abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152448105
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 00:27 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Teksten vertalen van andere schrijvers heeft weinig zin. Zeker die van Ovidius zijn zo anders (poëzie) dan bijvoorbeeld Cicero. Ik heb vorig jaar het eindexamen van 1990 gebruikt als oefening en aangezien Latijn een dode taal is, kan dat prima. Je moet zo snel mogelijk de vertalingen van 1992 maken, toen was het ook Plinius. Cicero komt echt super vaak voor, dus daar kun je meerdere oude tentamens van vinden. Examenblad heb je niets aan, want die gaan maar tot 2002. Gebruik dus deze site:

http://www.stilus.nl/examen/index-ce.htm#1992

En kijk goed in de correctiemodellen naar struikelblokken en instinkers.

Vertalen was mijn sterkste punt, omdat ik juist geen zin had al die teksten uit mijn hoofd te leren. Zorg dat je weet waar de tekst overgaat, lees dus goed de Nederlandse inleiding bij de vertaling, scan naar woorden die je kent en vertaal die alvast. Iedere keer als je een woord hebt opgeschreven, schrijf je die op het tentamen erbij (dubbel opzoeken omdat je het vergeet is zonde). Zoek in de zin eerst de persoonsvorm, daarna het onderwerp, en kijk vervolgens in je woordenboek of het werkwoord met een bepaalde naamval samen iets betekent. Vaak staat in het woordenboek wat het werkwoord in combinatie met een ander woord betekent.

Nog een tip: je krijgt ook aanwijzingen bij de vertalingen. Dus zeg maar dingen die al vertaald zijn. Onderstreep alles in de tekst wat je als aanwijzing al hebt gekregen. Ik heb dus serieus heel lang een zin proberen te vertalen, die gewoon al als vertaling was gegeven... Lees sowieso alle aanwijzingen die je krijgt voordat je de tekst gaat vertalen, om een beeld te krijgen van waar de tekst overgaat.
1tje in 30 jaar tijd van Plinius maar :'(.
The road to success is always under construction.
pi_152448161
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 00:30 schreef Census het volgende:

[..]

1tje in 30 jaar tijd van Plinius maar :'(.
Ja, wie is dat dan ook :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')