Ik ben nu 25 jaar oud. Zoals iedere jongere van mijn leeftijd is dit de leeftijd om de vleugels uit te slaan. Afstuderen. Trouwen en noem het allemaal maar op. Helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op. 13 jaar geleden raakte ik meervoudig lichamelijk gehandicapt. Erg lang verhaal, maar de korte variant is dat mijn spieren en zenuwen in mijn onderlichaam niet goed werken. Eveneens staan er botten verkeerd waardoor ik erg moeilijk kan lopen. 8 operaties later ben ik opgegeven. 'Leer er mee leven' zeggen ze dan.
Ik zat in een inktzwart dal. Ik kon niet studeren. Ik kon niet uitgaan. Sterker, ik kon mijn (ziekenhuis)bed niet verlaten. Je komt in een put terecht en in een vicieuze cirkel. Je bent niets. Je stelt niets voor. Je leven is een puinhoop. Je lichaam kan niets hebben en sterft lekker af. Waarom zou je doorgaan met leven? Meerdere pogingen tot zelfmoord gedaan. Die waren zo succesvol dat ik nu instaat bent om dit verhaal te typen.
Op een gegeven moment dacht ik dat het verstandig was om hulp te zoeken. Antidepressiva gekregen en wekelijks therapie. Ik had mijzelf een bepaalde manier van verwerken aangeleerd. Niet praten over je pijn, je ellende en je verdriet. Ik sloot mijzelf af van de buitenwereld. Zwelgen in zelfmedelijden ftw.
Fast forward naar vandaag. Ik ben nog altijd meervoudig lichamelijk gehandicapt. De toekomst van mijn handicap is niet rooskleurig. Permanent in een rolstoel zitten komt eraan. Wanneer? Geen idee. Misschien volgend jaar of over 30 jaar. Ik weet het niet en ik wil het ook niet weten ook.
Ik voel mij gelukkig. Ik ben blij dat ik deze kans om te leven heb gekregen. De pijn is chronisch en heftig. Voor de insiders, mijn medicatie bestaat uit Morfine en Tramadol als de pijn te heftig is. Als ik terugkijk naar hoe ik was en hoe ik nu ben is dat een wereld van verschil. Mijn sociale omgeving is groter dan ooit, ik ga meerdere keren per week de deur uit. Ik heb vrijwilligerswerk. Ik studeer weer.
De tijd die ik heb verloren ben ik aan het inhalen. Ik kijk met dankbaarheid terug op die inktzwarte periode. Het heeft mij gemaakt tot wie ik ben vandaag de dag. Ja, ik moet rekening houden met mijn handicap. Ik kan niet ver lopen, niet ver autorijden en ik ben snel moe. Maar dat weerhoudt mij er niet van om te leven.
Ik geniet met volle teugen van het leven terwijl ik chronisch ziek ben, ondanks mijn beperkingen. Ik laat mij niet tegenhouden door zoiets onbenulligs. Mijn leven is gigantisch mooi! Ik heb geweldige mensen om mij heen waarvoor ik erg dankbaar ben. En ja, soms heb je even een dipje. Maar die zijn tijdelijk. En je kan relativeren. Je kan vechten. De vraag is echter: wil jij vechten? Mijn handicapt heeft geen macht over mijn leven. Ik ben degene die de touwtjes in handen heeft. Er is niets wat mij daarin klein kan krijgen.
Moraal van het verhaal, vecht of ga vechtend ten onder.