abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151826090
Beste FOKkers,

Misschien een domme vraag, maar ik ben helemaal nieuw op SPSS gebied en kom niet uit het volgende:

Ik heb een databestand met een aantal variabelen. Echter is niet bij elke case elke variabele ingevuld. Voor een onderzoek is het nodig dat ik uit een bestaande dataset de cases filter waarbij bepaalde vragen wél zijn ingevuld zodat ik een dataset verkrijg met cases die alle informatie bevatten die ik nodig heb. Wanneer ik dit via select cases-> if condition is satisfied... probeer, worden alle cases doorgestreept.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
pi_151826314
Welke condition gebruik je?
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_151826991
Bij 'if condition is satisfied' geef ik van de betreffende variabelen alle antwoorden aan. Wanneer de vraag niet ingevuld is, staat er in het databestand namelijk een '.'. Door dit trucje hoopte ik cases met '.' als antwoorden te elimineren, echter worden op deze manier alle cases geëlimineerd.
pi_151827342
Voor mij is het al lang geleden, maar ik geloof dat ik altijd 999 gebruikte voor ontbrekende waardes. En daar dan op filterde.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_151834865
999 is idd handiger, een punt wordt volgens mij ook als scheidingsteken gebruikt bij numerieke waarden en op die manier streept hij inderdaad alles door.
pi_151890309
Vorige punt is opgelost, ik gebruikte het / teken ipv het | teken. Schijnt een groot verschil te maken...

Nu is het zo dat ik cases moet selecteren op het feit of ze bepaalde vragen hebben ingevuld ja of nee. Deze manier had ik bedacht:

Select cases if condition is satisfied en dan per vraag alle opties invullen (Dus: NEO11=1|NEO11=2|NEO11=3|NEO11=4|NEO11=5.... ) Echter moet ik dit voor 60 vragen doen. Dit is dan nogal omslachtig en ik weet niet zo goed hoe ik dit in 1 dataset moet doen...

Wat is een gebruikelijke manier om zoiets te doen?
pi_153053091
Inmiddels alle bovenstaande struggles opgelost.
Ik heb echter weer een vraag...

Het is zo dat ik uit de dataset mensen moet excluderen die van een bepaalde selectie aan vragen er 10 of meer niet ingevuld hebben. Is er in SPSS een functie om dit te doen? Of moet ik echt handmatig selecteren? (het is nogal een grote dataset..)

Zucht...SPSS...
  donderdag 28 mei 2015 @ 22:13:16 #8
343786 Isis20
RFK is watching my shitty post
pi_153053713
Ja dat is mogelijk, weet alleen niet meer hoe. Beschouw dit als een upje zodat iemand die er wel verstand van heeft dit toevallig leest ;)
geen.
pi_153057943
je kans op slagen is denk ik groter in de algemene spss thread
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop