quote:
Op maandag 8 juni 2015 19:19 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:[..]
Onlogisch? Zonder offer verhongert zijn kamp, inclusief Shireen, met offer hebben ze een kans. Hard? Ja. Immoreel? Wellicht. Te gehaast weergegeven? Zeker. Maar onlogisch? Vind ik niet.
Voor Stannis zijn karakter: hij overwoog al zeer serieus om zijn neefje voor het grotere goed te verbranden. Is het feit dat hij dat hij ook zijn eigen dochter ervoor over heeft niet juist volgens die vaak geroemde Stannis eigenschappen? Hard-maar-eerlijk, vastberaden, vechten tegen de echte vijand, egalitair?
Mwah, ik vind het opofferen van je enige erfgename niet erg logisch. Hij noemt Shireen juist altijd als een van de redenen waarom hij blijft vechten voor zijn claim. Als hij nu onverhoopt toch nog als winnaar uit de strijd komt valt het rijk meteen weer uiteen in een nieuwe burgeroorlog. Stannis is niet zo obsessief met zijn legacy bezig als een Tywin, maar met het effectief beëindigen van de Baratheon-lijn heeft hij zichzelf weinig diensten bewezen.
Ik had deze beslissing van Stannis enkel kunnen accepteren als het duidelijk was dat het noodzakelijk was om de oorlog te winnen, of dat anders iedereen in zijn kamp zou sterven. Dan kan ik Stannis dit offer zien maken. Maar nu? Hij kan waarschijnlijk zelf nog terugrijden naar de Wall, en van daaruit nieuwe moves maken. Of desnoods Shireen met Davos meesturen en hem opdragen om in haar naam de oorlog voort te zetten mocht hij overlijden. Denk dat dat een betere positie was geweest dan waar hij zich nu in bevindt. Vind ik ook veel meer in-character.