abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152258812
Beste allemaal,

Ik ben op dit moment best woedend en zit met een probleem opgescheept.
Ik zit al mijn hele leven lang bij een huisarts. Hij kent mijn hele dossier en alhoewel hij niet de beste is, ben ik tevreden en was dan ook niet van plan over te stappen op een andere huisarts.

Mijn ouders zaten daar ook en onlangs zijn ze overgestapt op een andere huisarts. Op de een of andere manier is er daarbij iets verkeerd gegaan en is mijn dossier ook overgeplaatst naar die andere huisarts. Vanochtend belde ik mijn huisarts op om een afspraak te maken en kreeg te horen dat ik zonder dat ik het wist was uitgeschreven en al twee maanden ingeschreven sta bij een andere huisarts.

Ik heb niemand toestemming of machtiging gegeven om mij in- en/of uit te schrijven en mijn dossier op te sturen. Ik woon ook al niet meer bij mijn ouders, al een geruime tijd niet meer, en ben ook al ruim boven de 18+ grens heen. Stel dat mijn ouders dus een foutje hebben gedaan (zij beweren overigens van niet), dan nog zou ik alsnog niet ingeschreven kunnen zijn bij een huisarts, aangezien ik geen handtekening heb geplaatst en geen machtiging heb gegeven aan mijn ouders.

Ook heb ik geen toestemming gegeven aan mijn oude huisarts die dus blijkbaar mijn dossier heeft opgestuurd en daardoor de nieuwe dokter inzage erin had. Is dit niet schending van de geheimhoudingsplicht?

De nieuwe huisarts is een bekende van mijn ouders en in mijn dossier staan bepaalde gegevens/ feiten waar mijn ouders niet achter mogen komen. Ik vind het dus erg vervelend dat hij inzage had in mijn dossier en dat er erg onzorgvuldig is omgegaan met mijn gegevens.

Wat kan ik hier verder mee doen? Rechtzetten gaan ze al doen, maar kan ik ook juridische stappen nemen?

Beide partijen zijn onzorgvuldig omgegaan met mijn dossier, oude huisarts heeft mij uitgeschreven en alles verstuurd zonder dat ik daar toestemming voor gaf en de nieuwe huisarts heeft alles geregeld en mij ingeschreven zonder dat ik ergens een handtekening heb gezet en überhaupt niet eens op de hoogte was van dit alles..

Help?
  maandag 4 mei 2015 @ 12:17:43 #2
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_152258879
Wat verwacht je dan van juridische stappen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 4 mei 2015 @ 12:17:46 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152258883
:') juridische stappen voor wat gewoon een dom foutje is. Als je dossier nou online was gezet of gedumpt op straat.. Dit is gewoon bij een andere arts terecht gekomen die ook geheimhoudingsplicht heeft. Jouw huisarts zou hiervoor zijn excuses aan moeten bieden en dat is dan dat.
Resistance is futile.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:19:11 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_152258925
Als hij je dossier op een billboard langs de snelweg had gezet dan kun je juridische stappen nemen.
pi_152258926
Alsof die arts meteen handenwrijvend jouw dossier doorleest op een vrije zondagmiddag op zoek naar smeuïge verhalen die hij de eerstvolgende kringverjaardag ter sprake kan brengen.

Je oorspronkelijke arts zal wat fout hebben gedaan ja (of een van z'n assistenten) en het lijkt me netjes als hij daarvoor excuses aanbiedt. Met juridische stappen bereik je geen klap.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:21:28 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152258985
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:19 schreef Waterdrinker het volgende:
Alsof die arts meteen handenwrijvend jouw dossier doorleest op een vrije zondagmiddag op zoek naar smeuïge verhalen die hij de eerstvolgende kringverjaardag ter sprake kan brengen.
_O-
Resistance is futile.
pi_152259000
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
Wat verwacht je dan van juridische stappen?
Ik had gebeld om een afspraak te maken vanochtend. Ik kon er niet terecht, aangezien ik geen patiënt meer ben.

De assistent van de nieuwe huisarts zei aan de telefoon dat de overplaatsing even gaat duren, aangezien de beide huisartsen gebruik maken van een andere systeem.

Ik moet nu dus wachten om langs de huisarts te kunnen gaan. Ik word dan toch benadeeld ook..
pi_152259033
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:17 schreef Seven. het volgende:
:') juridische stappen voor wat gewoon een dom foutje is. Als je dossier nou online was gezet of gedumpt op straat.. Dit is gewoon bij een andere arts terecht gekomen die ook geheimhoudingsplicht heeft. Jouw huisarts zou hiervoor zijn excuses aan moeten bieden en dat is dan dat.
Dat snap ik wel, maar hij mag toch niet zomaar mijn dossier overdragen zonder dat ik ermee akkoord ga?
Er geldt toch een strenge geheimhoudingsplicht..
pi_152259044
Je zou gewoon langs moeten kunnen lijkt mij, De administratieve zorgen daarvoor zoeken ze zelf maar uit, is niet jouw probleem lijkt mij.
pi_152259059
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:19 schreef Waterdrinker het volgende:

Je oorspronkelijke arts zal wat fout hebben gedaan ja (of een van z'n assistenten) en het lijkt me netjes als hij daarvoor excuses aanbiedt. Met juridische stappen bereik je geen klap.
Toch vind ik het erg vervelend dat hij inzage in mijn dossier had..
Niet iedereen hoeft te weten wat er in staat, het zijn privé gegevens..
  maandag 4 mei 2015 @ 12:24:19 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152259062
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:21 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Ik had gebeld om een afspraak te maken vanochtend. Ik kon er niet terecht, aangezien ik geen patiënt meer ben.

De assistent van de nieuwe huisarts zei aan de telefoon dat de overplaatsing even gaat duren, aangezien de beide huisartsen gebruik maken van een andere systeem.

Ik moet nu dus wachten om langs de huisarts te kunnen gaan. Ik word dan toch benadeeld ook..
Dan leg je uit dat je niet blij bent met de situatie, dat je zelf nooit overplaatsing geregeld hebt en dat je normale service verwacht omdat zij een fout gemaakt hebben. Kijken wat ze zeggen. Zo niet, dan zou ik een andere huisarts overwegen.
Resistance is futile.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:25:45 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_152259097
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:24 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Zelfs al is het een bekende van je ouders, hij heeft geheimhoudingsplicht.
Resistance is futile.
pi_152259116
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:24 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Dat snap ik ja, maar dat is nu niet meer te corrigeren. Het enige wat ze kunnen doen is z.s.m. dat dossier terugsturen. De kans is groot dat de nieuwe arts er niet eens naar heeft gekeken, hij heeft wel wat beters te doen dan willekeurige dossiers doorlezen.
pi_152259118
Is dat niet de normaalste zaak van de wereld dat je dossier wordt doorgestuurd?
pi_152259144
quote:

[..]

Je bent toch momenteel nog steeds bij een van beide ingeschreven, dan ga je toch voor 1x naar de arts toe waar je nu ingeschreven staat, of desnoods naar een huisartsenpost bij het ziekenhuis als het echt dringend is (wel even wachten tot de werkdag van je normale huisarts erop zit).
  maandag 4 mei 2015 @ 12:28:50 #16
206322 Seam
Pillz-E
pi_152259185
Hier woedend over zijn :')
Je was zeker bekend bij de huisarts met psychosociale problemen dan of niet?
Verder kun je altijd juridische stappen ondernemen, de vraag is of het nut heeft. En het antwoord is nee.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:29:33 #17
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_152259203
quote:

[..]

Nou nou, is dat al benadeling? Het valt allemaal wel mee.
Maar wat voor stappen verwacht je nou? Er is sorry gezegd en er gaat wat tijd overheen. Daar gaan juridische stappen niks aan veranderen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_152259243
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:26 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Dat snap ik ja, maar dat is nu niet meer te corrigeren. Het enige wat ze kunnen doen is z.s.m. dat dossier terugsturen. De kans is groot dat de nieuwe arts er niet eens naar heeft gekeken, hij heeft wel wat beters te doen dan willekeurige dossiers doorlezen.
Ik hoop het..
Als hij zich gewoon aan zijn geheimhoudingsplicht houdt en er verder geen problemen zijn, kan ik er nog mee leven..
pi_152259292
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:28 schreef Seam het volgende:
Verder kun je altijd juridische stappen ondernemen, de vraag is of het nut heeft. En het antwoord is nee.
Er is iets in mijn dossier waar mijn ouders niet achter mogen komen en nee dat heeft gelukkig niet te maken met psychische problemen. Ik kom die nieuwe huisarts soms ook tegen, aangezien hij dus contact heeft met mijn ouders en ik vind het geen fijne gedachte als hij het weet. En ja, daar ben ik best boos over.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:33:31 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_152259301
quote:
Ongepaste reactie.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:33:35 #21
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_152259303
quote:

Ben je ziek? Heb je een huisarts nodig voor medische zaken? Dan zou je nog iets kunnen zeggen, maar kom op zeg. Je wordt benadeeld. :{w.

Huisartspraktijk maakt een foutje, jij denkt meteen aan juridische stappen?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_152259323
quote:
Er kan natuurlijk van alles zijn waarvan je liever niet hebt dat je ouders het weten. Hoeft niks psychisch te zijn. Abortus bijvoorbeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2015 12:34:53 ]
pi_152259347
quote:
15s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:33 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ben je ziek? Heb je een huisarts nodig voor medische zaken? Dan zou je nog iets kunnen zeggen, maar kom op zeg. Je wordt benadeeld. :{w.

Huisartspraktijk maakt een foutje, jij denkt meteen aan juridische stappen?
Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:36:12 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_152259365
TS, die andere huisarts heeft, zoals al gezegd, ook geheimhoudingsplicht. Die heeft jouw dossier pas sinds een kleine twee maanden, nou, die zal ie nog niet ingezien hebben. Die man heeft het geheid veel te druk. De assistentes hebben je gegevens opgeborgen, meer zal het niet zijn.

Je moet nu terecht kunnen bij je huidige huisarts, het is hun fout dat zij jouw gegevens hebben doorgestuurd en je hebben uitgeschreven. Dit mag absoluut geen probleem zijn.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:39:11 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152259425
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Meloenthee het volgende:

[..]

Het foutje is op zich geen probleem, daar kan ik mee leven. Het probleem is meer dat die huisarts een bekende is van mijn ouders en ik hem ook tegen kom af en toe. Hij hoeft niet te weten wat er is gebeurd.
Ik zou denken dat hij pas je dossier had ingekeken als je bij hem op spreekuur was gekomen.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')