quote:Terreuraanslag in Duitsland verijdeld
De Duitse politie denkt een terroristische aanslag te hebben voorkomen. Bij een inval in een huis in Oberursel, bij Frankfurt, zijn een gebruiksklare, zelfgemaakte pijpbom, stoffen om de bom tot ontploffing te brengen, een automatisch geweer en munitie gevonden.
Een 35-jarige man en een 34-jarige vrouw zijn gearresteerd. De man had contact met salafisten in Frankfurt. De twee werden al langere tijd in de gaten gehouden. Aanleiding was een tip van een medewerkster van een bouwmarkt. Zij meldde dat de twee onder een valse naam grote hoeveelheden waterstofperoxide en spiritus hadden gekocht.
Wielerwedstrijd
Mogelijk doelwit van de aanslag was een wielerwedstrijd morgen in Frankfurt en omgeving, waar tienduizenden mensen worden verwacht. De man zou een stuk bos op de route hebben verkend. De combinatie van zijn gedrag en de aangekochte stoffen maakte dat het OM besloot in te grijpen.
De inval vond vannacht plaats. Een arrestatieteams en explosievenexperts doorzochten de woning en auto van de twee. Ze zijn verhoord. Vanmiddag is er op diverse plaatsen bij het huis gegraven.
Of de wielerwedstrijd morgen doorgaat, is nog niet duidelijk. De route is helemaal nagezocht, onder meer met honden. Ook Nederlandse ploegen staan op de deelnemerslijst.
Aanzienlijke terreurdreiging
De terreurdreiging in Duitsland is niet verhoogd. Die blijft aanzienlijk. In maart kondigde minister De Maizière van Binnenlandse Zaken aan 400 miljoen euro extra uit te trekken voor politie, recherche en de binnenlandse veiligheidsdienst. Hij zei toen dat het aantal gevaarlijke mensen nog nooit zo groot is geweest.
http://nos.nl/artikel/203(...)sland-verijdeld.html
Nou...quote:Op donderdag 30 april 2015 18:12 schreef spijkerbroek het volgende:
"Terreuraanslag op wielerwedstrijd in Frankfurt verijdeld" klinkt spannender dan "Wapen en pijpbom gevonden in huis - 2 arrestaties".
Er is geen enkel bewijs dat die 2 een aanslag wilden plegen op/tijdens die wielerwedstrijd.
Wat op zich wel vreemd is want als je een bomaanslag gaat plegen lijkt mij een plek met publiek ipv bomen meer voor de hand liggen.quote:De man zou een stuk bos op de route hebben verkend.
Misschien ligt er een klim in dat bos juist , dan staan er juist mensen.quote:Op donderdag 30 april 2015 18:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nou...
[..]
Wat op zich wel vreemd is want als je een bomaanslag gaat plegen lijkt mij een plek met publiek ipv bomen meer voor de hand liggen.
Dat zou kunnen inderdaad.quote:Op donderdag 30 april 2015 18:18 schreef Momo... het volgende:
[..]
Misschien ligt er een klim in dat bos juist , dan staan er juist mensen.
Dat zeg ik: geen enkel bewijs.quote:Op donderdag 30 april 2015 18:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nou...
[..]
Wat op zich wel vreemd is want als je een bomaanslag gaat plegen lijkt mij een plek met publiek ipv bomen meer voor de hand liggen.
Als ze TATP gingen maken zal het geen spiritus maar aceton geweest zijn. Met wat zoutzuur als catalyst.quote:Op donderdag 30 april 2015 17:44 schreef Houtenbeen het volgende:
Zij meldde dat de twee onder een valse naam grote hoeveelheden waterstofperoxide en spiritus hadden gekocht.
Wellicht is het niet zo verstandig tips en recepten te geven voor het maken van explosieven.quote:Op donderdag 30 april 2015 18:40 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als ze TATP gingen maken zal het geen spiritus maar aceton geweest zijn. Met wat zoutzuur als catalyst.
Die zijn ook vast nog niet op het internet te vindenquote:Op donderdag 30 april 2015 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wellicht is het niet zo verstandig tips en recepten te geven voor het maken van explosieven.
Als hij nou hoeveelheden en een stap-voor-stap handleiding had gepost, dan had ik je nog een béétje kunnen begrijpen.quote:Op donderdag 30 april 2015 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Wellicht is het niet zo verstandig tips en recepten te geven voor het maken van explosieven.
Dan had ik hem aangegevenquote:Op donderdag 30 april 2015 18:50 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als hij nou hoeveelheden en een stap-voor-stap handleiding had gepost, dan had ik je nog een béétje kunnen begrijpen.
quote:Op donderdag 30 april 2015 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De BND is te druk de NSA te helpen met het bespioneren van politiciquote:Op donderdag 30 april 2015 19:00 schreef Ceberut het volgende:
Best een knullige manier hoe het aan het licht is gekomen. Het lijkt in dit geval meer op toeval dat de aanslag is voorkomen dan op goed inlichtingenwerk. Tegelijkertijd is het ook niet zo alsof er overal bommen afgaan, dus of de inlichtingendiensten doen toch wel gedegen werk, of de dreiging is niet zo groot.
quote:
Dat is een stalen pijp met explosievenquote:
Dat weet ikquote:Op donderdag 30 april 2015 19:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een stalen pijp met explosieven
Lache manquote:Op donderdag 30 april 2015 19:07 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dat weet ik. Vond het gewoon leuk om even te trollen met dat woord
.
Dit iddquote:Op donderdag 30 april 2015 17:50 schreef Skv het volgende:
Kan nooit lang meer duren voor er een aanslag toch doorgang vindt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |