abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152358036
Seat Arosa 2000
Vermogen: 44 Kw
1.4 MPI
------------------------------
APK: 15-01-2015
Stand toen: 155525 KM
-------------------------------
Distrubitieriem is vervangen bij 116937 KM
Huige stand nu: 161107 KM
--------------------------------
Voor 15 januari 2016, APK + Beurt


Hallo,

Ik heb een probleempje.

Wat zich al langer voordoet, is dat als je net start, en wilt wegrijden in de 1, dat je dan veel gas moet bijgeven, want dat anders de auto afslaat. Dit is alleen als de motor koud is. Heb je al een poos gereden en je rijd daarna weg dan is dit niet zo. Dit is echter niet het grote probleem van mij.

Dit wel:

Vanochtend wou ik wegrijden. De auto begon weer een beetje te stotteren. Ik beetje extra gas bijgeven en hij rijd weg. Ik kom gelijk op de 80 - weg. Ik trap het gas ver in, om net voor een auto op de weg te geraken. De auto haperen, ik dacht dit is een koudheidskwaaltje. Maar toen de motor op temperatuur was, precies hetzelfde probleem.

Bij rustig rijden en zachtjes optrekken gebeurt er niets. Duw je het gaspedaal verder in, tot iets over de helft tot de bodem, dan begint de motor te stotteren en te haperen en wil die niet hard meer optrekken, net of de kracht weg is uit de motor.

Wie kan mij een duidelijk en gericht antwoord geven? Ik ben zelf een leek wat betreft auto's.

Alvast bedankt.
Groeten,

[ Bericht 11% gewijzigd door DirkiedeJong op 07-05-2015 08:52:17 ]
  donderdag 7 mei 2015 @ 08:21:32 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152358049
Wanneer heeft hij voor t laatst onderhoud gehad en hoeveel km is dat geleden?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_152358213
Doorrijden met motorproblemen, echt top. :{

Ik zou bijna zeggen een defecte luchtmassa meter. Alleen volgens mij zitten die bij Seat/VW/Skoda/Audi pas op de 1.8 en hoger blokken..
pi_152358489
Hoofdbericht ge-edit.

5582 KM gereden sinds onderhoud.
pi_152358758
Misschien is er iemand bij jou in de buurt met een Vagcom kabel. Of zo een bluetooth dongle om even de auto uit te lezen. Misschien komt er een (of meerdere) foutcodes naar boven welke het verklaren.
pi_152358830
De auto is 4 weken terug nog uitgelezen. Toen geen problemen.
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:25:58 #7
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152359005
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:14 schreef DirkiedeJong het volgende:
De auto is 4 weken terug nog uitgelezen. Toen geen problemen.
ja, Einstein. 4 weken geleden had je dit probleem toch ook nog niet? :')

[ Bericht 1% gewijzigd door reeybehn op 07-05-2015 09:34:35 ]
pi_152359189
quote:
10s.gif Op donderdag 7 mei 2015 08:20 schreef DirkiedeJong het volgende:
...Ik ben zelf een leek wat betreft auto's.
...
Ga daarom naar de garage. Zelfs al zouden we je precies kunnen vertellen wat er aan de hand is (wat niet zo is), dan is de kans nog steeds niet groot dat je het als leek zou kunnen repareren, wel?
pi_152359739
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:25 schreef reeybehn het volgende:


[..]

ja, Einstein. 4 weken geleden had je dit probleem toch ook nog niet? :')
Hahah, dat klopt, maarja, bedoel het kan dan niet toch ineeens iets heel erg drastische slijtage zijn?


quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:38 schreef DonJames het volgende:


[..]

Ga daarom naar de garage. Zelfs al zouden we je precies kunnen vertellen wat er aan de hand is (wat niet zo is), dan is de kans nog steeds niet groot dat je het als leek zou kunnen repareren, wel?
Ik zelf doe er niet veel aan, maar wil beetje vergelijken, want heb wel kennissen die veel weten. :)
pi_152359854
Ik ga voor de bobine cq bougie kabels.
pi_152359928
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:04 schreef DirkiedeJong het volgende:
Hahah, dat klopt, maarja, bedoel het kan dan niet toch ineeens iets heel erg drastische slijtage zijn?
Sommige dingen gaan gewoon kapot. Ineens.
quote:
Ik zelf doe er niet veel aan, maar wil beetje vergelijken, want heb wel kennissen die veel weten. :)
Laat je die er toch naar kijken?
pi_152360163
Iemand ervaring met Tickopur? Kennis zegt misschien vervuilde injectoren? omdat hij pas doet bij veel gas geven.

pi_152360220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:21 schreef DirkiedeJong het volgende:
Iemand ervaring met Tickopur? Kennis zegt misschien vervuilde injectoren? omdat hij pas doet bij veel gas geven.

[ afbeelding ]
Laat dat ding nou eerst uitlezen..
pi_152360309
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:08 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ik ga voor de bobine cq bougie kabels.
Mee eens, komt erg vaak voor bij deze blokjes.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_152360974
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:08 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ik ga voor de bobine cq bougie kabels.
+1, daar lijkt het inderdaad op!

quote:
18s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Laat dat ding nou eerst uitlezen..
kan, maar volgens mij heeft de ontsteking nog een hele oude techniek waardoor misfires niet gemeten kan worden.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_152360978
Goede kans dat een bobine kapot is, niet te lang mee doorrijden anders help je je kat ook om zeep.
pi_152361091
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:53 schreef eXplorer1 het volgende:
...
kan, maar volgens mij heeft de ontsteking nog een hele oude techniek waardoor misfires niet gemeten kan worden.
Diagnose is de eerste stap. TS wil beginnen met het oplossen van een storing, waarbij hij niet weet of dat wel de storing is.
pi_152364479
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:53 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

+1, daar lijkt het inderdaad op!

[..]

kan, maar volgens mij heeft de ontsteking nog een hele oude techniek waardoor misfires niet gemeten kan worden.
Er zit een krukassensor op, dus je kunt missfire registeren, alleen niet cilinderspecifiek
pi_152365042
Ik denk een bougiekabel. Komt wel vaker voor.
pi_152365070
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:21 schreef DirkiedeJong het volgende:
Iemand ervaring met Tickopur? Kennis zegt misschien vervuilde injectoren? omdat hij pas doet bij veel gas geven.

[ afbeelding ]
Happert hij ook als je gas geeft in z'n vrij?
pi_152368599
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 13:00 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Happert hij ook als je gas geeft in z'n vrij?
Dan hapert die niet, het is echt alleen wanneer de motor flink kracht moet leveren met gas geven, rij je rustig dan is er niets aan de hand. Maar waarom ik dit denk dat het aan de brandstof ligt, omdat met mn scooter met carburateur als je vos gas geeft weer eens rotzooi aanzuigt, en dan verstopt de carburateur. Tot halfgas is er niks aan de hand maar daarboven liept ie bagger. Misschien hetezelfde prbleem alleen dan met injectoren hier? :O

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:27 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Mee eens, komt erg vaak voor bij deze blokjes.
Ben benieuwd,

Maar de bougies die vonken vast wel, anders liep de motor toch helemaal niet?
Kan het niet zo zijn dat ze overslaan omdat ze versleten zijn of omdat de bobines dan toch maybe dood zijn _O-
pi_152369341
Kan juist heel goed dat bij deellast de vonk nog krachtig genoeg is om de boel te ontsteken, maar bij vollast niet. En die Seat Arola heeft geen carburateur, dus dat vergelijk gaat niet op.
pi_152369347
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 10:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Goede kans dat een bobine kapot is, niet te lang mee doorrijden anders help je je kat ook om zeep.
Als de bobine kapot was, dan had ik er waarschijnlijk wel de hele rit last van. Het is alleen bij veel en hard gas geven. Dan moet de motor meer ontstekingen maken, en dan slaatie er voor mijn gevoel wat over. dus dan denk ik eerder bougiekabels oid.
pi_152369707
De arosa meet misfires, hij kan het zelfs aangeven per cilinder.

Maar brand er eigenlijk een motorlampje? Want bij misfires gaat het lampje direct aan. (En doorrijden is inderdaad erg slecht voor je cat.)

Als er een lampje brand kan je deze gewoon uitlezen. als er geen lampje brand is het ledje misschien kapot ;) Mijn ervaring bij de 1.4 mpi blokjes is dat deze nogal trigger happy zijn met het laten branden van het motorlampje.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 7 mei 2015 @ 15:02:17 #25
396386 sturmpie
for night & nature
pi_152369748
vraag het aan een automonteur.

je hebt de motor niet warm gereden en wel veel van de motor gevraagd ? misschien heeft het motorblok ergens schade opgelopen en klopt de timing niet meer.

als het de bobine of bougiekabel zou zijn dan zou die volgens mij bij stilstand ook problemen moeten hebben.
als het probleem zich alleen voordoet bij rijden dan heeft het imo eerder met het motorblok te maken dan met de elektronica. misschien is je koppakking een beetje lek geraakt door met koude motor veel gas te geven.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_152369902
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 15:02 schreef sturmpie het volgende:
...
je hebt de motor niet warm gereden en wel veel van de motor gevraagd ? misschien heeft het motorblok ergens schade opgelopen en klopt de timing niet meer.
Timing staat goed of fout. Niet goed bij stationair, en fout bij vollast.
quote:
als het de bobine of bougiekabel zou zijn dan zou die volgens mij bij stilstand ook problemen moeten hebben.
....
Dat zie je verkeerd.
pi_152370513
Ik ben zelf een persoon die bij een koude motor rustig optrekt en wacht tot de motor warm is, als die netjes 90 a 100 graden is, dan rij is steviger door.

Waar ik al wel iets langer last van hebt, ik met een koude motor, met alleen in de 1 optrekken, dan als je dan optrekt, het toerental gelijk stuk naar beneden zakt van stationair 850 naar 600, en als je dan niet genoeg gas bij geeft dat de auto dan vrij snel af slaat.

Verder heeft een poosje terug het EPC lampje gebrand, maar dat heeft te maken met de remlichtschakelaar, maar dat is elke x zo over. Verder geen blijvende brandende lampjes :)
pi_152371294
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 15:24 schreef DirkiedeJong het volgende:
Ik ben zelf een persoon die bij een koude motor rustig optrekt en wacht tot de motor warm is, als die netjes 90 a 100 graden is, dan rij is steviger door.

Waar ik al wel iets langer last van hebt, ik met een koude motor, met alleen in de 1 optrekken, dan als je dan optrekt, het toerental gelijk stuk naar beneden zakt van stationair 850 naar 600, en als je dan niet genoeg gas bij geeft dat de auto dan vrij snel af slaat.

Verder heeft een poosje terug het EPC lampje gebrand, maar dat heeft te maken met de remlichtschakelaar, maar dat is elke x zo over. Verder geen blijvende brandende lampjes :)
Vervang die remschakelaar dan ook AUB. Dat kost je 9,75 en nog geen 10 minuten werk!

Nu heb je af en toe dat je remlichten niet branden als je remt, wat niet zo aardig is voor je achterliggers.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_152372459
Remlichtschakelaar vervang ik binnenkort een keer, maar dat is het probleem niet, 1 x per maand dattie een x gaat branden, rem je een x een noodstop issie gelijk weer uit.
pi_152372787
hmm nu ik er over nadenk, EPC betekend niet altijd de remlichten, maar vaak wel. Maar ik kan me een Lupo (zelfde motor) herinneren die een lekke vacuum slang had op de rembekrachtiger. Dat was ook een EPC lampje die af en toe aan ging en last van een slecht lopend blok. Misschien de moeite om je vacuum leidingen na te lopen. (EPC kan overigens ook een probleem bij het gas pedaal zijn)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')