Maassluizer Cenk Isiker (34) werd twee jaar geleden ten onrechte onder vuur genomen door twee politieagenten die in hem een autodief zagen. Nog steeds heeft hij zijn leven niet op kunnen pakken.
Ik werd er een ander mens door. Het heeft mijn relatie gekost, ik heb mijn baan verloren en heb nog steeds angstaanvallen en nachtmerries
Cenk Isiker Nachtmerries en angstaanvallen. Cenk Isiker heeft er tot op de dag van vandaag nog steeds last van. Hij hoopt er van verlost te worden als de veroorzakers van de onrust in zijn lijf worden veroordeeld. ,,Alleen, die rechtszaak laat zo enorm lang op zich wachten.''
Onderzoek wees uit dat de agenten na de schietpartij sjoemelden met het proces-verbaal om hun foute optreden te verdoezelen. Ze kregen strafontslag. Isiker hunkert naar het proces tegen de twee; om erkenning te krijgen en zijn leven eindelijk weer op de rails te kunnen zetten.
PistolenNietsvermoedend staat Isiker in zijn huurauto, met naast zich een vriend, de ochtend van dinsdag 26 maart 2013 voor het verkeerslicht op de 's Gravenlandseweg in Schiedam om de rijksweg richting Vlaardingen op te gaan.
Als bij het optrekken plotseling twee mannen met getrokken pistolen op de auto afkomen, slaat Isiker - die geen idee heeft dat het om agenten in burger gaat - de schrik om het hart en rijdt hij in paniek snel weg.
Paniek,,Toen hoorde ik dat werd geschoten en kogels in de auto sloegen. Van de auto voor me werd de achterruit er uit geschoten. Ik was in shock. Wat is dit? schoot het door me heen.''
Isiker gaat in Vlaardingen de weg af, laat daar zo snel mogelijk de auto achter en loopt naar huis. Als hij daar op internet het bericht ziet waarin wordt gemeld dat het agenten waren én dat ze het vuur hadden geopend omdat de automobilist op hen was ingereden, werd de paniek nog groter. ,,Want het was niet waar,'' wordt hij weer furieus. ,,We werden ten onrechte verdacht van een poging tot doodslag.''
LokautoHet blijkt dat hij in een voertuig reed dat door het verhuurbedrijf ook als lokauto wordt verhuurd aan de politie. Op het moment dat de agenten het voertuig zagen rijden, dachten ze 'beet' te hebben en wilden ze overgaan tot de aanhouding van de twee inzittenden. Toen Isiker snel wegreed, werd er geschoten, tegen de ambtsinstructie in.
Het zijn bijna dodelijke fouten die door de agenten worden gemaakt. Isiker: ,,Eén van de kogels is onder het achterraam terecht gekomen, tien centimeter hoger en ik was er misschien niet meer geweest.''
Ander mensDe schietpartij zet Isikers leven behoorlijk op zijn kop. Hij houdt er een posttraumatische stress-stoornis aan over. ,,Ik werd er een ander mens door. Het heeft mijn relatie gekost, ik heb mijn baan verloren en heb nog steeds angstaanvallen en nachtmerries.''
De agenten, van wie duidelijk is geworden dat ze de 'foute' kogels hebben willen verdoezelen door valse verklaringen in het proces-verbaal op te nemen, zijn hun baan kwijt. Maar dat is voor Isiker niet genoeg. ,,Nooit is er een oprecht excuus gekomen. Ja, van één van de agenten is een keer een briefje gekomen; koel en zakelijk werd aangegeven dat hij niet had mogen schieten. Meer was het niet.''
Als er twee mannen in burgerkleding, met getrokken pistolen op je afkomen wil je wel gasgeven.
Schandalig dat het proces zo lang op zich laat wachten. Weer een leven verwoest.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !