprong winnen zoals vorig jaar, maar een paar seconden is ook genoeg.
2. Porte. Hij zal getergd zijn. Natuurlijk heeft hij pech gehad, maar heel slim was het ook allemaal niet. Staat nu vijf minuten achter en dat is bijna niet meer goed te maken. Wel een goede tijdrijder, dus hij kan hier zeker een slag slaan. Moet alleen ervoor waken dat hij zich niet meteen opblaast, maar bij die wattagefappers zal dat wel niet zo snel gebeuren. Computer says full retard.
3. Zakarin. Hij staat al op meer dan een uur, dus het is maar de vraag of hij vol voor deze tijdrit zal gaan. Als hij wel vol gaat maakt deze Lollerrus natuurlijk meteen kans om dicht bij de overwinning te komen. Paar kilootjes afvallen, dan kan je ineens alles.
4. Izagirre. Omdat ik toch af en toe een Bask moet noemen. Hij is nog niet echt getest in zo'n lange tijdrit, maar heeft af en toe wel zo'n dag dat hij echt als een beest kan tijdrijden. Bij Movistar zijn ze overigens zo'n beetje allemaal aan het beesten, dus dan zal het tijdrijden ook wel een stuk beter zijn dan normaal.
5. Contador. Landa start drie minuten voor hem en Landa is zo'n beetje de slechtste tijdrijder ooit, dus dat is alvast een mooi richtpunt voor Bertje. Normaal niet de beste tijdrijder ooit, maar in een grote ronde wil het vaak wel aardig lukken. Hij zal bovendien getergd zijn om de roze trui weer te heroveren. Daarnaast ook nog Tinkov in de auto, Alberto vliegt dwars door alle muren heen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.