quote:
Wat is er pijnlijk aan het gebruiken van veel fijnere software waar je veel meer controle hebt over wat je doet?quote:
R heeft ook een package semPLS, geen idee hoe bedreven je in R bent maar dat is waarschijnlijk een mooi en gratis alternatief.quote:Op donderdag 7 januari 2016 07:57 schreef maerk het volgende:
Ik ben gisteravond gestart met SmartPLS 2.0. Ik vraag me echter af of het nu waard is om SmartPLS 3.0 te proberen? Ik las dat je die ook per maand kan betalen voor 20$, ik ben benieuwd of er hier mensen die hier ook mee werken en het waard vinden, ik heb het programma voor ongeveer 9 maanden nodig.
Nog helemaal niet bekend mee, ik ga het eens proberen! Ben geen doorgewinterde statisticus vandaar dat ik eerst even wat wil ori๋nteren. Dit is nu mijn tweede studie maar de eerste is van 8 jaar terug.quote:Op donderdag 7 januari 2016 11:13 schreef wimjongil het volgende:
[..]
R heeft ook een package semPLS, geen idee hoe bedreven je in R bent maar dat is waarschijnlijk een mooi en gratis alternatief.
Wat studeer je nu en wat heb je gestudeerd?quote:Op donderdag 7 januari 2016 17:32 schreef maerk het volgende:
[..]
Nog helemaal niet bekend mee, ik ga het eens proberen! Ben geen doorgewinterde statisticus vandaar dat ik eerst even wat wil ori๋nteren. Dit is nu mijn tweede studie maar de eerste is van 8 jaar terug.
Eerder HBO Bedrijfseconomie en nu WO Bestuurskunde.quote:Op donderdag 7 januari 2016 17:56 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Wat studeer je nu en wat heb je gestudeerd?
In je hoeveelste jaar zit je? Lijkt me sterk dat je zulke softwarepaketten moet gebruiken, bij de meeste sociale wetenschappen kom je met SPSS overal wel.quote:Op donderdag 7 januari 2016 18:13 schreef maerk het volgende:
[..]
Eerder HBO Bedrijfseconomie en nu WO Bestuurskunde.
Ben in mijn scriptie beland, heb op het HBO SPSS gebruikt, was een eigen keuze omdat ik het interessant vond. Nu kreeg ik smartPLS aangeraden door mijn begeleider en na het zien van wat Youtube filmpjes ziet dat er makkelijker uit dan SPSS.quote:Op donderdag 7 januari 2016 18:16 schreef wimjongil het volgende:
[..]
In je hoeveelste jaar zit je? Lijkt me sterk dat je zulke softwarepaketten moet gebruiken, bij de meeste sociale wetenschappen kom je met SPSS overal wel.
1 2 3 4 5 6 7 | Coefficients: Estimate Std. Error z value Pr(>|z|) (Intercept) -7.671e+00 8.245e-01 -9.304 < 2e-16 *** Q2a_1 1.353e-03 1.998e-01 0.007 0.994598 Q2a_2 2.434e-02 1.732e-01 0.140 0.888274 Q2a_3 2.963e-02 1.918e-01 0.154 0.877243 Q2a_4 -4.119e-01 1.894e-01 -2.175 0.029611 * |
Dat als al je variabelen gelijk zijn aan 0, je y de waarde van de constante aanneemt met hoge significantie?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:53 schreef Z het volgende:
Wat houdt het eigenlijk in als de intercept significant is?
[ code verwijderd ]
Dat, als de waarde van de intercept in werkelijkheid 0 is, de kans om de geobserveerde waarde van de intercept (in dit geval -7.67) of een waarde die nog verder van 0 is verwijderd te observeren, heel erg klein is.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:53 schreef Z het volgende:
Wat houdt het eigenlijk in als de intercept significant is?
[ code verwijderd ]
R^2 bedoel je?quote:Op maandag 11 januari 2016 22:58 schreef Z het volgende:
Ah, dank. Zegt het ook nog iets over het model?
Alleen als al je andere variabelen tegelijk een zinvolle 0 kunnen aannemen.quote:Op maandag 11 januari 2016 23:02 schreef Z het volgende:
Nee, dat de intercept 'ver' van 0 ligt en significant is.
(5/8)^3quote:Op maandag 18 januari 2016 19:40 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb een vraagje of permutaties en combinatoriek;
Stel je hebt een vaas met daarin 8 ballen waarvan 5 zwart en 3 ballen wit. De ballen worden met teruglegging uit gehaald. Willekeurig worden er 3 ballen uitgehaald, hoe groot is de kans op 3 zwarte ballen? Nu weet ik alleen zo'n opgave te maken zonder teruglegging doormiddel van ncr te gebruiken.
De kans op minstens 1 bal is afhankelijk van of je een bal pakt of niet.quote:Maar zodra er vragen kommen als '' hoe groot is de kans op minstens 1 bal'' dan weet ik niet hoe ik dit moet berekenen, en in het boek staat het niet
Wie o wie kan mij helpen?
Ze pakken 3 willekeurige ballen. Hoe voer ik jou bewerking uit op een GR-machine?quote:Op maandag 18 januari 2016 20:11 schreef wimjongil het volgende:
[..]
(5/8)^3
[..]
De kans op minstens 1 bal is afhankelijk van of je een bal pakt of niet.
Als je 3 willekeurige ballen pakt, is dat kans dat je minstens 1 bal pakt, gelijk aan 1.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze pakken 3 willekeurige ballen. Hoe voer ik jou bewerking uit op een GR-machine?
En hoe doe jij die rekenkundige bewerking met GR?quote:Op maandag 18 januari 2016 20:18 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Als je 3 willekeurige ballen pakt, is dat kans dat je minstens 1 bal pakt, gelijk aan 1.
Welke?quote:Op maandag 18 januari 2016 21:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En hoe doe jij die rekenkundige bewerking met GR?
Deze opgave bijvoorbeeld.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:53 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Welke?
Kijk nog eens naar wat je precies vraagt en wat je precies moet weten. Volgens mij heb je hier vergeten om de kleur van de bal te specifici๋ren namelijk.
Combinaties gebruiken kan alleen maar zonder teruglegging, dus bij vraag 5. 4 kan je alleen maar met kansen doen. :quote:Op maandag 18 januari 2016 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Deze opgave bijvoorbeeld.
5/8 tot de 3e macht. De tweede al niet meer 5 ncr 2 x 3 ncr 1/ 8 ncr 3. Ofwel; 30/56. Echter klopt dat antwoord niet. En hoe ik die derde opgave moet maken is mij helemaal een raadsel
Ok. Maar bij opgave 4 C kom ik er niet uit, ik kan alleen maar de NCR functie gebruiken op mijn GR en die is voor zonder teruglegging, hoe reken ik met teruglegging?quote:Op maandag 18 januari 2016 22:44 schreef nasher het volgende:
[..]
Combinaties gebruiken kan alleen maar zonder teruglegging, dus bij vraag 5. 4 kan je alleen maar met kansen doen. :
A) (5/8)^3, maar dat wist je al
B) (5/8)^2*3/8= 75/512
C) kans op minstens 1 witte bal= 1- kans op 0 witte ballen= 1-(5/8)^3=387/512
Je kent deze formule? P(X>=x)=1-P(X<x), X is het aantal witte ballen.quote:[..]
Ok. Maar bij opgave 4 C kom ik er niet uit, ik kan alleen maar de NCR functie gebruiken op mijn GR en die is voor zonder teruglegging, hoe reken ik met teruglegging?
Alvast bedankt
quote:Op maandag 18 januari 2016 20:11 schreef wimjongil het volgende:
[..]
(5/8)^3
[..]
De kans op minstens 1 bal is afhankelijk van of je een bal pakt of niet.
Nee, uitgeschreven staat er (5/8)*(5/8)*(3/8), het maakt Vandale niet uit in welke volgorde je het plaatstquote:[..]
Keer 3 toch omdat het niet uitmaakt in welke beurt je de zwarte pakt
Hoezoquote:
Hij heeft gelijk. Je moet die drie kansen bij elkaar optellen.quote:Op maandag 18 januari 2016 23:17 schreef nasher het volgende:
[..]
Hoezo
Oke, stel jij hebt gelijk, laten we het eens uitschrijven:
Beurt 1 Beurt 2 Beurt 3
zwarte witte zwarte = (5/8)*(3/8)*(5/8)=75/512
witte zwarte zwarte = (3/8)*(5/8)*(5/8)=75/512
zwarte zwarte witte = (5/8)*(5/8)*(3/8)=75/512
Ik was eigenlijk helemaal vergeten dat ik deze post hier had geplaatst (kom hier ook niet zo vaak), vandaar deze erg late reactie. Ik wil je graag bedanken voor de moeite en excuus aanbieden voor het feit dat enige reactie van mijn kant zo lang is uitgebleven.quote:Op zondag 20 december 2015 17:46 schreef Banktoestel het volgende:
[..]
Je bent sowieso al helemaal verkeerd bezig door een correlatiemaat te berekenen over een categorische variabele. Wiskundig gezien is het nog wel mogelijk om een correlatiemaat te berekenen aangezien je 2 variabelen hebt met verschillende waarden, maar inhoudelijk gezien is het onzinnig aangezien "Opleidingsniveau" niet van intervalniveau of hoger is... snappie? Dus dat is al fout #1.
Fout #2 die je maakt is dat je, na het gebruiken van split file, je wederom een correlatiemaat probeert te berekenen tussen variabele "Opleidingsniveau" en de andere variabele, maar dan per groep van opleidingsniveau. Maar, alle mensen in ้้n split-groep hebben natuurlijk dezelfde score op Opleidingsniveau. Dus nu is het uitrekenen van een correlatiemaat behalve onzinnig, ook nog eens wiskundig onmogelijk geworden.
Overigens vind ik het ook raar dat je de categorie๋n aanduid met waardes (10, 11, 12). Niet echt fout, maar wel ongebruikelijk. Waarom niet (1, 2, 3) of (0, 1, 2)?
Anyway, door het indelen van de mensen op opleidingsniveau kun je het zien als groepen, en daarom zou je dan categorische toetsen op kunnen uitvoeren (Chi-kwadraat, ANOVA)
Hopelijk helpt dit een beetje?
Als je data niet aan de assumpties van een ANOVA voldoet, kun je nog best veel proberen om dat te fixen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 00:38 schreef fetX het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk helemaal vergeten dat ik deze post hier had geplaatst (kom hier ook niet zo vaak), vandaar deze erg late reactie. Ik wil je graag bedanken voor de moeite en excuus aanbieden voor het feit dat enige reactie van mijn kant zo lang is uitgebleven.
Uiteindelijk heb ik de conceptversie van mijn scriptie ingeleverd met een correlatie en dit werd niet fout gerekend. De correlatiemaat die ik heb gebruikt is Kendall's Tau en volgens Field kan je die gewoon gebruiken wanneer je minimaal een ordinale variabele (ook wel 'categorale variabelen' genoemd) hebt gebruikt. Het lijkt mij dat 'Opleidingsniveau' in dit geval een ordinale variabele is (laagopgeleid, middelbaar opgeleid en hoog opgeleid?). Deze zijn samengevoegd nadat ik mijn respondenten hun hoogst genoten opleiding had gevraagd (HAVO, VWO, WO, HBO etc.) Of zie ik dit nu nog verkeerd? Dan zou het vreemd zijn, aangezien de conceptversie positief is ontvangen.
Ik ben nu aan de slag met een ANOVA voor mijn definitieve versie. Dat was mij inderdaad aangeraden, aangezien ze vonden dat ik me er met een correlatie iets te makkelijk vanaf had gemaakt (maar niet fout). Echter, volgens mij kan ik die niet uivoeren daar mijn data niet voldoet aan de aannames. Hier ga ik deze week verder mee aan de slag.
Nogmaals excuses voor de late reactie van mijn kant.
Natuurlijk, maar iets uitzoeken en vanaf niks beginnen is gewoon bar moeilijk als je er zelf geen of weinig verstand van hebt. En heel eerlijk, ik verwacht niet dat iemand die een correlatie als analyse gebruikt voor z'n scriptie echt torenhoge statistische of methodologische ambities heeft.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:29 schreef MCH het volgende:
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat fetX snapt wat hij aan het doen is en ook opschrijft waarom hij iets doet, niet zozeer wat nou de uitkomsten van z'n onderzoek zijn. Daar kun je punten mee scoren.
Klopt, wel een slechte opleiding dan die fetX volgt. Verlangen dat statistische toetsen worden uitgevoerd die niet door de student worden gesnapt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:36 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar iets uitzoeken en vanaf niks beginnen is gewoon bar moeilijk als je er zelf geen of weinig verstand van hebt. En heel eerlijk, ik verwacht niet dat iemand die een correlatie als analyse gebruikt voor z'n scriptie echt torenhoge statistische of methodologische ambities heeft.En als hij straks weer terug is om te vragen wat hij nu moet doen omdat zijn resultaten niet significant zijn, kunnen we hem alsnog wijzen op dat zijn data zelf hem veel meer vertelt dan een alpha niveau.
Ik had volgens mij al gelezen dat je niet dol bent op SPSS maar Factoranalyse kun je toch heel makkelijk uitvoeren met dat programma?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:32 schreef Sarasi het volgende:
Persoonlijk alvast even een vraagje... Iemand hier ervaring met IRT en/of factoranalyse in R die ik een DMmetje mag doen als ik hier binnenkort een vraag over heb?
Dank voor je reactie!quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:27 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Als je data niet aan de assumpties van een ANOVA voldoet, kun je nog best veel proberen om dat te fixen.Zorg er in ieder geval voor dat je de variabele opleidingsniveau wel hercodeert tot dummy variabelen en dat je afhankelijke variabele (semi)interval niveau heeft. Je hebt weinig waarden in je ordinale variabele, zeker na het samenvoegen van antwoorden, dus je kunt dat prima behandelen als nominale (of categorische) variabele. Afwijkingen van normaliteit zijn niet zo'n probleem zolang je afhankelijke variabele maar redelijk symmetrisch verdeeld is. Gelijke varianties tussen groepen is ook mooi maar niet per se noodzakelijk, mits de groepsgroottes ongeveer gelijk zijn. Mocht je data echt niet goed zijn, kun je het beste uitwijken naar de Kruskall-Wallis toets. En denk er even aan dat als je gaat controleren voor variabelen, je in SPSS voor "Covariates" alleen semi(interval) niveaus kunt invoeren. Categorische variabelen stop je in de "Fixed factors" box, als je daarvoor wilt controleren.
Vind ik wel wat een heerlijk programma is het.quote:
3 variablen:quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:07 schreef fetX het volgende:
Opleidingsniveau is nu een dummy variabele
Klopt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:23 schreef Zith het volgende:
[..]
3 variablen:
LAAG: 1/0
MIDDEL: 1/0
HOOG: 1/0
?
Met je 18 middel zou je er misschien ook voor kunnen kiezen deze te onder te brengen bij een ander, bijv
LAAG-MIDDEL: 1/0, 78 observaties
HOOG: 100 observaties
Dat rammelt natuurlijk aan alle kanten.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:28 schreef Zith het volgende:
In studies zie ik eigenlijk altijd het aantal studiejaren staan, niet een BSc/MSc.. kan je niet het volgende doen om een enkele variabele te creeren?
VMBO: 4 (jaar)
MBO: 7 (VMBO+3)
HAVO: 5
HBO: 9 (HAVO+4)
VWO: 6
WO: 10 (VWO + 4)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |