abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152585208
Ik moet een kraan vervangen, dus het water moet worden afgesloten. Maar ik heb geen idee waar ik dit doe, normaal herken ik wel zo'n hendel waarmee je het dichtdraait, maar in dit appartement zit die niet.

Enige leidingen met knoppen zijn deze:

Verder dus helemaal geen knoppen/hendels aanwezig in huis.
pi_152585226
Bij mij zit hij bij de watermeter op de beganegrond.
  donderdag 14 mei 2015 @ 09:55:59 #3
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_152585231
Da's je cv ketel. Maak eens een foto van je meterkast.
pi_152585291
Al het in een appartementen gebouw / flat is, kan het zomaar zijn dat jouw woning een watermeter heeft in een gemeenschappelijke ruimte.

Vaak in de hal van het complex, of in de kruipruimte.

In nieuwbouw situaties vanad ( volgens mij 1978 ) bestaat er een meterkast.
Dan is de onderste meter de watermeter en zijn er 2 afsluiters geplaatst: 1 voor en 1 na de watermeter. Deze allebei omstellen.

Op de foto zie ie je CV installatie. Deze zal best wel een toevoerstop hebben in de waterleiding maar
die stopt waarschijnlijk alleen het water naar je CV met als resultaat : een waterballet bij de te vervangen kraan.

Goodluck
pi_152585340
Kruipruimte al gecheckt indien je die hebt? Bij ons zit de watermeter en afsluitkraan onder het kruipruimteluik.
pi_152585427
In de meterkast zijn ook geen waterleidingen aanwezig. Die is heel 'minimalistisch'. Het is een appartementencomplex, dus het zou goed kunnen dat die in de gemeenschappelijke ruimte zit. Betekent dat dat ik dus het water moet afsluiten voor het hele complex? Is het ook mogelijk om een eigen hoofdkraan aan te brengen in mijn huis?
  donderdag 14 mei 2015 @ 10:17:19 #7
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_152585642
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:05 schreef milpek het volgende:
1) Betekent dat dat ik dus het water moet afsluiten voor het hele complex?
2) Is het ook mogelijk om een eigen hoofdkraan aan te brengen in mijn huis?
1) Zou heel goed kunnen.
2) Ja. Dat is zelfs een goed idee.
Ik heb al een boek.
pi_152585646
Waar zit je watermeter? Of beter gezegd; hoe weet je hoeveel m3 water je per jaar verbruikt hebt? Of verteld iemand anders je dat?
pi_152585668
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:17 schreef _Arthur het volgende:
Waar zit je watermeter? Of beter gezegd; hoe weet je hoeveel m3 water je per jaar verbruikt hebt? Of verteld iemand anders je dat?
Geen idee, ja ik weet het niet handig. Maar ik zit er net in, dus ik ga dat uitzoeken. Hij zit in ieder geval niet in de woning zelf.
pi_152585718
Je zit er net in... .dan heb je toch je meterstanden gecontroleerd bij afname / overname ???
pi_152585771
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:21 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Je zit er net in... .dan heb je toch je meterstanden gecontroleerd bij afname / overname ???
Jep alle meterstanden, behalve water, de kosten daarvan zitten namelijk in de maandelijkse servicekosten.
pi_152585830
Heb je een VVE / woningbeheerder/verhurende partij? die moet je kunnen informeren waar jouw meter dan zit. Of weten waar de afsluiter voor jouw betreffende appartement zich bevindt.
pi_152586518
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:28 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Heb je een VVE / woningbeheerder/verhurende partij? die moet je kunnen informeren waar jouw meter dan zit. Of weten waar de afsluiter voor jouw betreffende appartement zich bevindt.
Ja idd die zal ik benaderen. Bedankt voor de hulp iedereen.

Zo'n eigen hoofdkraan aanbrengen, zou dat een grote klus zijn?
pi_152586610
In een appartementencomplex is dat vaak erg veel werk, waar de VVE een stem in heeft.
Dit omdat het leidingsysteem simpelweg een integraal onderdeel van de infrastructuur van het pand is, Dit betekent dus dat de leindingen meestal zijn weggewerkt in muren en plafonds.

Soms is er een centrale "ruggegraat" van waaruit gewerkt kan worden om in elke appartement een separate meter te voorzien.

Kosten / batenanalyse zal waarschijnlijk zeggen : niet rendabel.

Wel kan je een controle meter plaatsen in jouw eerste aanvoerende leiding, echter zal dit geen opname meter zijn voor de waterstanden en zal je je water via de servicekosten blijven betalen.
Nu is water niet heel duur en dus zou ik het zelf zo laten en misschien een controllemetertje plaatsen indien mogelijk
  Moderator donderdag 14 mei 2015 @ 11:23:53 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152586875
quote:
In de meterkast zijn ook geen waterleidingen aanwezig. Die is heel 'minimalistisch'. Het is een appartementencomplex, dus het zou goed kunnen dat die in de gemeenschappelijke ruimte zit. Betekent dat dat ik dus het water moet afsluiten voor het hele complex? Is het ook mogelijk om een eigen hoofdkraan aan te brengen in mijn huis?
Hoe ziet je meterkast er dan wel uit ? :)
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig ..
pi_152587171
Ennn een typisch geval van : beroepsdeformatie :)
pi_152588242
Wat apartementen betreft zijn er vele mogelijkheden.
Je kunt het zo gek niet bedenken
Maar in het algemeen zit er wel ergens een "hoofd"afsluiter in het appartement zelf.
Dit hoeft dus niet in een kast te zijn, populaire plaatsen zijn meterkast bij gasmeter of elektra, bergkast indien alle leidingen in wanden lopen, badkamer indien leidingen over de muur lopen enz.

Een eigen watermeter hoeft overigens niet in het apartement zelf aanwezig te zijn, soms zit die in een centrale kast onder de woningen, daar zit dan de afsluiter.
  Boks-Chick donderdag 14 mei 2015 @ 13:20:49 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_152589979
quote:
Als je meter in een gemeenschappelijke ruimte zit, wat dus gezien je verhaal heel aannemelijk is, hoef je in 90% van de gevallen niet het water van het hele complex af te sluiten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In zo'n gemeenschappelijke meterruimte (die meestal onder een trap of in een 'vergeten' hoek in de hal zit) zit per appartement een meter. En elke meter kan je net voor en/of net na de meter het water afsluiten.

Zie hier een paar voorbeelden hoe het er in zo'n ruimte uit kan zien:

hier ontbreken de meters in, maar die blauwe hendels daarmee kan je afsluiten.

en

hier ziet ze er anders uit, met stopkraantjes
lolwut
pi_152608837
quote:
19s.gif Op donderdag 14 mei 2015 13:20 schreef BrandX het volgende:

[..]

Als je meter in een gemeenschappelijke ruimte zit, wat dus gezien je verhaal heel aannemelijk is, hoef je in 90% van de gevallen niet het water van het hele complex af te sluiten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In zo'n gemeenschappelijke meterruimte (die meestal onder een trap of in een 'vergeten' hoek in de hal zit) zit per appartement een meter. En elke meter kan je net voor en/of net na de meter het water afsluiten.

Zie hier een paar voorbeelden hoe het er in zo'n ruimte uit kan zien:

hier ontbreken de meters in, maar die blauwe hendels daarmee kan je afsluiten.

[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]
hier ziet ze er anders uit, met stopkraantjes
Hier heb ik wat aan, erg duidelijk. Ik ga morgen sowieso contact opnemen met VvE beheer en het allemaal uitzoeken. Als ik het goed begrijp kan ik gewoon een stopkraan laten monteren in mijn appartement en in het ergste geval zal daarvoor heel even het water moeten worden afgesloten voor iedereen...
pi_152613884
Als je niet bij de afsluiter kan komen kan je nog je leiding bevriezen. Spullen kan je huren bij Boels.
pi_152614031
Mijn appartement is een paar jaar geleden verbouwd. Eerst kwam het koud water door 2 verschillende stand leidingen binnen en kon je per appartement niets afsluiten, alleen de complete stand leiding. Na de verbouwing nog maar 1 stand leiding met een losse afsluiter per appartement. Wel nog steeds zonder watermeter, omdat de kosten van een watermeter hebben voor ons duurder is als het waterverbruik.

Dus ik kan me goed voorstellen dat bij TS nog zo'n situatie is als bij mij voor de verbouwing.
pi_152636418
Allemaal bedankt voor de tips! Ik heb de oplossing uiteindelijk gevonden met behulp van de buren. Uiteindelijk ontdekt dat hiermee de waterleiding kan worden afgesloten in het appartement:

Ik laat alsnog een stopkraan aanbrengen, dat lijkt me toch iets betrouwbaarder.
pi_152639047
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:28 schreef milpek het volgende:
Allemaal bedankt voor de tips! Ik heb de oplossing uiteindelijk gevonden met behulp van de buren. Uiteindelijk ontdekt dat hiermee de waterleiding kan worden afgesloten in het appartement:

[ afbeelding ]

Ik laat alsnog een stopkraan aanbrengen, dat lijkt me toch iets betrouwbaarder.
Ja die ballofixjes willen weleens gaan lekken langs de spindel.

Nieuwe stopkraan kun je natuurlijk ook na de ballofix plaatsen.
Als de ballofix niet lekt zal dat ook niet zo snel gebeuren, lekken begint vaak nadat deze na lange tijd opeens gebruikt wordt.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 23:50:38 #24
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_152639567
Jouw hoofdaansluiting is 15 mm?
Laat die handjes wapperen!
pi_152643313
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:50 schreef Gieliovd het volgende:
Jouw hoofdaansluiting is 15 mm?
Er komen twee van dit soort leidingen het huis binnen. Eentje direct in de badkamer en eentje in de gangkast bij de cv, maar idd allebei deze dikte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')