abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152755795
Laatst had ik het met wat mensen over de zwemles van vroeger. Wat mij vooral opvalt, is dat veel mensen zich eraan ergeren en veel klachten hebben. Ook mensen die nu kinderen hebben klagen over de zwemles. (Ik studeer aan een universiteit waar veel mensen al (grotere) kinderen hebben)

Nu had ik vandaag niks te doen en googelde ik op resultaten over slechte zwemles etc. en wordt het zwembad waar ik vroeger zwom als eerste genoemd. :')

Eigenlijk vraag ik mij nu af of ouders op dit forum de zwemlessen van hun kind klachtwaardig vinden, hoe mensen terugkijken naar de lessen van vroeger, en vooral of dit een algemeen iets is of niet. :)
  dinsdag 19 mei 2015 @ 18:08:50 #2
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_152755939
Ik vond er ook geen zak aan vroeger. Zwemles. Met die haak en eeuwige gefluit.
Hijgend baantjes zwemmen en watertrappelen. Na de les werden altijd koppen onder water geduwd door medeleerlingen. En spekglad dat het was, rennende kinderen, gegil. Enorme hitte, die arme ouders aan de zijkant. Vieze douches bah!
pi_152756556
Mijn neefje moest laatst afzwemmen voor zijn A diploma.
Ik vond het niveau best hoog, borstcrawl zat er ook bij.
Alhoewel niet iedereen even goed zwom waren ze toch allemaal geslaagd.
En volgens mij wanneer ze voor hun B moeten dan zijn het net waterratten.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 18:37:59 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_152756952
Ik vond zwemles altijd best leuk
  Boks-Chick dinsdag 19 mei 2015 @ 19:06:29 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_152758183
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 18:37 schreef hugecooll het volgende:
lolwut
  dinsdag 19 mei 2015 @ 19:11:31 #6
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_152758438
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 18:28 schreef Antaris het volgende:
Ze hebben veel meer eisen tegenwoordig voor A.
A is nu gelijk aan mijn vroegere A en B.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_152759005
Ik was altijd best bang, maar heb nooit een hekel gehad aan zwemles omdat ik altijd superlieve, geduldige zwemleraren heb gehad.

Later toen ik voor mijn broertje ging, vond ik de warmte wel irritant ja. Je kwam er altijd super slaperig vandaan ook al had ik zelf niks gedaan.
pi_152759719
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 18:28 schreef Antaris het volgende:
Je moet drie diploma's hebben voordat je "goed kan zwemmen" alleen A stelt niet veel voor :')
pi_152760194
Waar ik me in aanloop naar het A diploma aan ergerde was aan die jankende (onwillende) kinderen die alle aandacht van de leerkracht opslokken waardoor de rest van de groep eigenlijk gewoon maar wat doet. Ligt overigens meer aan de badmeesters dan aan het kind zelf maar toch :(
En waar ik echt witheet van werd is dat we voor onze dochter in de kerstvakantie een paar privélessen hadden afgenomen (omdat ze bijzonder slordig zwom) toen bleek mijn man niet te mogen kijken en ze kreeg een juf ipv haar eigen badmeester omdat het zwembad de privelessen tegelijkertijd met een groep moslima's had ingepland
:')
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_152761181
Dat je kind zakt voor zijn A diploma :') dat was wel even een ergernisje ja

Tegenwoordig vind ik de moeders die er zitten een grotere ergernis. Dat gezeik. 'Waarom zwemt mijn kind nog niet zonder bandjes?' Omdat ie dan verzuipt :(
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_152762043
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 19:49 schreef geppie het volgende:
Waar ik me in aanloop naar het A diploma aan ergerde was aan die jankende (onwillende) kinderen die alle aandacht van de leerkracht opslokken waardoor de rest van de groep eigenlijk gewoon maar wat doet. Ligt overigens meer aan de badmeesters dan aan het kind zelf maar toch :(
En waar ik echt witheet van werd is dat we voor onze dochter in de kerstvakantie een paar privélessen hadden afgenomen (omdat ze bijzonder slordig zwom) toen bleek mijn man niet te mogen kijken en ze kreeg een juf ipv haar eigen badmeester omdat het zwembad de privelessen tegelijkertijd met een groep moslima's had ingepland
:')
Dat laatste is gewoon belachelijk. :') Alsof god onderscheid tussen man en vrouw wil, zeker niet bij zwemles voor kinderen. :')
pi_152762082
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:13 schreef Estrys het volgende:
Dat je kind zakt voor zijn A diploma :') dat was wel even een ergernisje ja

Tegenwoordig vind ik de moeders die er zitten een grotere ergernis. Dat gezeik. 'Waarom zwemt mijn kind nog niet zonder bandjes?' Omdat ie dan verzuipt :(
Zeker van die moeders die ook nooit zelf met hun kind in het weekend gaan oefenen.
pi_152762208
Kunnen ze echt zakken? Mijn naieve geest dacht altijd dat het "proefzwemmen" al het keurmoment was en het afzwemmen meer voor de show. :@

Ik erger me aan moeders die menen een eigen plaatsje te hebben op de tribune waar je zit om te kijken. :r Over het paard getilde wijven.
Voelen jullie de frustratie? :')

Oh en aan een kind dat niet van de hoge rand het bad in wilde springen. Deed mijn dochter het ineens ook niet meer terwijl ze ook van de duikplank ging voor dat kereltje in haar groepje kwam. -O-
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:35:12 #14
409579 LuDann
All the way
pi_152762229
Geen ervaring met zwemles nu, maar ik vond het als kind geweldig. Na mijn A, B en C ben ik dan ook vrolijk doorgepeddeld. Heb in totaal 6 zwemdiploma´s gehaald. :)

Reddend zwemmen haalde ik toen ik 6 was geloof ik, ik moest een grote holle (en dus met water gevulde) plastic pop opduiken vanuit het diepe. Lukte prima, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid op de kant. Veel te zwaar voor me. Gelukkig hebben ze me alsnog mijn diploma gegeven. :P
pi_152762520
Ik heb zwemles gegeven en ik vond het niveau van onze zwemschool bedroevend. Er mochten kinderen op A-examen die bijna verzopen. Er waren docenten van boven de 70 die af en toe nog de haak erbij pakten. Er was geen communicatie tussen de docenten van verschillende groepen... Na een half jaar ben ik er weg gegaan, er waren zoveel klachten! En terecht overigens.

Ik hoop straks mijn eigen kind zwemles te kunnen geven, dan ben ik niet afhankelijk van een zwemschool.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:42:57 #16
409579 LuDann
All the way
pi_152762665
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:40 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik heb zwemles gegeven en ik vond het niveau van onze zwemschool bedroevend. Er mochten kinderen op A-examen die bijna verzopen. Er waren docenten van boven de 70 die af en toe nog de haak erbij pakten. Er was geen communicatie tussen de docenten van verschillende groepen... Na een half jaar ben ik er weg gegaan, er waren zoveel klachten! En terecht overigens.

Ik hoop straks mijn eigen kind zwemles te kunnen geven, dan ben ik niet afhankelijk van een zwemschool.
Pff, als de kwaliteit van zwemles echt zo slecht is zou ik dat zelf ook nog willen overwegen als dat kan. Enig idee wat voor scholing je daar voor nodig hebt?
pi_152763005
Ik had een enorme hekel aan zwemles, ik kon nl niet duiken ivm afwijking neusschotje - er loopt letterlijk water m'n keel in als ik onder water ga. Maar een duikbril incl neus of neusknijpers waren verboden.

Schoolzwemmen was helemaal de hel. Geen hulp, geen begrip. Twee jaar strijd. Ik heb alleen m'n A diploma, verrassend genoeg ;). Ik houd echter wel van zwemmen, gek genoeg.

Ik hoop dat m'n dochter een fijnere zwemleservaring heeft. Babyzwemmen vindt ze erg leuk in elk geval.
Home is where the O+ is...
pi_152763127
Er zit veel verschil in methodes en zwembaden. En ze willen nu de diploma eisen weer veranderen las ik laatst.
pi_152763437
Wij zwemmen met Jippie het nijlpaard. Ze moeten 5 groepjes door en dan hebben ze A. Op zich vind ik het een prima methode, alle kindjes zwemmen in een groepje met kindjes die ongeveer hetzelfde niveau hebben. Ik ben er best tevreden over. Wij hebben voor L een A-B pakket genomen omdat dat een stuk voordeliger was dan losse lessen.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 21:01:39 #20
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_152763768
Wij zijn net gestopt met de zwemlessen, het werd een beetje een gebed zonder end en dat waren we zat.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_152765073
Hier moet zoonlief in juli op voor A en B. Omdat hij vorige keer met afzwemmen ziek werd doet hij het nu tegelijkertijd.
pi_152765175
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:01 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Wij zijn net gestopt met de zwemlessen, het werd een beetje een gebed zonder end en dat waren we zat.
Leert je kind dan niet zwemmen? Of ga je een andere school zoeken?
pi_152765725
Ik vind vooral de haast van het "moeten" halen van ouders irritant
merk dat er veel bij zitten liever snel dan veilig

voor de rest heb ik nu juist een gezellige groep bij het zwemmen, ff kijken bij de les en dan samen wat drinken
  dinsdag 19 mei 2015 @ 21:23:15 #24
12913 GreatWhiteSilence
pi_152765752
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:17 schreef Cwen het volgende:

[..]

Leert je kind dan niet zwemmen? Of ga je een andere school zoeken?
Ze kan al zwemmen, alleen een perfecte schoolslag/enkelvoudige rugslag etc zal ze niet doen, nee. Maar dat boeit verder niet: als ze in de sloot valt, kan ze zich redden, dat is voldoende.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_152765863
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:42 schreef LuDann het volgende:

[..]

Pff, als de kwaliteit van zwemles echt zo slecht is zou ik dat zelf ook nog willen overwegen als dat kan. Enig idee wat voor scholing je daar voor nodig hebt?
Je hebt geen scholing nodig om zwemles aan je eigen kind te geven, dat mag iedereen. Het enige is dat je een zwemschool zult moeten benaderen om af te kunnen zwemmen (daarbij moeten twee examinatoren aanwezig zijn). En veel zwemscholen willen dat niet, want ze willen dat je bij hen lessen afneemt. Dus dat is wel iets om op te letten.
Het is sowieso handig om de watergewenning zelf te doen met je kind, dat kan al heel vroeg natuurlijk. En dan gaan drijven, beetje borstcrawl armen... Dan zijn ze al een eind :)
pi_152765971
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:23 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ze kan al zwemmen, alleen een perfecte schoolslag/enkelvoudige rugslag etc zal ze niet doen, nee. Maar dat boeit verder niet: als ze in de sloot valt, kan ze zich redden, dat is voldoende.
Sommige ouders maken van de diploma's halen het doel. Het doel is natuurlijk kunnen zwemmen niet een papiertje waar A of B op staat.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 21:30:26 #27
12913 GreatWhiteSilence
pi_152766625
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:25 schreef Estrys het volgende:

[..]

Sommige ouders maken van de diploma's halen het doel. Het doel is natuurlijk leren zwemmen niet een papiertje waar A of B op staat.
Dat dus. Ik ga zelf bijna wekelijks met mijn kinderen zwemmen.
Grote klacht is namelijk ook dat na het behalen van een diploma er verder niet tot nauwelijks meer gezwommen wordt, maar mijn inziens kun je beter geen diploma hebben en veel zwemmen, dan een diploma halen en vervolgens bijna nooit meer zwemmen...
pi_152766764
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:30 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dat dus. Ik ga zelf bijna wekelijks met mijn kinderen zwemmen.
Grote klacht is namelijk ook dat na het behalen van een diploma er verder niet tot nauwelijks meer gezwommen wordt, maar mijn inziens kun je beter geen diploma hebben en veel zwemmen, dan een diploma halen en vervolgens bijna nooit meer zwemmen...
Dit 100%
pi_152766875
Dat is ook helemaal zo, gws
pi_152766931
Ik ken kinderen die heel goed zwemmen in mijn ogen maar niet mogen afzwemmen omdat ze hun benen niet goed genoeg dicht kunnen doen bij de schoolslag. Ja En als daar na twee jaar nog geen verbetering in zit dan zou ik ook opgeven.
pi_152767506
Onze zoon mocht afzwemmen maar stond kotsend langs het zwembad. Ging huilend en trillend door het gat. Halverwege het examen hebben we hem eruit gevist. Geen diploma. Mocht toch door en hij zwemt beter dan sommige in zijn B- groepje. We weten nog niet of hij echt ziek was of zenuwen maar hij is twee dagen ziek geweest.
Nu gaat hij twee examens doen. Haalt hij het afzwemmen niet dan kan hij wel zwemmen zoals iedereen met B, het staat alleen niet op papier. Nou ja dan niet hoor
pi_152767743
Ik heb ook kindjes in mijn ogen veel beter zien zwemmen dan L en die mochten dan niet naar een volgend groepje en L wel. Misschien zien de badmeesters toch iets wat wij niet zien.

Wat sneu van het afzwemmen Estrys. ;( Hopelijk gaat het volgende keer beter.
pi_152768116
Mocht je kind ooit naar de Sportacademie of Sport&Bewegen willen, dan hebben ze wel een B- of C-diploma nodig. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden ;) Ik heb een paar jaar geleden daardoor mijn C moeten halen, toen was ik 26. Gelukkig hoefde ik niet tussen de kinderen te zwemmen, maar mocht ik erna in m'n eentje.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 21:47:15 #34
409579 LuDann
All the way
pi_152768396
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:24 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Je hebt geen scholing nodig om zwemles aan je eigen kind te geven, dat mag iedereen. Het enige is dat je een zwemschool zult moeten benaderen om af te kunnen zwemmen (daarbij moeten twee examinatoren aanwezig zijn). En veel zwemscholen willen dat niet, want ze willen dat je bij hen lessen afneemt. Dus dat is wel iets om op te letten.
Het is sowieso handig om de watergewenning zelf te doen met je kind, dat kan al heel vroeg natuurlijk. En dan gaan drijven, beetje borstcrawl armen... Dan zijn ze al een eind :)
Ah bedankt voor de info. ^O^

Mijn broertje heeft overigens ook toen hij midden twintig was zijn B nog moeten halen voor zijn opleiding inderdaad. Zwemles schoot bij hem helemaal niet op toen hij klein was.
pi_152768501
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:40 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik heb ook kindjes in mijn ogen veel beter zien zwemmen dan L en die mochten dan niet naar een volgend groepje en L wel. Misschien zien de badmeesters toch iets wat wij niet zien.

Wat sneu van het afzwemmen Estrys. ;( Hopelijk gaat het volgende keer beter.
En dan die examinator geïrriteerd tegen zoon: wat doe je ermee ga je door of niet? Je houd alle anderen op.
Ja echt hij zei het tegen een kind van ZES!
Ik was des duivels. :(
pi_152768639
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:44 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mocht je kind ooit naar de Sportacademie of Sport&Bewegen willen, dan hebben ze wel een B- of C-diploma nodig. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden ;) Ik heb een paar jaar geleden daardoor mijn C moeten halen, toen was ik 26. Gelukkig hoefde ik niet tussen de kinderen te zwemmen, maar mocht ik erna in m'n eentje.
Als ik het zo inschat ( hij is nog maar zes natuurlijk maar toch) zal dat niet aan de orde komen. :') Denk dat mijn man dan een DNA test wil ;)
  dinsdag 19 mei 2015 @ 21:56:23 #37
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_152769338
Ik haatte vroeger zwemles, was doodsbang voor water. Altijd deed ik alsof ik buikpijn had.

Tot ik met m'n ouders tijdens een vakantie ging zwemmen bij Centerparcs, daarna ging het hard: A en B binnen 2 weken gehaald, C 2 maanden later. Vervolgens nog van m'n 6e tot 12e op wedstrijdzwemmen gezeten :+. Het kan gek lopen.
pi_152769623
Mijn zwemlesverhaal:

Ik had alleen van ongeveer mijn vierde of vijfde tot ik 9,5 was een keer per week schoolzwemmen.
Toen ik vijf of zes was, was het al duidelijk dat ik het begon te leren en er plezier in had.
Ik ging toen ik zes was naar een andere school en kwam met het schoolzwemmen in een ander zwembad.
Drie jaar lang eigenlijk gewoon niks geleerd. Of naja in het begin misschien nog wel. Het leek, als ik er nu op terug kijk, meer op iedereen voor altijd in hetzelfde bad houden dan kinderen op weg helpen naar een zwemdiploma. :') Zwemmen kon ik wel, ik mocht zelfs als enige elke week een paar minuutjes in het diepe zwemmen, maar dat was het wel. :')
Drie jaar lang zat ik met dezelfde mensen in de groep en nog steeds heb ik er erg in dat mijn ouders me niet gewoon op zwemmen hadden gezet ipv dat het via school ging.

Ik lees dat een kind van 5 in 2 jaar zijn ABC kan halen, en vaak zelfs eerder, ik had na 5 jaar nog niks en zoals in de OP vermeld kwam ik er gisteren achter dat in 2011 mensen nog klaagden op internet over dat ze ontevreden zijn over dat zwembad. :')
pi_152771145
Jemig, 5 jaar. :o

Onze dochter is gestart met 4 jaar en 3 maanden en is inmiddels 5 jaar en 1 maand. Ze zit nu in groepje 4 en moet hierna dus nog groepje 5 doen. Ik hoop dat ze rond kerst mag afzwemmen, maar heb geen idee of dat gaat lukken. Dan zou ze 1.5 jaar over A gedaan hebben. Ze was wel vrij jong toen ze startte en is best mini en iel, want ze is bijna een kop kleiner dan de meeste andere kindjes in haar groepje.

Waar het mij vooral om gaat is dat ze zichzelf kan redden als ze per ongeluk in de sloot/ander water valt. Ze is inmiddels wel zo ver dat ik denk dat ze dat wel kan en dat is toch fijn aangezien we in een behoorlijk waterrijke buurt wonen.
pi_152772003
Ik ben gezakt voor m'n A diploma! Ik weigerde op m'n rug te zwemmen :D

Na het diplomazwemmen is er toen een badmeester met mij mee gaan zwemmen, maar ik weigerde netjes een baantje te zwemmen.. Ik deed toen trouwens wel baantjes over de breedte van het zwembad :D

Ik wil m'n peuter ook snel op zwemles hebben... Om dezelfde reden die Nikki zegt :)
  Milf dinsdag 19 mei 2015 @ 23:00:37 #41
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_152774838
A had ik zo gehaald ik was 6 of 7. Ik wilde ook voor B gaan, maar wist niet dat dit in het buitenbad (maart) werd gegeven.
Fokking 8 oid graden buiten en heel koud water.

Na twee lessen uitgegild te hebben van de kou en dat ik paarse handjes had heb ik gezegd dat ik nog weiger buiten te zwemmen.
Ik was zo'n typje waarvan je de ribben kon tellen, dus totaal geen vetjes waar dan ook... Ik vernikkelde. Achteraf gezien: hoe kunnen mijn spieren ook maar iets doen wanneer het water zo koud is?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_152775484
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:48 schreef Cwen het volgende:
Ik had een enorme hekel aan zwemles, ik kon nl niet duiken ivm afwijking neusschotje - er loopt letterlijk water m'n keel in als ik onder water ga. Maar een duikbril incl neus of neusknijpers waren verboden.

Schoolzwemmen was helemaal de hel. Geen hulp, geen begrip. Twee jaar strijd. Ik heb alleen m'n A diploma, verrassend genoeg ;). Ik houd echter wel van zwemmen, gek genoeg.

Ik hoop dat m'n dochter een fijnere zwemleservaring heeft. Babyzwemmen vindt ze erg leuk in elk geval.
Ooh schoolzwemmen idd! Ik had altijd "oorontsteking" O-)
  dinsdag 19 mei 2015 @ 23:33:30 #43
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_152776643
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:34 schreef _NIKKI_ het volgende:
Kunnen ze echt zakken? Mijn naieve geest dacht altijd dat het "proefzwemmen" al het keurmoment was en het afzwemmen meer voor de show.
Bij ons is het selectie zwemmen... kijken of je mag afzwemmen dus.D
Dan proefafzwemmen (dan beslissen ze idd al of je wel of niet je A krijgt.
En bij afzwemmen doe je het dan voor de 3e keer dus zak je echt niet :D

Alles dus al met kleding aan en hele officiele riedeltje
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_152777618
Ik heb mn A en B diploma's, geen idee hoe lang ik er over deed. binnenkort ns nwvragen...
daarna heb ik al mn snorkeldiploma's en mn duikbrevetten gehaald. Stomme is alleen dat jk bang ben van strand/zee/open water :')

Mn oudste wordt 6 in aug. en zal dan wsl starten met zwemles maar ik moet het nog even goed uitzoeken, de kwaliteit schijnt behoorlijk uiteen te lopen hier.
:)
pi_152779290
Schoolzwemmen .. jaaaaaaaaaarenlang in het peuterbad gezeten bij badmeester Ad. De terror van het water, want als je niet lang genoeg probeerde te drijven met je neus onder water dreigde hij met een snoeischaar je staartjes af te knippen...... :') * 1000!

Elke keer vroeg ik weer als het dan even vrij spelen was de 15 minuten voor het einde van de lessen of ik niet even in het diepe mocht. Dan bulderde hij van het lachen en zei dat ik dan eerst mijn diploma moest halen voor ik daar mocht spelen.

Ook al vertelde ik dan dat ik mijn B diploma al had gehaald in het buitenbad werd dat niet geloofd :') en moest je verplicht je mond houden nog een kurk extra omdoen en weer dat ellendige peuterbad door snorkelen :')

Overigens het buitenbad was echt vet. RETE koud in april! Maar moeders zat ook weer en wind buiten gereed met de dikke zachte badhanddoeken, ochtendjassen, slippers, bekertjes tomatenpoedersoep met krokodillen vermicelli en een thermoskan heet water. Met blauwe bekkies dan je vingers liefdevol verbranden aan dat bakje warme rood na de les O+
Binnen no time onze (ik en mijn zussen) diploma's gehaald :D

Overigens zijn de lessen tegenwoordig echt rete duur! :{w

[ Bericht 4% gewijzigd door Stippelrientje op 20-05-2015 01:41:03 ]
Schudden voor gebruik
pi_152779305
Ik heb trouwens twee keer mijn B gehaald. 8-)

Bij mijn nichtje mochten de ouders mee afzwemmen. Haar ouders wilde echt niet mee het water in en ze had mij toen gevraagd mee af te zwemmen :D

Ellendige rugbanen toen, want ik zwom natuurlijk wat harder dan de gemiddelde 6-7 jarige. Dan moet je je "pas" inhouden en verzuip je dus haast tussen die kleine spetterbollen O+
Schudden voor gebruik
  woensdag 20 mei 2015 @ 07:58:26 #47
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_152780442
Houden jullie er wel rekening mee dat voor bijvoorbeeld een kano huren zwemdiploma's verplicht zijn?

Die 'nette slag' vind ik ook irritant trouwens. Alsof als mijn kind in de sloot dondert dat er nog toe doet. :{w
Het is geen schoonzwemmen maar levensreddend. Al houden ze het met een nette slag wel beter vol.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_152780510
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2015 07:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Houden jullie er wel rekening mee dat voor bijvoorbeeld een kano huren zwemdiploma's verplicht zijn?

Die 'nette slag' vind ik ook irritant trouwens. Alsof als mijn kind in de sloot dondert dat er nog toe doet. :{w
Het is geen schoonzwemmen maar levensreddend. Al houden ze het met een nette slag wel beter vol.
Soms wordt die nette slag wel wat overdreven. Ken een kind en die kon niet afzwemmen omdat de benen niet helemaal dicht gingen. Bleek een lichte afwijking in de heupen. Hij is nu 15 en kan het nog niet. Nou zit je dan met je zwemles.

[ Bericht 8% gewijzigd door Estrys op 20-05-2015 08:19:45 ]
  woensdag 20 mei 2015 @ 08:27:08 #49
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_152780702
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 08:09 schreef Estrys het volgende:

[..]

Soms wordt die nette slag wel wat overdreven. Ken een kind en die kon niet afzwemmen omdat de benen niet helemaal dicht gingen. Bleek een lichte afwijking in de heupen. Hij is nu 15 en kan het nog niet. Nou zit je dan met je zwemles.

dat zeg ik :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_152781969
quote:
14s.gif Op woensdag 20 mei 2015 07:58 schreef debuurvrouw het volgende:

Maar het is niet zo dat je je diploma moet laten zien als je wilt kanoën ofzo. Het is mij in ieder geval nog nooit gevraagd. Dus dat is niet eens zo erg.
pi_152782334
Die nette slag is hier ook de reden dat mijn oudste misschien voortijdig van zwemmen af gaat. Hij is met 5 begonnen en heeft zijn A in 2 jaar gedaan ivm angst voor het water, en is nu zo'n 8 maand bezig met B. Hij heeft echt een lelijke schoolslag(door klein probleem eerder in motorische ontwikkeling), maar hij zwemt alsnog net zo snel als de rest. Qua conditie haalt hij het ook makkelijk. De crawls gaan sowieso vliegend.
En alleen op die schoolslag laat ik hem niet nog langer modderen. Hij redt zich net zo goed als iemand met een nette schoolslag. Ik had hem liefst wel abc willen laten halen, maar als ze hier zo moeilijk over doen, dan is het wel klaar. Nog langer oefenen gaat ook niet zoveel helpen. Dan beter over tig jaar als hij het een beetje verleerd is, dan weer vers beginnen..

Kanoën was de laatste keer geen probleem. Daar kreeg ik mijn 2,5 jarige ook in :P
Wel bij ons in de boot, en met zwemvest aan. Maar dat was geen probleem.

Die jongste gaat straks met 3,5 op kleuterzwemmen en dan kan hij met 4/4,5 naar het a-zwemmen. Maar dat is een waterratje en pikt het bij de proeflessen van kleuterzwemmen al goed op. Motorisch is hij ook heel handig. Hij kan de kikker-vliegtuig-potlood al :D

Zelf had ik ook weinig met zwemles. Heb netjes mijn a en B gehaald bij die aardige badmeester en de zwemheks.. Daarna nog reddingszwemmen gedaan, de laatste paar maand van het schoolzwemmen. Al was dat meer voor de leuk en zonder diploma.
  woensdag 20 mei 2015 @ 10:02:57 #52
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_152782338
Hier zijn we ook al een tijdje druk met zwemles.
Mijn oudste wordt volgende maand 8 en is nu bezig voor zijn C-diploma.
Hij doet het erg netjes, maar is pas begonnen met lessen toen hij 6 was en fysiek dus wat sterker dan die kleine hummels van 4.
Hij heeft er lol in en wil hierna door voor zijn zwemvaardigheidsdiploma's.

Mijn middelste van 5 zit ook op zwemles.
Er wordt bij ons gewerkt met een stippensysteem, en veel kinderen krijgen de eerste les al hun witte stip. Als ze watervrij zijn that is ;)
Daarna volgen geel, oranje, groen, blauw en rood.
En dan.... De Brief dat je mag komen proefzwemmen. Dat is het echte beoordelen, ouders mogen er ook niet bij aanwezig zijn zodat de kinderen zich goed kunnen concentreren.
Doe je het proefzwemmen goed?
Dan de week daarop afzwemmen.

Mijn middelste was al watervrij ruim voordat hij met zwemles begon. Hij vind zwemmen superleuk, maar is erg speels in het water. Hij (vrij)zwemt onder begeleiding van ons al tijden zonder zwembadjes in het diepe, en weet zich prima te redden, maar hij houdt zijn voeten niet helemaal netjes bij de schoolslag en daarom hikt hij al eeuwen tegen de volgende stip aan }:|
.... met gevoel voor drama....
pi_152785943
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 22:16 schreef _NIKKI_ het volgende:
Jemig, 5 jaar. :o

Ja helaas en nog zonder diploma. :') Ach ja, ik sta er niet alleen voor, ben niet de enige bij dat bad.
  woensdag 20 mei 2015 @ 12:26:05 #54
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_152785978
Haha, een 'nette' slag.

Ik kan me ook het afzwemmen goed herinneren. Hiervoor moet je met kleding aan in het water. Ik had geen waterschoenen (mijn ouders waren vrij arm vroeger, dus roeien met de riemen die er toen waren) Resultaat: Ik was veel te zwaar bepakt qua kledij. Het lukte me amper om mijn hoofd boven water te houden
pi_152786524
Zwemles op de reguliere zwemschool is hier totaal niet bevallen. Sara heeft 3 jaar gedaan over A en voor B kwam ze alsmaar niet door dat gat. Ze kon echt goed zwemmen, half zwembad onder water etc, maar dat gat lukt niet. Toen zijn we gestopt. Merel zwemt bij een gehandicapten sportvereniging. Daar kun je regulier ook zwemmen. Dus Sara ging ook en zonder die druk erop zwom ze zo door het gat en binnen 2 maanden haalde ze haar B diploma.
Hier zwemmen ze in groepjes van 4 kinderen, heel ontspannen sfeer. Op de zwemfabriek zaten er soms wel 10 kinderen in 1 groepje, 4 groepen die tegelijk les hadden. Nee, schoot niet op. En het was vreselijk duur!
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_152786796
Bij ons 12 kinderen. Staan ze soms ook zo lang op de kant. Schandalig vind ik het sommige lessen. :( Jongste ga ik niet bij deze zwemschool doen. seb moet het nu maar in ieder geval afmaken tot B. Maar heel tevreden ben ik er niet over. Sommige kindjes worden nog even met drie lessen in een week gedrild voor het afzwemmen. Dan ga je je doel ook voorbij vind ik. Dan heeft je kind straks zijn diploma maar een hekel aan zwemmen.

Seb moet nou straks ik juli twee keer examen doen. En eigenlijk is dat op 1 dag. Maar daar ga ik toch kijken of er een andere oplossing is. Dat vind ik echt teveel voor hem (en ons ;) )
pi_152787110
Bij de oudste hebben ze nu zo'n 6 kindjes per juf/ meester. In de andere helft van het bad zwemt een groep van 10, laatste badje van A, maar wel met 2 mensen erop.

Bij de vorige zwemclub was ik erg te spreken over het begin, voor A veel geduld met watervrees, motorische problemen etc. Dat waren de 3 badjes in het ondiepe. In het diepe werden de groepen opeens groter. Met A soms tot 10 op 1 juf. En B&C werd gecombineerd, 1 juf op 12 kinderen. Als ze echt een probleem hadden met 1 ding, dan was daar weinig tijd voor. Als de juf er wel tijd voor maakte, zwommen de andere 11 maar wat heen en weer zonder begeleiding. Zo heeft mijn zoontje wel zijn scheve schoolslag zo effectief kunnen maken dat hij er geen last van heeft ;)
Het duiken wilde er ook niet lukken. Zelfs nog advies gegeven over een aanpak (begin op 3 meter, dan 4, dan 5 en dan 6) ze knikte wel, maar in de weken erna moest hij steeds direct duiken naar 6 meter en dan haalde hij het steeds net niet.
De nieuwe club wilde dat wel proberen toen ook de nieuwe B-tjes instroomden. En ja hoor, dat werkte en sindsdien mist hij het gat niet meer. Nu duikt hij voor de sport langs de bodem naar het gat toe..

Nu door verhuizing naar die andere zwemclub, maar dat was een goede zet..
  woensdag 20 mei 2015 @ 13:41:34 #58
56471 pinquit
oh my lama!
pi_152788076
Zwemles is hier best. Sommige dingen worden misschien niet goed geoefend (mijn dappere lukte het niet om tijdens het afzwemmen door t gat te komen :( drie keer geprobeerd, aagh! Hij mocht erlangs en haalde toch z'n diploma, maar argh)
En ik vind de dingen die aangeleerd worden niet echt van toepassing (waaaarom móeten ze die rug- en borstcrawl!?) maar dat is overal tzelfde geloof ik.

Waar ik me wel kapot aan ergerde waren de ouders die er dikke drama (hardop, met iedereen erbij) van maakten als hún kind niet door mocht naar volgend badje of niet mocht afzwemmen. :r
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_152788316
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:41 schreef pinquit het volgende:
Zwemles is hier best. Sommige dingen worden misschien niet goed geoefend (mijn dappere lukte het niet om tijdens het afzwemmen door t gat te komen :( drie keer geprobeerd, aagh! Hij mocht erlangs en haalde toch z'n diploma, maar argh)
En ik vind de dingen die aangeleerd worden niet echt van toepassing (waaaarom móeten ze die rug- en borstcrawl!?) maar dat is overal tzelfde geloof ik.

Waar ik me wel kapot aan ergerde waren de ouders die er dikke drama (hardop, met iedereen erbij) van maakten als hún kind niet door mocht naar volgend badje of niet mocht afzwemmen. :r
Die ouders zijn gewoon heel vreemd. Het gaat er toch om dat de kinderen het leuk vinden en goed leren zwemmen? Als ze het leuk vinden en nog wat oefening kunnen gebruiken, is er toch niks aan de hand?
pi_152789016
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:41 schreef pinquit het volgende:

niet door het gat en toch zijn diploma is ook opmerkelijk. Dat doen ze bij ons echt niet. Niet door het gat is geen diploma. Mijn kind ging kotsend door het gat, deed alles wat hij moest doen , misschien niet zo netjes maar het was niet voldoende. Geen diploma. Terwijl hij de week ervoor bij proefzwemmen als een speer ging.
Ja toen heb ik ook een beetje een scène gemaakt eerlijk gezegd. Hormonen he ;)
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:20:40 #61
56471 pinquit
oh my lama!
pi_152789207
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:14 schreef Estrys het volgende:

[..]

niet door het gat en toch zijn diploma is ook opmerkelijk. Dat doen ze bij ons echt niet. Niet door het gat is geen diploma. Mijn kind ging kotsend door het gat, deed alles wat hij moest doen , misschien niet zo netjes maar het was niet voldoende. Geen diploma. Terwijl hij de week ervoor bij proefzwemmen als een speer ging.
Ja toen heb ik ook een beetje een scène gemaakt eerlijk gezegd. Hormonen he ;)
Hier geldt het proefzwemmen echt als afzwemmen. Als het proefzwemmen niet gehaald is, mag je terug gaan lessen, als je m wel gehaald hebt, is je diploma binnen.
Snap dat je scene hebt gemaakt ;) totaal terecht ook, ik snap werkelijk waar niet waarom je oudste zijn diploma niet gewoon kreeg. Waar gáát het nou om? Dat je kind krachtig kan zwemmen en zo zichzelf kan redden, toch?
pi_152789385
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:20 schreef pinquit het volgende:

[..]

Hier geldt het proefzwemmen echt als afzwemmen. Als het proefzwemmen niet gehaald is, mag je terug gaan lessen, als je m wel gehaald hebt, is je diploma binnen.
Snap dat je scene hebt gemaakt ;) totaal terecht ook, ik snap werkelijk waar niet waarom je oudste zijn diploma niet gewoon kreeg. Waar gáát het nou om? Dat je kind krachtig kan zwemmen en zo zichzelf kan redden, toch?
Het is niet zo dat hij onderdelen niet deed. Hij zwom met opgetrokken schouders was het commentaar. Gek he, als je maaginhoud langs het zwembad ligt :o En toen de examinator op bozige toon aan hem vroeg 'wat hij ermee ging doen, door of niet omdat hij andere kindjes op zou houden' greep mijn man in. Overigens werden om die opmerking van de examinator alle aanwezige moeders boos :D Dat vond ik dan wel weer heel fijn.

Het manneke keek zo hulpeloos. Echt m'n hart breekt nog steeds als ik daaraan denk.

Het hangt dus van dat ene uurtje afzwemmen af. Als je het daarin niet laat zien krijg je geen diploma. Ik weet niet of ik dat nou heel reëel vind om te verwachten van 5 en 6-jarige.
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:33:23 #63
56471 pinquit
oh my lama!
pi_152789498
:o :o belachelijk, weten die mensen wel dat ze met kinderen werken? :X 't is t leger niet.
Ik zou zo hoppeta overgestapt zijn (okay waarschijnlijk niet heel praktisch en alles, maar omg ;( )
:(
pi_152789741
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 14:33 schreef pinquit het volgende:
:o :o belachelijk, weten die mensen wel dat ze met kinderen werken? :X 't is t leger niet.
Ik zou zo hoppeta overgestapt zijn (okay waarschijnlijk niet heel praktisch en alles, maar omg ;( )
:(
Dat heb ik tijdens mijn geschopte scène ook gevraagd ja :') wie vraagt een zesjarige nou of hij door gaat met afzwemmen of niet?? Dan loop je toch even naar de ouders toe om te overleggen?

Nee overstappen heb ik overwogen maar Seb is niet zo van verandering en ik verwachtte dan toch nog langer bezig te zijn. Dus gebleven. Maar tevreden ben ik allerminst.
pi_152789795
Welja Estrys... ik word al boos en verontwaardigd als ik er alleen maar over lees! Wat een outlul van een badmeester!

Lars heeft zwemles bij een redelijk groot zwembad, ~50 kindjes tegelijk, verdeeld over een stuk of 7 badjes A t/m C. Hij is nu een jaar bezig, zit in badje 3 met nog 6 andere kindjes, en vrijwel altijd zijn er 2 begeleiders per badje. Voldoende aandacht naar mijn mening.

Lars gaat niet snel, maar hij heeft er wel veel plezier in (beetje teveel, hij is vaak alleen maar aan het geinen. Concentratie is ver te zoeken soms) Er werd laatst gezegd dat hij misschien wel een beetje té watervrij was... ;) Het boeit hem namelijk helemaal niks als ie onder water komt, dus waar een 'normaal' kind z'n slag een beetje aanzet om boven water te blijven, denkt Lars "ach, water, boeien!"....
pi_152789924
Gelukkig heeft Seb er ook nog heel veel plezier in. Ik was even bang voor een trauma na het afzwemdebacle maar de woensdag erna ( het was op zondag) ging hij weer en hij heeft iedere keer heel veel plezier. Dat vind ik wel heel belangrijk.
En hij kreeg ook veel aandacht van de andere moeders: och jij was ziek he??! Och wat jammer. Hij voelde zich helemaal de man :D
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:27:23 #67
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_152790949
Maar jemig Estrys, ik zou ook woest worden van zoiets hoor :(
Alsof je arme jochie zich nog niet ellendig genoeg voelde op dat moment!

En die aandacht, haha!
Mijn oudste kreeg een tijdje terug tijdens het omkleden voor zwemles een spontane bloedneus in de kleedkamer. Werkelijk alles zat onder, leek heel wat ook met de natte vloer enzo. Hij krijgt er nog steeds opmerkingen over en dan zie je hem glunderen :')

En ik snap het wel als ouders, mits op een nette manier, verhaal gaan halen bij de zwemleraren als ze een issue hebben.
Je betaalt goud geld voor die zwemlessen, als je ergens niet helemaal tevreden over bent dan moet je dat toch kunnen aankaarten?
  woensdag 20 mei 2015 @ 15:29:41 #68
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_152791005
Wij betalen trouwens ¤ 53 voor 8 lessen.
Proefzwemmen kost ¤ 17 extra en het afzwemmen ook.

Het zinnetje "Het tegoed is op, dat wordt dan ¤ 106 alsjeblieft." (2 kinderen op les) zorgt bij mij altijd voor veel irritatie :+
pi_152791562
Ik vond het vroeger vrij leuk om naar zwemles te gaan! Was er alleen niet zo blij mee dat het voor schooltijd was.. Dus om 6 uur opstaan en om 7 uur zwemles.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_152932522
Ik heb A en B gehaald in stoomcursussen, dan moest je een vakantieweek lang elke dag om 8 uur in het water liggen, dan tussen de middag warm eten op het zwembad, anderhalf uur slapen met je badjas aan bij een Disneyfilm en dan 's middags weer verder zwemmen. Als het dan goed ging mocht je direct de laatste zaterdag van de vakantie afzwemmen, anders moest je nog een keer (of 2/3) terugkomen op een normale zwemles en dan mocht je daarna afzwemmen.
Kan me alleen herinneren dat het gigantisch vermoeiend was, we kregen nog een boterham in de auto naar huis en dan gingen we geloof ik direct naar bed, maar m'n ouders waren er wel in één week vanaf :P
  zondag 24 mei 2015 @ 23:32:33 #71
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_152933061
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 15:29 schreef Kersjes het volgende:
Wij betalen trouwens ¤ 53 voor 8 lessen.
Proefzwemmen kost ¤ 17 extra en het afzwemmen ook.

Het zinnetje "Het tegoed is op, dat wordt dan ¤ 106 alsjeblieft." (2 kinderen op les) zorgt bij mij altijd voor veel irritatie :+
wij ongeveer 95 voor 6 lessen...
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_152937965
Wij hebben 600 euro betaald voor A+B. Het is een totaalpakket en ze mag er zo lang over doen als ze wil. Ik hoop dat de jongens later ook zo'n pakket mogen (ze worden er namelijk wel voor "gekeurd"), want met losse lessen hebben we echt niet A en B voor 600 euro.
pi_152941424
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2015 23:19 schreef Merel1808 het volgende:
Ik heb A en B gehaald in stoomcursussen, dan moest je een vakantieweek lang elke dag om 8 uur in het water liggen, dan tussen de middag warm eten op het zwembad, anderhalf uur slapen met je badjas aan bij een Disneyfilm en dan 's middags weer verder zwemmen. Als het dan goed ging mocht je direct de laatste zaterdag van de vakantie afzwemmen, anders moest je nog een keer (of 2/3) terugkomen op een normale zwemles en dan mocht je daarna afzwemmen.
Kan me alleen herinneren dat het gigantisch vermoeiend was, we kregen nog een boterham in de auto naar huis en dan gingen we geloof ik direct naar bed, maar m'n ouders waren er wel in één week vanaf :P
:o Dat wil ik ook voor mijn knul. En daarna weer lekker vrij gaan zwemmen op een tijdstip dat het onszelf uitkomt. O+
Professioneel gifmenger.
pi_152947699
Ik begrijp ook dat veel mensen na B niet verser gaan, waarom eigenlijk niet?

Aan de andere kant is A wel echt op zwemmen gericht en B maar vooral C meer survival.
pi_152951086
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2015 23:32 schreef Moppert het volgende:

[..]

wij ongeveer 95 voor 6 lessen...
ik betaal 26 Euro per maand. Dat is dan 4 of 5 lessen.
Proefzwemmen kost niks. Afzwemmen 15 Euro geloof ik
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_152964037
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 08:09 schreef Estrys het volgende:

[..]

Ik heb ok geen perfecte beensluiting (schaarbeweging). Maar gelukkig geen rare praktijken (of iig niets wat ik mij herinner). Wel vanalles geprobeerd, met waterschoentjes aan zwemen enzo, maar niets hielp. Jaren later snap ik waarom, anatomisch ook niet helemaal correct en kan het nog steeds niet.

Ondanks dat veel plezier gehad en diploma a b c gehaald. Bij de zwemclub mocht ik niet omdat de slag niet perfect was. Daarom jarenlang voor de lol met de reddingsvereniging mee gezwomen en de snorkelclub. Uiteindelijk zelfs een duikbrevet gehaald (terwijl ik de uitrusting buiten water niet eens kon tillen)
pi_152964185
quote:
Behalve als je door dat gat moest zwemmen onderwater, en die oefeningen wanneer je onder het ijs kwam, moest je onder matten door zwemmen naar een lichtgat.

Echt wtf dat vond ik niks
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 01:02:48 #78
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_152964206
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 01:01 schreef Geerd het volgende:

[..]

Behalve als je door dat gat moest zwemmen onderwater, en die oefeningen wanneer je onder het ijs kwam, moest je onder matten door zwemmen naar een lichtgat.

Echt wtf dat vond ik niks
Zeker vroeg begonnen met roken?
pi_152964224
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 01:02 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Zeker vroeg begonnen met roken?
Ik was altijd bang dat ik verzoop man,
Ik zwaai naar dieren.
pi_153007733
Lisa is net 3 geworden en volgt sinds 4 maanden peutersurvival zwemmen. Ze is nu op een punt dat e met kleren aan en zonder zwemvest in het diepe kan springen om vervolgens omhooggevallen te komen op haar rug te draaien lucht te happen om te draaien naar de rand te zwemmen en indien nodig tussendoor nog een keer luchthaven op de rug. Gat zwemmen op 1.5 meter afstand lukt ook al als we zorgen dat ze niet boven komt drijven. Wij zijn trots en blij elke week 1 uurtje en ga met een gerust hart de zomer in :)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_153027647
Ik deed er vijf jaar over terwijl ik al kon zwemmen voordat ik lessen kreeg.

Ik had als kind chronische amandel- en keelontstekingen, astma én een chloorallergie. Die versterkte de ontstekingen. Steeds was ik een heel eind op weg en dan werd ik weer ziek. Weken aaneen. Bij mijn zwembad was het dan zo dat je overnieuw moest beginnen.

Vreselijk, was ik een jaar of 11, kreeg ik wéér dezelfde lessen samen met een stel kleuters. Ik schaamde me rot: groot, log, ik menstrueerde al. Bij kinderfeestjes moest ik van die zwembandjes om mijn armen dragen terwijl ik eruitzag alsof ik vijftien was.

Toen zakte ik ook nog een keer, één dag voor een operatie aan mijn amandelen - ik kreeg simpelweg geen lucht.

Uiteindelijk naar een peperduur privézwembad gegaan, samen met andere brekebeentjes. Kinderen met chronische oorontstekingen, watervrees, ADHD. Daar kon je gewoon een paar weken stoppen. Binnen enkele maanden had ik A en B.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 17:20:36 #82
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_153105432
Zwemlesergernissen, check!

Oudste op een (dure) snelzwemcursus gedaan. 2 weken lang elke dag zwemles. Daarna zouden de kinderen instromen in de reguliere groepen.
Ik kan me vergissen, maar volgens zijn alle kinderen ingestroomd in badje1. Niks sneller dus.
Vervolgens 304839839438832 lessen als ouder mee het water in. Schoot niks op. Snap dit systeem ook niet zo goed.
2 lessen in de week. Aandacht ging vaak naar andere kinderen.
A

Bij de jongste dacht ik, mooi dat ik geen snelzwemcurus ga doen, en ik ga ook niet meer mee het water in, én ik ga ook niet meer 2 keer in de week.
Nu biedt het zwembad sinds kort ook lessen aan waarbij de ouder niet mee het water in moet. Dus daar zijn we maar mee gestart. 1 keer per week.
Echter, zijn deze lessen op ietwat vreemde tijdstippen. Dus ik kan niet mee, en papa ook niet.
Opa of oma gaat mee, en heel sporadisch, als wij vrij zijn, zijn wij er.

Nu bleek, toen ik daar laatst was, dat de vorderingen online worden bijgehouden. Wisten wij niet. En uiteindelijk bij de balie een inlogcode gekregen (die het aanvankelijk niet deed).
Daar stond voor onze jongste niks op. Er was al die tijd dus niks bijgehouden voor hem.

Mijn jongste was nog niet watervrij, is dat nu wel. Vrij onrustig manneke, maar doet het in mijn ogen best goed (blinde vlek O+) . Alleen zie ik (de keren dat ik geweest ben) dat de instructeur amper aandacht heeft voor hem.
Op gegeven moment is hij dan wel klaar met op neer zwemmen, en dan, net als hij bedenkt, tis mooi. Kijkt de juf en krijgt hij een waarschuwing :') (ik neem aan dat ze de andere baantjes vanuit haar ooghoeken wel heeft gezien)

Maargoed jongste zwemt dus op maandagmiddag, hij is ergens eind januari gestart. Maar toen was het carnaval, geen les, toen 2de paasdag, geen les, toen meivakantie, geen les, toen 2de pinksterdag, geen les.... dus hij lest vaker niet dan wel :')

Net even ingelogd, en volgens mij zit hij nu in badje 1 of 2. Er staat bij alle onderdelen 'bijna voldoende' dus het zal wel..
Ze werken met kleuren. Badje 1 is wit, badje 2 is denk ik blauw... Bij zijn naam staan de kleuren wit en blauwe. Dus ik vermoed dat hij dan in blauw zwemt.
Ik zal het eens navragen.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 17:21:01 #83
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_153105446
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 14:36 schreef Sam1993 het volgende:
Lisa is net 3 geworden en volgt sinds 4 maanden peutersurvival zwemmen. Ze is nu op een punt dat e met kleren aan en zonder zwemvest in het diepe kan springen om vervolgens omhooggevallen te komen op haar rug te draaien lucht te happen om te draaien naar de rand te zwemmen en indien nodig tussendoor nog een keer luchthaven op de rug. Gat zwemmen op 1.5 meter afstand lukt ook al als we zorgen dat ze niet boven komt drijven. Wij zijn trots en blij elke week 1 uurtje en ga met een gerust hart de zomer in :)
Ik vind het nogal wat voor een nét drie jarige.
pi_153105578
Amaranta, tijd voor een ander zwembad?
Professioneel gifmenger.
pi_153105906
Wat een idioterie dat je als ouders zijnde mee het water in moet. Je betaalt er toch voor dat ze les krijgen?!
pi_153106031
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 17:39 schreef geppie het volgende:
Wat een idioterie dat je als ouders zijnde mee het water in moet. Je betaalt er toch voor dat ze les krijgen?!
Bij ons wordt van je verwacht dat je naast de lessen op zondagmiddag gaat oefenen. Betaald. Doe ik ook niet. Ik betaal al voor de lessen en verwacht dat ze daar leert zwemmen.

Het is ook niet te doen. Dat badje is piepklein en overvol in de oefenuurtjes. Het is serieus niet te doen.
pi_153106125
Zou ik ook niet doen! Ik wil met alle liefde met ze gaan zwemmen hoor, maar dan gewoon vrij. Ik zou niet eens weten hoe ik haar zou moeten corrigeren :D
Hun definitie bijvoorbeeld van 'slordig' zwemmen is niet de mijne :P
  zaterdag 30 mei 2015 @ 19:40:38 #88
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_153108923
Dat is hun zelf ontwikkelt systeem. Voorheen waren er niet eens groepen waar je als ouder niet mee het water in hoeft.

Ach, ik denk dat het overal wel wat is. En dit zwembad is 5 minuten lopen. En de goedkoopste zwemlessen in de omgeving.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 20:28:03 #89
100412 mefke79
komt goed!
pi_153110250
Het ergste aan de zwemlessen? Dat je na afloop altijd je plek kwijt bent in die enorm benauwde kleedkamer ondanks het breed klaarleggen van handdoek etc. Zoon komt altijd als laatste onder de douche vandaan en dan is er altijd wel 1 ouder die meent recht te hebben op jouw plek.
Goede tweede zijn kinderen die niet watervrij zijn. Dat is bij ons verplicht voor de start. Ik zag laatst met oefenzwemmen voor diploma a een kind dat nog elke keer jankend dat bad ingepraat moest worden. Kon prima zwemmen maar bleef bang. Deed dat ook kennelijk elke les.
Oudste was compleet watervrij en had het gewone spetterdiploma. Begon een jaar geleden met twee uur per week, maar is in de winter over gegaan naar 1x per week normaal en een half uurtje bijspijkeren. Door zware longinfectie met opname en zware ab kuur was zijn conditie en gewicht weg. Morgen zwemt hij voor a en over zes weken voor b of c. Al met al dus iets meer dan een jaar erover gedaan met een maand zomervakantie en een maand uitval door ziekte.
Jongste doet nu peutersurvival en is dus straks al gewend aan het zwemhesje en het bad. Hij kan inderdaad ook zonder vest op zijn rug naar de kant. Omdat hij deze lessen al gedaan heeft mag hij met vier jaar al starten. Wij wachten echter op de eerste plaats in de twee uurs les en dan start hij dit najaar.
Geen badje hier maar met hes in het diepe vanaf les 1. Kleine groepen en leraren in het bad. En als ze op mogen krijgen ze een oefentraject erbij zodat ze alles voor het diploma al een keer of vier gedaan hebben voor het diploma zwemmen.
Al met al zeker de moeite waard om er 10 km voor te rijden (we rijden dan zo'n vier andere opties voorbij).
Maar echt wat zal ik blij zijn als ik daar niet meer hoef te zitten.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zaterdag 30 mei 2015 @ 21:08:08 #90
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_153111446
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 20:28 schreef mefke79 het volgende:
Het ergste aan de zwemlessen? Dat je na afloop altijd je plek kwijt bent in die enorm benauwde kleedkamer ondanks het breed klaarleggen van handdoek etc. Zoon komt altijd als laatste onder de douche vandaan en dan is er altijd wel 1 ouder die meent recht te hebben op jouw plek.
Goede tweede zijn kinderen die niet watervrij zijn. Dat is bij ons verplicht voor de start. Ik zag laatst met oefenzwemmen voor diploma a een kind dat nog elke keer jankend dat bad ingepraat moest worden. Kon prima zwemmen maar bleef bang. Deed dat ook kennelijk elke les.
Oudste was compleet watervrij en had het gewone spetterdiploma. Begon een jaar geleden met twee uur per week, maar is in de winter over gegaan naar 1x per week normaal en een half uurtje bijspijkeren. Door zware longinfectie met opname en zware ab kuur was zijn conditie en gewicht weg. Morgen zwemt hij voor a en over zes weken voor b of c. Al met al dus iets meer dan een jaar erover gedaan met een maand zomervakantie en een maand uitval door ziekte.
Jongste doet nu peutersurvival en is dus straks al gewend aan het zwemhesje en het bad. Hij kan inderdaad ook zonder vest op zijn rug naar de kant. Omdat hij deze lessen al gedaan heeft mag hij met vier jaar al starten. Wij wachten echter op de eerste plaats in de twee uurs les en dan start hij dit najaar.
Geen badje hier maar met hes in het diepe vanaf les 1. Kleine groepen en leraren in het bad. En als ze op mogen krijgen ze een oefentraject erbij zodat ze alles voor het diploma al een keer of vier gedaan hebben voor het diploma zwemmen.
Al met al zeker de moeite waard om er 10 km voor te rijden (we rijden dan zo'n vier andere opties voorbij).
Maar echt wat zal ik blij zijn als ik daar niet meer hoef te zitten.
Hangt er vanaf hoe breed je die handdoek hebt gelegd natuurlijk.
Zij heeft evengoed recht op een plek.
Ze betaalt immers hetzelfde lesgeld als jij.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 21:18:04 #91
100412 mefke79
komt goed!
pi_153111675
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 21:08 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoe breed je die handdoek hebt gelegd natuurlijk.
Zij heeft evengoed recht op een plek.
Ze betaalt immers hetzelfde lesgeld als jij.
Tuurlijk! Maar de boel gewoon aan de kant schuiven en er zelf gaan zitten inclusief extra peuter is niet helemaal netjes. En dan hangen de kleren etc er gewoon nog. Het zijn dezelfde moeders die ondanks dat het niet mag zo'n klein kleedhokje bezet houden door er kleding in te hangen. Ik heb zo gelachen toen her personeel een keer al die hokjes leeg haalden. Eigen schuld denk ik dan.
Er is gewoon weinig plek. Als iedereen rekening houdt met elkaar is er niets aan de hand, maar dat is kennelijk lastig.
pi_153111785
dat was volgens mij ook de rede dat wij ons vroeger bij de douches al afdroogde.
al die natte kinderen in een groot schapenhok werkt niet wanneer er al weinig ruimte is. dus direct buiten de douches al zoveel mogelijk afdrogen en pas in het grote hok beter afdrogen en omkleden.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 21:26:39 #93
100412 mefke79
komt goed!
pi_153111846
Dat gaat bij ons niet omdat de douches bij het bad zijn en ze daar zsm weg moeten vanwege de les erna. Nou is zoon sloom dus dan zijn we altijd als laatste in het hok. Ik ga hem toch maar eens overtuigen dat hij zelf naar mij in het hok moet komen. Kan ik zelf een plekje bezet houden.
pi_153111941
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 21:26 schreef mefke79 het volgende:
Dat gaat bij ons niet omdat de douches bij het bad zijn en ze daar zsm weg moeten vanwege de les erna. Nou is zoon sloom dus dan zijn we altijd als laatste in het hok. Ik ga hem toch maar eens overtuigen dat hij zelf naar mij in het hok moet komen. Kan ik zelf een plekje bezet houden.
Of nog langer douchen, tot de eersten alweer vertrekken. :+
Professioneel gifmenger.
pi_153111943
klinkt ook als een goede oplossing ^O^

(ik herken het. was vroeger ook zo'n slome :P altijd het laatste uit de klas en het laatste klaar met douchen)
  zaterdag 30 mei 2015 @ 21:41:14 #96
100412 mefke79
komt goed!
pi_153112199
Ik snap em wel. De douche is warm en hij is koud. Ik zou ook onder de douche gaan staan dromen tot ik weggestuurd zou worden. Hij komt nog vaak genoeg met blauwe lippen uit het bad.
pi_153138041
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 23:54 schreef _Arual_ het volgende:
Ik deed er vijf jaar over terwijl ik al kon zwemmen voordat ik lessen kreeg.

Ik had als kind chronische amandel- en keelontstekingen, astma én een chloorallergie. Die versterkte de ontstekingen. Steeds was ik een heel eind op weg en dan werd ik weer ziek. Weken aaneen. Bij mijn zwembad was het dan zo dat je overnieuw moest beginnen.

Vreselijk, was ik een jaar of 11, kreeg ik wéér dezelfde lessen samen met een stel kleuters. Ik schaamde me rot: groot, log, ik menstrueerde al. Bij kinderfeestjes moest ik van die zwembandjes om mijn armen dragen terwijl ik eruitzag alsof ik vijftien was.

Toen zakte ik ook nog een keer, één dag voor een operatie aan mijn amandelen - ik kreeg simpelweg geen lucht.

Uiteindelijk naar een peperduur privézwembad gegaan, samen met andere brekebeentjes. Kinderen met chronische oorontstekingen, watervrees, ADHD. Daar kon je gewoon een paar weken stoppen. Binnen enkele maanden had ik A en B.
Lekker zwembad dan, dat je steeds overnieuw moet beginnen. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen. :)
pi_153138175
Ik ga zelf binnenkort dure privélessen volgen om alsnog op mijn 20ste fatsoenlijk te leren zwemmen. Ik twijfel alleen of ik nog wel voor diploma's moet gaan en zoja na welke ik moet stoppen.

Belachelijk gewoon dat bij veel zwembaden kinderen nauwelijks vooruit gaan. Ik zwom echt tot ik 9,5 was sinds mijn vierde denk ik maar het was echt totaal niet de bedoeling dat de kinderen een diploma halen maar meer dat ze bezig worden gehouden. (En ook echt zonde dat mijn ouders me nooit buiten schoolzwemmen op les zetten)
pi_153139636
Gewoon kijken hoe het gaat en hoe leuk je de lessen vind. dan kan je altijd nog beslissen welke diploma's je wilt halen. fatsoenlijk leren zwemmen hangt naar mijn idee niet af van diploma's.
(zegt degene die volgens de badjuf nog steeds niet fatsoenlijk kan zwemmen maar wel >20 diploma's heeft ;) )
pi_153139770
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 21:08 schreef Elleska het volgende:
Gewoon kijken hoe het gaat en hoe leuk je de lessen vind. dan kan je altijd nog beslissen welke diploma's je wilt halen. fatsoenlijk leren zwemmen hangt naar mijn idee niet af van diploma's.
(zegt degene die volgens de badjuf nog steeds niet fatsoenlijk kan zwemmen maar wel >20 diploma's heeft ;) )
Daar heb je gelijk in. Zwemles is bedoeld om te leren zwemmen, niet om diploma's te halen zodat je indruk kan maken op anderen.
pi_153144463
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 00:50 schreef Elleska het volgende:

[..]

Ik heb ok geen perfecte beensluiting (schaarbeweging). Maar gelukkig geen rare praktijken (of iig niets wat ik mij herinner). Wel vanalles geprobeerd, met waterschoentjes aan zwemen enzo, maar niets hielp. Jaren later snap ik waarom, anatomisch ook niet helemaal correct en kan het nog steeds niet.

Ondanks dat veel plezier gehad en diploma a b c gehaald. Bij de zwemclub mocht ik niet omdat de slag niet perfect was. Daarom jarenlang voor de lol met de reddingsvereniging mee gezwomen en de snorkelclub. Uiteindelijk zelfs een duikbrevet gehaald (terwijl ik de uitrusting buiten water niet eens kon tillen)
Tip: als je kind een schaarbeweging heeft, laat je het op de buik zwemmen en ga je voor hem/haar lopen. Dan kunnen ze het namelijk wel meestal. Dat vaak genoeg doen tot ze het zonder jou kunnen. Dat weten lang niet alle instructeurs helaas of ze nemen er de tijd niet voor (want teveel kinderen enzo).
pi_153145528
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 23:04 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Tip: als je kind een schaarbeweging heeft, laat je het op de buik zwemmen en ga je voor hem/haar lopen. Dan kunnen ze het namelijk wel meestal. Dat vaak genoeg doen tot ze het zonder jou kunnen. Dat weten lang niet alle instructeurs helaas of ze nemen er de tijd niet voor (want teveel kinderen enzo).
Is het echt zo makkelijk om een kind een schaarslag af te leren? :O

Inderdaad zonde dan dat het niet veel wordt toegepast.
pi_153145690
quote:

[..]

kinderen heb ik (nog) niet. maar wie weet een tip voor de toekomst ;)

ben bang dat het te gemakkelijk klinkt. mijn schaarbeweging komt achteraf gezien door EDS; instabiele gewrichten en gestoorde proprioceptie.
ik weet niet of dat überhaupt wel goed te corrigeren is. trainen en spierkracht opbouwen vermindert de instabiliteit, maar de schaarbeweging is na jaren training nooit helemaal weg geweest. als ik de verhalen hier lees ben ik blij dat ze bij mij niet zo extreem streng waren.
pi_153145753
quote:
pi_153147379
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 23:40 schreef Valentijnsdag het volgende:

[..]

Is het echt zo makkelijk om een kind een schaarslag af te leren? :O

Inderdaad zonde dan dat het niet veel wordt toegepast.
Het is vaak zo makkelijk ja. Maar het kost veel tijd per kind en dat heb je als instructeur niet. Als dit niet werkt, geef je een kind waterschoentjes aan en doe je hetzelfde trouwens.

Ik leerde dit van een oud-collega die toen 74 jaar was, ik heb het ook niet op de opleiding geleerd. Dus ik weet niet hoe bekend dit is.
pi_153149723
Van waterschoentjes weet ik zeker dat het voor mij niet de oplossing was. Op welke manier helpen zwemschoentjes eigenlijk?
helaas toch geen 100% oplossing maar gelukkig gaat zwemmen ook prima zonder perfecte slag.

[ Bericht 8% gewijzigd door Elleska op 01-06-2015 10:40:13 ]
  maandag 1 juni 2015 @ 17:56:08 #107
11682 Moonah
Jolie femme
pi_153161689
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 20:28 schreef mefke79 het volgende:
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 21:18 schreef mefke79 het volgende:
Het zijn dezelfde moeders die ondanks dat het niet mag zo'n klein kleedhokje bezet houden door er kleding in te hangen. Ik heb zo gelachen toen her personeel een keer al die hokjes leeg haalden.
Zie jij niet dat je hetzelfde gedrag vertoont als die moeders die een klein hokje bezet houden?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_153164754
Wat is een schaarbeweging?
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_153166240
benen niet netjes symetrisch bewegen en recht sluiten.
pi_153166519
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2015 19:32 schreef d.k. het volgende:
Wat is een schaarbeweging?
In plaats van je benen in een horizontaal vlak bewegen, diagonaal. Bij de schoolslag.
  maandag 1 juni 2015 @ 21:44:45 #111
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_153170651
Mijn oudste heeft een poos met zwemschoenen aan gezwommen, het idee was dat de schoenen zorgden dat ze bewust waren van hun voeten en daardoor bewust de goede slag maakten. Maar na maanden proberen bleek dat ook niet te werken.
Bij hem komt het door een scheve ontwikkeling. De ene helft is eerder geautomatiseerd dan de andere en daardoor doet hij het niet helemaal gelijk. Vermoedelijk is een jaar of wat stoppen, ontwennen en opnieuw beginnen de oplossing. Maar hij zwemt de rest er rustig uit met zijn scheve slag, dus ik zie het nut er niet van in.

Ik zag net op het leerlingvolgsysteem dat hij nu de schoolslag met kleren wel op groen had staan. Nu alleen de lange stukken nog. Nog 2 lessen tot het proefzwemmen. :P
pi_153178993
als ik het zo lees ben ik blij met onze zwemschool/zwemjuf. selene heeft ook geen nette slag, zo te lezen idd die schaarbeweging. haar juf houdt het op "da's gewoon selene, kan ze ook niet helpen" (ze is ernstig hypermobiel)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_153179030
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:27 schreef simmu het volgende:
als ik het zo lees ben ik blij met onze zwemschool/zwemjuf. selene heeft ook geen nette slag, zo te lezen idd die schaarbeweging. haar juf houdt het op "da's gewoon selene, kan ze ook niet helpen" (ze is ernstig hypermobiel)
Check! Ik herken het, heb ook nooit netjes gezwommen. Ben idd ook hypermobiel.
pi_153179107
quote:

[..]

dat is bij onze zwemschool de standaard :) komt denk ik ook omdat ze gewoon direkt (behangen met kurkjes) in het diepe beginnen.
  Moderator dinsdag 2 juni 2015 @ 10:03:19 #115
5428 crew  miss_sly
pi_153179706
Toen ik dit topic zag, heb ik even goed nagedacht, maar echt, zwemlesergernissen? Neuh, niet echt. Het is er warm, maar dat is alleen maar fijn voor die kleine zwemmers, denk ik dan. Verder, ach, het is maar waar je je aan ergert, denk ik. Ja, het duurt een tijd. Nee, mijn dochter is niet al dik een jaar iedere week supergeconcentreerd bezig om iets op te steken. De nattigheid in de kleedkamer is niet heel fijn en soms is het er wat druk, zeker als de sportieve BSO die dag ook zwemt.

Maar ach, ze gaat nog steeds met plezier en er zit echt vooruitgang in. En er komt echt een einde aan :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_153207686
Niet echt een ergernis, maar ik vind het heel onlogisch dat kinderen hun C-diploma echt zouden moeten halen maar nergens meer is vereist dan het B-diploma. (Kijk maar op sites van waterpoloverenigingen en opleidingen tot gymleraren, bij een schoonspringvereniging is A zelfs al genoeg)

Sowieso vind ik het onlogisch dat je pas na drie keer een diploma behalen echt goed kan zwemmen. Maak er dan gewoon een diploma van met certificaten.
pi_153208037
Vond zwemles altijd leuk, heb zelf de diploma's A, B en C destijds gehaald. M'n zusje gaat binnenkort voor A dus dan ga ik wel even kijken wat er veranderd is ten opzichte van 10 jaar geleden
  Moderator woensdag 3 juni 2015 @ 07:35:48 #118
5428 crew  miss_sly
pi_153208815
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 01:16 schreef Valentijnsdag het volgende:
Niet echt een ergernis, maar ik vind het heel onlogisch dat kinderen hun C-diploma echt zouden moeten halen maar nergens meer is vereist dan het B-diploma. (Kijk maar op sites van waterpoloverenigingen en opleidingen tot gymleraren, bij een schoonspringvereniging is A zelfs al genoeg)

Sowieso vind ik het onlogisch dat je pas na drie keer een diploma behalen echt goed kan zwemmen. Maak er dan gewoon een diploma van met certificaten.
Voor A hoef je echt niet veel te kunnen: 12,5 meter schoolslag en 12,5 meter rugslag met kleren aan (korte broek, shirt met korte mouwen en schoenen). 50 meter schoolslagen rugslag zonder kleren, 5 meter borst- en rugcrawl, door een gat op 3 meter en wat drijven en watertrappelen. Het stelt echt nog weinig voor,

Het is ook zo dat veel zwemscholen het programma "zwem ABC" hebben, hetgeen impliceert dat je alledrie de diploma's nodig hebt om goed te zwemmen. Maakt het dan werkelijk uit dat je drie diploma's krijgt, ipv één diploma en een aantal certificaten?
pi_153208883
Voor sommige kinderen stelt A best veel voor. ;)
  Moderator woensdag 3 juni 2015 @ 07:56:49 #120
5428 crew  miss_sly
pi_153208984
Het behalen wel, zeker. Dat is echt niet voor alle kindjes gemakkelijk, dat weet ik.

Maar eerlijk is eerlijk, echt goed kunnen ze dan niet zwemmen. Ik zou mijn kind met alleen een A diploma niet zo snel alleen loslaten in zo'n zwemparadijs met glijbanen en veel andere bezoekers. Met B en C erbij wordt dat toch al anders.
pi_153209269
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 07:56 schreef miss_sly het volgende:
Het behalen wel, zeker. Dat is echt niet voor alle kindjes gemakkelijk, dat weet ik.

Maar eerlijk is eerlijk, echt goed kunnen ze dan niet zwemmen. Ik zou mijn kind met alleen een A diploma niet zo snel alleen loslaten in zo'n zwemparadijs met glijbanen en veel andere bezoekers. Met B en C erbij wordt dat toch al anders.
Ik heb alleen A en kan prima zwemmen. Wat denk je dat een kind dan niet kan?
  woensdag 3 juni 2015 @ 08:39:14 #122
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_153209392
Ik herinner me vooral heel veel op een bankje zitten.... Als klein jongetje in alleen een zwembroekje... Vroeger wist je nog niet wat pedo's waren, nu weet je wel beter.
censuur :O
  woensdag 3 juni 2015 @ 08:47:26 #123
1762 YPPY
Yppiaans
pi_153209484
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 07:56 schreef miss_sly het volgende:

Dat dacht ik ook. ;) Nu is zie dat ze alles beheerst, behalve dat suffe gat vanaf een hoogte (vanaf de andere kant duikt ze prima), laat ik haar vol vertrouwen in een zwemparadijs los met alleen A en 8 maanden les voor B. Ze zwemt beter dan kinderen die in drie maanden B en C haalden. :)
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_153209495
Ik heb eind jaren 70 alleen twee jaar schoolzwemmen gehad.
In dat tijdsbestek alleen A en B gehaald. Er was nog net genoeg tijd om 1 keer voor C op te gaan maar daar ben ik toen voor gezakt.

Ik ben een keer bijna verdronken.
Ik was 15. Heel beangstigend. In een golfslagbad (Mirandabad in Amsterdam). Ik was er niet tegen opgewassen en wilde me steeds vastgrijpen, maar op die plek waren er alleen van die spekgladde pilaren met ronde bovenkant en dat lukt natuurlijk niet.
Mijn oom zag het gelukkig en heeft me eruit gehaald. Het had niet veel langer moeten duren.
pi_153209814
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 08:47 schreef YPPY het volgende:

[..]
Ze zwemt beter dan kinderen die in drie maanden B en C haalden. :)
Die spoedcursussen daar heb ik zelf wel mijn twijfels over. Als ik zie hoeveel beter mijn dochter ging zwemmen aan het eind van de lessen voor C. Haar spieren werden zoveel sterker toen. Voor mijn gevoel is het echt de herhaling en de spierkracht die het verschil maken.
En het regelmatig blijven zwemmen.
Met een meidenkwartet
pi_153209996
quote:

[..]

Dat dacht ik ook. ;) Nu is zie dat ze alles beheerst, behalve dat suffe gat vanaf een hoogte (vanaf de andere kant duikt ze prima), laat ik haar vol vertrouwen in een zwemparadijs los met alleen A en 8 maanden les voor B. Ze zwemt beter dan kinderen die in drie maanden B en C haalden. :)
Dat zei Chris zijn zwemjuf ook al.. Chris zwemt prima op niveau qua kracht. Alleen op schoonheid/techniek krijgt hij geen diploma zo. Ik heb hem op zwemles gedaan om zich te kunnen redden in het zwembad /sloot, En daar zag juf geen probleem. Dan maar geen B. Hij heeft wel 10 maand geoefend, dus wel de spierkracht opgebouwd.
Daarvoor ook al 2 jaar bezig met A. Ik vind het wel best zo ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Deepfreeze op 03-06-2015 09:30:51 ]
  Moderator woensdag 3 juni 2015 @ 13:38:14 #127
5428 crew  miss_sly
pi_153215804
quote:

[..]

Helaas geldt niet voor alle kinderen dat ze met alleen A op zak alles prima beheersen, behalcve het gat ;)

Ik denk dat doorgaans, gemiddeld, alle uitzonderingen daargelaten, alleen A niet voldoende is om los te laten in een zwemparadijs. In ieder geval niet naar mijn mening.

Dat wil niet zeggen dat ik me niet legio redenen kan voorstellen waarom er wel wordt gestopt na A of B. Ik denk persoonlijk dat de reden "A is in the pocket, het kind kan prima zwemmen" over het algemeen niet correct is :)
pi_153215936
Ik heb zojuist vernomen wanneer zoon van zes voor de tweede keer op mag voor A. En ik heb nu al stress. Ga ik het wel of niet aankondigen bij hem? Was hij vorige keer gewoon ziek of ziek van spanning?
Moeders met afzwemstress :')
pi_153217166
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:43 schreef Estrys het volgende:
Ik heb zojuist vernomen wanneer zoon van zes voor de tweede keer op mag voor A. En ik heb nu al stress. Ga ik het wel of niet aankondigen bij hem? Was hij vorige keer gewoon ziek of ziek van spanning?
Moeders met afzwemstress :')
herkenbaar.

bij ons hielp dit: http://www.bachrescue.nl/con_rescue_kids.asp
nou zijn wij thuis nogal anti homeophatie enzo, dus we noemen ze gewoon placebo-medicijnen, die werken echt heel erg goed :) en ze zijn heel lekker, aldus selene
pi_153219043
Waar koop je dat simmu?
  woensdag 3 juni 2015 @ 15:51:40 #131
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_153219401
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:33 schreef simmu het volgende:
nou zijn wij thuis nogal anti homeophatie enzo, dus we noemen ze gewoon placebo-medicijnen, die werken echt heel erg goed :) en ze zijn heel lekker, aldus selene
Geef dan gewoon Winegums! De groene zijn goed tegen stress, van de gele ga je beter zwemmen. Klaar :)
censuur :O
pi_153219437
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:33 schreef simmu het volgende:

[..]

herkenbaar.

Het zou natuurlijk kunnen dat het wel iets doet...
  woensdag 3 juni 2015 @ 16:00:40 #133
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_153219663
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:39 schreef Estrys het volgende:
Waar koop je dat simmu?
Gewoon bij de drogist
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_153220475
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 08:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik herinner me vooral heel veel op een bankje zitten.... Als klein jongetje in alleen een zwembroekje... Vroeger wist je nog niet wat pedo's waren, nu weet je wel beter.
Grote groep?
pi_153220546
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Geef dan gewoon Winegums! De groene zijn goed tegen stress, van de gele ga je beter zwemmen. Klaar :)
Daar trapt mijn 6 jarige niet in. Bovendien ben ik niet anti homeopatie ;) dus op zich baadt het niet...
pi_153222269
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 15:52 schreef Cwen het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk kunnen dat het wel iets doet...
nou ja, vandaar dus dit en geen winegums (waar ze trouwens denk ik niet in zou trappen)

dit is overigens dacht ik niet homeopathisch :P
pi_153247096
Iemand hier ervaring met de diploma's van ENVOZ?
Ik heb volgende week mijn eerste proefles en kan dan een diploma daar halen, maar B lijkt daar in grote lijnen heel veel op het standaard C-diploma?
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:48:49 #138
11682 Moonah
Jolie femme
pi_153251566
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:36 schreef Valentijnsdag het volgende:
Iemand hier ervaring met de diploma's van ENVOZ?
Ik heb volgende week mijn eerste proefles en kan dan een diploma daar halen, maar B lijkt daar in grote lijnen heel veel op het standaard C-diploma?
Jazeker. Onze zoon heeft Envoz diploma's. Het schijnt dat die in het noorden meer worden gebruikt dan hier in het zuiden.
Onze zoon heeft motorische problemen en zwemt daardoor heel slordig. maar bij Envoz is dat geen enkel probleem (en voor ons ook niet). En dat Envoz B veel lijkt op standaard C weet ik niet, maar ik vind dat hij prima zwemt met A en B.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_153252621
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:48 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jazeker. Onze zoon heeft Envoz diploma's. Het schijnt dat die in het noorden meer worden gebruikt dan hier in het zuiden.
Onze zoon heeft motorische problemen en zwemt daardoor heel slordig. maar bij Envoz is dat geen enkel probleem (en voor ons ook niet). En dat Envoz B veel lijkt op standaard C weet ik niet, maar ik vind dat hij prima zwemt met A en B.
Oke dus het is wellicht niet zoals bij veel zwemscholen een keuring van wie sierlijk kunnen zwemmen? _O-
pi_153279749
Ik denk dat ik bij "mijn zwemschool" ga proberen om in ieder geval A maar misschien ook B te halen in tien lessen. (Ik ga echt niet meer volgen, duur zat) en dan bij het afzwemmen kijken of ik, als ik voor beide diploma's kan afzwemmen, dat dan in een keer kan doen. Ik ga toch niet vier keer 30 euro betalen voor twee papiertjes. :') (proefzwemmen en diplomazwemmen)

En daarna ga ik gewoon wanneer het kan op vrijdag Vrouwenzwemmen in Voorschoten.

Mensen die zwemdiploma's hebben en daarna nooit meer zwemmen kunnen dan echt niet goed zwemmen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')