Bij Google en Bing heb je een optie om te zoeken naar copyright-vrije foto's. Volgens mij kun je foto's van Wikipedia altijd gebruiken.quote:Op maandag 20 april 2015 14:17 schreef HVNG het volgende:
Hoi Allemaal,
Ik heb een website met circa 1000 bezoekers per dag, waarop ook een groot aantal foto's staat.
Geen van de foto's heb ik zelf genomen en ik ben bang dat ik daar problemen mee krijg.
Hoe komen jullie aan foto's (behalve zelf maken) die geen problemen opleveren?
Sommige sites bieden "copyright-free" foto's aan, maar ik had van iemand gehoord dat ze je dan achteraf alsnog een factuur voor de "gebruiksrechten" kunnen sturen.
Is dit is een probleem denken jullie?
Bedankt alvast!
datquote:Op maandag 20 april 2015 14:40 schreef vaduz het volgende:
Foto's hebben in beginsel altijd auteursrecht. Wat jij zoekt zijn foto's die worden aangeboden onder een licentie die herverspreiding toestaat onder voorwaarden die aan jouw eisen voldoen. Om gedoe te voorkomen zul je dus moeten vaststellen of de partij waar jij je foto's van betrekt over een licentie beschikt die hun toestaat jou een licentie te geven betreffende het gebruik van het desbetreffende auteursrechtelijk beschermde werk en zul je de voorwaarden van de licentie tussen jou en de licentiegever moeten bestuderen.
Nee hoor, dat is niet oké. Die foto's zijn niet van jou en het staat je niet vrij om gewoon zomaar foto's te gebruiken tenzij dat ergens staat vermeld. Sterker nog, het is goed mogelijk dat de fabrikant zelf niet eens die foto's vrij mag gebruiken. Ik werk momenteel voor een bedrijf in de AEX en bepaald fotomateriaal moet binnenkort van de website omdat er is afgesproken met de fotograaf dat het bedrijf slechts voor bepaalde tijd de rechten heeft om de foto's te gebruiken. Nota bene de foto's zijn van eigen personeel, in het eigen uniform.quote:Op dinsdag 21 april 2015 12:58 schreef nils7 het volgende:
Ben toch wel benieuwd hoe het zit.
Ik heb sindskort een blogje wat over eten gaat.
Van sommige producten heb ik de foto van de fabrikant genomen als omslag foto voor het artikel.
Neem aan dat dit wel oke is, overigens zitten in het artikel alleen maar zelf gemaakte foto's.
En dan ditquote:Op maandag 20 april 2015 14:24 schreef PjotterFRL het volgende:
http://www.joop.nl/leven/(...)r_foto_johan_cruiff/
Dan druk je toch gewoon zelf dat knopje in?quote:Op donderdag 30 april 2015 17:38 schreef Joezi het volgende:
Copyright op een fotoBelachelijk, iemand heeft een knopje ingedrukt.
Gratis istock:
http://www.freeimages.com/
Op google en flickr kun je zoeken op foto's met Creative Commons licensie, die mag je voor websites vrij gebruiken maar niet verkopen, of in magazines bv.
Just share!!!quote:Op donderdag 30 april 2015 18:00 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dan druk je toch gewoon zelf dat knopje in?
Ja, want fotograferen is slechts het indrukken van een knop. Idioot.quote:Op donderdag 30 april 2015 17:38 schreef Joezi het volgende:
Copyright op een fotoBelachelijk, iemand heeft een knopje ingedrukt.
Tuurlijk, zal ik het kostenplaatje dan ook maar even sharen? De tienduizenden euro's die ik de loop der jaren aan bodies, lenzen, flitsers, laptops en software heb uitgegeven zou ik graag door de gebruikers betaald zien worden. Om van m'n wonen, eten en kleding nog maar te zwijgen. Voor hoeveel kan ik jou noteren?quote:
quote:Op vrijdag 1 mei 2015 21:20 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, want fotograferen is slechts het indrukken van een knop. Idioot.
[..]
Tuurlijk, zal ik het kostenplaatje dan ook maar even sharen? De tienduizenden euro's die ik de loop der jaren aan bodies, lenzen, flitsers, laptops en software heb uitgegeven zou ik graag door de gebruikers betaald zien worden. Om van m'n wonen, eten en kleding nog maar te zwijgen. Voor hoeveel kan ik jou noteren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |