Mag ik even? Bweueueueaahh!
Kirchroas is wel bijna duits.
quote:Het waren geen echte Duitsers, het is echt dat maffe dialect daar.
Op maandag 11 november 2002 15:22 schreef Strolie75 het volgende:
Er komen best veel Duitsers naar Heerlen, shotje halen enzo.Kirchroas is wel bijna duits.
Ik heb dit jaar op de uni ook 2 limburgse meisjes ontmoet.. in het begin kon ik het écht met moeite verstaan.. maar nu valt het accent niet eens meer op..
quote:Ligt er wel erg aan waar precies uit LImburg ze vandaan komen hoor. Meestal is het hoe zuidelijker, hoe onverstaanbaarder.
Op maandag 11 november 2002 15:24 schreef Qarinx het volgende:
Het valt best mee..!!Ik heb dit jaar op de uni ook 2 limburgse meisjes ontmoet.. in het begin kon ik het écht met moeite verstaan.. maar nu valt het accent niet eens meer op..
* Jojogirl kende een stel dat uit de buurt van Maastricht kwam; echt niet te verstaan als ze tegen elkaar praatten.
quote:Onder het neuken maakt dat toch niks meer uit, toch?
Het valt best mee..!!Ik heb dit jaar op de uni ook 2 limburgse meisjes ontmoet.. in het begin kon ik het écht met moeite verstaan.. maar nu valt het accent niet eens meer op..
quote:he hadde die meiden ook een zachte g plek lol he he he eh he he he
quote:Ze willen ons zwart maken, als ze over ons praten, heb je dat niet in de gaten?
Op maandag 11 november 2002 15:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Het waren geen echte Duitsers, het is echt dat maffe dialect daar.
Tijd voor een "hoe leuk zijn Limburgers"-campagne!
quote:Hoe zuidelijker men gaat, des te minder kwetterende en schreeuwende Hollanders men tegenkomt. Ik ben er trots op dat ik een Limburger ben. Wij hebben niet zulke grote bekken.
Op maandag 11 november 2002 15:26 schreef Jojogirl het volgende:[..]
Ligt er wel erg aan waar precies uit LImburg ze vandaan komen hoor. Meestal is het hoe zuidelijker, hoe onverstaanbaarder.
* Jojogirl kende een stel dat uit de buurt van Maastricht kwam; echt niet te verstaan als ze tegen elkaar praatten.
Ken er nu nog steeds mensen..
Moet toegeven..
Beetje vaag accent is het wel..
En ze gebruiken zeker veel duitse worden..
[Dit bericht is gewijzigd door SMOOGY op 11-11-2002 15:33]
quote:Ga jij eerst maar eens een cursus "correct Nederlands-schrijven" leren.
Op maandag 11 november 2002 15:28 schreef kikkerlikker het volgende:
on tpoic linburgs is inderdaat geen gehoor![]()
![]()
- Geldt ook voor Smoogy -
[Dit bericht is gewijzigd door weet_ik_veel op 11-11-2002 15:32]
quote:Uit het zuiden.. maar ik denk dat het een kwestie van wennen is...
Ligt er wel erg aan waar precies uit LImburg ze vandaan komen hoor. Meestal is het hoe zuidelijker, hoe onverstaanbaarder.
quote:pfffffffff zueerst mijn farhhad zuuruck wijs_ich_viel wheeee he he he he he
Op maandag 11 november 2002 15:30 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Ga jij eerst maar eens een cursus "correct Nederlands-schrijven" leren.
quote:Dat halve Nederlands van jouw anders ook niet echt hoor.
Op maandag 11 november 2002 15:28 schreef kikkerlikker het volgende:
ontopic Limburgs is inderdaad geen gehoor![]()
![]()
quote:
Op maandag 11 november 2002 15:26 schreef weet_ik_veel het volgende:
Onder het neuken maakt dat toch niks meer uit, toch?
Is niet van toepassing....
quote:HAHA
- Geldt ook voor Smoogy -
Het ergste is het dus in het zuidwesten
quote:Na verbetering staat het er eindelijk goed...
Op maandag 11 november 2002 15:33 schreef SMOOGY het volgende:[..]
HAHA
jij kan me naam nie eens schrijven...
Maarre ik heb trouwens nix tegen limburgs...
quote:?
Op maandag 11 november 2002 15:33 schreef SMOOGY het volgende:[..]
HAHA
jij kan me naam nie eens schrijven...
quote:Zie vorige post
Op maandag 11 november 2002 15:35 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
?
quote:En zo hoort hoort het ook! De gemiddelde Limburger heeft een hekel aan kwetterende schreeuwende Hollanders. Een Limburger praat Limburgs en zo hoort het ook.
Op maandag 11 november 2002 15:35 schreef Roosje01 het volgende:
Ik vind het feit dat ze limburgs spreken nog niet zo erg, maar wel dat als je met een limbo in gesprek bent, en er komt een tweede limbo bij, ze het ABN meteen laten varen en plotseling limburgs beginnen te praten.
quote:Ik vind het nogal onbeleefd dat als er mensen van boven naar hier komen, en je bent in gesprek met iemand waar ze bij komen staan, ze meteen verwachten dat je ABN met hun gaat spreken.
Ik vind het feit dat ze limburgs spreken nog niet zo erg, maar wel dat als je met een limbo in gesprek bent, en er komt een tweede limbo bij, ze het ABN meteen laten varen en plotseling limburgs beginnen te praten. Ik vind dat nogal onbeleefd.
Hun komen ergens waar ze niet thuis horen, dus moeten ze zich maar aanpassen...
Bevalt het niet? Neem de eerste trein/auto/taxi en ROT OP naar waar je vandaan komt!
quote:Haha, leuk dat je dat zegt, klopt wel! Ik kom uit Eijsden, dat ligt in het zuidelijkste puntje van Nederland
Nederlands: laarzen
Duits: Stiefeln
Limburgs:Stiefeln
Conclusie: Limburgs = Duits
[Dit bericht is gewijzigd door Dezz op 11-11-2002 15:41]
quote:Daar heb je het. Limburgers en Friezen zijn precies het zelfde
Op maandag 11 november 2002 15:37 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
En zo hoort hoort het ook! De gemiddelde Limburger heeft een hekel aan kwetterende schreeuwende Hollanders. Een Limburger praat Limburgs en zo hoort het ook.
quote:Helemaal mee eens!!
Op maandag 11 november 2002 15:28 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Ze willen ons zwart maken, als ze over ons praten, heb je dat niet in de gaten?
Tijd voor een "hoe leuk zijn Limburgers"-campagne!
quote:FOUT!!
Op maandag 11 november 2002 15:39 schreef Dezz het volgende:
hahaha cool topic! Ik vind namelijk dat dat Limburgs gewoon een Duits dialect is met Nederlandse en Belgische invloedenNederlands: laarzen
Limburgs:Stiefeln STIEVELE
Conclusie: Limburgs iid Duits
quote:Fout!
hahaha cool topic! Ik vind namelijk dat dat Limburgs gewoon een Duits dialect is met Nederlandse en Belgische invloedenNederlands: laarzen
Limburgs:Stiefeln
Conclusie: Limburgs = Duits
Stievele = Limburgs
En in Maastricht hebben ze er nog een woordje voor wat nergens aan vast te knopen is, valt me momenteel echter niet in...
[edit] Haha, iemand had al hetzelfde idee [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Orion-666- op 11-11-2002 15:43]
quote:En ze haasse die kwaakende hoere Hollender?
Op maandag 11 november 2002 15:38 schreef Infinity123 het volgende:[..]
Eech haw van Limburg!
![]()
![]()
![]()
quote:hahaha cool topic! Ik vind namelijk dat dat Nederlands gewoon een Duits dialect is met Franse en Engelse invloeden
Limburgs:StiefelnConclusie: Limburgs iid Duits
Conclusie: Nederlands is Frans
quote:En in Bocholtz zegt men "Sjtivvel" tegen een laars.
Op maandag 11 november 2002 15:42 schreef Orion-666- het volgende:[..]
Fout!
Stievele = Limburgs
En in Maastricht hebben ze er nog een woordje voor wat nergens aan vast te knopen is, valt me momenteel echter niet in...
Ik praatte vroeger ook limburgs... (tot ik gelukkig naar utrecht verhuisde)
quote:
Op maandag 11 november 2002 15:45 schreef BertV het volgende:
Conclusie: Duits is een dialect van het Nederlands...
quote:sjloebuh noemt men dat
Op maandag 11 november 2002 15:44 schreef SMOOGY het volgende:
Me ma is limburgs..
(praat trouwens wel normaal nederlands)
Ze kwam me gister vertellen dat sloffen in het limburgs slubben zijn ofzo iets...Ik praatte vroeger ook limburgs... (tot ik gelukkig naar utrecht verhuisde)
quote:Sloffen zijn in Midden - Limburg "Sjloffe" en in het Zuidwest - Limburgs "Sjloebbe".
Op maandag 11 november 2002 15:44 schreef SMOOGY het volgende:
Me ma is limburgs..
(praat trouwens wel normaal nederlands)
Ze kwam me gister vertellen dat sloffen in het limburgs slubben zijn ofzo iets...Ik praatte vroeger ook limburgs... (tot ik gelukkig naar utrecht verhuisde)
quote:Een topic zoals deze openen is pas kortzichtig...
Op maandag 11 november 2002 15:45 schreef Roosje01 het volgende:
Nou, Orion 666, ik heb het er dan vooral over als ik hier in Eindhoven (wat toch echt niet Limburg is) aan het werk ben. Er werken hier nogal wat limburgers. Maar in jouw optiek moeten die dus oprotten naar waar ze vandaan komen? Sja. Beetje erg kortzichtig ben je denk ik.
quote:Wie weet hebben zij zich snel aangepast.
Overigens spreken Limburgers (maar geldt eigenlijk voor alle mensen die dialect spreken) meestal als ze met iemand buiten hun gebied spreken anders (duidelijker) dan dat ze onderling met elkaar spreken.
De variatie in dialecten heeft daar veel mee te maken. Je merkt het ook eenvoudig. Hoe westelijker, hoe Franser (richting Maastricht). En hoe oostelijker, hoe Duitser (richting Heerlen).
Ik vind het een mooi taaltje (sorry, dialect).
quote:Men vindt dat wij niet goed integreren!
Op maandag 11 november 2002 15:48 schreef Orion-666- het volgende:[..]
Een topic zoals deze openen is pas kortzichtig...
Wat denk je nou te bereiken?
Je bent er alleen maar op uit mensen die dialect spreken te kwetsen!
quote:Da geloof ge zelf tog nieh?
Op maandag 11 november 2002 15:56 schreef Dezz het volgende:
En toch blijven de Brabantse dialecten het mooist
quote:Zijn ook wel leuk, ja, alles dat appart is leuk. Zoiets als "mijn buurman woont langs mij" of "je/mijn eige" valt me het meeste op als ik wel eens in Brabant ben.
quote:of "zullen we vast aanrijden?"
Op maandag 11 november 2002 15:58 schreef Infinity123 het volgende:[..]
Zijn ook wel leuk, ja, alles dat appart is leuk. Zoiets als "mijn buurman woont langs mij" of "je/mijn eige" valt me het meeste op als ik wel eens in Brabant ben.
quote:ja of "moet ge een klap voor uw bek" je ken nog beter een linburger hebbe als zon agresive brabo
Op maandag 11 november 2002 16:06 schreef bixister het volgende:[..]
of "zullen we vast aanrijden?"
"doe jij de tafel even af?"
quote:Idd. En het zegt des te meer over de Limbo's als zij daar anders over denken.
Op maandag 11 november 2002 15:52 schreef Roosje01 het volgende:
Ik vind alleen wel dat iedereen naast zijn dialect ook ABN zou moeten kunnen spreken. En ik vind het beleefder als men dat dan ook doet als er iemand bij is die het dialect niet verstaat.
Hoewel het ook heel erg kan zijn als Limburgers proberen ABN te spreken, dan krijg je dus dat accent te horen. Bijvoorbeeld als de Maas weer eens buiten zijn oevers treedt ("Johjohjoh, me hiele vloebedakking is nah!") of er weer eens ergens een huilend madonnabeeldje in een of ander tuinschuurtje staat ("tis sjewoo 'n Sjodswonder, de traenen bisjsjelden sjewoo bie ur over de wange!").
quote:Brabantse diaclecten niet, maar het accent wel. Dus als ze 'normaal' Nederlands proberen te spreken. Dan klinken Brabantse meisjes echt super lief
quote:* Frollo zijn vriendinnetje komt uit Breda
Op maandag 11 november 2002 16:09 schreef KreKkeR het volgende:
Brabantse diaclecten niet, maar het accent wel. Dus als ze 'normaal' Nederlands proberen te spreken. Dan klinken Brabantse meisjes echt super lief
quote:ter correctie:" 't iz ee jotwonger, de troane loofete bies uvver de backe"
Op maandag 11 november 2002 16:09 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Idd. En het zegt des te meer over de Limbo's als zij daar anders over denken.
Hoewel het ook heel erg kan zijn als Limburgers proberen ABN te spreken, dan krijg je dus dat accent te horen. Bijvoorbeeld als de Maas weer eens buiten zijn oevers treedt ("Johjohjoh, me hiele vloebedakking is nah!") of er weer eens ergens een huilend madonnabeeldje in een of ander tuinschuurtje staat ("tis sjewoo 'n Sjodswonder, de traenen bisjsjelden sjewoo bie ur over de wange!").
Dit is Bocholtzer dialect.
quote:Ik zei toch: als Limbo's probéren ABN te spreken dan krijg je dus dat accent (en geen dialect)
Op maandag 11 november 2002 16:15 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
ter correctie:" 't iz ee jotwonger, de troane loofete bies uvver de backe"
en: "Joah joah, mienge janse teppich iz naas"Dit is Bocholtzer dialect.
quote:Daar sluit ik me volledig bij aan, er bestaat trouwens geen Nederlands. Nederlands is een theoretische woordenbrei die door iedereen anders wordt benaderd.
Op maandag 11 november 2002 16:29 schreef lily het volgende:
Limburgers dit, Limburgers dat...het is allemaal zo generaliserend. Ik ken genoeg Limburgers die prima verstaanbaar (lees Nederlands) spreken en die niet eens dialect beheersen. Ja, tuurlijk, het accent is er maar so what? Als je iedereen op een accent moet aanspreken heb je wat te doen..
vraagt ineens iemand in de klas naast je 'Hey, wieveul Stunde hab ver nog???'
quote:Hee, jij moet het net een beetje voor Limbo's opnemen, niet bevestigen
Op maandag 11 november 2002 19:47 schreef Bolderbast het volgende:
Heerlen is best erg ja met hun eigen taaltjevraagt ineens iemand in de klas naast je 'Hey, wieveul Stunde hab ver nog???'
![]()
quote:Die figuren uit de richting van Heerlen en Kerkrade zijn gewoon reserve-Duitsers, ik vind het echt een verschrikkelijk dialect.
Op maandag 11 november 2002 19:49 schreef Infinity123 het volgende:[..]
Hee, jij moet het net een beetje voor Limbo's opnemen, niet bevestigen
quote:Oeh, eech been van ččsjde, meh dat wis te mesheen al.
Op maandag 11 november 2002 19:54 schreef StrayDog het volgende:[..]
Die figuren uit de richting van Heerlen en Kerkrade zijn gewoon reserve-Duitsers, ik vind het echt een verschrikkelijk dialect.
En ik versta de helft niet eens (terwijl ik wel uit Limburg kom, oet ut sjoene Groeselt)
motte veer noe mit die bleude hollander
ow en sjloffe is bij mij slapen
quote:Hier snap ik geen fuck meer van
Op maandag 11 november 2002 19:56 schreef Pushit het volgende:
jank zeruck wenn ut dich nit jevelt wen se in os schunne heele bismotte veer noe mit die bleude hollander
quote:Ga terug als het je niet bevalt in ons mooie Heerlen
Op maandag 11 november 2002 20:08 schreef Dezz het volgende:[..]
Hier snap ik geen fuck meer van
Volgens mij is dit een taal van een andere planeet
Wat moeten wij nou met die achterlijke hollanders
zo beter?
quote:Klopt als een bus! Ik was een keer op vakantie en Tunesie en zat aan tafel met 2 limburgers die amper waren te verstaan,ik moest m'n lach inhouden zo erg was het.Het enige dat ik opving van het bijna duitse gebrabbel was dat ze thuis een eigen bierbrouwerijtje hadden en sindsdien denk ik dat alle limburgers vlaai eten en hun eigen bierbrouwerijtje hebben.
Op maandag 11 november 2002 15:20 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Echt niet te geloven, moet je in Heerlen zijn voor je werk, ben je er van overtuigd dat dat nog in Nederland ligt. Hoor je me toch kreten als "kannst du auch fahren" en meer van dies zij.Mag ik even? Bweueueueaahh!
quote:Yep, idd beter, goedkopere benzine, harder rijden, en natuurlijk de bierfeesten
Op maandag 11 november 2002 20:12 schreef ilona-scuderia het volgende:[..]
Klopt als een bus! Ik was een keer op vakantie en Tunesie en zat aan tafel met 2 limburgers die amper waren te verstaan,ik moest m'n lach inhouden zo erg was het.Het enige dat ik opving van het bijna duitse gebrabbel was dat ze thuis een eigen bierbrouwerijtje hadden en sindsdien denk ik dat alle limburgers vlaai eten en hun eigen bierbrouwerijtje hebben.
Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat de nederlandse regering overweegt om limburg symbolisch voor 1 euro aan duitsland te verkopen,goed plan...
quote:Die hoore knauserige Hollender die jedere tsents drei moal doebel howwe sjnappe nüüs van os sjuanne sjproach. Die kwaake allčng mer jet.
Op maandag 11 november 2002 19:56 schreef Pushit het volgende:
jank zeruck wenn ut dich nit jevelt wen se in os schunne heele bismotte veer noe mit die bleude hollander
quote:Of we nu bij Belgie, Luxemburg, Nederland of Duitsland horen, het is mij om het even. Maar het allerliefste wil ik een re-unie met Belgisch Limburg, zie ondertitel.
Op maandag 11 november 2002 20:12 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat de nederlandse regering overweegt om limburg symbolisch voor 1 euro aan duitsland te verkopen,goed plan...
Ik heb toch zo'n hekel aan dat scheitdialect!
quote:Ik ook aan jou. Bij deze.
Op maandag 11 november 2002 23:43 schreef ChrisJX het volgende:Ik heb toch zo'n hekel aan dat scheitdialect!
![]()
quote:ok dan maak ik het ff goed: normaal Limburgs is zeker niet met Duits te vergelijken, maar er zijn dus uitzonderingen zoals Heerlen en Kirchroaj
Op maandag 11 november 2002 19:49 schreef Infinity123 het volgende:[..]
Hee, jij moet het net een beetje voor Limbo's opnemen, niet bevestigen
quote:Hey, het is nog altijd Kirchroa, zonder j dus....
Op dinsdag 12 november 2002 00:00 schreef Bolderbast het volgende:[..]
ok dan maak ik het ff goed: normaal Limburgs is zeker niet met Duits te vergelijken, maar er zijn dus uitzonderingen zoals Heerlen en Kirchroaj
Ut sjunste op de welt wat der herjod hat jemaat, dat is os Kirchroa went ut zingt en laagt.
[Dit bericht is gewijzigd door SuzukiSwift op 12-11-2002 14:31]
quote:Wat een kuttaal, je kunt het nog niet eenscuitspreken, laat staan dat je het kunt lezen. Zeeuws is een veel mooiere taal.
Op dinsdag 12 november 2002 10:52 schreef SuzukiSwift het volgende:[..]
Hey, het is nog altijd Kirchroa, zonder j dus....
Ut sjunste op de welt wat der herjod hat jemaat, dat is os Kircroa went ut zingt en laagt.
quote:Dus omdat jij het niet kunt uitspreken is het meteen maar een kuttaal??? beetje korrtzichtig vind je niet????
Op dinsdag 12 november 2002 10:54 schreef PoTTTenkijker het volgende:[..]
Wat een kuttaal, je kunt het nog niet eenscuitspreken, laat staan dat je het kunt lezen. Zeeuws is een veel mooiere taal.
Ik woon in Kerkrade (kirchroa ja) en ik heb een schijthekel aan dat dialect. Maar ik heb dan ook een schijthekel aan *ieder* dialect, en dan bedoel ik niet alleen limburgs...
PS: kaalhei, ik woon wel errug eng dicht bij je in de buurt volgens mij... -> spekholzerhei.
quote:Ja eh Duits vind ik ook een poeptaal, dus dan vind ik Limburgs dat ook, want het is bijna synoniem aan elkaar.
Op dinsdag 12 november 2002 10:56 schreef SuzukiSwift het volgende:[..]
Dus omdat jij het niet kunt uitspreken is het meteen maar een kuttaal??? beetje korrtzichtig vind je niet????
quote:Je slaat de spijker op zijn kop.
Op dinsdag 12 november 2002 11:04 schreef U-lerZzZ het volgende:
Limburgs is gewoon kut.
Zeeuws... DAT is pas een mooie taal!
quote:ach ja, wat de boer niet kent eet ie niet, zeggen ze wel eens......
Op dinsdag 12 november 2002 11:05 schreef PoTTTenkijker het volgende:[..]
Ja eh Duits vind ik ook een poeptaal, dus dan vind ik Limburgs dat ook, want het is bijna synoniem aan elkaar.
ps Uniekje en Kaalhie, ik woon tussen jullie in... Heilust.
[Dit bericht is gewijzigd door SuzukiSwift op 12-11-2002 11:10]
quote:Gelukkig zitten er geen boeren in
Op dinsdag 12 november 2002 11:06 schreef SuzukiSwift het volgende:[..]
ach ja, wat de boer niet kent eet ie niet, zeggen ze wel eens......
quote:Maar Zeeuwen zijn ultragierig, dus kun je beter met een Limbo te maken hebben.
Op dinsdag 12 november 2002 11:04 schreef U-lerZzZ het volgende:
Limburgs is gewoon kut.
Zeeuws... DAT is pas een mooie taal!
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 10:52 schreef SuzukiSwift het volgende:
Hey, het is nog altijd Kirchroa, zonder j dus....Ut sjunste op de welt wat der herjod hat jemaat, dat is os Kirchroa Roda went ut zingt en laagt. joole maat.
quote:Tot straks, ga ff op zoek naar een Suzuki Swift
Op dinsdag 12 november 2002 11:06 schreef SuzukiSwift het volgende:[..]
ach ja, wat de boer niet kent eet ie niet, zeggen ze wel eens......
ps Uniekje en Kaalhie, ik woon tussen jullie in... Heilust.
Als je ooit een witte celica langs ziet zoeven weet je wie het is
Uniekje >> Kun je lang zoeken, maar ik heb geen SuzukiSwift meer. Heb tegenwoordig een Peugeot 306 Cabriolet.
Wat betreft de dialecten:
Ik heb absoluut niets tegen dialecten, ook niet als ik ze niet versta. Mensen moeten toch zelf weten welke taal ze praten, mits iedere deelnemer van het gesprek het uiteraard verstaat.
quote:Als we het zo gaan doen hebben we straks een stuk of 20 verschillende landen met een eigen regering en een eigen taal
Op maandag 11 november 2002 15:38 schreef Orion-666- het volgende:[..]
Ik vind het nogal onbeleefd dat als er mensen van boven naar hier komen, en je bent in gesprek met iemand waar ze bij komen staan, ze meteen verwachten dat je ABN met hun gaat spreken.Hun komen ergens waar ze niet thuis horen, dus moeten ze zich ma
ar aanpassen...Bevalt het niet? Neem de eerste trein/auto/taxi en ROT OP naar waar je vandaan komt!
quote:Van mij mag je nog wel wat tientallen kilometers verder naar het zuiden.
Op maandag 11 november 2002 15:28 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Hoe zuidelijker men gaat, des te minder kwetterende en schreeuwende Hollanders men tegenkomt. Ik ben er trots op dat ik een Limburger ben. Wij hebben niet zulke grote bekken.
Waarschijnlijk heeft geen enkele stad in ons land een dialekt dat nog zo vitaal en zo veel prestige heeft als het Maastrichts. Maastrichts wordt nog door veel Maastrichtenaren gesproken, die allemaal even trots zijn op hun moedertaal.
quote:Zei laatst een meid tegen mij. Ze wilde me daarom nemen. Dat is dan ook gebeurd!
Op donderdag 14 november 2002 03:42 schreef Chadi het volgende:
die zachte G is sexy
quote:mensen in friesland ook?
Op donderdag 14 november 2002 15:18 schreef Raynor het volgende:Dat ze gewoon normaal praten
quote:NEEHEE hoevaak moeten we dat nog herhalen: Fries is een erkende TAAL, Limburgs een halfgaar dialect.
Op donderdag 14 november 2002 15:33 schreef SouthernSun het volgende:[..]
mensen in friesland ook?
Butter, brej en grene chieze, wie dot net sizze ken is njot 'n oprjochte Fryske (of zoiets dan hč )
quote:Maastrichts is nog de ergste dialectvorm van alle, kun je nog beter Duits praten zoals ze in Kerkrade doen.
Op donderdag 14 november 2002 01:46 schreef ganzegal het volgende:
Wersjijnlek heet gein inkel stad in eus land 'n dialek wat nog zoe vitaol is en zoe väöl prestiesj heet es Mestreechs. Mestreechs weurt nog door hel väöl Mestreechtenere gesproke, die allemaol eve gruuts op hun moojertaol zien.Waarschijnlijk heeft geen enkele stad in ons land een dialekt dat nog zo vitaal en zo veel prestige heeft als het Maastrichts. Maastrichts wordt nog door veel Maastrichtenaren gesproken, die allemaal even trots zijn op hun moedertaal.
quote:mensen in drente dan
Op donderdag 14 november 2002 15:37 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
NEEHEE hoevaak moeten we dat nog herhalen: Fries is een erkende TAAL, Limburgs een halfgaar dialect.
Butter, brej en grene chieze, wie dot net sizze ken is njot 'n oprjochte Fryske (of zoiets dan hč
)
quote:Haahah liever een grote bek dan achter je rug achterbaks en schijnheilig gedrag...verder kan in 'Holland' iedereen in de winkel iets bestellen zonder te vragen:"wat zegt u?"
Op maandag 11 november 2002 15:28 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Hoe zuidelijker men gaat, des te minder kwetterende en schreeuwende Hollanders men tegenkomt. Ik ben er trots op dat ik een Limburger ben. Wij hebben niet zulke grote bekken.
quote:Hahhaha smile...we moeten dan zeker in Weert paspoortcontrole doen?
Ik vind het nogal onbeleefd dat als er mensen van boven naar hier komen, en je bent in gesprek met iemand waar ze bij komen staan, ze meteen verwachten dat je ABN met hun gaat spreken.
Bevalt het niet? Neem de eerste trein/auto/taxi en ROT OP naar waar je vandaan komt!
quote:kom maar langs
Op vrijdag 15 november 2002 01:19 schreef ilona-scuderia het volgende:
Hoe groot is de invloed van Duitsland op limburg geweest ? Zijn er vroeger veel duitsers in limburg komen wonen misschien ? Zijn duitsers goed bevriend met limburgers ?
Er moet toch een verband zijn waarom limburgers bijna duits spreken.
Ik eis hiervoor een verklaring van een taaldeskundige...
quote:groep irritante mensen die zich willen afzonderen van de rest van nederland. Het gros kan over het algemeen niet eens duits, ze doen gewoon vaag praten. De helft verstaat elkaar niet eens omdat elk gehucht een ander dialect heeft. Daar
Op vrijdag 15 november 2002 01:19 schreef ilona-scuderia het volgende:
Hoe groot is de invloed van Duitsland op limburg geweest ? Zijn er vroeger veel duitsers in limburg komen wonen misschien ? Zijn duitsers goed bevriend met limburgers ?
Er moet toch een verband zijn waarom limburgers bijna duits spreken.
Ik eis hiervoor een verklaring van een taaldeskundige...
Iedere stad/dorp heeft zijn eigen dialect.
Het is pas een kunst als je het verschil kunt horen.
Zo is er al een groot verschil tussen Heerlens en Roermonds.
quote:EN IK BEN ER TROTS OP!! LIMBURG-4-LIFE !!
Op maandag 11 november 2002 15:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Het waren geen echte Duitsers, het is echt dat maffe dialect daar.
quote:er is al een flink verschil tussen Maastrichts en Heers, en ook Gronsveld en Eijsden bv......terwijl ze gewoon tegen elkaar aan liggen
Op vrijdag 15 november 2002 20:54 schreef M.ALTA het volgende:
Er is volgens mij helemaal geen Limburgse taal.Iedere stad/dorp heeft zijn eigen dialect.
Het is pas een kunst als je het verschil kunt horen.
Zo is er al een groot verschil tussen Heerlens en Roermonds.
quote:Nou leuk *NOT*
Op dinsdag 12 november 2002 11:07 schreef U-lerZzZ het volgende:[..]
Gelukkig zitten er alleen maar boeren in
. Limburg
.
.
quote:Ik kan hier in Limburg alles bestellen zonder dat iemand zegt "Wat zegt U?"
Op vrijdag 15 november 2002 00:39 schreef Amigo het volgende:[..]
Haahah liever een grote bek dan achter je rug achterbaks en schijnheilig gedrag...verder kan in 'Holland' iedereen in de winkel iets bestellen zonder te vragen:"wat zegt u?"
quote:Hij heeft zeker geen contact met zijn familie meer, want die woont hier in Limburg!
Op zaterdag 16 november 2002 03:21 schreef Tichelaar het volgende:[..]
Nou leuk *NOT*
quote:Ik zal je ff helpen.
Op zondag 17 november 2002 18:50 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Ik kan hier in Limburg alles bestellen zonder dat iemand zegt "Wat zegt U?"
"Wat zegt U?" betekent meestal: "Ik ben te lui om goed te luisteren, want daarvoor word ik niet betaald, dus herhaal het maar tot in den treure, want het interesseert me verder toch niet."
ps bkallblala is dus wat ik er echt niet van kan volgen en de rest is meestal wat ik er van denk te snappen.
quote:Was Sagen sie ? (Hout?) Bist du dort stolz auf?
Op vrijdag 15 november 2002 21:37 schreef Da_Hardest het volgende:[..]
EN IK BEN ER TROTS OP!! LIMBURG-4-LIFE !!
quote:Ik heb er nooit problemen mee! Ik geef in dezelfde taal antwoord.
Op zondag 17 november 2002 19:56 schreef Amigo het volgende:[..]
Ik zal je ff helpen.
Verkoopster tegen Amigo:" Ist das aallees? Hubst dich nichts mehr neudig?"
Amigo:" euh, nee dit is alles".
Verkoopster:"drei funftzig, balbabalalala sinterklaas of balakakakak?".
Amigo:"doe maar normaal papier"
Verkoopster pakt in en zegt:"vindst du ach ballalalala wetter balalbalbla?"
Amigo:"ehm ehm ja????"
Verkoopster:"Hier ist es dan! babnblalabla hooije!"
Amigo:"Ja dank je...." *en rent schreeuwend de zaak uit!*ps bkallblala is dus wat ik er echt niet van kan volgen en de rest is meestal wat ik er van denk te snappen.
quote:En jij bent?
Op zondag 17 november 2002 18:52 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Hij heeft zeker geen contact met zijn familie meer, want die woont hier in Limburg!
Ik denk dat iedere provincie wel iets heeft..
Gronings, Vries, etc..
Iedereen vind uiteraard alleen zijn eigen klank goed
En het is bullshit dat je Limburgs niet kunt verstaan.. want gewoon NLs zonder dialect zeggen we exact het zelfde alleen is de klemtoon misschien is wat anders..
(dialect praat je trouwens alleen tegen mensen die uit de buurt komen.. !!)
quote:alleen voor mensen met een paardenklep op..
Op maandag 18 november 2002 16:52 schreef SouthernSun het volgende:
k zie hier toch veel duitse woorden tussen hollanders die lopen te vertalen. Wordt dr dan echt veel duits tussendoor gesproken? Hoor dat in m'tricht namelijk niet
het is ook helemaal niet zo..
mensen horen alleen wat ze willen horen..
quote:Ja tieten met je...mooi limbabwe...
Op maandag 18 november 2002 14:39 schreef weet_ik_veel het volgende:[..]
Ik heb er nooit problemen mee! Ik geef in dezelfde taal antwoord.
Bovendien: wat heb jij in ons mooie Limburg te zoeken?
quote:Heerlens of Kerkraads is idd net Duits, Mestreechs (bv.) is totaal anders.
Op maandag 18 november 2002 16:52 schreef SouthernSun het volgende:
k zie hier toch veel duitse woorden tussen hollanders die lopen te vertalen. Wordt dr dan echt veel duits tussendoor gesproken? Hoor dat in m'tricht namelijk niet
quote:Ich bin ut ganz mit dich eens...veur hant geweun ing sjun dialect...zoe en noe gee gekwatsch mieuhh!! Loat os Limburgers lekker kallen wie veur wille joa?? DANKE!
Op dinsdag 19 november 2002 00:09 schreef TheGHunter het volgende:
Kint gier oach get angesh dan allein mer limburgers afkraake? Begint namelijk beheurlijk irritant te wurde. btw, dit sjient een kruusing te zien tussche Zittesh, Kirchroa's en Helisch.
LIMBURG-4-LIFE
quote:ehhh, hiet verlies je ff iets uit het oog. In Roermond spreken ze roermonds en in Kerkrade het mooie Kerkraads. Dat zijn dus twee verschillende talen...
Op maandag 18 november 2002 23:53 schreef Amigo het volgende:[..]
Ja tieten met je...mooi limbabwe...
by the way: Limburgs is geen taal! Bij een taal kan iedereen die die taal spreekt elkaar verstaan en iemand uit Roermond kan iemand uit Kerkrade niet eens verstaan...
quote:
Dat Limburgs is gvd gewoon Duits, mann!
Nietes.
quote:Is dat waarom:
Op dinsdag 19 november 2002 09:03 schreef SuzukiSwift het volgende:[..]
ehhh, hiet verlies je ff iets uit het oog. In Roermond spreken ze roermonds en in Kerkrade het mooie Kerkraads. Dat zijn dus twee verschillende talen...
quote:Hij heeft het nl over limburgs=taal..........
Op maandag 18 november 2002 14:39 schreef weet_ik_veel het volgende:
Ik geef in dezelfde taal antwoord.
quote:Limburgs is ook een erkende taal
Op donderdag 14 november 2002 15:37 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
NEEHEE hoevaak moeten we dat nog herhalen: Fries is een erkende TAAL, Limburgs een halfgaar dialect.
Butter, brej en grene chieze, wie dot net sizze ken is njot 'n oprjochte Fryske (of zoiets dan hč
)
Het heeft net zoals het Nedersaksisch (wat in Groningen, Drenthe, Overijssel en de Achterhoek gesproken wordt) in Nederland een erkenning als minderheidstaal volgens een of ander Europees Handvest. Fries heeft ook zo'n erkenning, maar dan volgens een ander artikel uit dat Handvest, dat wat meer rechten oplevert.
quote:Landbouwingenieur.
Op maandag 18 november 2002 16:55 schreef U-lerZzZ het volgende:[..]
En jij bent?
.
quote:Pfff, ik daag je hierbij uit om het te proberen. Wordt wel je laatste actie zonder een vangrail door je snuffert.
Op dinsdag 12 november 2002 01:42 schreef BAZZA het volgende:
Graag zou ik willen pleiten voor speciale kentekenplaten voor Limbo's, op deze manier weet ik iniedergeval wie ik moet snijden op de A10
De groeten!
quote:Haha..gaan we ruzien
Op dinsdag 19 november 2002 21:05 schreef JaJoah het volgende:[..]
Pfff, ik daag je hierbij uit om het te proberen. Wordt wel je laatste actie zonder een vangrail door je snuffert.
De groeten! [afbeelding]
Limburgs lijkt op Duits?
- Ten eerste ligt dat er aan waar in Limburg je je bevindt
- Ten tweede vind ik een uitspraak als "Dat limburgs is GVD gewoon Duits, mann!" nogal gefrustreerd overkomen en ik wil mij verre van gefrustreerde mensen distanciëren.
- Ten derde vind ik dat diegenen die hier het hardste de zojuist geciteerde uitspraak roepen juist nogal ignorant zijn en ik wil mij verre van ignorante mensen distanciëren
ABN genoeg zo???
quote:amen
Op woensdag 20 november 2002 11:01 schreef resurreXXion het volgende:
- Ten tweede vind ik een uitspraak als "Dat limburgs is GVD gewoon Duits, mann!" nogal gefrustreerd overkomen en ik wil mij verre van gefrustreerde mensen distantiëren.
quote:hahah omdat je uit Maastricht komt..
Op dinsdag 19 november 2002 00:06 schreef StrayDog het volgende:[..]
Heerlens of Kerkraads is idd net Duits, Mestreechs (bv.) is totaal anders.
zielig..
Ik zal es gaan zeiken over het Achterhoekse dialect, Amsterdamse, Friese... enzo kunnen we over iedereen in Nederland beginnen. Want we praten bijna allemaal een dialect.
Ach pff
Wat voor een taal je spreekt is geheel triviaal.Alleen de boodschap die je uitdraagt is belangrijk, dat is namelijk de functie van taal.
Als je er niet van gediend bent dat iemand in jou bijzijn een andere taal spreekt dan is dat jou probleem. Het heeft niets met beleefdheid te maken als iemand in jou bijzijn een taal spreekt die jij niet machtig bent. Als het voor jou bedoeld is dan past de spreker zijn boodschap aan in een taal die jij wel begrijpt.
Eigenlijk ben jij onbeleefd omdat je probeert iets af te luisteren dat niet voor jou bedoeld is. Dat je dan gefrustreerd raakt als je het niet kan volgen is jou probleem.
Vraag je aan een marrokaans jongetje ook of ie nederlands tegen zijn ouders wil spreken in de tram omdat je dat onbeleefd vind als ie dat niet doet?
dus geheel in stijl van het bovenstaande:
Wen ut dich neet pas wat ich zek, en wie ich ut zek, daan is dat dien probleem en neet ut mient.
If you don't like what I say, or how I say it, then that's your problem, not mine.
etc...
Of zijn we met zijn alle vergeten dat het eerste geschrift in het Neder-dietsch uit 1170, in Sittard is gevonden?
Dat ligt dus mooi in limburg voor wie het wil weten
Maar wat mij betreft mag Limburg zich best afzonderen van de rest van Nederland.
LIMBURG VOOR DE LIMBURGERS (ook voor alle medelimburgers, mits ze maar onder de grote rivier zijn geboren, of bereid zijn een in-limburgerings cursus te volgen (Carnaval vieren en rijstevlaai of nonnevotten eten))
quote:De laatste mag je wel weglaten als je 'ik word' met dt schrijft. Dan krijgb ik ook zo m'n twijfels over de andere talen, nog afgezien dat het echt niks toevoegt om het te vermelden.
Op woensdag 20 november 2002 13:23 schreef ED-209 het volgende:
Ik wordt niet goed van deze topics.
Ik kom dus uit Limburg, en ik spreek naast dialect ook Duits, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Catalaans en Nederlands.
quote:Leuk opgedreund.
Wat voor een taal je spreekt is geheel triviaal.Alleen de boodschap die je uitdraagt is belangrijk, dat is namelijk de functie van taal.
quote:Dat doen ze dus soms niet.
Als je er niet van gediend bent dat iemand in jou bijzijn een andere taal spreekt dan is dat jou probleem. Het heeft niets met beleefdheid te maken als iemand in jou bijzijn een taal spreekt die jij niet machtig bent. Als het voor jou bedoeld is dan past de spreker zijn boodschap aan in een taal die jij wel begrijpt.
quote:Ik kon het juist uitstekend volgen doordat het 90% op Duits leek. En dat vond ik juist het frappante ervan. En jou is met een w.
Eigenlijk ben jij onbeleefd omdat je probeert iets af te luisteren dat niet voor jou bedoeld is. Dat je dan gefrustreerd raakt als je het niet kan volgen is jou probleem.
quote:Dat is dus de hele reden waarom een grote groep mensen in Nederland niet zo allochtoon gezind is..... Men vindt het raar om andere 'Nederlanders' in Nederland niet te kunnen verstaan. Toch vreemd om in een bus te zitten en iedereen spreekt een andere taal dan Nederland...
Vraag je aan een marrokaans jongetje ook of ie nederlands tegen zijn ouders wil spreken in de tram omdat je dat onbeleefd vind als ie dat niet doet?
[ontopic]
quote:Het is niet: " het niet willen verstaan..." Het is "het niet verstaan".
If you don't like what I say, or how I say it, then that's your problem, not mine.
etc...
quote:Bazza, ik heb een Duits kenteken, wat doe je dan ?
Op dinsdag 12 november 2002 01:42 schreef BAZZA het volgende:
Graag zou ik willen pleiten voor speciale kentekenplaten voor Limbo's, op deze manier weet ik iniedergeval wie ik moet snijden op de A10
laat ik het nu effe duidelijk maken voor alle stomme hollanders
in limburg spreekt men vele dialecten ga je op de duitse grens aan dan wordt het ook meer duitstalig (mijn tante woont in kerkrade en ik versta van dat taaltje ook geen woord)
ga je richting maastricht, dan krijg je het maastrichtse dialect
ga je richting venlo dan hen je weer een ander dialect
Het limburgse is juist zo mooi omdat er geen vaste taal is mar ze overal apparte dialecten spreken
quote:Ja, en zo ben je dus geen haartje beter he?
Op donderdag 21 november 2002 14:28 schreef AirRaid het volgende:
Ik ben zelf ook een limburger en daar ben ik ook trots op , beter als die kut arogante kakkelende hollanders
En even voor wie het nog niet doorhad, ik kom ook uit Limburg, ik doe gewoon lekker niet mee met dat Limburg vs. Holland gedoe...
quote:Het enige wat ze daar in Limbabwe kunnen is bierdrinken en vlaaien bakken. Cultuurtje hoor.
Op donderdag 21 november 2002 14:36 schreef AirRaid het volgende:
In Limburg kunnen we tenminste echt carnaval vieren en niet zo als daar boven in Holland.
Nee dan moeten ze wel allemaal naar Limburg komen.
quote:ooit eens in een Limburgse gevangenis in de douches de zeep op moeten rapen of zo? de afschuw zit bij jouw echt diep volgens mij...
Op donderdag 21 november 2002 16:21 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Het enige wat ze daar in Limbabwe kunnen is bierdrinken en vlaaien bakken. Cultuurtje hoor.
quote:och, dé hat zowiezoe nieks te zaagen
Op donderdag 21 november 2002 16:41 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
He Toffe zeikerd du motst loesteren, loesteren wat broekhoest te zagen het
quote:Kijk en dat bedoel ik...
Op donderdag 21 november 2002 16:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
och, dé hat zowiezoe nieks te zaagen
quote:waat zuuse nôw? vae zeen gewoeën trots op os limburg mer dejjae neet trots kintj zeen op get es eur probleem
Op donderdag 21 november 2002 18:04 schreef Amigo het volgende:[..]
Kijk en dat bedoel ik...
Planken zaag je...
quote:dat zees te goot miene jong
Op donderdag 21 november 2002 20:42 schreef gday het volgende:[..]
waat zuuse nôw? vae zeen gewoeën trots op os limburg mer dejjae neet trots kintj zeen op get es eur probleem
!
quote:Yip! Helemaal mee eens! Groot hek er om heen wat mij betreft zodat we dat niet meer hoeven aanhoren allemaal!
Op woensdag 20 november 2002 13:28 schreef ED-209 het volgende:
[blaaaat]Maar wat mij betreft mag Limburg zich best afzonderen van de rest van Nederland.
LIMBURG VOOR DE LIMBURGERS (ook voor alle medelimburgers, mits ze maar onder de grote rivier zijn geboren, of bereid zijn een in-limburgerings cursus te volgen (Carnaval vieren en rijstevlaai of nonnevotten eten))
quote:Fok weet je
Op donderdag 21 november 2002 20:42 schreef gday het volgende:[..]
waat zuuse nôw? vae zeen gewoeën trots op os limburg mer dejjae neet trots kintj zeen op get es eur probleem
!
quote:En jij ook
Op donderdag 21 november 2002 21:03 schreef Bolderbast het volgende:[..]
dat zees te goot miene jong
quote:Ruik ik hier een minderwaardigheidscomplexje?
Op donderdag 21 november 2002 22:55 schreef heaven7 het volgende:
IK HAAT LIMBURGERSmet hun domme kutaccent denken ze verdorie dat ze alles zijn
quote:whehe en die amsterdammers en alles in die omgeving hebben dat zeker niet
quote:Oh, jawel hoor, maar daar gaat dit topic niet over
Op donderdag 21 november 2002 23:00 schreef SouthernSun het volgende:[..]
whehe en die amsterdammers en alles in die omgeving hebben dat zeker niet[afbeelding]
quote:
Op donderdag 21 november 2002 22:59 schreef Pjederdy het volgende:[..]
Ruik ik hier een minderwaardigheidscomplexje?
quote:Jij symboliseert het woord "domheid"
De wurs neet good vaan die gekke hiej, det reup mer raak vaan wee zeen baeter, mer ongertusje weite veer waal aie ut zit.
Limburg is geweun het beste waat hollandj te beeje het, de rest is haven
Ich vind dat ze de afsjloetdiek waal ope moge zette.. weg de res...
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 00:51 schreef resurreXXion het volgende:[..]
Jij symboliseert het woord "domheid"
Mijn vriend is limburger (gday) dus dit was gewoon om hem een beetje op stang te jagen hoor Maak je geen zorgen, zo denk ik er niet echt over (nouja, misschien een heel klein beetje).
quote:
Op maandag 11 november 2002 23:43 schreef ChrisJX het volgende:
Bij deze wil ik even opmerken dat Limburgs geen Duits is. Duits is namelijk te verstaan, Limburgs niet!!!!!Ik heb toch zo'n hekel aan dat scheitdialect!
![]()
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 11:51 schreef heaven7 het volgende:[..]
![]()
Mijn vriend is limburger (gday) dus dit was gewoon om hem een beetje op stang te jagen hoor
Maak je geen zorgen, zo denk ik er niet echt over (nouja, misschien een heel klein beetje).
quote:Het Limburgs verzet/nationalisme neemt wel erg sterk toe
Ik vind het nogal onbeleefd dat als er mensen van boven naar hier komen, en je bent in gesprek met iemand waar ze bij komen staan, ze meteen verwachten dat je ABN met hun gaat spreken.
quote:Op wat voor school zit jij dan?
Op zaterdag 23 november 2002 16:00 schreef cupasoup het volgende:
Maar het feit dat heel veel mensen op school het verdomde Nederlands tegen mij te praten viel me toch wel een beetje tegen.
quote:Daar wil ik ook wel heen!
Op zaterdag 23 november 2002 20:53 schreef Forever het volgende:[..]
Op wat voor school zit jij dan?
quote:Nee, nee...dat de Maas heel Limburg vult
Op maandag 25 november 2002 10:50 schreef AirRaid het volgende:
't is een kwestie van geduld, rustig wachten op den dag, dat heel Holland Limburgs lult.
En het klopt in de meeste gevallen wel wat er staat, vanuit Limbo's en vanuit niet-Limbo's.
Maar één ding hebben we gemeen; zeuren doen ze in heel Nederland
Hae zag: Ich kóm hie gaer nao trök
Dit sjtökske waereld is mich good gelök!
Wie dr Herrgot Limburg hat jemaat
Doog hae dat gans nao mienge sjmaak
De waereld is n wónder
De waereld is zoa sjoon
Zieker hie in Limburg
Et lendje woe ich woon
t Is good um hie te laeve
Bie vrundsjap en meziek
Dao veul ich mich zoa riek!
Vur hotte hie van feeste
Dat is nao ózze zin
Ooch mit Vastelaovend
Dat zit gewoon drin!
Ós same ammesere
Dat dunt vr mit plezeer
Drum zing vr ummer weer!
Hat dr dao vas en zieker bie jezónge
Jao, hae jong bie Limburg oet zien daak
En is van bliedsjap in de loch jesjprónge!
quote:Is da der neue carnaval's slager
Op woensdag 25 december 2002 19:10 schreef Pushit het volgende:
En is van bliedsjap in de loch jesjprónge!Hae zag: Ich kóm hie gaer nao trök
Dit sjtökske waereld is mich good gelök!
Doog hae dat gans nao mienge sjmaak
De waereld is n wónder
De waereld is zoa sjoon
Zieker hie in Limburg
Et lendje woe ich woon
t Is good um hie te laeve
Bie vrundsjap en meziek
Dao veul ich mich zoa riek!Vur hotte hie van feeste
Dat is nao ózze zin
Ooch mit Vastelaovend
Dat zit gewoon drin!
Ós same ammesere
Dat dunt vr mit plezeer
Drum zing vr ummer weer!Wie dr Herrgot Limburg hat jemaat
En is van bliedsjap in de loch jesjprónge!
![]()
Nou ik ben dus zelf ook een ras echte limburger ( Heuveland "mergelland "rules ! ! ) dat die hollanders maar een potje janken ( heb het over de mensen die limburgers zitten te afzeiken hiero ) als het over ons limburgs dialect gaat , ben dan ook blij dat veel Nederlanders op fok het er dan ook mee eens zijn dat limburgs geen "kut" dialect is EN AL HELEMAAL GEEN DUITS IS en ons mooie dialect respecteren ( ook al kan het voor sommige irri zijn waar ik me zeker in kan inleven )
Er zullen nu ook wel veel fokkers bezig zijn met het limburgs te ontrafelen in de "platte "reply's maar als je het dan weer in het echt hoort , hoor je dat het geheel anders wordt uitgesproken ( en jullie er dus weer geen ene moer van snappen ) vindt dus eigenlijk dat de kinderen hier in limburg dus maar eens les moeten gaan krijgen in limburgs schrijven
( wa best moelijk zal zijn
)
die titel is geplaatst door de meest kortzichtigste dropl*l wat op deze aardkloot rondloopt sjeezz man start dan geen topic als je niets te doen heb of verander de titel ervan
Zo da moest er ff uit
Ik moet hier echter wel het volgende aan toevoegen:
Als ik iemand leer kennen en we spreken op dat moment Nederlands dan zal ik ook Nederlands blijven praten tegen die persoon (ook al kennen we allebei dialect), maar ook vice versa.
Ik woon nu al twee jaar in Utrecht (na 25 jaar in Landgraaf gewoond te hebben) en ik heb nog nooit commentaar gehad dat ik onverstaanbaar was. Sterker nog, de meeste mensen horen nauwelijks dat ik Limburger ben.
En ten slotte: Limburgs is cool ! Als echte Limburger ben ik er trots op en dat zal ook altijd zo blijven.
quote:Hahaha als Limbo's alleen maar een dom onverstaanbaar taaltje zouden spreken, dan is dat tot daar aan toe...
Op zaterdag 28 december 2002 13:50 schreef KonnieKipke het volgende:
nou, ik vind het maar gewoon dom klinken
Limburg rulezz!!!
Zo es ich ummer zik: ut is en kwestie van geduld dat Hael Holland Limburgs Lult!!!!
Sjummert!!!!!
quote:LEEUWENBORGH ZITTERD !!!!!!!!!!!!!
Op zaterdag 23 november 2002 20:53 schreef Forever het volgende:[..]
Op wat voor school zit jij dan?
quote:LiMBuRg DoeSNT RUlEZ !!!!!!!!!! BrEEzAh!!!!!!!!!!
Op maandag 6 januari 2003 10:04 schreef AirRaid het volgende:
LIMBURG 4-ever
quote:Waar jij vandaaan komt dan wel!!!
Op maandag 6 januari 2003 10:05 schreef U-lerZzZ het volgende:[..]
LiMBuRg DoeSNT RUlEZ !!!!!!!!!! BrEEzAh!!!!!!!!!!
.
En mestreech is de shit gek! Dao kin geine tegenop!
*woont in t plaatsje waar de maas nederland binnenstroomt*
(das dus eijsden, in tegenstelling tot wat je op de basisschool leerde, niet maastricht)
quote:Mit dich kin ich kalle man!!! Eijsde is ech waal te gek, Mestreech euverigens auch!!!
Op maandag 6 januari 2003 23:14 schreef Flup84 het volgende:
Ahum, huurse miech zeike euver dat kutaccent wats diech spriks dao in de randstad of weet iech veul boese woens. Ch zeur zelfs neet euver dat maffe groningse gedoe! Dus zeur neet euver dat dialect vaan miech, okee?En mestreech is de shit gek! Dao kin geine tegenop!
*woont in t plaatsje waar de maas nederland binnenstroomt*
(das dus eijsden, in tegenstelling tot wat je op de basisschool leerde, niet maastricht)
quote:Ik schop hier wel even tegen de zere Limboscheentjes geloof ik.
Op vrijdag 27 december 2002 04:40 schreef DarKForces het volgende:[..]
die titel is geplaatst door de meest kortzichtigste dropl*l wat op deze aardkloot rondloopt sjeezz man start dan geen topic als je niets te doen heb of verander de titel ervan
Zo da moest er ff uit
quote:Ik ben voor een verplichte integratie-cursus!
Op donderdag 9 januari 2003 14:11 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Ik schop hier wel even tegen de zere Limboscheentjes geloof ik.
quote:Dan zal die onderhand wel een grotere kledingkast nodig hebben.
Op woensdag 25 december 2002 18:18 schreef KonnieKipke het volgende:
ik ken echt iemand en die zegt echt steevast. "Ik hei ME gisterehe een nieuwe broek gekoggggg".
(valt niet mee he, drie talen lezen/spreken als hollander zijnde) (grapje)
quote:
Op maandag 13 januari 2003 16:02 schreef Bibendum het volgende:
Veer kinne teminste nog mier es ein toal spreke, veur veul hollenders is ut al lestig genog um alein nederlands te proate, terwijl veer drei toale doorelkaar spreke.(valt niet mee he, drie talen lezen/spreken als hollander zijnde) (grapje)
![]()
![]()
Om noe oet te sjeije mit kwatsje; ich woon sinds mien gebaorte in Limburg (Ech op het mement) en det bevelt good. Limburg, dao busse trots op!
Mer die luuj oet kirkraoj en die kenj, die verstuisse inderdaad mer half aaf en toe. Bun ich neet gewintj, die taal.
De böl..
quote:hahahaha
Op donderdag 27 februari 2003 15:33 schreef RailLuc het volgende:
Luuj, luuj, luuj, gr doont niks anges es uch ongerein tagke. Geer doont veul te lestig. Ei dingk stuit vas en zal ummer vas blieve staon, Limburg en Hollandj haet nieks mit ein te make, hollenjers zeen haol kneuk, nejje figure, sjtiefköp en de ganse hanjelOm noe oet te sjeije mit kwatsje; ich woon sinds mien gebaorte in Limburg (Ech op het mement) en det bevelt good. Limburg, dao busse trots op!
Mer die luuj oet kirkraoj en die kenj, die verstuisse inderdaad mer half aaf en toe. Bun ich neet gewintj, die taal.
De böl..
Echs is wel een cool teulke mer soms oach vrie meujlik veur os oet ut zuijde mer nog altied beter te volge es die luij oet 'kirchroa' joa
toch zien r ech onnoemelijk veul versjille tusse versjillende ploatse......maar duits
quote:Waarom? Als een Engelsman bij een Hollander op bezoekt komt en een tweede Hollander komt iets vragen, gaat 'ie om de nondedomme toch ook nog geen Engels kallen wah?
Ik vind het feit dat ze limburgs spreken nog niet zo erg, maar wel dat als je met een limbo in gesprek bent, en er komt een tweede limbo bij, ze het ABN meteen laten varen en plotseling limburgs beginnen te praten. Ik vind dat nogal onbeleefd.
quote:De netuurkunde lieraar bie os kump oet kirchroa en es dae plat kalt... majn god nondesjang.
Op donderdag 27 februari 2003 15:40 schreef Bolderbast het volgende:[..]
hahahaha
![]()
![]()
Echs is wel een cool teulke mer soms oach vrie meujlik veur os oet ut zuijde
mer nog altied beter te volge es die luij oet 'kirchroa' joa
quote:Jao inderdaad, woor gister bie die van Bagge bie Aloďs en dae woor op e wasbraed aan het battere. Mos toch ff kieke of det inderdaad detgene woor waat ich mich veurstelde.
toch zien r ech onnoemelijk veul versjille tusse versjillende ploatse......maar duits![]()
Mer je, geise mich mit de sjeursker nog effe get zeem haole?
quote:van dees zin sjnap ich gein hol......
Op donderdag 27 februari 2003 17:28 schreef RailLuc het volgende:
Mer je, geise mich mit de sjeursker nog effe get zeem haole?
quote:en van dich versjtoan ich oach gein kloete
Op donderdag 27 februari 2003 20:06 schreef Amigo het volgende:
Könst dich auch Hollendisch kallen. Ich verstehe 'r keine fuck van!
quote:Euh, of se mit de sjtaekwagel (de kruiwage!) nog get sjwraop geis haole!
Op donderdag 27 februari 2003 20:29 schreef Bolderbast het volgende:[..]
van dees zin sjnap ich gein hol......
quote:Weer zonne poekeleroetsjer, niks van aantrekke......
[..]en van dich versjtoan ich oach gein kloete
zit de layout te verkloten geloof ik
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 02-03-2003 18:29]
quote:Holdie de bek mien jong, minne haalfzachte pethatvretters.
Op donderdag 27 februari 2003 15:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Der topicsjtarter kan mien poekel afroetsjen... godverdomde hanenwurger
*Weert de gekste
quote:Kom ens deeze kantj op, sjtuk antikke boenesop mit doorgeroste zök drin. Esse hiej bös, pak ich 'n prikpen en den sjoep ich dich dae pens ens door en kwak ich dao get zoutzoor doorhaer, den huls doe bunne driej telle die treut van dich toe.En vęs dich det pötje mostert oet dien bletsj... halve trampelier detse bös.
Op dinsdag 11 maart 2003 14:55 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Holdie de bek mien jong, minne haalfzachte pethatvretters.
quote:Dan spreekt de NEDERLANDER (Hollander = iemand uit noord- of zuid-holland) engels tegen de andere nederlander. Zodoende voelt de engelsman zich niet het derde wiel aan de kruiwagen. Het is gewoon beleefdheid.
Op donderdag 27 februari 2003 17:26 schreef RailLuc het volgende:[..]
Waarom? Als een Engelsman bij een Hollander op bezoekt komt en een tweede Hollander komt iets vragen, gaat 'ie om de nondedomme toch ook nog geen Engels kallen wah?
quote:Ow, nou, nog niet vaak meegemaakt....
Op zaterdag 12 april 2003 17:20 schreef Amigo het volgende:
Je staat met een Turkse jongen te praten en plots komt z'n vriend en zij gaan tegen elkaar Turks praten en tegen jou Nederlands..snappie?
quote:Ver kenne um waal volkallen wa
Op zaterdag 12 april 2003 18:05 schreef Toffe_Ellende het volgende:
is dit topic nog niet verboden?
quote:Lotten vur dat maor doon.
Op zaterdag 12 april 2003 18:12 schreef Pushit het volgende:[..]
Ver kenne um waal volkallen wa
quote:Joa, en os plat is nit pruus wie dr TT saht
Op zaterdag 12 april 2003 18:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Lotten vur dat maor doon.
quote:Dat wil niet zeggen dat ze overal in Limburg zo praten. Ik woon zelf in tegelen, lig bij venlo. Daar praten ze echt niet tegen het duits aan
Op maandag 11 november 2002 15:20 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Echt niet te geloven, moet je in Heerlen zijn voor je werk, ben je er van overtuigd dat dat nog in Nederland ligt. Hoor je me toch kreten als "kannst du auch fahren" en meer van dies zij.Mag ik even? Bweueueueaahh!
quote:Alles boven Koningsbosch is Brabant
Op zaterdag 12 april 2003 18:15 schreef Marco_B_GBB het volgende:[..]
Dat wil niet zeggen dat ze overal in Limburg zo praten. Ik woon zelf in tegelen, lig bij venlo. Daar praten ze echt niet tegen het duits aan
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 18:16 schreef Pushit het volgende:[..]
Alles boven Koningsbosch is Brabant
.
quote:Womit.........euh waarmee?
Op zaterdag 12 april 2003 19:35 schreef gelly het volgende:
Ik wil wel een handje helpen
quote:Zegk den ens waat loos is... doe lieks net zonne Hollenjer, die weite auch neet waat ze doon.
Op zaterdag 12 april 2003 19:44 schreef U-lerZzZ het volgende:
Help anjers ff mit, Gelly.
quote:Nieks loos, ich hub jinge moos
Op zondag 13 april 2003 13:13 schreef RailLuc het volgende:[..]
Zegk den ens waat loos is... doe lieks net zonne Hollenjer, die weite auch neet waat ze doon.
quote:Ga jij eerst maar eens een cursusje grammatica doen.
quote:doe bis Duutsch an ut kallen...
Op zondag 13 april 2003 13:32 schreef dikkebanaan het volgende:
Das topic ist whol ganz geil btw
quote:Ze komme der nit bie wat nuu plat en wat duutsch is
Op zondag 13 april 2003 17:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
doe bis Duutsch an ut kallen...
quote:kut hollender..
Op zondag 13 april 2003 17:05 schreef Pushit het volgende:[..]
Ze komme der nit bie wat nuu plat en wat duutsch is
.
quote:joa.. der spasj is zoe over... ut topik sleten ze zoe aaf...
Op zondag 13 april 2003 17:08 schreef Evelientjuhh het volgende:![]()
quote:Geet waal euver,
Op zondag 13 april 2003 17:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
kut hollender..
quote:Dat probeer ich dus edere keer weer te ontvluchten.
Op zondag 13 april 2003 17:11 schreef Evelientjuhh het volgende:
Mar wij vieren lekker carnaval
quote:
Op zondag 13 april 2003 17:11 schreef Pushit het volgende:[..]
Geet waal euver,
Broeikaseffect
.
quote:Jeweun een waek in dr keller
Op zondag 13 april 2003 17:12 schreef U-lerZzZ het volgende:[..]
Dat probeer ich dus edere keer weer te ontvluchten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |