abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152685562
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:20 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ben echter zelf een beetje sceptisch over de psychische hulpverlening en ik vind dat het door veel mensen wordt overschat. Psychologen zijn geen all-knowing-beings die voor iedereen de tools kunnen aanreiken om weer grip op het leven te krijgen. Of je nou wel of geen psychische hulp krijgt: uiteindelijk ben jij zelf degene die het moet oplossen.
Toch is een brein stuurbaar en als je zelf niet meer goed eruit komt is het prima om daar hulp bij te krijgen.
  zondag 17 mei 2015 @ 18:33:02 #27
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_152685698
Misschien is het wel gewoon zelfkennis en zul je jezelf moeten leren accepteren.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_152686937
Ik was ook gespannen tijdens m'n studiejaren. Pas daarna leefde ik heel erg op en ben ik zelfs terug naar school gegaan (ander studieprogramma, deeltijd). Ik stop er veel meer uren in maar ervaar stukken minder stress. Van wie moet je je dan zo bewijzen? Stop jezelf te vergelijken met anderen, misschien hadden zij wel veel gunstigere omstandigheden of een heel andere skillset.

Die vicieuze cirkel moet je echt uit. Je hebt bepaalde gedachtes over de situatie en die roepen bepaalde gevoelens op. Uit die gevoelens volgen handelingen en uit die handelingen volgen resultaten. Resultaten roepen weer gedachtes op. Die cirkel is het meest stuurbaar bij je gedachtes. Des te belangrijker dus dat je eens goed nadenkt van wie je dan zo moet presteren want die gespannen gevoelens volgen dus pas na je gedachtegangen (die je misschien inmiddels al zo gewend bent dat je je er niet meer bewust van bent).

Let wel, de situatie anders bekijken is wel iets wat je moet oefenen als je er echt uit wil.
pi_152693454
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:28 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Toch is een brein stuurbaar en als je zelf niet meer goed eruit komt is het prima om daar hulp bij te krijgen.
Eens. Maar het gaat averechts werken als die psych je allemaal stoornissen aanmeet of je in de slachtofferrol duwt.

Bij therapie zou het eindeloos kunnen gaan over de band met zijn ouders. Maar uiteindelijk schiet hij daar niks mee op. Iedereen of in ieder geval de meeste mensen kunnen hun ouders verwijten dat die dingen beter hadden kunnen doen, waardoor ze nu zelfverzekerder zouden zijn. Maar perfecte ouders bestaan niet en hen als zondebok aanwijzen betreffende dingen in het verleden, schiet je niks op. Je leeft nu en je moet de dingen waar je nu last van hebben aanpakken.

Je zal altijd mensen tegenkomen die je bewust of onbewust kunnen kwetsen. Ook hier is een (inmiddels verwijderde) reactie gepost door iemand die TS maar een zeurpiet vindt. Dat is niet leuk om te horen en mensen die zich minderwaardig voelen, kunnen zoiets heel erg op zichzelf betrekken en zichzelf vervolgens ook een zeurpiet vinden. Maar als hij relativeert, beseft hij dat het maar één persoon is tegenover heel veel anderen die hem wel serieus nemen.
  zondag 17 mei 2015 @ 22:37:59 #30
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152696976
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:12 schreef Thomasmueller94 het volgende:
Ts is een student van het bouwjaar 94.
Studeert economie en zit bij een studentenvereniging, heeft een vriendin en sport op vrij hoog amateurniveau. Stuk voor stuk levert dit me ongelofelijk veel stress op daar ik vind en mijn ouders vinden dat ik tekortschiet.
Vriendin: Dat is nu pas 1.5 maand aan,.. Iets wat me ook veel stress bezorgde. Was ongelofelijk bang dat het geen relatie zou worden en ik deed er dan ook alles aan om dat wel te laten gebeuren. En ook nu denk ik er maar negatief over.. Mijn gedachtes zijn als volgt: Hoevaak hoor je nou dat een relatie op deze leeftijd echt uitloopt op een huwelijk? Na een aantal maanden/jaren is het voorbij. Iets waar ik enorm bang voor ben. Het voelt als een tikkende tijdbom, die elk moment af kan gaan. Terwijl het toch erg goed in de relatie tot nu toe.
Studie: Gaat maar matig, gelukkig heb ik mijn VWO in 6 jaar afgemaakt maar ik heb nu op de universiteit wel een jaartje studievertraging. Dat ik ben afgewezen voor een bestuursjaar heeft me ook een paar weken down gemaakt. Ik maak me ongelofelijke zorgen of ik wel een baan ga krijgen ooit.
Sport: Waar mijn teamgenoten er inmiddels geen fuck meer om geven sta ik op de wedstrijddag stijf van de spanning. Ik wil enorm graag winnen zodat ik door andere nog als een goede sporter word gezien.

Ik sta letterlijk elke morgen met spanning op, heb het gevoel dat ik een faler ben die achterloopt op zijn leeftijdsgenoten etc. etc. en ben ook enorm stil aan het worden bij mijn ouders etc.

Moeilijk om mijn situatie beter uit te leggen, en ben ik denk ik ook veel vergeten op te schrijven maar dat vul ik straks nog wel aan.
Blijf tegen jezelf zeggen dat je een faler bent, wat denk en voel je dan? -> Juist, dat je een faler bent. Ofwel, het belangrijkste is eerst om bewust te zijn wat je denkt en gelooft over jezelf, en dan andere dingen te denken. Je gevoel volgt vanzelf wel. Een psycholoog gaat waarschijnlijk ook iets in die richting zeggen.

Je hebt blijkbaar het idee dat alleen als je op je teentjes blijft lopen je genoeg bent. Dat is een grote onzin, je bent altijd genoeg, behalve als je op deze manier kritisch bent op jezelf. (Je zou een gigantische asshole zijn als je op deze manier tegen anderen zou praten, doe dat dan ook niet tegen jezelf ;) )

[ Bericht 3% gewijzigd door Murvgeslagen op 17-05-2015 23:14:46 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152697655
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2015 21:27 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Eens. Maar het gaat averechts werken als die psych je allemaal stoornissen aanmeet of je in de slachtofferrol duwt.

Bij therapie zou het eindeloos kunnen gaan over de band met zijn ouders. Maar uiteindelijk schiet hij daar niks mee op. Iedereen of in ieder geval de meeste mensen kunnen hun ouders verwijten dat die dingen beter hadden kunnen doen, waardoor ze nu zelfverzekerder zouden zijn. Maar perfecte ouders bestaan niet en hen als zondebok aanwijzen betreffende dingen in het verleden, schiet je niks op. Je leeft nu en je moet de dingen waar je nu last van hebben aanpakken.

Je zal altijd mensen tegenkomen die je bewust of onbewust kunnen kwetsen. Ook hier is een (inmiddels verwijderde) reactie gepost door iemand die TS maar een zeurpiet vindt. Dat is niet leuk om te horen en mensen die zich minderwaardig voelen, kunnen zoiets heel erg op zichzelf betrekken en zichzelf vervolgens ook een zeurpiet vinden. Maar als hij relativeert, beseft hij dat het maar één persoon is tegenover heel veel anderen die hem wel serieus nemen.
Tegenwoordig veel toegepast is cognitieve training, hier gaat het niet om 'graven', maar wel praktisch denken: wat maakt dat ik me zo voel of zo doe. Hoe kan ik dat ombuigen in effectiever gedrag? Heeft weinig te maken met in het verleden te blijven hangen, het gaat erom hoe je nu denkt en functioneert :)
pi_152698194
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:12 schreef Thomasmueller94 het volgende:
Studie: Gaat maar matig, gelukkig heb ik mijn VWO in 6 jaar afgemaakt maar ik heb nu op de universiteit wel een jaartje studievertraging. Dat ik ben afgewezen voor een bestuursjaar heeft me ook een paar weken down gemaakt. Ik maak me ongelofelijke zorgen of ik wel een baan ga krijgen ooit.

Ik sta letterlijk elke morgen met spanning op, heb het gevoel dat ik een faler ben die achterloopt op zijn leeftijdsgenoten etc. etc. en ben ook enorm stil aan het worden bij mijn ouders etc.

Moeilijk om mijn situatie beter uit te leggen, en ben ik denk ik ook veel vergeten op te schrijven maar dat vul ik straks nog wel aan.
Met een bachelor Economie ga jij echt wel een baan vinden, maak je daar geen zorgen over. Ik neem aan dat je door gaat studeren na de bachelor, en dan zit je al helemaal goed. Realiseer je even dat je tot de bovenste laag van de maatschappij behoort (op dit gebied althans) met je WO studie. Het gaat dus helemaal niet zo slecht.

Zoals iemand al eerder zei, je moet stoppen jezelf te vergelijken met anderen. Doe je aan facebook/instagram? Zo ja, dan adviseer ik je daarmee te stoppen. Ik vergeleek mezelf ook altijd met anderen, maar daar schiet je niets mee op. Je wordt er alleen maar ongelukkiger van. Concentreer je op jezelf en kijk niet (te veel) naar anderen.
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:57:43 #33
444625 thegoat92
Dat is jouw mening
pi_152827731
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:33 schreef Villas__Rubin het volgende:
Misschien is het wel gewoon zelfkennis en zul je jezelf moeten leren accepteren.
Dus dat
  donderdag 21 mei 2015 @ 18:17:36 #34
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_152828269
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 23:08 schreef Kaptali het volgende:

Zoals iemand al eerder zei, je moet stoppen jezelf te vergelijken met anderen. Doe je aan facebook/instagram? Zo ja, dan adviseer ik je daarmee te stoppen. Ik vergeleek mezelf ook altijd met anderen, maar daar schiet je niets mee op. Je wordt er alleen maar ongelukkiger van. Concentreer je op jezelf en kijk niet (te veel) naar anderen.
Wat Kaptali zegt, Facebook alleen voor het noodzakelijke gebruiken, dus grotendeels je vrienden ontvrienden. Heb ik paar weken geleden ook gedaan (van 145 naar 9 vrienden) en er geen spijt van gekregen, alleen zijn me ouders er een beetje boos om geworden.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  donderdag 21 mei 2015 @ 18:33:00 #35
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_152828726
Eens wat meer van het heden proberen te genieten in plaats van 'wat als...' in de toekomst. Leer er mee leven dat er nou eenmaal altijd tegenslagen zullen zijn, uit zowel verwachte als onverwachte hoek. Die zijn er weer om bovenop te komen, dus waarom zo krampachtig een beetje tegenslag proberen te vermijden?
  vrijdag 22 mei 2015 @ 15:30:33 #36
444625 thegoat92
Dat is jouw mening
pi_152856209
TVP. goed topic wel
Dus dat
pi_152857883
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 18:33 schreef Villas__Rubin het volgende:
jezelf moeten leren accepteren.
Ik blijf dit zo'n raar gezegde vinden. :N

Als je het idee van jezelf hebt dat je faalt, is het wel bijzonder lastig om jezelf te accepteren. En mensen kunnen veranderen; als jij moeite hebt met bepaalde eigenschappen van jezelf is er niks op tegen om die proberen te veranderen als je meent daar gelukkiger van te worden. Mensen die verlegen zijn bijvoorbeeld en/of moeilijk voor zichzelf kunnen opkomen, kunnen daar wel degelijk wat aan doen. Het is moeilijk, maar het kan.

Je moet alleen eerst een realistisch beeld van jezelf krijgen. Ben je echt zo slecht als je denkt of zie je het buitenproportioneel en/of hebben anderen je een vervormd zelfbeeld aangepraat? Daar moet je eerst achter zien te komen.

"Jezelf leren accepteren" heeft op mij persoonlijk een heel negatieve lading; het komt op mij over als "hou maar op met proberen beter en gelukkiger te worden, want je kan jezelf toch niet veranderen en je zal het met jezelf moeten doen inclusief al je eigenschappen waardoor jij jezelf niet kan waarderen".
pi_153086667
TS, je bent misschien wat te hard en streng voor jezelf. Je laten leiden door angst gaat je niet helpen om te genieten van je vriendin. Probeer van het moment te genieten, en niet te negatief te denken over de toekomst. Ze heeft niet voor niets voor jou gekozen ;)
pi_153091465
Heb je misschien meer verantwoordelijkheidsgevoel dan een paar jaar terug? Of zijn er bepaalde dingen in je leven veranderd? Die kunnen er namelijk zorgen dat je meer stress hebt in je leven wat zich dan uit in (faal)angst, laag zelfbeeld etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')