Etappe 6: Montecatini Terme - Castiglione della Pescaia, 183 kmSpettacolo! De eerste aankomst bergop leek een muis te baren, maar toen gooide Bertje de knuppel in het hoenderhok en zat het spel op de wagen. Het is wel duidelijk wie de sterkste jongens zijn in deze Giro. De grootste verrassing was dat Landa aan kon haken, maar Landa zou Landa niet zijn als hij over een paar dagen ineens drie kwartier verliest. Aru, Contador en Porte lijken voor nu aan elkaar gewaagd, dat gaat nog een hoop genot opleveren. Op dat genot moeten we nog wel even wachten, want het wordt nu weer tijd voor de sprinters. Misschien maar beter ook, dagen als vandaag en gisteren moeten we koesteren. Dadelijk gaan we nog doen of het normaal is om met het broekje uit voor de tv te zitten. Hoewel deze vlakke etappe nog niet eens zo heel vlak is.
![tappa_dettagli_tecnici_planimetria_06.jpg?v=20150423125848]()
![tappa_dettagli_tecnici_altimetria_06.jpg?v=20150415150610]()
De start is in Montecatini Terme, een stad die met enige regelmaat wordt aangedaan. Voor de dertiende keer vertrekt hier een rit. Daarnaast is men negen keer aangekomen in dit stadje. Voor de laatste keer in 2012, toen won Roberto Ferrari, de man die een paar dagen daarvoor Cavendish van zijn fiets had gereden. Cav natuurlijk helemaal boos, dus in dat kader was het wel grappig dat Ferrari een paar dagen later Cavendish vierkant uit het wiel spurtte. Eddy Merckx kreeg het in 1969 voor elkaar om twee dagen achter elkaar in Montecatine Terme te winnen. Eerst won hij de derde rit in die Giro, van Mirandola naar Montecatine Terme, om een dag later de tijdrit rond Montecatine Terme te winnen. Merckx zou in deze Giro nog twee ritten, om daarna uitgesloten te worden omdat hij betrapt werd. Knut Knudsen won ook ooit in Montecatine Terme. Een stadje met 22.000 inwoners in Toscane, wat vooral bekend is als kuuroord. Een van de belangrijkste thermaalbadplaatsen in Europa schijnt het zelfs te zijn. Het water van de bronnen zou vooral een heilzame werking hebben op de lever en het spijsverteringsstelsel. Klinkt prima.
![terme1.jpg]()
De eerste 70 kilometer van de rit is het echt volledig vlak. De renners fietsen richting het zuiden, over grotendeels rechte wegen. Interessant is dan wel weer dat de eerste tussensprint al na 14 kilometer is. Als je van plan bent om in de vlucht van de dag te zitten kan je beter eerst maar even wachten. De ploegen van de sprinters zullen wel hun best doen om het peloton in het begin bij elkaar te houden, om zo alle punten bij deze tussensprint te kunnen verdelen tussen de mannen die voor de rode trui gaan. Na deze tussensprint in Altopascio zal er dan waarschijnlijk wel een kopgroepje ontstaan. Waarschijnlijk een kansloos kopgroepje, want ondanks het lastige gedeelte dat na een kilometer of 80 gaat komen moet dit alsnog een etappe zijn voor de rappe mannen.
![Altopascio-chiesa_san_jacopo_maggiore1.jpg]()
Over lange rechte wegen fietsen door Toscane, echt interessant wordt het niet. Na een kilometer of 80 dan wel weer een wat interessanter gedeelte, de renners gaan dan een aantal heuveltjes over. De eerste heuvel van de dag is de enige waar punten te verdienen zijn. Een klimmetje van de vierde categorie richting Pomarance. Toch nog een klimmetje van een kilometer of zes aan 4%. Na Pomarance blijft het een beetje op en af gaan, iedere keer een kleine afdaling om dan weer wat verder omhoog te gaan. Een van die stukjes omhoog is richting Larderello, waar de renners een zakje met eten krijgen. Een volgende beklimming is dan nodig om Castelnuovo Val di Cecina te bereiken. Dit is een stuk van 4 kilometer dat nog redelijk steil is, procentje of 6.
![Castelnuovo_val_di_cecina.jpg]()
Zo gaat het nog een tijdje op en af, de renners moeten nog over vier pukkeltjes zien te komen. Na 125 kilometer koers is het gedaan met de moeilijkheid. Toch nog meer dan 40 kilometer in de heuvels. Veel zal het waarschijnlijk niet opleveren, want het is nog bijna 60 kilometer tot de streep. Dat nodigt niet echt uit om in deze heuvelzone actie te ondernemen. Een afdaling van een kilometer of 10 volgt nu voor de renners, dan een plateau van een paar kilometer om verder af te dalen richting de tweede tussensprint van de dag, in Ribolla, na 149 kilometer. Een paar kilometer voor Ribolla zat de afdaling er al op. De laatste 40 kilometer van de koers is het volledig vlak. Een afdaling over een brede weg, weinig bochten. Prima te doen. Ribolla is een dorpje van drie keer niks. Iets verderop ligt Montemassi, dat is al wat meer het bekijken waard.
![rocca-di-montemassi_03.jpg]()
Vanuit Ribolla is het eigenlijk praktisch rechtdoor richting Castiglione della Pescaia. Eén dorpje komen de renners in de laatste veertig kilometer nog tegen, verder helemaal niets. Kilometers lang rechtdoor, een paar rotondes en wat bochten. Aangezien we uit de heuvels zijn ook niet de meest inspirerende omgeving. Het wegdek is niet echt fantastisch, scheuren en gaten in de weg zijn er genoeg te vinden. Dat was wel ergens in 2011, misschien dat er tegenwoordig een nieuw laagje asfalt ligt. Willen ze nog wel eens doen als de Giro langskomt. Vooral in Castiglione della Pescaia zelf mogen ze wel wat nieuw asfalt hebben aangelegd, dat lijkt echt helemaal nergens op. Op dat slechte asfalt na is de finale best goed te doen. Een paar bochten nog wel, maar de laatste is op meer dan een kilometer van de streep. Voor die laatste kilometer nog wel een paar wegversmallingen en een licht oplopende rotonde, maar verder geen dingen die echt problemen op zouden moeten leveren.
![ITLF8UA.png]()
Het is voor het eerst dat Castiglione della Pescaia een aankomstplaats is. Wel is hier al twee keer een rit vertrokken. In 1980 vertrok hier de zevende rit, richting Orvieto en in 1994 trokken de renners richting Pontedera, een dorpje dat vandaag ook wordt gepasseerd. Het is een dorp met 7000 inwoners aan de kust. We zitten inmiddels in de provincie Grosseto, nog steeds in de regio Toscane. Dit dorpje beschikt over een kasteel, dat is natuurlijk altijd leuk. Flinke muren ook nog. Daar moet dit dorp het ook wel van hebben, naast het stukje strand dan. Verder is het geen memorabele plaats.
![image25.jpg]()
Het is morgen nog steeds prima weer. Het lijkt zelfs nog een stuk warmer te worden dan de afgelopen dagen. Richting de 27 graden. Wel wat bewolking, maar nog geen regen. Die regen kan eventueel de dagen daarna wel komen, maar dat zien we dan wel. Nog steeds vrij weinig wind. Ideale eerste week eigenlijk. De renners stappen morgen om 12:55 op hun fiets en worden tussen 16:59 en 17:23 in Castiglione della Pescaia verwacht. Sporza zal er om 14:40 weer bij zijn. Eurosport waarschijnlijk ook, maar geen idee of daar überhaupt iemand naar kijkt.
Als we de aanvallers wegdenken klopte mijn vorige voorspelling best aardig. Dat geeft de burger weer moed. Dit zou normaal gesproken een etappe voor de sprinters moeten zijn. Aangezien de sprinters niet zoveel kansen krijgen neem ik aan dat de sprintersploegen wel hun best gaan doen om deze etappe uit te laten draaien op een massasprint. Er zit nog best een lastig stuk in het midden, maar in vergelijking met de vorige etappes is het ook weer niet zo lastig en bovendien is er nog een kilometer of 60 om weer terug te keren als je gelost bent. Alles hangt ook af van het tempo van het peloton in dit heuvelachtige gedeelte. Kan zomaar eens een vrij rustig tempo zijn na de afgelopen dagen. Alle renners zijn toch vrij diep gegaan.
1. Viviani. Was tijdens de eerste sprint toch de snelste. Dan ben je meteen de favoriet voor de volgende sprint.
2. Greipel. Ging nogal vroeg aan in Genua en viel ook nogal stil. Blijft intrinsiek wel de snelste en de sterkste van het stel. Ik verwacht wel wat verbetering van hem.
3. Nizzolo. Weet het toch best vaak te verprutsen eigenlijk. Als je ziet hoevaak hij al kort heeft gesprint in de Giro moet er toch ooit een overwinning komen. Voorlopig nog niet, schat ik zo in.
4. Lobato. Nog niet echt in topvorm blijkt, maar dat gaat langzaam wel komen. Wint in de tweede week nog wel ergens een ritje.
5. Modolo. Haha, die verprutst het ook echt altijd in de Giro. Goed, de laatste keer kon hij er niet veel aan doen, maar het is toch wel weer typisch dat juist hem het overkomt. Morgen zal er vast ook wel weer wat misgaan.