abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158593812
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 22:03 schreef Roger_ het volgende:

[..]

Bij mij was het zo dat ik een HiLux had gehuurd, en als ik cash betaalde dan was ik goedkoper uit.
En wat ik toen had uit gerekend was eigenlijk net het goedkoopste in Nederland euro's te pinnen en dan in Zuid Afrika om te wisselen in SAR .
Als je dan een bedrag van ca ¤ 2000,- mee neemt, dan scheelt het behoorlijk veel of je het daar op neemt met de pin en een wisselkeurs krijgt van 13 SAR voor een Euro, ipv 15.
En nu misschien wel 16.
In ieder geval voor de vraagsteller , mij lijkt 5 000 SAR toch wel een heel laag bedrag. Normaal moet je pas wat aan geven boven een waarden van ¤ 10 000,-
Deze reden is dus waarom ik het wou meenemen, wisselkoers als je een hoog bedrag meeneemt is vaker handiger cash, dan de wisselkoers van de pinautomaten. Ik had het namelijk gelezen hier :

https://www.vreemdgelddirect.nl/landen/zuid-afrika en http://www.kaapstadmagazine.nl/zuid-afrikaanse-rand

Maar misschien had iemand al ervaringen hiermee gehad bij eerdere bezoeken ...
AFC Ajax, Arsenal, Barcelona, Real Betis !!!
pi_158594470
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 09:03 schreef DJWeisz het volgende:

[..]

Deze reden is dus waarom ik het wou meenemen, wisselkoers als je een hoog bedrag meeneemt is vaker handiger cash, dan de wisselkoers van de pinautomaten. Ik had het namelijk gelezen hier :

https://www.vreemdgelddirect.nl/landen/zuid-afrika en http://www.kaapstadmagazine.nl/zuid-afrikaanse-rand

Maar misschien had iemand al ervaringen hiermee gehad bij eerdere bezoeken ...
Die Nederlandse sites, er is te veel pulp onder. Elke hobbyist die twee keer in de RSA is geweest noemt zich zelf expert. En dat wordt allemaal maar van mekaar gekopieerd. En die direct-valuta en visum sites is ook zo onbetrouwbaar als de neten.

Beter even in Engels googlen op dit vraagstuk, en dan kom ik uit op ;
http://www.southafrica.info/travel/advice/redtape.htm#money

en daar staat 25 000 SAR ongeveer ¤ 3000,- .
Maar als gezegd, beter kun je gewoon op het vliegveld van Johannesburg of Kaapstad je Euro's om wisselen, september 2015

Rand kopen , voor 1 euro kreeg ik ;
GWK Schiphol ; 12,4 RAND ( GWK was de beste koers die ik kon vonden )
Kaapstad 14,7 RAND

Nu effe googlen ;
GWK Schiphol 1 euro ; 14,47 Rand
FNB Zuid Afrika; 1 euro ; 16,40 Rand

op elke ¤ 100,- die je inwisselt kun je dus ongeveer ¤ 12,50 verdienen.
pi_159553605
De foto's van mijn reis in november staan inmiddels online.
pi_159558407
quote:
6s.gif Op zondag 31 januari 2016 21:09 schreef k_man het volgende:
mooie foto's fijn dat je ook het kleine weet te waarderen !
pi_159559675
quote:
Mooie foto's ^O^ :*
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_159560134
Zelden dat ik bij foto's echt denk dat dit gewoon bij het land klopt. Mijn oprechtste complimenten daarvoor, want juist dat maakt de foto's zo ontzettend gaaf. De diversiteit + de gewoon mooie foto's!
pi_159573222
Dank jullie wel. :)
  maandag 1 februari 2016 @ 21:18:33 #208
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_159580466
quote:
Wow, mooie plaatjes _O_
Donderdag mag ik weer terug naar huis. *O*
  dinsdag 2 februari 2016 @ 21:59:50 #209
289108 Xpresso
yeah right!
pi_159608839
Mooie foto's zeg! Ik heb helaas de Big5 niet gezien. Maar daarentegen wel weer witte haaien en walvissen.

Gister is het programma Jan vs Geraldine bij bnn op tv begonnen. Dit jaar in Zuid Afrika! Gister was de aflevering door Kaapstad. Gelijk tof om te zien waar je ook geweest bent. Wel grappig 2 jaar geleden was dit programma ( toen ruben vs geraldine ) in Canada en waren ze met de opnamens bezig toen wij er waren.
weak!
pi_159610873
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 21:59 schreef Xpresso het volgende:
Mooie foto's zeg! Ik heb helaas de Big5 niet gezien.
Dank je! Volgens mij zijn er veel mensen die de Big 5 niet allemaal zien. Strikt genomen moet je daarvoor namelijk de zwarte neushoorn zien. De witte hebben we volop gezien, de zwarte echter maar één keer. Het had niet veel gescheeld of wij hadden de Big 5 ook niet allemaal kunnen afvinken.

We hebben sowieso behoorlijk geluk gehad. We hebben diverse zeldzame dieren gezien. De wilde honden, de cheetahs, maar ook de sabelantilope. Van die laatste heb ik helaas geen goede foto kunnen maken. We hebben ook heel veel jonge dieren gezien, ook altijd leuk. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2016 22:53:42 ]
pi_159615928
Als je op een reis de big5 ziet, dan heb je inderdaad wel veel geluk.
Zelf stel ik me dat nooit als doel, ik laat me gewoon verrassen door de natuur. En meestal lukt dat wel heel goed als je niet perse doelen na streeft als een Big5 zien.
pi_159618952
De zwarte neushoorn zien is sowieso erg bijzonder hoor! De kans dat je die ziet is zo enorm klein!
De big 5 zien is overigens niet heel erg moeilijk als je naar het Krugerpark gaat. De kans om leeuwen en luipaarden te zien is op de H4-2 van Lower Sabie naar Skukuza erg groot. Olifanten en buffels kom je verder in het noorden overal tegen en de neushoorn heb je in het zuidelijke gedeelte van het park een goede kans op - waaronder ook op de H4-2.

Maar ik zou het niet als doel stellen en de natuur laat zich ook niet voorspellen. Waar je de ene dag misschien wel vier luipaarden op de H4-2 ziet, zie je er dan volgende dag(en) geen enkele.
pi_159620234
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:20 schreef mattie010 het volgende:
De zwarte neushoorn zien is sowieso erg bijzonder hoor! De kans dat je die ziet is zo enorm klein!
De big 5 zien is overigens niet heel erg moeilijk als je naar het Krugerpark gaat.
Ehm, je spreekt jezelf een beetje tegen. :P
pi_159620798
Nja, big 5 met witte neushoorn he ^^
Zwarte neushoorn is officieel misschien wel big 5 maar officieus niet echt meer ;)
pi_159622260
Ik heb in al die jaren dat ik naar Zuidelijk Afrika ben gereisd nog nooit gehoord dat je de zwarte neushoorn moet hebben, als je de Big 5 noemt.
  woensdag 3 februari 2016 @ 15:52:47 #216
62913 Blik
The one and Only!
pi_159624322
Over die Big5, kan me wel degelijk voorstellen dat het een soort van doel is. Zijn toch wel mooie beesten om te zien natuurlijk. Buffels en olifanten ga je sowieso wel zien, maar ik heb tijdens mijn reis maar een paar leeuwen, 1 neushoorn (van achteren) en geen luipaard gezien. Had met name die neushoorns en luipaarden toch wel echt goed willen spotten.

Maar goed, we waren ook met een klein kind. Dus we hebben sowieso geen dagenlange safari's gedaan.
pi_159624689
Voor "garantie" van neushoorns kan je naar het Hluhluwe-Imfolozi park gaan uiteraard, maar in het Kruger lopen er genoeg rond. Ik heb er in het Krugerpark ook maar 1 gezien hoor en ontzettend slecht. Wel 2 luipaarden zonder er echt naar te zoeken. En echt ontzettend veel leeuwen in verschillende groepen en op verschillende momenten. Wel pas de derde dag dat ik er was dat ik de eerste zag, het blijft onvoorspelbaar.

En ik snap ook wel dat het een doel kan zijn, maar cheeta's, wilde honden en zo veel andere dieren zijn net zo goed mooie beesten - waarom die dan niet als doel stellen?

Omdat luipaarden en leeuwen dus moeilijk te zien zijn had ik het expres over de H4-2 omdat de kans dat je ze daar ziet heel groot is. Gewoon in de ochtend een rondje rijden en in de avond weer geeft de beste kansen uiteraard. Uitgezonderd dan nachtritten, want katachtigen zijn toch vooral in de nacht actief ^^
pi_159625179
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 16:07 schreef mattie010 het volgende:
Uitgezonderd dan nachtritten, want katachtigen zijn toch vooral in de nacht actief ^^
Dat is nou net het enige dat bij ons geen succes was. We hebben zo'n nachtrit gedaan en werkelijk geen reet gezien. Kan ook komen door de kwaliteit van de ranger. Die was meer bezig met kletsen en grapjes maken dan met spotten en was ook niet gevoelig voor hints dat-ie z'n bek moest houden ("goh, wij hebben eerder gehoord dat je niet luid moet praten, omdat je dan de dieren weg jaagt, geldt dat 's nachts niet....?")

Tijdens die nachtrit hebben we alleen een paar veel voorkomende dieren gezien die we overdag al in overvloed gezien hadden. Het enige nieuwe waren twee uiltjes en een kleine kameleon.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2016 16:28:35 ]
  woensdag 3 februari 2016 @ 16:34:45 #219
62913 Blik
The one and Only!
pi_159625394
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 16:07 schreef mattie010 het volgende:
Voor "garantie" van neushoorns kan je naar het Hluhluwe-Imfolozi park gaan uiteraard, maar in het Kruger lopen er genoeg rond. Ik heb er in het Krugerpark ook maar 1 gezien hoor en ontzettend slecht. Wel 2 luipaarden zonder er echt naar te zoeken. En echt ontzettend veel leeuwen in verschillende groepen en op verschillende momenten. Wel pas de derde dag dat ik er was dat ik de eerste zag, het blijft onvoorspelbaar.

En ik snap ook wel dat het een doel kan zijn, maar cheeta's, wilde honden en zo veel andere dieren zijn net zo goed mooie beesten - waarom die dan niet als doel stellen?

Omdat luipaarden en leeuwen dus moeilijk te zien zijn had ik het expres over de H4-2 omdat de kans dat je ze daar ziet heel groot is. Gewoon in de ochtend een rondje rijden en in de avond weer geeft de beste kansen uiteraard. Uitgezonderd dan nachtritten, want katachtigen zijn toch vooral in de nacht actief ^^
Die garantie valt ook tegen, de neushoorn die wij hebben gespot was in Hluhluwe. Maar wat je al zegt, soms heb je gewoon geluk en soms niet.

De reden waarom de Big5 automatisch een doel wordt is omdat het makkelijk samen te vatten is, het imposante dieren zijn en het makkelijk bekt voor het thuisfront ;). Zijn dieren die uiteindelijk toch het meest tot de verbeelding spreken, veel meer dan een wilde hond of een hyena bijvoorbeeld. dus die laatste zul je bij een eerste safari minder snel als doel stellen dan de Big5.

Nachtritten waren bij ons wisselend. In Kruger was die echt top qua sights (leeuwen, python, krokodil, lopend nijlpaard en het verdere meer standaard werk). Hluhluwe was de nachtsafari ook nog wel ok, maar de ochtendsafari was echt niks. Bij de ochtend-safari eigenlijk 2 uur lang doelloos rondgereden en nauwelijks iets gespot.
pi_159625827
Ik heb echt een geweldige nachtrit gehad dan! 2 Afrikaanse wilde katten, hyena's, serval, leeuwen, 2 stekelvarkens ^^
Wel expres vanaf Satara ook, omdat juist daar katachtigen zitten. Overigens: de S100 (voor mensen die ooit gaan) bij Satara staat bekend als gebied van de leeuwen. Schijnen bijna elke dag leeuwen te lopen.

Hluhluwe vond ik sowieso vrij weinig dieren te zien. Maar wel opeens in de laatste paar kilometers dus >10 neushoorns en een aantal olifanten + antilopen. Wel grappig dus hoe dat kan verschillen, maar verder daar ook weinig gezien.

Lopende nijlpaarden zelf vooral veel gezien bij St Lucia, maar daar zat ik uiteindelijk ook 6 dagen, dusja.
pi_159655182
Wij hebben totaal 3 nachten in het Kruger geslapen en maar 1 leeuw gezien. Die lag lekker te slapen op een zandweggetje in het donker.

Verder was dit wel erg gaaf, neushoorns lagen te slapen op de weg tijdens een morning drive.
En ineens kwamen er 5 Hyena's uit de struiken. Het leek erop dat ze de neushoorns gingen aanvallen maar dit gebeurde niet. Achja ze eten ook alleen rommel van andere beesten op.
Wij hebben zowel zwarte als witte neushoorns gezien. En best veel ook.
weak!
pi_159657333
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:59 schreef Xpresso het volgende:
Wij hebben totaal 3 nachten in het Kruger geslapen en maar 1 leeuw gezien. Die lag lekker te slapen op een zandweggetje in het donker.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Verder was dit wel erg gaaf, neushoorns lagen te slapen op de weg tijdens een morning drive.
En ineens kwamen er 5 Hyena's uit de struiken. Het leek erop dat ze de neushoorns gingen aanvallen maar dit gebeurde niet. Achja ze eten ook alleen rommel van andere beesten op.
Wij hebben zowel zwarte als witte neushoorns gezien. En best veel ook.
wat een schatje en hele mooie foto's!
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_159657493
de leeuw blijft een moeilijke in het Krugerpark, overdag zelden actief, en als ze tussen de struiken liggen zijn ze moeilijk te spotten.
pi_159659909
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 18:41 schreef Roger_ het volgende:
de leeuw blijft een moeilijke in het Krugerpark, overdag zelden actief, en als ze tussen de struiken liggen zijn ze moeilijk te spotten.
Kun je ook geluk mee hebben, check mijn foto's. De luipaarden waren lastiger.
pi_159796149
Zojuist een 23 daagse individuele privé rond reis geboekt door Zuid-Afrika voor begin september.

quote:
Route:
Dag 1 Amsterdam - Johannesburg
Dag 2 Johannesburg
Dag 3 Johannesburg – Tzaneen (ca. 450 km)
Dag 4 en 5 Tzaneen – Hoedspruit / Krugerpark (ca. 150 km)
Dag 6 Hoedspruit – Panorma Route - Hazyview (ca. 370 km)
Dag 7 Hazyview – Krugerpark - Swaziland (ca. 300 km) Dag 8 Swaziland - St Lucia (ca. 380 km)
Dag 9 Hluhluwe Nationaal Park & St. Lucia Wetlands Dag 10 St. Lucia – uMhlanga (ca. 255 km)
Dag 11 uMhlanga – Drakensbergen (ca. 240 km)
Dag 12 Drakensbergen
Dag 13 Drakensbergen – Coffee Bay (ca. 365 km)
Dag 14 Coffee Bay
Dag 15 Coffee Bay – Stutterheim (ca. 271 km)
Dag 16 en 17 Stutterheim – Addo (ca. 200 Km
Dag 18 Addo - Knysna/Plettenberg Bay (ca. 200 km)
Dag 19 Knysna – Oudtshoorn (ca. 125 km)
Dag 20 Oudtshoorn – Stellenbosch (ca. 425 km)
Dag 21 t/m 23 Kaapstad (ca. 70 km)
Dag 24 Amsterdam
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')