Vanavond 2230 uur in RTL Late Night.quote:Afgelopen week werden Nederlandse commando's in Mali tot twee keer toe opgeschrikt door een bermbom en een zelfmoordaanslag. De Nederlandse verkenningsmissie in Mali blijkt dus niet zonder gevaar. Wat doen wij daar precies en hoe gaat dat in zijn werk? Het afgelopen jaar hield één commando een videodagboek bij en geeft daarbij een spectaculaire inkijk achter de schermen. Vandaag worden deze beelden gelanceerd en vanavond neemt Kolonel Jan Swillens ons - samen met de exclusieve beelden - mee naar de ruige werkelijkheid in Mali.
Valt wel mee toch? Gebeurde in Afghanistan volgens mij ook regelmatig tijdens Shura's of overleggen met stamoudsten. Reken er maar op dat er vast wel iemand op close protection stond.quote:[b]Op
- Hij staat zijn wapens af voor een gesprek met een rebellenleider? Bijzondere beslissing?![]()
Bezuinigingen?quote:
Anders kan de vijand hun positie achterhalen door het spoor van hulzen te volgen?quote:Op donderdag 28 mei 2015 19:44 schreef hcwp het volgende:
Om super-geheim te kunnen doen, als commando's zijnde?
Is het waar dat commando's hun zolen andersom hebben zodat de vijand denkt dat ze de andere kant opgaan?quote:"Take only lives, and leave only footprints"
Toch wel apart om te zien dat er mensen zich 'klaar moet maken' met inzet (start 0.44). Je zou verwachten dat er al een team klaar staat. Of reageer ik nu overdreven?quote:
In werkelijkheid is het volgens mij niet zoals in de films waarbij er non-stop een heel team klaar zit in een draaiende chinook. Daarnaast duurt het aantrekken van je spullen etc. niet heel erg lang, dus veel tijd verliezen ze er niet mee lijkt me.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 02:23 schreef Watashiwa het volgende:
[..]
Toch wel apart om te zien dat er mensen zich 'klaar moet maken' met inzet (start 0.44). Je zou verwachten dat er al een team klaar staat. Of reageer ik nu overdreven?
Omdat KCT van origine vooral lange afstandsverkenners zijn en beter zijn getraind en uitgerust om juist dat soort missies te doen. En dat is het mandaat van de NLD TF daar.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 02:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Interessant wel, maar ik zie eigenlijk niet waarom dit speciaal door KCT'ers gedaan moet worden. Van wat ik zie is dit weinig anders dan wat de normale infanterie deed in Afghanistan. Minder spannend zelfs.
Ik geloof je zo, maar op de beelden die ik zie maken ze de meeste patrouilles ook met meerdere voertuigen en grotere groepen dan de 4-8 die jij hier voorstelt. Van alle patrouilles die ze maken en uitgelegd worden in de filmpjes, zijn er ook maar weinig die echt over grote afstanden uitgevoerd worden trouwens. Niet één eigenlijk. Ze zijn ook elke keer vrij snel weer op het kamp, kan me niet voorstellen dat de verkenners van de pantserinfanterie die patrouilles niet zouden kunnen uitvoeren, daar ze redelijk dicht bij het basiskamp blijven.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 10:44 schreef Vortix het volgende:
[..]
Omdat KCT van origine vooral lange afstandsverkenners zijn en beter zijn getraind en uitgerust om juist dat soort missies te doen. En dat is het mandaat van de NLD TF daar.
De gemiddelde Nederlandse infanterist is niet uitgerust en getraind om dagenlang in zeer kleine teams (soms 4-8 man) zelfstandig op te treden. Deze jongens kunnen dat wel.
De commando's zijn in maart/april afgelost door Mariniers. Dus niet alleen KCT voert de verkenningen uit.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik geloof je zo, maar op de beelden die ik zie maken ze de meeste patrouilles ook met meerdere voertuigen en grotere groepen dan de 4-8 die jij hier voorstelt. Van alle patrouilles die ze maken en uitgelegd worden in de filmpjes, zijn er ook maar weinig die echt over grote afstanden uitgevoerd worden trouwens. Niet één eigenlijk. Ze zijn ook elke keer vrij snel weer op het kamp, kan me niet voorstellen dat de verkenners van de pantserinfanterie die patrouilles niet zouden kunnen uitvoeren, daar ze redelijk dicht bij het basiskamp blijven.
Ik zeg niet dat ze allemaal inwisselbaar zijn trouwens, meer dat in mijn ogen een combinatie misschien best had gekund als ik zo mag oordelen. Al zal dat vast ook weer met geld te maken hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |