Videoquote:Sylvana Simons was woensdag tafeldame in het programma De Wereld Draait Door en Martin Simek was te gast om te praten over zijn frustraties over het leed van vluchtelingen. Hij gebruikte de term 'zwartjes' en de tafeldame vroeg waarom hij die term gebruikte. Daardoor kwam zij middenin een storm van kritiek terecht. Vandaag kreeg zij in datzelfde programma een podium om uit te leggen wat racisme eigenlijk in Nederland inhoudt.
De meningen op Twitter logen er niet om. Ze zou te overdreven hebben gereageerd, een goed verhaal van Martin hebben onderbroken en een onderwerp hebben aangewakkerd wat volgens Twitteraars geen issue in Nederland zou zijn. Racisme is geen discussie waard, maar voor Sylvana was nou juist dát een heikel punt.
,,Het is te makkelijk om te zeggen dat het er niet is en dat het dan vanzelf weggaat'', betoogt Sylvana aan de tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. ,,We hebben onszelf altijd voorgehouden dat we zo tolerant zijn, maar dat is dan ook meteen onze valkuil.''
In het programma wordt een fragment afgespeeld, waarin een vrouw vertelt dat zij denkt dat 'zwarte mensen de wereld zullen overnemen', maar 'dat ze totaal niet discrimineert'. Het is juist volgens Sylvana belangrijk om het niet weg te wuiven, omdat het een tendens begint te worden in de samenleving om anders te denken over donkergetinte mensen. ,,We hebben geen maatschappelijke afspraken gemaakt over hoe we met elkaar en over elkaar moeten praten.''
,,Ik ben een goedgebekte vrouw, dus ik red me wel in de maatschappij'', besluit de dame.
quote:Op maandag 18 mei 2015 19:08 schreef tong80 het volgende:
Rot op kuthoer. Met je taalgebrek en moeilijke woordgebruik. Nu echt weg ben.
Laat je in je reet neuken. Dan is het bruin.
Wil je dat echt?quote:
quote:
quote:Op dinsdag 19 mei 2015 00:12 schreef GeschiktX het volgende:
Bron: ad.nl
[..]
Video
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/340137
Het woord tafeldamequote:Op dinsdag 19 mei 2015 00:25 schreef Seam het volgende:
en dan die kuthoer van Halina als tafeldame erbij hebben
Eng gezelschap.
Stilquote:
Ik vind het een beetje overdreven. Die gast heeft natuurlijk niet dezelfde woordenschat als zij.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 00:40 schreef Childofthe90s het volgende:
Ze heeft gewoon gelijk, die Simek haalde zijn verhaal volledig onderuit met de term 'zwartjes', en hij had het zelf door.
Dit is wel meer dan een 'rare' term, dit is iets wat je misschien onder vrienden zegt, maar niet in een formele zetting, laat staan op tv. Hij wordt ook geen racist genoemd, maar zo'n term gebruiken is gewoon 'not done', en dat wist hij zelf ook wel.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 00:42 schreef ulq het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje overdreven. Die gast heeft natuurlijk niet dezelfde woordenschat als zij.
Hij vertelt altijd van die verhaaltjes op zo'n soort manier, met dit soort 'rare' termen tussendoor. Ik vind het persoonlijk een beetje vergezocht.
Ja, maar dat is het hem nou juist. Hij acteert juist alsof hij zich niet in een formele zetting begeeft. Dat is gewoon zijn 'typetje', zo is ie altijd op tv.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 00:45 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dit is wel meer dan een 'rare' term, dit is iets wat je misschien onder vrienden zegt, maar niet in een formele zetting, laat staan op tv. Hij wordt ook geen racist genoemd, maar zo'n term gebruiken is gewoon 'not done', en dat wist hij zelf ook wel.
Zwartjes is neerbuigend.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 00:46 schreef Beathoven het volgende:
Morgan Freeman zei het mooi, de enige manier om discriminatie te stoppen is er niet over te praten. Hier in Colombia vind de Afrikaanse gemeenschap negro een geuzennaam en een oude goede zangeres hier heet 'la grande negra de Colombia'. Als je men hier anders noemt zijn ze beledigt. In Nederland strijden we eerder voor betutteling dan tegen racisme.
Sylvana wil graag even een podium, heeft ze ook weer even een spotlight want talent heeft ze niet. Net als Simek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |