Op welke van mijn vragen is dat een antwoord?quote:
Er is geen behandelend arts, in de zin dat de arts die het bloedprikken heeft aangevraagd alleen betrokken was bij de diagnostiek. Dus moest naar de huisarts en die zegt ijzerkuur, dan weer bloedprikken.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 21:31 schreef Buurpoes het volgende:
Wat zegt de behandelend arts van deze waarden?
http://www.ghz.nl/media/809750/ijzer_en_sport.pdfquote:We spreken van ijzergebreksanemie (=vorm van bloedarmoede), wanneer het hemoglobine gehalte en/of ferritine gehalte in het bloed te laag is. Ferritine in het bloed is een maat voor de ijzervoorraad in het lichaam. Het Hb-gehalte is niet altijd een betrouwbare maat. Het kan voorkomen dat het Hbgehalte normaal is maar het ferritinegehalte te laag.
Op langere termijn dan dit leiden tot lage Hbwaarden. Een laag ferritinegehalte in het bloed is dus een voorbode van een ijzertekort. Mogelijke gevolgen van een anemie zijn: versnelling van de hartslag, vermoeidheid, slap voelen, bleek zien, duizeligheid, gebrek aan eetlust en spierkramp.
Ik fiets en wandel, maar echt sporten nauwelijks. Ik slik de pil en neem eens in de 3 maanden een stopweek, dus daar kan het neem ik aan ook niet aan liggen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 22:14 schreef Sekhmet het volgende:
Sporten en (hevige) menstruatie kan een oorzaak zijn voor een ijzertekort bij een normaal Hb.
Weet niet goed uit te leggen waarom, maar is vast meer over te vinden op google.
Klinkt logisch...quote:Op vrijdag 1 mei 2015 21:49 schreef computergirl het volgende:
Volgens mij is het zo dat ferritine een soort voorraad van ijzer is die uiteindelijk gebruikt wordt in HB.
DUs als je net genoeg ijzer binnen krijgt voor HB gehalte hoog genoeg te houden dan blijft er weinig over voor de voorraad.
Ah, daar zie ik wel iets staan: ik slik al jaren maagbeschermers...quote:Op vrijdag 1 mei 2015 22:51 schreef Sekhmet het volgende:
http://www.hesselsgrob.co(...)test/93-ijzer-tekort
Misschien heb je hier iets aan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb al tien jaar ernstige migraine. Aangezien ik drie keer per week een aanval heb, dacht ik dat de duizeligheid, moeheid en het gevoel van zwakte daar vandaan kwamen, want ik ben dus bijna altijd aan het bijkomen van migraine.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:58 schreef christiman het volgende:
Kort samengevat: je hebt wel degelijk een ijzergebreksanemie, maar in jouw geval zou ik me er niet druk over maken. Veel jonge vrouwen hebben hier last van, maar zo lang je geen duidelijke klachten hebt kan het geen kwaad en zou ik me er ook geen zorgen over maken
Ah, dit nuanceert het wel behoorlijk :p ik was hiervan uiteraard niet op de hoogte, maar jeetje wat een narigheid allemaal, sterkte daarmee!quote:Op zaterdag 2 mei 2015 19:22 schreef Aspergermeisje het volgende:
[..]
Ik heb al tien jaar ernstige migraine. Aangezien ik drie keer per week een aanval heb, dacht ik dat de duizeligheid, moeheid en het gevoel van zwakte daar vandaan kwamen, want ik ben dus bijna altijd aan het bijkomen van migraine.
Vorig jaar augustus ben ik flauwgevallen na het oplopen van een trap.Er is toen wel bloedgeprikt, maar niet op ijzer, omdat ik volgens de huisarts dus een goed hb heb.
Ook maagklachten (al een gastroscopie voor gehad) en verschillende periodes van darmklachten met daarbij hoge ontstekingswaarden.
Daarnaast zit ik met een niet genezende wond. Volgens de chirurg zouden deze waarden ook invloed kunnen hebben op de wondgenezing.
Dus klachten... tja, ik weet niet zo goed wat van het ijzertekort komt en wat niet, maar klachten heb ik zeker.
Mijn lichaam functioneert over het algemeen gewoon niet zo goed, dat is meer de conclusie denk ik. En ik geloof dat daar ooit wel een overkoepelende verklaring voor gevonden zal worden, maar nu is het inderdaad meer symptoombestrijding.
Daar ben ik al mee begonnen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 19:30 schreef christiman het volgende:
[..]
Ah, dit nuanceert het wel behoorlijk :p ik was hiervan uiteraard niet op de hoogte, maar jeetje wat een narigheid allemaal, sterkte daarmee!
Tav de anemie: mocht je dat willen dan zou je alsnog een proefbehandeling met ijzersuppletie kunnen overwegen. Wellicht een kwestie van die alvast verhelpen c.q. afstrepen
Nou, een symptoom van een ijzertekort is hoofdpijn. En van teveel trombocyten ook. Maar ik durf het niet meer te hopen na 10 jaar natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 19:40 schreef c-u-t-e het volgende:
Als het goed is moeten de ijzerpillen je gaan helpen. Mij heeft het na een jaar slikken wel geholpen. Moet er op dit moment natuurlijk niet nog een aanwezige darmontsteking o.i.d. zijn waarbij je bloed verliest. Hopelijk knap je na deze ijzerkuur op! Zou de migraine daar ook weg kunnen komen?? Geen idee hoor, maar vroeg het me af.
Sorry vergeten te zeggen, ik heb een chronische darmontsteking, dus die was uiteraard actief toen ik die pillen slikte. Pas toen de ontsteking weg was begonnen die pillen te werken! Had ik even anders moeten zeggenquote:Op zaterdag 2 mei 2015 20:25 schreef Aspergermeisje het volgende:
[..]
Nou, een symptoom van een ijzertekort is hoofdpijn. En van teveel trombocyten ook. Maar ik durf het niet meer te hopen na 10 jaar natuurlijk.
Een jaar?! Dat is wel lang! Ik hoef nu maar drie weken en daarna weer opnieuw bloedprikken.
Oh ok, dan hoop ik dat het bij mij na die 3 weken omhoog is gegaan. De huisarts zei wel dat het dan echt omhoog geschoten zou moeten zijn. Anders is er dus ergens een probleem met de opname.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 21:59 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Sorry vergeten te zeggen, ik heb een chronische darmontsteking, dus die was uiteraard actief toen ik die pillen slikte. Pas toen de ontsteking weg was begonnen die pillen te werken! Had ik even anders moeten zeggen
Heb je op dit moment nog last van je darmen? En is daar ook al eens goed naar gekeken? Sorry, als je het al eens hebt verteld :p Want dan weet ik het niet meer haha..quote:Op zondag 3 mei 2015 14:07 schreef Aspergermeisje het volgende:
[..]
Oh ok, dan hoop ik dat het bij mij na die 3 weken omhoog is gegaan. De huisarts zei wel dat het dan echt omhoog geschoten zou moeten zijn. Anders is er dus ergens een probleem met de opname.
Nee, niet specifiek. Wel van mijn maag/twaalfvingerige darm, ik weet niet precies waar de klachten zitten.quote:Op zondag 3 mei 2015 19:20 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Heb je op dit moment nog last van je darmen? En is daar ook al eens goed naar gekeken? Sorry, als je het al eens hebt verteld :p Want dan weet ik het niet meer haha..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |