abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 25 juni 2015 @ 20:58:13 #101
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_154096027
En weer thuis, sinds gisteren. Het was echt een heel goede vakantie O+
Prachtig weer, prima eten, betere levensstandaard dan ik tevoren bedacht had.
Eerste week in Istrie (Pula als verblijfplek, vodjnan en rovinj bezocht, Np. Kamenjak aangedaan, rustig aan, wandelen, wijnproeverij gedaan)
Daarna 2 dagen op het eiland Murter (nabij Sibenik) en buiten relaxen en zwemmen naar Krka geweest, was ook tof (maar wel heel erg toeristisch en veel tokkies. Wel prachtig!
Laatste 3 nachten in Korenica geslapen en naar Plitvice geweest (fantastisch :s) ) en In Bosnië Bihac en Np. Una gezien. Una is ook erg mooi, maar het is erg onbekend en het was dan ook bizar rustig. Zal ook wel erdoor komen dat de weg erheen nog niet geheel verhard is. Ik vond het wel echt een aanrader.

Wat ik anders zou doen: een a twee nachten korter in Pula om ook de Kornati eilanden te kunnen bezoeken (nu zagen we het alleen liggen) en naar Sibenik.
Wat ik nog wil doen: naar Dubrovnik en de rest van het Zuiden.
  maandag 6 juli 2015 @ 16:02:28 #103
67670 Skv
Cynist.
pi_154116052
Weekje geweest in de buurt van Pula. Tripjes gemaakt naar Brijuni eilanden, Rovinj, Pula (o.a. concert meegepakt in de Arena) en de stad zelf en Mt. Kamenjak. Ook veel op de mountainbike gezeten en gesnorkeld. Erg relaxed land, vooral prettig om net voor het hoogseizoen te zitten. Het was nergens echt druk en de bediening had het overal wel aardig naar zijn zin. Ik was nog niet eerder in Kroatië geweest, maar het viel me alles mee. :)

Volgende tripjes worden China en Thailand, dus ik zal er de komende tijd niet nog een keer komen. Misschien later.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_154272014
Ik ga binnenkort met een antal vrienden op roadtrip door Slovenië, we hebben tijd om eventueel twee daagjes nog Kroatie er bij te doen. Wat raden jullie aan om vanuit Slovenië te bezoeken? Pula/rovinje of Krk eiland? waar is het best om op stap te gaan tijdens de week en in de zomer en dat nog dichtbij slovenie ligt?
pi_155176365
Mijn broertje (18) en ik (19) willen volgend jaar naar Kroatie op vakantie. Iemand nog tips? Ook met betrekking tot uitgaan etc
  maandag 17 augustus 2015 @ 22:30:27 #106
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_155309371
Ik en mijn vriendin gaan op de bonnefooi naar Kroatie aanstaande maandag. Tentje achterin, je kent het wel.

We mikken ergens tussen het grensgebied en Porec omdat we perse aan de kust willen.

Iemand een camping welke aan te raden valt?
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
pi_155393944
Net een weekje terug. Wat een top land is het ook.

Merk wel, voor degene die al langer naar HR gaan, dat je jaar met jaar minder in Istrië moet zijn. Het wordt daar net te toeristisch. Toen ik net na de oorlog er voor het eerst heen ging had je nog het idee dat je naar iets speciaals ging. Een onontdekt stukje kust in Europa. Nou dat is mooi verdwenen kan ik je zeggen :') Nu ze bij de EU zitten twee jaar is alles ook stukken duurder geworden, nog steeds goedkoop voor NL maatstaven, maar je besteld op de camping geen halve liter meer voor 6 Kuna.

Gelukkig is die sfeer enigszins nog in Dalmatie te vinden. Neemt niet weg dat Kroatië een top vakantie land blijft, ook Istrië. Als je maar weet waar je moet zijn. En de mensen die al jaren in Kroatië komen zullen dit denk ik wel kunnen beamen.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 20:22:35 #108
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_155570093
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 23:06 schreef davedavy het volgende:
Net een weekje terug. Wat een top land is het ook.

Merk wel, voor degene die al langer naar HR gaan, dat je jaar met jaar minder in Istrië moet zijn. Het wordt daar net te toeristisch. Toen ik net na de oorlog er voor het eerst heen ging had je nog het idee dat je naar iets speciaals ging. Een onontdekt stukje kust in Europa. Nou dat is mooi verdwenen kan ik je zeggen :') Nu ze bij de EU zitten twee jaar is alles ook stukken duurder geworden, nog steeds goedkoop voor NL maatstaven, maar je besteld op de camping geen halve liter meer voor 6 Kuna.

Gelukkig is die sfeer enigszins nog in Dalmatie te vinden. Neemt niet weg dat Kroatië een top vakantie land blijft, ook Istrië. Als je maar weet waar je moet zijn. En de mensen die al jaren in Kroatië komen zullen dit denk ik wel kunnen beamen.
Goeie tip. Toen ik 3 jaar geleden voor het laatst op Krk was viel me ook al op hoe ontzettend alles in korte tijd veranderd was en niet direct ten goede. We bespraken het deze vakantie nog: zouden we er nog eens heen willen? We besloten van niet, omdat we het authentieke plaatje graag in ons hoofd willen houden. Maar Dalmatië is beter, zeg je? Dan weet ik nu al wat we volgend jaar gaan proberen!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_155570543
Ik vind Dalmatie ook touristisch hoor. Niet echt goedkoop of rustig. Ik wil nog wel een keer verder rondtrekken in Bosnie of Montenegro, maar voor een strandvakantie kijk ik wel naar andere oorden.
.
pi_155571836
Dalmatie is absoluut toeristisch, maar dat was Istrië vlak naar de oorlog ook direct. Mijn ervaring is echter dat Dalmatië nog tal van dorpjes heeft, vergelijkbaar met Umag, Porec, Rovinj etc die een stuk rustiger zijn dan deze 3 dorpjes.

Ik bedoel, Zadar, Dubrovnik en Split zijn natuurlijk altijd druk, gezellig druk, maar dit jaar in Istrië was vrijwel elke stad/dorp zó druk dat je gewoon niet kon doorlopen. De straten waren echt overladen. Dat heb ik in alle jaren nog nooit mee gemaakt.

In Dalmatië daarentegen heb je tenminste geen hordes Nederlanders, en buiten de bovengenoemde steden zijn de dorpjes echt stukken rustiger en vaak net zo gezellig. Komt misschien doordat ik het idee heb dat Dalmatië over het algemeen meer per vliegtuig wordt bezocht en dat mensen niet zo snel een auto tot hun beschikking hebben dan in Istrië. Openbaar vervoer is ook nog niet echt helemaal op gang gekomen daar :P

Feit is, Kroatië zal meer en meer bezocht worden. Ik ben bang dat het een tweede Spanje wordt. Het authentieke Kroatië zoals mensen die er jaren geleden zijn geweest kennen zal gewoon verdwijnen puur door het opkomende massa toerisme. Op dit moment is het nog zoeken naar authentieke dorpjes, erg leuk overigens. Maar ik ben bang dat die dorpjes ook bezwijken onder de hotel's en campings die aan het opkomen zijn. En stja, geef ze eens ongelijk. De kust is en blijft prachtig. Hordes toeristen of niet.

Overigens is het binnenland ook fantastisch om eens te zien hoor, veel mensen gaan bijv. naar de Plitvice meren en slaan de omgeving eromheen helemaal over. Totaal sonde en juist in die omgeving is geen toerist te bekennen. Ook dat is weer een kwestie van tijd..

Overigens is het verhaal hierboven over Istrië ook van toepassing op Zagreb. Het stikt in Zagreb van de Britten, iets wat ik twee jaar terug helemaal niet zag. Toen was het überhaupt nog niet zo toeristisch.

Achja, zo gaan die dingen. Je doet er niets aan. Zoals hierboven vermeld schijnt Montenegro wel nog niet ontdekt te zijn en dat staat ook zeker op mijn lijstje om te bezoeken :Y Europa heeft zo ontzettend veel moois te bieden, je hoeft echt niet persé naar een ander continent om iets 'anders' te zien.

[ Bericht 40% gewijzigd door davedavy op 26-08-2015 21:09:04 ]
pi_155572163
Je hoeft in istrie echter niet ver te gaan om amper toeristen te zien. Eind juni dan. Pula was ook wel een beetje toeristisch, maar lang niet zo als in Rovinj.
pi_155572287
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 21:08 schreef MevrouwPuff het volgende:
Je hoeft in istrie echter niet ver te gaan om amper toeristen te zien. Eind juni dan. Pula was ook wel een beetje toeristisch, maar lang niet zo als in Rovinj.
In Pula zijn inderdaad niet zoveel toeristen, heeft er misschien wat mee te maken dat er niet zoveel campings en hotels omheen liggen. In augustus echter is ook Pula helemaal overladen met volk, iets wat niet fijn is op een benauwde avond :P Overigens is het binnenland van Istrië en de Oostkust van Istrië (heb ik me laten vertellen) ook stukken minder toeristisch. Ben nog nooit geweest aan de oostkust, maar of daar ook wat te beleven valt :P

Enkel Opatija een keer gezien, maar dat is ook niet veel aan als je het mij vraagt.
pi_155574539
Bedenk dat Kroatie niet alleen voor Hollanders en Duitsers een leuk land is. Ook voor Polen, Tsjechen en Hongaren, ja zelfs Ukrainers is het een perfecte vakantiebestemming en die landen komen ook steeds hoger op de economsche lader te staan.

Ook de manier hoe oorden als Plivice of Krka worden uitgemolken staan mij niet aan.
.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 22:05:26 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155574683
Kroatie wordt geen tweede Spanje, ze richten zich op een ander soort toeristen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155575344
Vorige week anders nog voor prima prijzen kunnen eten (en drinken) in Slavonië (Vukovar) en ook met moeite maar Nederlanders toeristen kunnen spotten daar ^O^ Zelfs Zagreb was eind vorige week uitgestorven te noemen kwa drukte.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2015 22:22:33 ]
pi_155575645
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Kroatie wordt geen tweede Spanje, ze richten zich op een ander soort toeristen
Deels waar, Istrië en Hvar (en volgens mij ligt er ook een bekend iets op Pag) richten zich net als Spanje (deels) op jeugd. Stja, als je het mij vraagt lijk je dan best wel op Spanje. Alleen de talloze hotelketens en discotheken aan de kust missen (gelukkig) nog.

quote:
99s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 22:21 schreef CrashO het volgende:
Vorige week anders nog voor prima prijzen kunnen eten (en drinken) in Slavonië (Vukovar) en ook met moeite maar Nederlanders toeristen kunnen spotten daar ^O^
Is dat wat, Slavonië? Ik ken het eigenlijk alleen maar van de oorlog :P
pi_155577037
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 22:28 schreef davedavy het volgende:
Is dat wat, Slavonië? Ik ken het eigenlijk alleen maar van de oorlog :P
Ligt eraan wat je zoekt in een vakantie denk ik :P
Ik heb me er goed vermaakt als hobby-fotograaf en History Buff. De (zeer diepe) sporen van de oorlog waren er duidelijk merkbaar. In vrijwel ieder huis kon je nog kogelgaten spotten...

Maar ik heb er heerlijk kunnen wandelen in een natuurreservaat bij Osijek. Dagelijks gezwommen in de donau op het strand van een eilandje 10 meter van de kust van Servië (waar je voor 20 kuna het hele seizoen naartoe kunt met een watertaxi gerund door de lokale visvereniging). En genoten van de van de geschiedenis die je overal ziet als je door het dorp loopt.
Aanrader als je ooit eens in die buurt bent is ook het "Homeland War Memorial Centre" in Vukovar. Een groot veld vol met tanks uit heel Kroatië, een mig, een oude antonov en ander militair spul. Artilerie en loopgraven. Etc.

De tanks, trucks, etc staan ook gewoon open. Mijn reisgenoot vermaakte zich met het vele rondjesdraaien van de geschutskoepel van een tank :')

Kom je echter naar Kroatië om te feesten, dan zit je daar in de verkeerde regio :P

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2015 23:07:07 ]
pi_155577204
quote:
99s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 23:04 schreef CrashO het volgende:

De tanks staan ook gewoon open. Mijn reisgenoot vermaakte zich met het vele rondjesdraaien van de geschutskoepel van een tank :')
_O- . Zijn de hotels daar een beetje te doen? Of zat je op een camping.

Ik moet zeggen, Istrië heeft ontzettend veel campings/hotels, maar ze zijn dan ook allemaal wel superieur. Althans waar ik ben geweest. De schoonmaaksters deden echt puik werk.
pi_155577422
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 23:08 schreef davedavy het volgende:
_O- . Zijn de hotels daar een beetje te doen? Of zat je op een camping.

Ik moet zeggen, Istrië heeft ontzettend veel campings/hotels, maar ze zijn dan ook allemaal wel superieur. Althans waar ik ben geweest. De schoonmaaksters deden echt puik werk.
Geen idee hoe de hotels daar zijn. Ik zat bij een local.
Maat van me heeft het huis van zijn vader ge-erft en is daar nu zomers in zijn vakanties de boel aan het opknappen. In de oorlog is het volledig met de grond gelijk geschoten (het is door Serviërs ingenomen tijdens de oorlog en de tuin is toen ook meteen volgelegd met loopgraven om vanaf daar op het Kroatische leger te kunnen schieten). Zijn pa heeft het daarna zelf langzaam herbouwd (woonde intussen in NL) maar heeft het nooit af kunnen maken. Ongeveer 50% van de straat bevind zich nog in dezelfde staat als 20 jaar geleden omdat de families die er woonden geen geld hebben om het op te knappen, of uitgeroeid zijn... Zijn tuinhek ziet er ook nog steeds uit als Zwitserse kaas :{

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2015 23:15:17 ]
pi_155577610
quote:
99s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 23:14 schreef CrashO het volgende:
Ongeveer 50% van de straat bevind zich nog in dezelfde staat als 20 jaar geleden omdat de families die er woonden geen geld hebben om het op te knappen, of uitgeroeid zijn... Zijn tuinhek ziet er ook nog steeds uit als Zwitserse kaas :{
Helaas de trieste waarheid ja. In het voormalig niet zo Krajina van Servië stikt het ook van de doorzeefde/gebombardeerde huizen. Ook het aantal onafgemaakte (soms nieuwbouw) huizen verbaasde me. Raar om te zien wat een oorlog toch voor sporen achter laat.
Overigens ook raar dat er zo'n verschillen zijn in 'één EU'. Maar dat terzijde :P
pi_155581590
Slavonië is inderdaad anders. Maar ook speciaal. Ik ben er dit jaar doorheen gefietst. Volgend jaar wil ik er een weekendje naartoe, er worden nu fietstochten georganiseerd in de categorie warain ik rij vanaf Lipik. Laat ik in '94 nou 4km verderop gezeten hebben, in Pakrac.
pi_155581626
Afgelopen juni ook een viertal dagen in Kroatië geweest. Eigenlijk niet verder gekomen dan de Plitvice meren en Rovinj. Plitvice vond ik een schitterend park, helaas wel druk. Al vond ik het vergeleken met sommige Amerikaanse nationale parken eigenlijk nog best meevallen. Het was geen filelopen ofzo, en ik heb ook geen bootjes moeten laten gaan omdat ze vol waren. Het enige waar het me echt opviel was aan de drukte op de parkeerplaats:



Ik moest trouwens op de parkeerplaats van ingang 1 gigantisch lachen, blijkbaar hebben ze daar beren met een tijdklok:



Verder wel een schitterend park imo :)



Rovinj vond ik ook wel aardig voor een dag, helaas is mijn verblijf daar verziekt door een slechte ervaring op de camping waar ik stond :')

Van wat ik gezien heb vond ik Kroatie een prachtig land, vooral het Oosten. Ook de binnendoor-route van Plitvice naar Rovinj was gaaf, echt in de middle of nowhere en ook indrukwekkend met de afgeschoten huizen. Hier ga ik zeker nog eens terugkomen, maar wel wat vroeger of een stuk later in het seizoen. Met 35 graden in Rovinj vond ik het veels te heet. Daarom na 4 dagen weer naar Slovenië gevlucht, was het in de bergen een stuk koeler :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_155585418
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:44 schreef ultra_ivo het volgende:
Laat ik in '94 nou 4km verderop gezeten hebben, in Pakrac.
Gezeten in de zin van..? :P
pi_155596000
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:31 schreef davedavy het volgende:

[..]

Gezeten in de zin van..? :P
Volunteer Project Pakrac. Een groep internationale vrijwilligers die daar deed aan puinruimen en opbouwen. Dat alles onder de vlag van de UNOV en Suncokret.
pi_155606262
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 18:12 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Volunteer Project Pakrac. Een groep internationale vrijwilligers die daar deed aan puinruimen en opbouwen. Dat alles onder de vlag van de UNOV en Suncokret.
Ah, moet toch iets speciaals hebben om terug te keren erna niet :P?
  donderdag 27 augustus 2015 @ 22:15:47 #126
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_155606899
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:03 schreef davedavy het volgende:

[..]

Ah, moet toch iets speciaals hebben om terug te keren erna niet :P?
Ivo vindt het nog steeds leuk om de rommel op te ruimen die mijn collega's daar gemaakt hebben. :)

j/k, Ivo! ;)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  FOK!fotograaf vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:39:11 #127
73911 ultra_ivo
pi_155612129
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:15 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ivo vindt het nog steeds leuk om de rommel op te ruimen die mijn collega's daar gemaakt hebben. :)

j/k, Ivo! ;)
Jouw collega's waren het niet. Het waren de JNA en, de Kroatische troepen en de irreguliere milities. Vanuit de lucht is daar niks kapot gemaakt ;).
  FOK!fotograaf vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:39:36 #128
73911 ultra_ivo
pi_155612139
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:03 schreef davedavy het volgende:

[..]

Ah, moet toch iets speciaals hebben om terug te keren erna niet :P?
Absoluut.
  Moderator zondag 4 oktober 2015 @ 17:19:41 #129
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_156598313
Het lijkt toch uit te draaien op anderhalve week aan de kust van Kroatië over een paar weken.

Waar kun je daar het beste snorkelen? Is mijn vriendin gek op namelijk.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 4 oktober 2015 @ 17:26:10 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156598494
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:19 schreef UIO_AMS het volgende:
Het lijkt toch uit te draaien op anderhalve week aan de kust van Kroatië over een paar weken.

Waar kun je daar het beste snorkelen? Is mijn vriendin gek op namelijk.
Eind Oktober? Neem een wetsuit mee.
Snorkelen kan je eigenlijk aan de hele kust wel, zeker aan de kust van het vaste land, dat ligt beschut door de eilanden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  One tough cookie zondag 4 oktober 2015 @ 17:56:04 #131
169210 liesje1979
pi_156599205
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:19 schreef UIO_AMS het volgende:
Het lijkt toch uit te draaien op anderhalve week aan de kust van Kroatië over een paar weken.

Waar kun je daar het beste snorkelen? Is mijn vriendin gek op namelijk.
Jeej! *O* Waar ga je precies heen? Snorkelen heb ik niet gedaan en ben er ook niet naar op zoek geweest dus kan je geen antwoord geven op je vraag.
  Moderator zondag 4 oktober 2015 @ 19:56:52 #132
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_156602128
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Eind Oktober? Neem een wetsuit mee.
Snorkelen kan je eigenlijk aan de hele kust wel, zeker aan de kust van het vaste land, dat ligt beschut door de eilanden.
Gemiddelde watertemperatuur van 20ºC is toch best te doen?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 4 oktober 2015 @ 19:58:24 #133
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_156602190
quote:
17s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:56 schreef liesje1979 het volgende:
Jeej! *O* Waar ga je precies heen? Snorkelen heb ik niet gedaan en ben er ook niet naar op zoek geweest dus kan je geen antwoord geven op je vraag.
Vliegen naar Split en dan zien we wel. :).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:29:12 #134
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_156733823
De vlucht naar Kroatië geboekt. Donderdag vliegen op Dubrovnik en dan een ruime week later terug vanaf Split. Tussendoor een beetje eilandhoppen. Geen idee of het water nog warm genoeg is om te snorkelen, maar dat zien we dan wel weer. Volgens de reisgidsen zou het water nog voldoende warm moeten zijn tot eind oktober.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 22 oktober 2015 @ 08:49:17 #135
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_157010577
Paar keer wezen zwemmen. Fris, maar te doen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_157033804
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 21:01 schreef davedavy het volgende:
Dalmatie is absoluut toeristisch, maar dat was Istrië vlak naar de oorlog ook direct. Mijn ervaring is echter dat Dalmatië nog tal van dorpjes heeft, vergelijkbaar met Umag, Porec, Rovinj etc die een stuk rustiger zijn dan deze 3 dorpjes.

Ik bedoel, Zadar, Dubrovnik en Split zijn natuurlijk altijd druk, gezellig druk, maar dit jaar in Istrië was vrijwel elke stad/dorp zó druk dat je gewoon niet kon doorlopen. De straten waren echt overladen. Dat heb ik in alle jaren nog nooit mee gemaakt.

In Dalmatië daarentegen heb je tenminste geen hordes Nederlanders, en buiten de bovengenoemde steden zijn de dorpjes echt stukken rustiger en vaak net zo gezellig. Komt misschien doordat ik het idee heb dat Dalmatië over het algemeen meer per vliegtuig wordt bezocht en dat mensen niet zo snel een auto tot hun beschikking hebben dan in Istrië. Openbaar vervoer is ook nog niet echt helemaal op gang gekomen daar :P

Feit is, Kroatië zal meer en meer bezocht worden. Ik ben bang dat het een tweede Spanje wordt. Het authentieke Kroatië zoals mensen die er jaren geleden zijn geweest kennen zal gewoon verdwijnen puur door het opkomende massa toerisme. Op dit moment is het nog zoeken naar authentieke dorpjes, erg leuk overigens. Maar ik ben bang dat die dorpjes ook bezwijken onder de hotel's en campings die aan het opkomen zijn. En stja, geef ze eens ongelijk. De kust is en blijft prachtig. Hordes toeristen of niet.

Overigens is het binnenland ook fantastisch om eens te zien hoor, veel mensen gaan bijv. naar de Plitvice meren en slaan de omgeving eromheen helemaal over. Totaal sonde en juist in die omgeving is geen toerist te bekennen. Ook dat is weer een kwestie van tijd..

Overigens is het verhaal hierboven over Istrië ook van toepassing op Zagreb. Het stikt in Zagreb van de Britten, iets wat ik twee jaar terug helemaal niet zag. Toen was het überhaupt nog niet zo toeristisch.

Achja, zo gaan die dingen. Je doet er niets aan. Zoals hierboven vermeld schijnt Montenegro wel nog niet ontdekt te zijn en dat staat ook zeker op mijn lijstje om te bezoeken :Y Europa heeft zo ontzettend veel moois te bieden, je hoeft echt niet persé naar een ander continent om iets 'anders' te zien.
Montenegro zit vol met Russen. Gelukkig alleen in de kustplaatsen maar het is daar ook net een Spaanse costa dan. Binnenland prachtig. Wel auto huren.
  Moderator dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:08:29 #137
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_157135488
Tips die ik van een vriendin kreeg.

quote:
Peljesac is een leuk schiereiland met veel en lekkere wijnen. Daar is een stadje kuna en daar is weer een konoba antunovic. Daar kun je heerlijk authentiek eten!
Bij ston kun je over de muren van de oude vestiging lopen, mochten jullie daar zin in hebben? Er is ook een wijnroute die je kunt rijden op peljesac, maar het is niet helemaal het seizoen meer. Je kunt er ook de veerboot nemen naar korcula en een bezoekje aan de stad brengen.
Ik ben zelf groot fan van Sibenik. Als je met je rug tegen de deur vd kathedraal staat en naar rechts kijkt over het plein, zie je een weggetje omhoog de stad in, als het goed is staat er een terrasje waar je langs loopt.. Dat is een supergoed restaurant. (opmerking UIO_AMS: Restaurant heet Pelegrini en staat op één bij tripadvisor voor restaurants in Sibenik) Zomers heeft het z'n terras op het plein met de 4 putten wat je iets verder aan je linkerhand ziet, maar in de winter is het binnen.
Trogir is erg toeristisch, maar prachtig. Een wandeling met gids is aan te raden.
Primosten is ook schattig maar wat stiller nu.
Dubrovnik ben ik nooit geweest, maar is mooi schijnt. Wel een toeristische en daardoor aanzienlijk duurdere plaats.
Verder verblijven wij vaak op murter, maar dat is misschien iets te ver. Laat maar weten als je daar nog iets over wilt weten.
Waar je de foto's van zag met de watervallen is national park Krka.
En wij zijn nog naar mjlet gegaan. Het is prachtig maar de mensen zijn er niet vriendelijk en willen alleen maar aan je verdienen, wat je weer duidelijk aan het eten enz merkt dus dat zou ik niet aanraden om te verblijven. Wel om te fietsen en dan zeker langs soline gaan waar je met de boot oversteekt!

Ps. Mjlet heeft een baai; saplunara met een zandstrand en leuke beachbar.
In polace kun je wel lekker eten bij 1 tent met prachtig uitzicht en jazzmuziek. Als je onder de muur doorrijd en dan aan het einde aan je rechterhand... Geloof dat het n Duitse eigenaar heeft.


[ Bericht 2% gewijzigd door UIO_AMS op 27-10-2015 15:30:40 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:17:08 #138
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_157135722
National Park Krka vorige week:

krka.jpg

Dat is dus waar je normaal kan zwemmen ...

Ter vergelijking het plaatje uit de OP:

Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:21:44 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157135823
Ja, als het geregend heeft in de bergen is er veel meer water en veel minder toeristen.
Win Win
Zijn er al mooie herfstkleuren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:25:36 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157135904
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 15:08 schreef UIO_AMS het volgende:
Tips die ik van een vriendin kreeg.

[..]

Een bezoek aan Ston is aan te raden, oesters direct uit zee, en een zoutziederij. Ston ligt waar dat schiereiland het vaste land raakt.
Jaren geleden heb ik daar, net voorbij Ston, onderweg naar Korcula een roedel wolven gezien. Eentje was er aangereden en lag op de weg, de rest rende er om heen. Ik heb er een minuut of 10-15 naar zitten kijken in het licht van de koplampen. Wolven op 15-20 meter afstand. Toen reed ik verder en na een half uurtje realiseerde ik mij dat ik een idioot was, een hele grote idioot, ik had de hele tijd mijn videocamera in mijn schoot gehad...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:33:56 #141
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_157136083
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, als het geregend heeft in de bergen is er veel meer water en veel minder toeristen.
Win Win
Zijn er al mooie herfstkleuren?
Het was nog steeds best druk, maar volgens de chauffeur veel minder druk dan normaal. En sowieso veel minder druk dan Plitvice.
Telt groen als herfstkleur?

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Een bezoek aan Ston is aan te raden, oesters direct uit zee, en een zoutziederij. Ston ligt waar dat schiereiland het vaste land raakt.
Jaren geleden heb ik daar, net voorbij Ston, onderweg naar Korcula een roedel wolven gezien. Eentje was er aangereden en lag op de weg, de rest rende er om heen. Ik heb er een minuut of 10-15 naar zitten kijken in het licht van de koplampen. Wolven op 15-20 meter afstand. Toen reed ik verder en na een half uurtje realiseerde ik mij dat ik een idioot was, een hele grote idioot, ik had de hele tijd mijn videocamera in mijn schoot gehad...
:o Zonde! Wel mooi en bijzonder om te zien natuurlijk.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator woensdag 28 oktober 2015 @ 17:56:04 #142
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_157163100
Goed eten in Dubrovnik: Rokeria.
Beste Cevapcici: Taj Mahal. Een Bosnisch restaurant met een Indiase naam.

Uitstekend eten in Split: Dvor. Beste octopus ooit.
Lekkere Kroatische 'tapas': Pikulece.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  One tough cookie woensdag 28 oktober 2015 @ 23:01:54 #143
169210 liesje1979
pi_157173165
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 17:56 schreef UIO_AMS het volgende:
Goed eten in Dubrovnik: Rokeria.
Beste Cevapcici: Taj Mahal. Een Bosnisch restaurant met een Indiase naam.

Uitstekend eten in Split: Dvor. Beste octopus ooit.
Lekkere Kroatische 'tapas': Pikulece.
Krijgen we nog een reisverslag? :@
  zaterdag 2 april 2016 @ 20:30:36 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_161126475
Kick. We overwegen dit voor september.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 april 2016 @ 21:17:58 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161128230
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 april 2016 20:30 schreef Seven. het volgende:
Kick. We overwegen dit voor september.
Goed idee! Ik zat vanavond nog naar Rick Stein te kijken in Kroatie, wil er ook weer naartoe, seafood eten!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 3 april 2016 @ 12:29:47 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_161140900
We zitten te azen op D-resort Sibenik. Vorig jaar was het eerste seizoen, dit zit in de marina aldaar dus niet echt centraal maar sowieso zijn we meer van rust en chillen dan midden in de stad zitten. Als we daar terecht komen, dan 1 of 2 dagen in het hotel, dagje Krka, dagje eilandhoppen/boottochtje en nog een dag Sibenik in.

Nou is het wel ruim £100 goedkoper als we eind oktober gaan in plaats van eind september. Is Sibenik tegen die tijd te dood? Weer en zee te koud of kun je nog steeds lekker zonnebaden dan?
Resistance is futile.
  Moderator zondag 3 april 2016 @ 12:55:12 #147
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_161141509
quote:
7s.gif Op zondag 3 april 2016 12:29 schreef Seven. het volgende:
Nou is het wel ruim £100 goedkoper als we eind oktober gaan in plaats van eind september. Is Sibenik tegen die tijd te dood? Weer en zee te koud of kun je nog steeds lekker zonnebaden dan?
Het was erg stil in Sibenik en bij de verkeerde wind ook best fris. Maar wij zijn wel de zee ingedoken en hebben toch een kleurtje gekregen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 3 april 2016 @ 15:09:41 #148
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161144642
Oktober is in Kroatie meestal warm genoeg om in een tshirt rond te lopen zonder te zweten, de drukte is dan voorbij, net als de hitte. In zee zwemmen? Ach, zo koud als in de zomer in NL zou ik zeggen. Het kan natuurlijk dat je wat regendagen hebt. Ik zelf ga liever in Oktober dan September, juist omdat de drukte dan voorbij is, de vis die gevangen wordt niet direct aan restaurants verkocht wordt maar op de markt. Je kan rustig rondlopen in de stadjes zonder over touristen te struikelen, Krka is veel rustiger etcetera
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_161149240
Ach het is een kwestie van tijd tot het daar van april t/m oktober een en al toerisme is zoals in Spanje :P Kan me nog herinneren 10/15 jaar terug dat er nog plekjes waren aan de kust in Istrië waar nauwelijks toeristen kwamen. Kun je je nu niet meer voorstellen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 03:14:31 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_161296830
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 12:55 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het was erg stil in Sibenik en bij de verkeerde wind ook best fris. Maar wij zijn wel de zee ingedoken en hebben toch een kleurtje gekregen.
Beter september dan. Zomers weer is een harde eis, ik word gek hier in Engeland met dat eeuwige gebrek aan zon.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')