abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152192023
Hoop dat er iemand is die hier wat kennis van heeft/ervaring mee heeft.

Twee weken terug is er tijdens een diagnostisch traject (voor migraine) ontdekt dat ik een ijzertekort heb (ferritinegehalte van 4). Doordat ik geen bloedarmoede heb (hb tussen 7 en 7,5 in vier metingen) is het ferritine nooit eerder geprikt.

Wel zijn er andere afwijkende waarden:
- Trombocyten boven 500 in vier metingen
- MCV, MCHC en MCH allemaal te laag

Dit is zeker al een jaar zo, maar is door de huisarts 'over het hoofd gezien'. Ze zei dat als dit door haar geprikt was, ze het zeker verder uit had laten zoeken. Het wás dus door haar geprikt. :')

Maargoed, aangezien die waarden dus al een jaar zo zijn, kun je dan concluderen dat ik dat ijzertekort ook zeker al een jaar heb? Maar hoe kan het dan dat ik geen te laag hb heb? Ik vroeg dat aan de huisarts, maar kreeg geen duidelijk antwoord. En is het zo dat als het ferritinegehalte met een ijzerkuur omhoog gaat, de oorzaak niet meer uitgezocht hoeft te worden? Dat zegt de huisarts namelijk.

Ik ben geen vegetariër, eet naar mijn idee vrij veel ijzerrijk voedsel en heb naar mijn weten geen zware bloedingen gehad. Ik kan dus niet verklaren waar dat ijzertekort vandaan komt.
pi_152192401
Lupus
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_152192667
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 21:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Lupus
Op welke van mijn vragen is dat een antwoord? :')

Edit: Ah, het antwoord op alle vragen volgens House. :P

[ Bericht 12% gewijzigd door BlauwePhlox op 01-05-2015 21:40:25 ]
pi_152192755
Wat zegt de behandelend arts van deze waarden?
Professioneel gifmenger.
pi_152193140
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 21:31 schreef Buurpoes het volgende:
Wat zegt de behandelend arts van deze waarden?
Er is geen behandelend arts, in de zin dat de arts die het bloedprikken heeft aangevraagd alleen betrokken was bij de diagnostiek. Dus moest naar de huisarts en die zegt ijzerkuur, dan weer bloedprikken.
pi_152193495
Professioneel gifmenger.
pi_152193627
Volgens mij is het zo dat ferritine een soort voorraad van ijzer is die uiteindelijk gebruikt wordt in HB.
DUs als je net genoeg ijzer binnen krijgt voor HB gehalte hoog genoeg te houden dan blijft er weinig over voor de voorraad.
pi_152194600
Sporten en (hevige) menstruatie kan een oorzaak zijn voor een ijzertekort bij een normaal Hb.
Weet niet goed uit te leggen waarom, maar is vast meer over te vinden op google.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 22:24:32 #9
409579 LuDann
All the way
pi_152194976
Even googlen leert mij:

quote:
We spreken van ijzergebreksanemie (=vorm van bloedarmoede), wanneer het hemoglobine gehalte en/of ferritine gehalte in het bloed te laag is. Ferritine in het bloed is een maat voor de ijzervoorraad in het lichaam. Het Hb-gehalte is niet altijd een betrouwbare maat. Het kan voorkomen dat het Hbgehalte normaal is maar het ferritinegehalte te laag.
Op langere termijn dan dit leiden tot lage Hbwaarden. Een laag ferritinegehalte in het bloed is dus een voorbode van een ijzertekort. Mogelijke gevolgen van een anemie zijn: versnelling van de hartslag, vermoeidheid, slap voelen, bleek zien, duizeligheid, gebrek aan eetlust en spierkramp.
http://www.ghz.nl/media/809750/ijzer_en_sport.pdf

Als je dit aanhoudt heb je dus wel een vorm van bloedarmoede.
pi_152195195
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 22:14 schreef Sekhmet het volgende:
Sporten en (hevige) menstruatie kan een oorzaak zijn voor een ijzertekort bij een normaal Hb.
Weet niet goed uit te leggen waarom, maar is vast meer over te vinden op google.
Ik fiets en wandel, maar echt sporten nauwelijks. Ik slik de pil en neem eens in de 3 maanden een stopweek, dus daar kan het neem ik aan ook niet aan liggen.
pi_152195228
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 21:49 schreef computergirl het volgende:
Volgens mij is het zo dat ferritine een soort voorraad van ijzer is die uiteindelijk gebruikt wordt in HB.
DUs als je net genoeg ijzer binnen krijgt voor HB gehalte hoog genoeg te houden dan blijft er weinig over voor de voorraad.
Klinkt logisch...
pi_152196034
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 22:51 schreef Sekhmet het volgende:
http://www.hesselsgrob.co(...)test/93-ijzer-tekort

Misschien heb je hier iets aan.
Ah, daar zie ik wel iets staan: ik slik al jaren maagbeschermers...
pi_152213496
Een Hb tussen de 7,0 en 7,5 voor vrouwen is wel degelijk te laag (zie o.a. hier), dus je hebt wel degelijk een anemie. Dit gegeven samen met een laag ferritine komt inderdaad uit op de diagnose ijzergebreksanemie, ofwel ferriprieve anemie.

Oorzaken van ferriprieve anemie bij jonge vrouwen zijn, zoals al eerder genoemd, o.a. hevige menstruaties of maagdarmproblemen. Ook coeliakie of een bacterie in de maag (H. pylori) kunnen een oorzaak zijn.

Maar goed, dit is de theorie. Vaak wordt bij jonge vrouwen zonder duidelijke klachten gekozen voor een proefbehandeling met ijzersuppletie. Omdat jouw labafwijkingen al een jaar bestaan, ga ik er gemakshalve vanuit dat je geen/nauwelijks klachten hebt.

Kort samengevat: je hebt wel degelijk een ijzergebreksanemie, maar in jouw geval zou ik me er niet druk over maken. Veel jonge vrouwen hebben hier last van, maar zo lang je geen duidelijke klachten hebt kan het geen kwaad en zou ik me er ook geen zorgen over maken ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_152214159
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 18:58 schreef christiman het volgende:

Kort samengevat: je hebt wel degelijk een ijzergebreksanemie, maar in jouw geval zou ik me er niet druk over maken. Veel jonge vrouwen hebben hier last van, maar zo lang je geen duidelijke klachten hebt kan het geen kwaad en zou ik me er ook geen zorgen over maken ;)

Ik heb al tien jaar ernstige migraine. Aangezien ik drie keer per week een aanval heb, dacht ik dat de duizeligheid, moeheid en het gevoel van zwakte daar vandaan kwamen, want ik ben dus bijna altijd aan het bijkomen van migraine.

Vorig jaar augustus ben ik flauwgevallen na het oplopen van een trap. :') Er is toen wel bloedgeprikt, maar niet op ijzer, omdat ik volgens de huisarts dus een goed hb heb.

Ook maagklachten (al een gastroscopie voor gehad) en verschillende periodes van darmklachten met daarbij hoge ontstekingswaarden.

Daarnaast zit ik met een niet genezende wond. Volgens de chirurg zouden deze waarden ook invloed kunnen hebben op de wondgenezing.

Dus klachten... tja, ik weet niet zo goed wat van het ijzertekort komt en wat niet, maar klachten heb ik zeker. ;)

Mijn lichaam functioneert over het algemeen gewoon niet zo goed, dat is meer de conclusie denk ik. En ik geloof dat daar ooit wel een overkoepelende verklaring voor gevonden zal worden, maar nu is het inderdaad meer symptoombestrijding.
pi_152214357
Ben je getest op coeliakie?
pi_152214377
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:29 schreef computergirl het volgende:
Ben je getest op coeliakie?
Ja, met bloedprikken en volgens mij ook met die gastroscopie toen. Kwam er niet uit.
pi_152214379
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:22 schreef Aspergermeisje het volgende:

[..]

Ik heb al tien jaar ernstige migraine. Aangezien ik drie keer per week een aanval heb, dacht ik dat de duizeligheid, moeheid en het gevoel van zwakte daar vandaan kwamen, want ik ben dus bijna altijd aan het bijkomen van migraine.

Vorig jaar augustus ben ik flauwgevallen na het oplopen van een trap. :') Er is toen wel bloedgeprikt, maar niet op ijzer, omdat ik volgens de huisarts dus een goed hb heb.

Ook maagklachten (al een gastroscopie voor gehad) en verschillende periodes van darmklachten met daarbij hoge ontstekingswaarden.

Daarnaast zit ik met een niet genezende wond. Volgens de chirurg zouden deze waarden ook invloed kunnen hebben op de wondgenezing.

Dus klachten... tja, ik weet niet zo goed wat van het ijzertekort komt en wat niet, maar klachten heb ik zeker. ;)

Mijn lichaam functioneert over het algemeen gewoon niet zo goed, dat is meer de conclusie denk ik. En ik geloof dat daar ooit wel een overkoepelende verklaring voor gevonden zal worden, maar nu is het inderdaad meer symptoombestrijding.
Ah, dit nuanceert het wel behoorlijk :p ik was hiervan uiteraard niet op de hoogte, maar jeetje wat een narigheid allemaal, sterkte daarmee!

Tav de anemie: mocht je dat willen dan zou je alsnog een proefbehandeling met ijzersuppletie kunnen overwegen. Wellicht een kwestie van die alvast verhelpen c.q. afstrepen ;)
pi_152214404
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:30 schreef christiman het volgende:

[..]

Ah, dit nuanceert het wel behoorlijk :p ik was hiervan uiteraard niet op de hoogte, maar jeetje wat een narigheid allemaal, sterkte daarmee!

Tav de anemie: mocht je dat willen dan zou je alsnog een proefbehandeling met ijzersuppletie kunnen overwegen. Wellicht een kwestie van die alvast verhelpen c.q. afstrepen ;)
Daar ben ik al mee begonnen. :) En bedankt voor het meedenken.
pi_152214658
Als het goed is moeten de ijzerpillen je gaan helpen. Mij heeft het na een jaar slikken wel geholpen. Moet er op dit moment natuurlijk niet nog een aanwezige darmontsteking o.i.d. zijn waarbij je bloed verliest. Hopelijk knap je na deze ijzerkuur op! Zou de migraine daar ook weg kunnen komen?? Geen idee hoor, maar vroeg het me af.
pi_152215875
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:40 schreef c-u-t-e het volgende:
Als het goed is moeten de ijzerpillen je gaan helpen. Mij heeft het na een jaar slikken wel geholpen. Moet er op dit moment natuurlijk niet nog een aanwezige darmontsteking o.i.d. zijn waarbij je bloed verliest. Hopelijk knap je na deze ijzerkuur op! Zou de migraine daar ook weg kunnen komen?? Geen idee hoor, maar vroeg het me af.
Nou, een symptoom van een ijzertekort is hoofdpijn. En van teveel trombocyten ook. Maar ik durf het niet meer te hopen na 10 jaar natuurlijk.

Een jaar?! Dat is wel lang! Ik hoef nu maar drie weken en daarna weer opnieuw bloedprikken.
pi_152218684
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 20:25 schreef Aspergermeisje het volgende:

[..]

Nou, een symptoom van een ijzertekort is hoofdpijn. En van teveel trombocyten ook. Maar ik durf het niet meer te hopen na 10 jaar natuurlijk.

Een jaar?! Dat is wel lang! Ik hoef nu maar drie weken en daarna weer opnieuw bloedprikken.
Sorry vergeten te zeggen, ik heb een chronische darmontsteking, dus die was uiteraard actief toen ik die pillen slikte. Pas toen de ontsteking weg was begonnen die pillen te werken! Had ik even anders moeten zeggen :)
pi_152232323
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 21:59 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Sorry vergeten te zeggen, ik heb een chronische darmontsteking, dus die was uiteraard actief toen ik die pillen slikte. Pas toen de ontsteking weg was begonnen die pillen te werken! Had ik even anders moeten zeggen :)
Oh ok, dan hoop ik dat het bij mij na die 3 weken omhoog is gegaan. De huisarts zei wel dat het dan echt omhoog geschoten zou moeten zijn. Anders is er dus ergens een probleem met de opname.
pi_152240865
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 14:07 schreef Aspergermeisje het volgende:

[..]

Oh ok, dan hoop ik dat het bij mij na die 3 weken omhoog is gegaan. De huisarts zei wel dat het dan echt omhoog geschoten zou moeten zijn. Anders is er dus ergens een probleem met de opname.
Heb je op dit moment nog last van je darmen? En is daar ook al eens goed naar gekeken? Sorry, als je het al eens hebt verteld :p Want dan weet ik het niet meer haha..
pi_152244917
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 19:20 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Heb je op dit moment nog last van je darmen? En is daar ook al eens goed naar gekeken? Sorry, als je het al eens hebt verteld :p Want dan weet ik het niet meer haha..
Nee, niet specifiek. Wel van mijn maag/twaalfvingerige darm, ik weet niet precies waar de klachten zitten.

Ik heb last van hongerpijn. Heel naar. Geen zweren of helicobacter pylori.
pi_152259914
Misschien komt het wel uit je dunne of dikke darm, die pijnen kunnen soms ook verward worden. Misschien zullen ze daar nog wel naar gaan kijken hoor, maar even een check is nooit mis toch :)
pi_153889247
Update:

Na de eerste ijzerkuur was mijn ferritine 12. Ik kreeg toen nog een ijzerkuur. Donderdag belde ik voor de uitslag en die uitslag was ferritine 12. Ze wilden nog een ijzerkuur voorschrijven, maar ik merkte natuurlijk op dat de waarde precies hetzelfde was gebleven. Ondertussen stijgt mijn hb wel, dus nóg een ijzerkuur heeft ook weinig zin, want mijn hb is inmiddels 8,2.

De huisarts raadt nu aan om 3 maanden te wachten en dan weer bloed te prikken. Eigenlijk blijft de vraag dus hetzelfde: waarom heb ik een ijzertekort zonder een te laag hb? Maargoed, op het antwoord zal ik dus nog even moeten wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')