quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Lekker de nacht doorbrengen zo:
[ afbeelding ]
quote:Meteorologists forecast rain and thunderstorms for Saturday night and Sunday.
Beter dan, klopt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Beter dat, dan een naschok waarbij je alsnog onder je eigen huis bedolven wordt.
Klopt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Maar goed, die klimmers zitten dus vast omdat hun routes onbegaanbaar zijn?
Ik begreep uit berichten dat de heli's eerst worden ingezet voor de bevolking en dat de klimmers daarna pas aan de beurt zijn.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar hier zitten buitenlanders tussen, dus ik gok dat er wel wat heli's zullen vliegen zolang ze niet te hoog zitten.
ik denk dat vooral ook de route over de icefall onbegaanbaar is geworden, en alle ladders verloren zijn. De klimmers die boven de icefall zitten hebben dus geen manier om terug te komen en helikopters kunnen amper boven de icefall vliegen. Ze zullen dus moeten wachten tot er een nieuw pad wordt gemaakt, waarbij waarschijnlijk nieuwe ladders nodig zijn. Dat zal wel even duren, aangezien er hulp op zoveel verschillende plekken nodig is.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt.
Op die bergen worden eeuwenoude paden gebruikt, als die weg zijn moet er eerst weer een nieuwe route verkend worden (als die er al is) als je de foute kant opgaat is het altijd maar de vraag of je nog op tijd terug kunt.
Maar hier zitten buitenlanders tussen, dus ik gok dat er wel wat heli's zullen vliegen zolang ze niet te hoog zitten.
Dat valt wel mee, binnen no time is er meestal wel een nieuw pad. Nu zijn passen en de weg er naar toe meestal wel eeuwenoud maar de tracks worden nog wel eens verlegd omdat er regelmatig aardverschuivingen plaatsvinden of bijvoorbeeld hangbruggen instorten. Heb in de Himalaya meerdere malen gezien hoe snel een pad verlegd kan worden, maar ook in de Andes wordt vrij snel een nieuw pad gebaand als de omstandigheden niet toelaten dat het oude pad wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt.
Op die bergen worden eeuwenoude paden gebruikt, als die weg zijn moet er eerst weer een nieuwe route verkend worden (als die er al is) als je de foute kant opgaat is het altijd maar de vraag of je nog op tijd terug kunt.
twitter:AFP twitterde op zondag 26-04-2015 om 08:28:27#BREAKING More than 2,000 killed in massive Nepal quake, according to official count reageer retweet
...en als je pech hebt ook de dorpje die daar liggen.quote:Op zondag 26 april 2015 00:47 schreef Ericr het volgende:
bij een aardverschuiving kan zomaar een halve helling verdwijnen, met alle bijbehorende paden.
Dat lijkt me ook logisch. Om één klimmer te redden heb je een helikopter misschien een halve dag nodig terwijl je op andere plaatsen met die helikopter misschien wel tientallen levens kunt redden.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik begreep uit berichten dat de heli's eerst worden ingezet voor de bevolking en dat de klimmers daarna pas aan de beurt zijn.
Plus dat je niet zomaar even een nieuwe route vindt over een berg instabiele ijsblokken die waarschijnlijk bij elke naschok verder instort. Je zou denken dat een deel van die klimmers ten dode is opgeschreven. En veel van de beste mensen met kennis en ervaring (sherpa's) die daar in de buurt zijn zullen linea recta zijn omgekeerd om terug te gaan naar hun eigen familie, dus die expertise mis je ook.quote:Op zaterdag 25 april 2015 23:52 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
ik denk dat vooral ook de route over de icefall onbegaanbaar is geworden, en alle ladders verloren zijn. De klimmers die boven de icefall zitten hebben dus geen manier om terug te komen en helikopters kunnen amper boven de icefall vliegen. Ze zullen dus moeten wachten tot er een nieuw pad wordt gemaakt, waarbij waarschijnlijk nieuwe ladders nodig zijn. Dat zal wel even duren, aangezien er hulp op zoveel verschillende plekken nodig is.
Ja het gaat wellicht weken duren voordat je echt de balans kunt opmaken. Jij zit zeker ook steeds te denken aan mensen waar je hebt overnacht op de Jiri route? Vaak was dat ook op of onder een steile helling. Is die helling gaan schuiven of nog steeds intact?quote:Verschrikkelijk om al die beelden uit de stad te zien, dit gun je niemand
Ik vraag me ook af hoe het met al die mensen gaat die niet direct de mogelijkheid hebben om even naar de bewoonde wereld te bellen of te rijden, en die soms weken moeten lopen om in de dichtsbijzijnde stad te komen.
Er zijn dus waarschijnlijk extra veel mensen op de berg omdat veel mensen moesten cancelen vanwege de lawine vorig jaarquote:Nepal extends permits to over 300 climbers for Mount Everest
Nepal has allowed more than 300 mountaineers to climb Mount Everest after they had to abandon their expeditions last year when 16 Sherpa mountain guides were killed in an avalanche on the world's highest mountain.
http://timesofindia.india(...)cleshow/46636771.cms?
quote:Magnitude Mw 6.8
Region NEPAL
Date time 2015-04-26 07:09:09.8 UTC
Location 27.85 N ; 86.09 E
Depth 10 km
Distances 78 km E of Kathmandu, Nepal / pop: 1,442,271 / local time: 12:54:09.8 2015-04-26
18 km SE of Kodāri, Nepal / pop: 1,600 / local time: 12:54:09.8 2015-04-26
Yup.. en dan is de route vanaf Jiri nog een soort van hoofdroute. Er zijn nog veel meer gebieden die nog geisoleerder zijn. Mensen die leven vanwege het werk van hun ene buffel, of werktuig dat ze met veel moeite bij elkaar gesprokkeld hebben. Er hoeft maar één klein iets van die mensen afgenomen te worden en ze hebben niets meer.quote:Op zondag 26 april 2015 09:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja het gaat wellicht weken duren voordat je echt de balans kunt opmaken. Jij zit zeker ook steeds te denken aan mensen waar je hebt overnacht op de Jiri route? Vaak was dat ook op of onder een steile helling. Is die helling gaan schuiven of nog steeds intact?
Zeker. Die Jiri route is relatief gezien nog bijna een snelweg.quote:Op zondag 26 april 2015 11:14 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Yup.. en dan is de route vanaf Jiri nog een soort van hoofdroute. Er zijn nog veel meer gebieden die nog geisoleerder zijn. Mensen die leven vanwege het werk van hun ene buffel, of werktuig dat ze met veel moeite bij elkaar gesprokkeld hebben. Er hoeft maar één klein iets van die mensen afgenomen te worden en ze hebben niets meer.
Ik kan me nog herinneren hoe blij we een ziek boerinnetje konden maken met een stripje ibuprofen. Zet je toch aan het denken. Bij serieus letsel heb je in die gebieden echt een groot probleem, daar komt geen ambulance voorrijden die je even oppikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |