abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152375944
Wat ik ervan begrepen heb is dat een cdi begrenzing de puls vertraagd met soort RC of LC netwerk. Bij hogere toeren komt dus de vonk te laat en daardoor levert de verbranding geen vermogen.

Hij vonkt zeg maar na het bdp.
.
pi_152376390
Dan krijg je ook altijd een zwarte bougie terwijl die hier wit is.
pi_152377107
Ik heb mijzelf ook een A35 E-Start cadeau gedaan een paar maanden geleden. Vandaag nieuw knipperlichtrelais geïnstalleerd, nu nog wachten tot de onderdelen die in backorder binnenstaan (verchroomde spatborden en nieuwe standaard) en nog even de kabelboom vervangen en hij kan er weer tegenaan. Echt zo'n ontzettend fijn ding.
Bier.
pi_152378012
Als je je tomos niet meer wilt laten inhouden bij volgas moet je de uitlaat vervangen, de inlaatbegrenzer eruit halen, een bromfietscarburateur monteren en de ontsteking afstellen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  Forum Admin donderdag 7 mei 2015 @ 21:08:32 #30
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_152382161
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 19:27 schreef FransDeens het volgende:
Als je je tomos niet meer wilt laten inhouden bij volgas moet je de uitlaat vervangen, de inlaatbegrenzer eruit halen, een bromfietscarburateur monteren en de ontsteking afstellen.
Dan maak je wel meteen overtoeren, das geen strak plan.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_152382561
Inderdaad. Eigenlijk moet je ook het achtertandwiel vervangen, maar dan is de topsnelheid behoorlijk te hoog.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  donderdag 7 mei 2015 @ 22:59:14 #32
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152387574
Ik heb morgen de uitlaat binnen



De bedoeling is niet om hoger dan 40 te gaan rijden, maar meer iets eronder,.. Ik heb me laten vertellen dat voor een snor brommer de uiterlijke max 37km/h is waar geen boetes voor worden uitgeschreven. Als ik de 35 haal vind ik het mooi. Belangrijkste is dat als ik dus rij, ik niet meer van dat ingehouden gepruttel mee hoef te maken. De gang naar 25 is prima, trekt voor een snor prima op, maar eenmaal aan de 25 is het net alsof ik af en toe lichtjes de rem inknijp; ratelen, 4-takten,..

Ik zal morgen sproeier 50 - 54 gaan halen, bougie nu is redelijk grijs te noemen dus daar moet dan wel een grotere in, en dan zien of dit positief verschil gaat uitmaken
Mai pben rai~!
  vrijdag 8 mei 2015 @ 11:35:02 #33
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152398332
quote:
2s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:44 schreef machtpen het volgende:
Een spartamet is geen tomos. Zoek daar maar eens wat plaatjes vanop en kijk of je er ook verschillen tussen ziet? Je zit nu allemaal dingen te veronderstellen die kant noch wal raken maar waar je andere mensen wel mee op kosten jaagt.
ZO gek is dat helemaal niet gedacht. bij vrijwel alle scooters/brommers/snorfietsen waar ik mee te maken heb gehad is er een begrenzing op de CDI. Ik zeg alleen dat dat dus goed mogelijk is en dat ik het zeker in overweging zou nemen! Dit is dus gebaseerd op MIJN ervaringen en zijn bedoeld als eventueel advies aan TS. Hij heeft hier ook normaal op gereageerd en lijkt mijn punt in acht te nemen als de huidige ideeen en oplossing onvoldoende effect hebben. Begrijpend lezen iets te moeilijk voor je?

EDIT: voorbeeld van een (kennelijk) snelle CDI: http://www.tomoshop.nl/ca(...)708631aea7c3c7ba9fd2

[ Bericht 9% gewijzigd door reeybehn op 08-05-2015 11:41:38 ]
pi_152404337
Dat is wel gek gedacht want er is geen zwarte bougie. Je loopt pure onzin te verkondigen en door te drammen als een kleuter.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 17:55:05 #35
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152408168
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 14:49 schreef machtpen het volgende:
Dat is wel gek gedacht want er is geen zwarte bougie. Je loopt pure onzin te verkondigen en door te drammen als een kleuter.
maar wat jij onzin vindt maakt eigenlijk vrij weinig uit. Een begrenzing op je ontsteking hoeft niet te leiden tot een zwarte bougie.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 03:59:56 #36
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152424245
Uitlaat is binnen, heb daarbij maar wat hittebestendig vet, tapeinden en nieuwe pakking gehaald. Door werk denk ik niet dit weekend het te kunnen gaan proberen.
Pakking heeft overigens 2 verschillende kanten; de ene kant heeft een iets bolligs uitsteeksel, de andere kant is plat. Ben wel benieuwd om zo het in 1x goed te doen welke kant waar moet.

Tapeind maar voor de zekerheid besteld, al vraag ik me af dit noodzakelijk is
Eenmaal de oude uitlaat eraf zou ik de tapeinden die in het blok zitten nogmaals kunnen gebruiken, of zie ik dat verkeerd ? Het is geen roestig zooitje daar dus vraag me dan af of het noodzakelijk is.

CDI veranderen, wel of niet... Ik heb hier geen verstand van en dit zal ik dan met een brommerboer moeten gaan overleggen naast alle andere zaken die een mogelijke oplossing kunnen gaan bieden. Wel is het zo dat ik hier voor het eerst iets hoor over cdi na al flink gespeurd te hebben over mijn probleem
Mai pben rai~!
pi_152424564
Je kunt de bestaande tapeinden gewoon gebruiken. Nieuwe moertjes is meestal wel handig.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 14:00:07 #38
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152429586
Die moertjes heb ik zojuist samen met sproeier 50 en 52 gehaald. Ben er klaar voor, alleen de tijd ontbreekt.

Over CDI , ik vroeg er net dus om, of dit onderdeel verandert zou kunnen worden ten goede van prestaties / opvoermogelijkheden, en het enige wat die man deed was : :?

Volgens hem heeft dit bij een Tomos geen effect voor datgene wat ik wil bereiken
Mai pben rai~!
  zondag 10 mei 2015 @ 18:43:59 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_152465617
Heeft zo'n ding tegenwoordig nog een verstelbare vlotternaald in de carb?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 10 mei 2015 @ 23:16:24 #40
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152476131
quote:
5s.gif Op zondag 10 mei 2015 18:43 schreef Sounddragon het volgende:
Heeft zo'n ding tegenwoordig nog een verstelbare vlotternaald in de carb?
Vlotternaald... Verstelbaar. Met als doel de flow van bezine in die bak te beïnvloeden? Eenmaal vlotterbak vol is toch vol?

Was klaar na werk om uitlaat eronder te knallen, kom ik er achter geen dopsleutel 10 in huis te hebben :'). Dus nog wat langer wachten

Omdat ik toch wilde pielen even Sproeier 50 er in gezet. Viel me op dat deze erg lastig erin te draaien is, uiteindelijk wel gelukt. Kan niet zeggen dat ie erop vooruit is gegaan, en heb sproeier 52 maar laten liggen. Eerst die uitlaat,..dan verder knutselen.
Mai pben rai~!
  maandag 11 mei 2015 @ 00:15:36 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_152477890
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 23:16 schreef KNAK het volgende:

[..]

Vlotternaald... Verstelbaar. Met als doel de flow van bezine in die bak te beïnvloeden? Eenmaal vlotterbak vol is toch vol?

Was klaar na werk om uitlaat eronder te knallen, kom ik er achter geen dopsleutel 10 in huis te hebben :'). Dus nog wat langer wachten

Omdat ik toch wilde pielen even Sproeier 50 er in gezet. Viel me op dat deze erg lastig erin te draaien is, uiteindelijk wel gelukt. Kan niet zeggen dat ie erop vooruit is gegaan, en heb sproeier 52 maar laten liggen. Eerst die uitlaat,..dan verder knutselen.
Nee, met als doel het mengsel te verrijken zonder meteen met sproeiers te gaan klooien. Reaktie van de loop van de motor op het verstellen van de vlotternaald is een indicatie voor grotere of kleinere sproeier nodig, en eveneens finetunen van het mengsel.
Sproeier gooit meer mengsel de cilinder in, naald maakt het rijker of armer. Naald omhoog betekent dus ook vaak iets meer verbruik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sounddragon op 11-05-2015 00:53:53 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 11 mei 2015 @ 00:19:19 #42
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152477955
Ik weet meer van een coil bouwen dan vlotternaalden, dus ik trek me terug in dit verhaal :')
Mai pben rai~!
  maandag 11 mei 2015 @ 14:44:29 #43
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152489883
De uitlaat eronder gezet en rondje gereden

Nog steeds niet perfect;

Sproeier 52 erin gehangen; trekt langzaam op, blijft een beetje hetzelfde als de oude situatie, met de oude uitlaat eronder. Beetje een "moaaabmoaaab"-idee

Sproeier 50; stukken beter... Topsnelheid 33, ietwat traag maar goed
Echter heb ik nu op z'n top nog steeds een hoop gesputter en geratel en gevoel dat ie constant even beetje remt, soort bokken maar dan een lichte vorm. Hoe dafuq krijg ik dat eruit?

[ Bericht 12% gewijzigd door KNAK op 11-05-2015 21:17:42 ]
Mai pben rai~!
  maandag 11 mei 2015 @ 21:19:20 #44
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152503773
Sproeier 49 er net ingezet om toch even te kijken wat dat doet met die snelle uitlaat , en dit gaat zelfs beter dan 50

8)7

Hoe kan dit nou beter gaan mbt optrekken en vloeiender de top bereiken? Wat is hier de logica van?
Ik heb overigens wel ook hier nog steeds van dat klote - inhouden,... Snap er geen hol meer van
Mai pben rai~!
  maandag 11 mei 2015 @ 21:20:16 #45
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152503826


[ Bericht 100% gewijzigd door KNAK op 11-05-2015 21:20:40 ]
Mai pben rai~!
  maandag 11 mei 2015 @ 21:50:22 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_152505522
Die vlotternaald is je beste vriend, al weet ik niet of je dat inhouden eruit gaat krijgen als je niks aan de ontsteking kunt doen, dat is namelijk gewoon de cutoff die die CDI hem geeft in de toeren.

Wat voor carb is het?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 11 mei 2015 @ 22:07:32 #47
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152506450
14/9 geloof ik.. Standaard carb

Er zijn mogelijkheden om wat verder te gaan

Grotere carb
Spruitstuk begrenzer eruit
Hoge druk / bromkop
Tandwielen

Alleen lijkt mij dit meer het verder opvoeren van het apparaat waar ik echter niet op zit te wachten. Ik hoef de 40 niet voorbij.

Als het daadwerkelijk de cdi is (volgens een brommerboer niet) is dit het proberen waard.
http://www.tomoshop.nl/ca(...)atie-snel-p-894.html
Plug n play lijkt dit wel, dus zou ik dat kunnen doen

Wat ontsteking betreft, ik heb vandaag ook de snor en bromstand (grondplaat bij vliegwiel) op meerdere standen getest nu die uitlaat erop zit. De bromstand is het beste tot nu toe

Alhoewel, over de cdi;

quote:
bobines zijn bobines. Er is niets "sneller" aan dan de standaard.

bobine zorgt alleen dat bevoorbeeld 6 volt omgezet word naar 300 volt.
en onsteking bepaald hoe vaak er een vonk onstaat in een bepaalde tijd.



[ Bericht 20% gewijzigd door KNAK op 11-05-2015 22:16:54 ]
Mai pben rai~!
pi_152506517
Luchtschroef regelt mengsel stationair.
Gasnaald regelt met de sproeier brandstof mengsel tot 3/4 gas.
Volgas heeft alleen de sproeier effect.

Volgas en scooter uitzetten en bougie bekijken, moet koffiebruin zijn.
life happens while you're pusing the throttle.
  maandag 11 mei 2015 @ 22:10:51 #49
24329 KNAK
ff w88,......
pi_152506587
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:09 schreef eXplorer1 het volgende:
Luchtschroef regelt mengsel stationair.
Gasnaald regelt met de sproeier brandstof mengsel tot 3/4 gas.
Volgas heeft alleen de sproeier effect.

Volgas en scooter uitzetten en bougie bekijken, moet koffiebruin zijn.
Heb 20km gereden, continue vol gas,op sproeier 50. Bougie zat tegen het grijze aan ( dus te arm ), en waarom sproeier 49 dan iets betere prestaties geeft is mij dus verre van duidelijk
Mai pben rai~!
pi_152507126
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:10 schreef KNAK het volgende:

[..]

Heb 20km gereden, continue vol gas,op sproeier 50. Bougie zat tegen het grijze aan ( dus te arm ), en waarom sproeier 49 dan iets betere prestaties geeft is mij dus verre van duidelijk
Als je een ontgrenste cdi erin had dan had je nu waarschijnlijk met een warmloper gezeten.

Maar, eigenlijk is de bougie meting niet betrouwbaar omdat als je volgas rijdt de cdi ingrijpt met je ontsteking of roep ik nu wat raars?

Ik heb nooit scooters afgestelt met begrensde cdi.

Stelregel is meestal 2-4 maten groter kwa sproeier als er een ontgrenste uitlaat aan gehangen wordt.

Overigens had je nou je ontsteking in de brom stand gezet?
life happens while you're pusing the throttle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')