Ergens natuurlijk wel, als er geen hond naar keek dan was de sport er niet. En omdat ze een kaartje kopen betalen ze ook mee aan de salarissen van spelers, dus die bijdrage hebben ze wel.quote:Op zaterdag 18 april 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
schreeuwen alsof hij er zelf een bijdrage aan heeft geleverd?
Ik vraag me af of dat die mensen een laag gevoel van eigenwaarde hebben en hierdoor eigenwaarde ontlenen aan iets wat anderen presteren. Ik heb het niet over supporters die alleen maar juichen omdat de ploeg scoort maar over het extreme type wat vervolgens overal van de daken schreeuwt: "wij zijn kampioeneeeen!".quote:Op zaterdag 18 april 2015 22:43 schreef lasters het volgende:
Ik denk dat het komt omdat supporters zich aangetrokken voelen tot een club om verschillende redenen (streekclub, ouders die voor die club zijn etc.) en dat ze zich gaan vereenzelvigen met deze club en daardoor ook overwinningen en verlies persoonlijk aantrekken.
Dit sowieso natuurlijk.quote:
Dit extreme soort is vaker laag opgeleid en hebben inderdaad een lager gevoel van eigenwaarde. Dit wordt dan weer deels ontleend aan de club waarmee ze zich identificeren. Daarnaast heb ik ook vrij sterk de indruk dat de mensen die ze bij deze club tegenkomen vaak ook de enige sociale omgeving is die ze hebben.quote:Op zaterdag 18 april 2015 22:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat die mensen een laag gevoel van eigenwaarde hebben en hierdoor eigenwaarde ontlenen aan iets wat anderen presteren. Ik heb het niet over supporters die alleen maar juichen omdat de ploeg scoort maar over het extreme type wat vervolgens overal van de daken schreeuwt: "wij zijn kampioeneeeen!".
Dom lullen is iets waar voetbalsupporters wel in uitblinken jaquote:Op zaterdag 18 april 2015 23:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Tering wat een dom gelul hier.Misschien moet je je eens een keer onder de mensen begeven, zou je goed doen.
Je wist het antwoord zelf ook wel...quote:Op zaterdag 18 april 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ineens hoor je wat dronken supporters op straat hard(...)
Vast wel maar het is tevens interessant om het te analyseren.quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:40 schreef Duikbril112 het volgende:
Ach, de mens is ook een dier. Gekte, irrationeel gevoelsgedrag is het.
Kan heel leuk zijn om te beleven.
Het zat zijn verandert een mens niet zozeer, het haalt de remmen weg waardoor datgene wat er al in zit nog sterker naar buiten komt. Daarom is de ene zatlap heel erg vriendelijk, lief en aanhankelijk, de tweede depressief en de derde agressief, primitief en vandalistisch. De alcohol is een gemakkelijke smoes maar het werkt slecht ontremmend.quote:
Ik ben een groot gedeelte in het zuiden van het land geweest vandaag, en heb mensen gezien die overeenkomstig gedrag vertonen met hetgeen jij schrijft. Die waren katjelam.quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zat zijn verandert een mens niet zozeer, het haalt de remmen weg waardoor datgene wat er al in zit nog sterker naar buiten komt.
TS is een soort Sheldon, die vindt dat laatste erg engquote:Op zaterdag 18 april 2015 23:40 schreef Duikbril112 het volgende:
Ach, de mens is ook een dier. Gekte, irrationeel gevoelsgedrag is het.
Kan heel leuk zijn om te beleven.
Dit.quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:09 schreef JagerJanssen het volgende:
Indirect hebben deze mensen zeker een bijdrage aan de titel.
Voetbal is zo'n beetje de grootste sport van het land en er zitten genoeg normale mensen bij. Wel is het zo dat voetbal een aantrekkingskracht heeft op een kleine groep idioten.quote:Op zondag 19 april 2015 06:04 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Sowieso voetbalsupportersEr zijn heus wel aardige voetballiefhebbers, maar die types die je beschrijft, bah.
Een echte supporter steunt de club ook als ze degraderen.quote:Op zondag 19 april 2015 07:14 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Dit.
Aan de andere kant zouden ze geen bijdrage leveren (of daar verantwoordelijkheid voor nemen) wanneer ze bijvoorbeeld zouden degraderen.
Het is natuurlijk wel 'wij hebben gewonnen' en 'zij hebben verloren', wanneer het er op aan komt.
De ene supporter is de andere niet, en een club kiezen doe je m.i. op chauvinistische basis.quote:Op zaterdag 18 april 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bij mij in het stadje (Eindhoven) is de lokale voetbalclub de kampioen van de Eredivisie geworden. Ineens hoor je wat dronken supporters op straat hard "wij zijn kampioenen" schreeuwen alsof hij er zelf een bijdrage aan heeft geleverd? Wat bezielt een mens om zo te denken? Ik ben uiteraard niet verbaasd dat het zo werkt maar ik ben benieuwd waarom het zo werkt. Waarom beleeft de supporter een overwinning van een ploeg waar hij geen bijdrage aan heeft geleverd alsof hij zelf heeft gewonnen? Ik zit zo niet in elkaar dus voor mij is dit moeilijk te begrijpen. Ik kan me voorstellen dat je een ploeg kiest omdat het dan leuker is om een wedstrijd te volgen (dat doe ik wel) maar het beleven van een overwinning van een ploeg alsof je zelf wint, dat begrijp ik niet. Wie kan uitleggen hoe dit psychologisch gezien werkt. Wat voor type mens wordt zo'n type supporter en wat drijft die persoon?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |