abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 mei 2015 @ 12:43:50 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_152486709
Vroeger was het zo dat je in groep vier de tafels uit je hoofd moest leren. Van voor naar achter, van links naar rechts en ondersteboven enzo.

Hoe zit dat bij jullie kinderen op school tegenwoordig? Voor mijn gevoel lijken de tafels tegenwoordig een stuk minder belangrijk dan vroeger. In groep 4 leren ze nu enkel nog de tafels 1 tot en met 6 en 10?

Meer ouders die hier "last" van hebben?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_152486920
Hier ook die van 1-5 &10 in groep 4, en de rest in 5.
Zowel op de oude als de nieuwe school. Het zal wel een landelijke norm zijn?

De oude school hebben ze vanaf de herfstvakantie elke 2 weken een tafeltoets. Als ouders moet je thuis met ze oefenen. Op school ligt wel materiaal, maar juf helpt er niet veel bij. Naast de tafeltoets moesten ze ook de rijtjes opzeggen bij juf.
Bij de nieuwe school hebben ze een tafel-werkboek dat ze door moeten werken in groep 4. En de volgende in groep 5. Daar zie je dus als ouders weer niks van.

Maar ik kan me van vroeger herinneren dat wij in groep 6 ook nog met de tafels bezig waren, wel die van 11-12-13-15-25, de rest in groep 4 en 5 ook.
Hier geen last ervan..
  maandag 11 mei 2015 @ 13:10:10 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_152487389
De "last" die ik ervan heb heeft voornamelijk te maken met het feit dat er dan gezegd wordt "dan en dan overhoren we die tafel" en dat dat dan vervolgens niet gedaan wordt.

Ruben is gek op rekenen (rekenen is mijn hobby mama!) en heeft gelukkig vrij weinig moeite met de tafels, maar als ik vraag hoe de overhoring dan gaat, dan is dat weer eens niet doorgegaan. Hij heeft ook nog maar voor de helft van de tafels daadwerkelijk een overhoring gehad.

De tafels oefenen doen we thuis wel, dat vindt hij ook wel leuk, dus ik houd me niet aan de voorschriften voor wat betreft wanneer welke tafel, maar misschien is het dan inderdaad wel iets landelijks?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_152488586
Dat overhoren deden ze wel strikt op de vorige school, steeds om de week op vrijdag.
Dat rijtjes opzeggen weet ik niet zo goed, aangezien Chris er weg was voordat ze daar echt actief mee begonnen. En het was het eerste jaar dat ze dat opzeggen weer deden.
  maandag 11 mei 2015 @ 20:52:01 #5
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_152502468
Mijn oudste moet in groep 4 nog voor het eind van het schooljaar alle tafels van 1 t/m 10 laten aftekenen. Hij is er bijna!
Hier wordt het dus wel heel belangrijk gevonden.
Stampen, stampen, stampen...
Hij oefende veel met Rekentuin op de iPad en we hebben al maandenlang de grote Dinald Duck-tafel-poster aan de binnenkant van de wc-deur hangen.
.... met gevoel voor drama....
pi_152504918
Hier gewoon de tafels 1 t/m 10 in groep 4. Bij de meester aftekenen en dan moeten er een aantal sommen binnen een minuut goed beantwoord zijn, anders geen krabbel en sticker.
  maandag 11 mei 2015 @ 21:49:33 #7
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_152505477
Dochter heeft woensdag 'toets' van de tafel van 8. In haar klas hebben ze 1-6 en 10 gedaan. De kinderen die deze tafels gehaald hadden mogen 7-8-9 ook doen.

In mijn klas toetsen we ook alle tafels. Ze zijn HEEL belangrijk.

In groep 5 gaan ze nl delen en krijgen ze grote tafels (18x7)

Ik vraag ze altijd van voor naar achter, van achter naar voor en door elkaar.
De toets is schriftelijk. 15 goede antwoorden binnen 1 minuut.
pi_152506475
Hier hebben ze de tafel van 6 "afgerond" met een toets vandaag. We kregen voor de vakantie nog een berichtje dat ze zouden gaan overhoren en of we nog wat wilden oefenen.
Ik probeer met oudste (groep 4) 2 keer in de week in elk geval 10 minuten te oefenen, of haar te laten oefenen met een spelletje met tafels.
Ik weet niet of ze 7, 8 en 9 ook nog gaan doen in de komende uh... hoeveel weken zijn het nog... uh 7... en daar valt ook nog best wat uit door vrije dagen enzo...
Hoe dan ook, ze weet ze prima uit te rekenen, automatiseren is nog wel iets om aan te werken, tenminste... ik denk dat ze het beter kan dan ze het laat zien hier thuis ;).
Thuis gaat ze, zeker met tijdsdruk panieken als ze het niet gelijk weet (en dat kost nog meer tijd ;) )

Ik hoop dat we het oefenen er wat in kunnen houden, maar het zit nog niet helemaal lekker in het systeem, in de zin van dat het er nog wel eens bij in schiet...
Maar ik weet dat mijn meester vroeger altijd zei: als ik je midden in de nacht wakker maak en vraag hoeveel 6x8 is dan moet je gelijk antwoord kunnen geven.
We blijven oefenen ;).
Fake it till you make it...
  maandag 11 mei 2015 @ 22:22:55 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_152507079
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:49 schreef amaranta het volgende:
Dochter heeft woensdag 'toets' van de tafel van 8. In haar klas hebben ze 1-6 en 10 gedaan. De kinderen die deze tafels gehaald hadden mogen 7-8-9 ook doen.

In mijn klas toetsen we ook alle tafels. Ze zijn HEEL belangrijk.

In groep 5 gaan ze nl delen en krijgen ze grote tafels (18x7)

Ik vraag ze altijd van voor naar achter, van achter naar voor en door elkaar.
De toets is schriftelijk. 15 goede antwoorden binnen 1 minuut.
Nouja, daarom snap ik het dus ook niet helemaal. Ik heb toen ik stage liep in een groep 6/7/8 ervaren hoeveel last het oplevert voor kinderen als ze dan de tafels gewoon niet onder de knie hebben.
Aan de andere kant vraag ik me ook af of ik er wel goed aan doe om er zo hard op te hameren, ook al vindt hij het leuk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_152515442
Ik denk dat als hij het leuk vindt, er eigenlijk niet zo heel veel verkeerd is aan het zorgen dat hij de tafels goed beheerst...

Waarom denk je dat je er misschien niet zo goed aan doet om erop te hameren?
Fake it till you make it...
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:02:51 #11
11682 Moonah
Jolie femme
pi_152522845
quote:
7s.gif Op maandag 11 mei 2015 13:10 schreef Troel het volgende:
De "last" die ik ervan heb heeft voornamelijk te maken met het feit dat er dan gezegd wordt "dan en dan overhoren we die tafel" en dat dat dan vervolgens niet gedaan wordt.

Dan vraag je toch aan de juf hoe dat zit, als je dat zo belangrijk vindt? :)
Wellicht wordt een overhoring niet daadwerkelijk zo benoemd.

Overigens wordt er tegenwoordig veel meer dan vroeger aandacht besteed aan wat een tafel nou daadwerkelijk inhoudt. Herkent een kind in een context dat het een tafelsom betreft? Bv Ik heb 24 kralen. Ik wil armbandjes met elk 6 kralen maken, hoeveel bandjes kan ik dan maken?
Het stampen is dan van wat later orde (idd 1-5 en 10 in groep 4, de rest in groep 5).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:14:22 #12
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_152523291
Hier 1-5 en 10 in groep 4 en iedere vrijdag een blad met 20 x-sommen in 1 minuut. Er hangt een tafelstickervel in de klas met de kinderen en tafels en die nog missen daar oefent een staigiare extra mee. Dat blad met sommetjes krijgen ze hier mee naar huis.

Het overzichtsvel verhuisd mee naar groep 5.

De rest op dezelfde manier maar in groep 5.
If you can dream it, you can do it...
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:36:08 #13
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_152537216
Ik weet niet of jullie deze link kunnen lezen (of dat hij besloten is voor gebruikers) maar hier staat de leerfstof van oa groep 4 (voor de methode rekenzeker)
Daar staat bij vermeningvuldigen.
Tafels 1 tot en met 10

http://www.noordhoffuitge(...)hten.pdf?MOD=AJPERES

Ik weet niet wat er in de kerndoelen staat. Mogelijk staat er in de kerndoelen alleen 1-6 en 10.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:38:09 #14
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_152537329
En bij groep 5 staat er vervolgens dit
diverse tafelsommen (automatiseren en memoriseren) tafel 1 t/m 9
• tafelsommen met zelfde uitkomst
• tafel van 12, 15, 25, 50
• inzicht: deelsom is het omgekeerde van een keersom
• vermenigvuldigen met 10 en 100 (nul erachter)
• deeltal
• E x T, met tussenstap (4 x 33 = 4 x 30 en 4 x 3)
• H x E, afgeleid van tafelsommen
E x E en E x T, onder elkaar
• E x H
• afronden en schatten, ≈-teken

En bij delen;
deelsommen (deeltafels)
• delen met rest
• staartdeling
• staartdeling met rest
• staartdeling met ‘naar beneden halen’
H X E

Dus wel handig als je tafels kent
pi_152551776
Kwam toevallig deze tegen :)
volgens mij hadden wij vroeger thuis ook zo'n soort ding :D

http://www.psikhouvanjou.(...)etti-rekenstaaf-7-jr
:)
  donderdag 14 mei 2015 @ 09:17:48 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_152584713
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:36 schreef amaranta het volgende:
Ik weet niet of jullie deze link kunnen lezen (of dat hij besloten is voor gebruikers) maar hier staat de leerfstof van oa groep 4 (voor de methode rekenzeker)
Daar staat bij vermeningvuldigen.
Tafels 1 tot en met 10

http://www.noordhoffuitge(...)hten.pdf?MOD=AJPERES

Ik weet niet wat er in de kerndoelen staat. Mogelijk staat er in de kerndoelen alleen 1-6 en 10.
Ik kwam wel iets van doelen tegen geloof ik, maar dat was heel algemeen en niet op leerjaar zeg maar. Link werkt niet, maar ik ben er inmiddels wel achter dat ik gewoon op dezelfde voet doorga met Ruben. Het is enkel een voordeel om gewoon de tafels al te kennen volgens mij (en zolang het voor hem geen vervelend iets is, gewoon blijven doen dus).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_152584716
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 12:43 schreef Troel het volgende:
Vroeger was het zo dat je in groep vier de tafels uit je hoofd moest leren. Van voor naar achter, van links naar rechts en ondersteboven enzo.

Hoe zit dat bij jullie kinderen op school tegenwoordig? Voor mijn gevoel lijken de tafels tegenwoordig een stuk minder belangrijk dan vroeger. In groep 4 leren ze nu enkel nog de tafels 1 tot en met 6 en 10?

Meer ouders die hier "last" van hebben?
http://tafels.jdx.nl/home.php
  donderdag 14 mei 2015 @ 09:21:08 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_152584754
Dank je voor deze nuttige spammerige toevoeging :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 14 mei 2015 @ 09:21:46 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_152584762
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2015 09:47 schreef mignonne het volgende:
Kwam toevallig deze tegen :)
volgens mij hadden wij vroeger thuis ook zo'n soort ding :D

[ afbeelding ]

http://www.psikhouvanjou.(...)etti-rekenstaaf-7-jr
Ik ken wel die tafelpennen zeg maar, dit heb ik volgens mij nog nooit gezien. Ik ben toch echt voor stomweg uit het hoofd leren :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_152584847
quote:
15s.gif Op donderdag 14 mei 2015 09:21 schreef Troel het volgende:
Dank je voor deze nuttige spammerige toevoeging :D
Dat zijn alle tafels, hoeven ze tegenwoordig niet meer uit hun hoofd te leren :P
pi_152590095
Ik heb Chris nog even nagevraagd. Hij is nu bezig in het eerste tafelboek. Daarin staan de tafels tot 5 en 10. In het tweede boek staan die van 6/7/8/9. Ze beginnen ermee in groep 4. Sommigen van groep 4 hebben ze beide af.anderen werken er verder in in groep 5. Chris is na de voorjaarsvakantie begonnen met boek 1 ivm verhuizing. Vandaar dat hij nog in het eerste boek bezig is..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')