abonnement Unibet Coolblue
pi_157092356
Een kam/borstel, geschikt voor langharige katten.
pi_157096195
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 18:56 schreef Twinky het volgende:

[..]

hierbij quote ik iemand anders:
"Maak je huis kittenproof. Kittens slopen alles wat ze kunnen slopen. En anders piesen ze erop."

Dus kabels, krabbare onderdelen van meubels, gordijnen etc.

Maar dat was bij hen met twee hele baldadige niet-raskittens. Wij hebben een hele rustige die maar een paar kabels heeft gebeten en de bank graag wilde slopen :P
We hebben een vrij dure bank, maar daar wilden we iig nog kleden voor gaan halen.
Gordijnen kun je weinig aan doen ben ik bang, kabels zijn er gelukkig weinig (behalve bij de tv, maar dat is wel goed veilig/weg te werken gelukkig)

Mijn vrouw neemt ook iig eerst 2 weken vrij, dus de praktijk zal het leren :P
pi_157096268
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 20:46 schreef Pap89 het volgende:


Mijn vrouw neemt ook iig eerst 2 weken vrij, dus de praktijk zal het leren :P
poesverlof
pi_157099301
Katerverlof, heel belangrijk haha.
pi_157100370
Ik leg een knoop in de gordijnen zodat ze te hoog hangen om in te springen. Dat werkt redelijk.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_157105984
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 20:46 schreef Pap89 het volgende:

[..]

We hebben een vrij dure bank, maar daar wilden we iig nog kleden voor gaan halen.
Gordijnen kun je weinig aan doen ben ik bang, kabels zijn er gelukkig weinig (behalve bij de tv, maar dat is wel goed veilig/weg te werken gelukkig)

Mijn vrouw neemt ook iig eerst 2 weken vrij, dus de praktijk zal het leren :P
Zo te lezen heb je nog geen andere kat(ten)? Dan zou ik je echt aanraden om 2 kittens te nemen, dat scheelt je aardig wat werk en is voor de kittens ook beter én leuker, helemaal als jullie normaal allebei werken. Er racen hier op dit moment 2 opvangkittens van 13.5 week rond, ik wil niet weten hoeveel meer werk ik zou hebben als die elkaar niet hadden :')

Wat betreft je bank, allereerst is het goed om te begrijpen waarom een kat krabt. Dat doen ze namelijk niet alleen om hun nagels te scherpen (door het oude nagelhoesje los te krabben), maar ook om te markeren, zodat hun territorium hun vertrouwde luchtje heeft. En dat doen ze dus niet bij een hoekje achteraf, maar het liefst op/bij hun looproutes. Dus als je ergens een krabpaal in een hoekje zet (of een verkeerde krabpaal hebt), en je bank staat op de looproute, dan zal de kitten al sneller aan de bank gaan beginnen.
Daarnaast hebben katten ook hun voorkeuren, sommige katten krabben liever horizontaal, andere verticaal. De verticale liefhebbers geven gewoonlijk de voorkeur aan krabmogelijkheden waarbij ze echt volledig uit kunnen rekken, dus zorg voor stevige, hoge (en volgens mijn katten liefst ook nog brede) krabmogelijkheden. Dat hoeven echt niet allemaal enorme gevaartes zijn, een krabplankje wat je wat hoger bevestigd, valt vaak net zo goed in de smaak. Voor de horizontale liefhebbers zijn er speciale krabmatten, al werkt een kokosmat vaak ook prima :) Kittenkrabpaaltjes zijn leuk voor de hele kleintjes die net de wereld beginnen te ontdekken (en voor de winkeliers), maar zodra ze een paar weekjes ouder zijn, negeren ze die dingen en gaan ze gewoon voor de grote palen. Dus als je krabmogelijkheden gaat kopen, gewoon voor de volwassen dingen gaan :Y

Wat betreft dekens op de bank, dit kan het gedrag juist ook in de hand werken merk ik hier. Want zo'n deken is ook uitermate geschikt om speeltjes onder te verstoppen, en dan lekker graaien met die pootjes! Kijk dus even wat voor de kitten het beste werkt, wel of geen dekens, maar ga er maar van uit dat je bank - vroeg of laat - wel wat haaltjes krijgt. Dan kan het alleen maar meevallen :P Hoe erg dat het is, hangt ook van je bank af, sommige stoffen halen meteen terwijl je bij andere stoffen (vrijwel) niks ziet.

Gordijnen kun je inderdaad omhoog knopen, maar ik ben zelf voor hele goedkope gordijnen gegaan, omdat hier dus regelmatig opvangertjes rondlopen. En ze zullen er toch vroeg of laat aan moeten wennen. Je kunt ze eventueel wel iets hoger maken als ze tot op de grond komen, want een speeltje achter de gordijnen en dan er doorheen sjezen is voor sommige kittens ook leuk, en dan zit zo'n speeltje al snel met een stukje gordijn tussen de pootjes.
Andere tip: zorg verder voor een duidelijke opening tussen de banen, zodat de kitten makkelijk in de vensterbank kan komen. Mijn katten duwen met pootjes/kopje gewoon tussen de gordijnen waar de openingen zitten, maar kittens doen dat al sneller met klauwtjes in het begin. Verder zou ik geen krabpaal naast je gordijnen zetten, ik heb bij enkele kittens gemerkt dat ze dan sneller door springen. Het is dus ook even afwachten wat jullie kitten leuk vindt (en jullie niet), en dan dingen daar op aan gaan passen :)

Kijk verder nog wel even naar je planten, vooral sprietenplanten (zoals sommige soorten dracaena) zijn leuk om tegenaan te meppen en in te happen, maar soms wel hartstikke giftig.

En qua spulletjes, je mag uitgaan van 1 per kat +1 voor alle bronnen (zoals de kattenbak en voerbakje). Verder de spulletjes niet bij elkaar zetten, ook water- en voerbakje niet bij elkaar zetten. Je hebt hele leuke duobakjes, maar katten houden zulke bronnen in de natuur ook gescheiden (ik geloof dat dat te maken heeft met de risico's van voedselresten bij hun water), en katten drinken gewoonlijk al (veel) te weinig (zie ook vorige pagina), dus ik geef zelf de voorkeur aan zoveel mogelijk met de kat meewerken.
Vraag bij de fokker ook even na wat voor voer en grit ze gebruiken, en mocht je willen wisselen, doe dat niet in 1 klap. Het voer altijd rustig oud met nieuw gaan vermengen, steeds wat meer, zodat het lijfje er aan kan wennen en je dus diarree of overeten-overgeven voorkomt. Grit heb je in allerlei soorten, als je wil wisselen van soort (dus echt van standaard grit naar houtkorrels of silicaat), doe dit dan niet in alle bakken tegelijk. Katten hebben ook voorkeuren, en kunnen je nieuwe keuze wel 'ns niet gaan waarderen :P En grit met geurtjes is voor ons misschien leuk, maar voor de veel betere kattenneus dus niet.

Zo, er schiet me even verder niet al teveel meer binnen :') Veel plezier met jullie kitten! O+
  maandag 26 oktober 2015 @ 11:05:45 #107
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_157107575
Mooi uitgebreide uitleg Holyme. De gordijnen opknopen helpt hier niet. Senna springt zonder moeite tot boven in de gordijnen als hij een vlieg achterna zit. Heb dus ook maar voor goedkope gordijnen gekozen.

Ik wil eigenlijk wel eens jullie raad.
Ik heb een probleem met Senna als ik van mijn rolstoel naar de zetel ga. Hij word dan erg kwaad en valt me zelfs aan. Heb altijd wel een paar wondjes van hem. Ik weet niet wat ik er aan kan doen. Ik speel minstens 3 keer per dag een half uur tot een uur intensief met hem. En tussen door krijgt hij ook voortdurend aandacht. Maar het maakt dus niet uit hoeveel aandacht ik hem geef, zodra ik in de zetel ga zitten, gaat het mis. Soms kan ik een aanval voorkomen door kordaat 'nee' te zeggen. Maar als hij aanvalt kan ik alleen maar mijn arm stilhouden om een bloedbad te voorkomen en zeggen dat hij moet los laten.

Het is geen schootkat die er van houd opgepakt te worden. Dat hoeft voor mij ook niet, maar dit gedrag zou ik toch graag zien stoppen.

Iemand een idee wat ik kan doen?
  maandag 26 oktober 2015 @ 12:05:50 #108
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_157108734
Hij wil spelen,

Je hebt nooit fysiek contact met het spelen?
Aaien, kriebelen, knuffelen,

Mijn asielkat was in het begin ook geen schootkat, en wilde wel eens uithalen.
Veel oppakken, kriebelen, en een corrigerend tikje op zijn hoofd heeft hem heel erg lief gemaakt.

[ Bericht 91% gewijzigd door RoodWitBlauw op 26-10-2015 12:17:05 ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_157109779
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 11:05 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
Mooi uitgebreide uitleg Holyme. De gordijnen opknopen helpt hier niet. Senna springt zonder moeite tot boven in de gordijnen als hij een vlieg achterna zit. Heb dus ook maar voor goedkope gordijnen gekozen.

Ik wil eigenlijk wel eens jullie raad.
Ik heb een probleem met Senna als ik van mijn rolstoel naar de zetel ga. Hij word dan erg kwaad en valt me zelfs aan. Heb altijd wel een paar wondjes van hem. Ik weet niet wat ik er aan kan doen. Ik speel minstens 3 keer per dag een half uur tot een uur intensief met hem. En tussen door krijgt hij ook voortdurend aandacht. Maar het maakt dus niet uit hoeveel aandacht ik hem geef, zodra ik in de zetel ga zitten, gaat het mis. Soms kan ik een aanval voorkomen door kordaat 'nee' te zeggen. Maar als hij aanvalt kan ik alleen maar mijn arm stilhouden om een bloedbad te voorkomen en zeggen dat hij moet los laten.

Het is geen schootkat die er van houd opgepakt te worden. Dat hoeft voor mij ook niet, maar dit gedrag zou ik toch graag zien stoppen.

Iemand een idee wat ik kan doen?
Ja, ook met volwassen katten heeft je huis wel 'ns wat te lijden, haha. On the bright side, ik vind het wel altijd mooi om zo'n reuzensprongen te zien :P

Wat betreft je vraag, dat lijkt me een mooie voor een gedragstherapeut (en ja, dat geef ik vaker aan, maar ik weet voor mijn gevoel wel aardig wat van katten en therapeuten geven me toch vaak een 'ahhhh, zit dat zó' gevoel :)) Dat gezegd hebbende, ik ben dus zeker geen deskundige maar ga toch even meedenken.
Het klinkt voor mij niet als spelen of een gebrek aan aandacht, meer een foute verbinding tussen 2 dingen. Is het alleen bij 1 specifieke stoel? Is het als je overeind komt zeg maar, of is het als je pas weer gaat zitten? Is het op specifieke tijden dat je daar gaat zitten? Probeer 'ns precies uit te vogelen wat het stukje is waar hij op reageert, en dan dat stukje te doorbreken. Bijvoorbeeld door te kijken of die stoel aan te passen (deken er overheen?) helpt, of je eigen routine van het gaan verzitten te veranderen, Senna eerst een lekker hapje te geven en zodra die zit te smikkelen, gaan verzitten, een laserpointer gebruiken (die heb je ook automatische), zoiets misschien? Zodat je dat negatieve patroon kan doorbreken en mogelijk zelfs om kan draaien naar iets positiefs.
En verder klinkt Senna als een heel actieve kat, ik zou zijn voer voortaan uit puzzels gaan geven als je dat nog niet doet, dat ie op die manier al wat energie kwijt kan en mentaal uitgedaagd wordt (is toch weer een ander soort moe dan lichamelijk). Zulke dingen wel rustig opbouwen, zodat het nooit frustrerend wordt :)
  maandag 26 oktober 2015 @ 13:28:12 #110
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_157110297
Hij is heel actief. Op andere vlakken ook helemaal geen probleem. Ik kan hem aaien en hij laat zowat alles toe. Naar andere toe stelt hij heel duidelijk zijn grenzen. Regelmatig een pets met dat pootje als hij niet langer geaaid wil worden. Het is alleen dat moment als ik van de rolstoel naar de zetel ga. Dat op een andere manier doen zal niet lukken. Ik ben nu eenmaal beperkt qua bewegingen, vandaar de rolstoel haha.

Hij word kwaad van zodra ik mijn rolstoel naast de zetel zet. Spelen voor ik ga zitten doe ik al maar dat helpt niet, hem afleiden met een snoep helpt tot het snoepje op is. Puzzels met voer zijn 1 keer interessant. Hij heeft ze snel door en kijkt er dan nooit meer naar om. Echt wel een kater met handleiding, Maar als je hem goed behandeld krijg je er zoveel liefde van terug.

Ik heb ook al overwogen om een gedragstherapeut erbij te halen.

Hij lijkt te begrijpen dat ik in mijn stoel hem overal kan volgen en vanuit de zetel niet, en dat is blijkbaar niet naar zijn zin.

[ Bericht 6% gewijzigd door Rolstoelvandaal op 26-10-2015 13:33:16 ]
pi_157115471
2de kat komt er indien het bevalt sowieso binnen een jaar, maar eerst even aankijke
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:22 schreef Holyme het volgende:

[..]

Zo te lezen heb je nog geen andere kat(ten)? Dan zou ik je echt aanraden om 2 kittens te nemen, dat scheelt je aardig wat werk en is voor de kittens ook beter én leuker, helemaal als jullie normaal allebei werken. Er racen hier op dit moment 2 opvangkittens van 13.5 week rond, ik wil niet weten hoeveel meer werk ik zou hebben als die elkaar niet hadden :')

Wat betreft je bank, allereerst is het goed om te begrijpen waarom een kat krabt. Dat doen ze namelijk niet alleen om hun nagels te scherpen (door het oude nagelhoesje los te krabben), maar ook om te markeren, zodat hun territorium hun vertrouwde luchtje heeft. En dat doen ze dus niet bij een hoekje achteraf, maar het liefst op/bij hun looproutes. Dus als je ergens een krabpaal in een hoekje zet (of een verkeerde krabpaal hebt), en je bank staat op de looproute, dan zal de kitten al sneller aan de bank gaan beginnen.
Daarnaast hebben katten ook hun voorkeuren, sommige katten krabben liever horizontaal, andere verticaal. De verticale liefhebbers geven gewoonlijk de voorkeur aan krabmogelijkheden waarbij ze echt volledig uit kunnen rekken, dus zorg voor stevige, hoge (en volgens mijn katten liefst ook nog brede) krabmogelijkheden. Dat hoeven echt niet allemaal enorme gevaartes zijn, een krabplankje wat je wat hoger bevestigd, valt vaak net zo goed in de smaak. Voor de horizontale liefhebbers zijn er speciale krabmatten, al werkt een kokosmat vaak ook prima :) Kittenkrabpaaltjes zijn leuk voor de hele kleintjes die net de wereld beginnen te ontdekken (en voor de winkeliers), maar zodra ze een paar weekjes ouder zijn, negeren ze die dingen en gaan ze gewoon voor de grote palen. Dus als je krabmogelijkheden gaat kopen, gewoon voor de volwassen dingen gaan :Y

Wat betreft dekens op de bank, dit kan het gedrag juist ook in de hand werken merk ik hier. Want zo'n deken is ook uitermate geschikt om speeltjes onder te verstoppen, en dan lekker graaien met die pootjes! Kijk dus even wat voor de kitten het beste werkt, wel of geen dekens, maar ga er maar van uit dat je bank - vroeg of laat - wel wat haaltjes krijgt. Dan kan het alleen maar meevallen :P Hoe erg dat het is, hangt ook van je bank af, sommige stoffen halen meteen terwijl je bij andere stoffen (vrijwel) niks ziet.

Gordijnen kun je inderdaad omhoog knopen, maar ik ben zelf voor hele goedkope gordijnen gegaan, omdat hier dus regelmatig opvangertjes rondlopen. En ze zullen er toch vroeg of laat aan moeten wennen. Je kunt ze eventueel wel iets hoger maken als ze tot op de grond komen, want een speeltje achter de gordijnen en dan er doorheen sjezen is voor sommige kittens ook leuk, en dan zit zo'n speeltje al snel met een stukje gordijn tussen de pootjes.
Andere tip: zorg verder voor een duidelijke opening tussen de banen, zodat de kitten makkelijk in de vensterbank kan komen. Mijn katten duwen met pootjes/kopje gewoon tussen de gordijnen waar de openingen zitten, maar kittens doen dat al sneller met klauwtjes in het begin. Verder zou ik geen krabpaal naast je gordijnen zetten, ik heb bij enkele kittens gemerkt dat ze dan sneller door springen. Het is dus ook even afwachten wat jullie kitten leuk vindt (en jullie niet), en dan dingen daar op aan gaan passen :)

Kijk verder nog wel even naar je planten, vooral sprietenplanten (zoals sommige soorten dracaena) zijn leuk om tegenaan te meppen en in te happen, maar soms wel hartstikke giftig.

En qua spulletjes, je mag uitgaan van 1 per kat +1 voor alle bronnen (zoals de kattenbak en voerbakje). Verder de spulletjes niet bij elkaar zetten, ook water- en voerbakje niet bij elkaar zetten. Je hebt hele leuke duobakjes, maar katten houden zulke bronnen in de natuur ook gescheiden (ik geloof dat dat te maken heeft met de risico's van voedselresten bij hun water), en katten drinken gewoonlijk al (veel) te weinig (zie ook vorige pagina), dus ik geef zelf de voorkeur aan zoveel mogelijk met de kat meewerken.
Vraag bij de fokker ook even na wat voor voer en grit ze gebruiken, en mocht je willen wisselen, doe dat niet in 1 klap. Het voer altijd rustig oud met nieuw gaan vermengen, steeds wat meer, zodat het lijfje er aan kan wennen en je dus diarree of overeten-overgeven voorkomt. Grit heb je in allerlei soorten, als je wil wisselen van soort (dus echt van standaard grit naar houtkorrels of silicaat), doe dit dan niet in alle bakken tegelijk. Katten hebben ook voorkeuren, en kunnen je nieuwe keuze wel 'ns niet gaan waarderen :P En grit met geurtjes is voor ons misschien leuk, maar voor de veel betere kattenneus dus niet.

Zo, er schiet me even verder niet al teveel meer binnen :') Veel plezier met jullie kitten! O+
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Wonen net 1 jaar in dit huis, dus alles nieuw/"duur" (relatief), maar daar kunnen we nu weinig aan veranderen, de tijd zal het leren, we houden er ook rekening mee, scheelt misschien dat de bank een dikke wildlederen bank is.

Keuze voor 1 kitten, is voorlopig omdat het echt even aankijken is hoe het met ons zoontje samen gaat.

Hij is 3, en bij vlagen wel eens druk of juist afwezig (niet het meest makkelijke kind), denken juist dat een kat zijn gedrag ook ten goede kan komen, wat te verzorgen/commanderen :P

Als het goed bevalt komt de 2de kitten sowieso binnen een jaar, maar dat willen we gewoon even aankijken.

Als krabpaal/toren zouden we waarschijnlijk voor zoiets gaan

In ieder geval hebben we er al veel zin in :)
pi_157115605
Commanderen, een kat?
:o
:D
  maandag 26 oktober 2015 @ 20:03:50 #113
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_157118644
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 18:22 schreef computergirl het volgende:
Commanderen, een kat?
:o
:D
Het kan wel.... Maar het is heeeeeel moeilijk te bereiken en eerder andersom :D .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_157193169
Een test van de belgische consumentenbond.
Kattenbrokjes.

http://www.test-aankoop.b(...)550F58EDAD2A3A7DB17A
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_157203667
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 22:03 schreef valentijn101 het volgende:
Een test van de belgische consumentenbond.
Kattenbrokjes.

http://www.test-aankoop.b(...)550F58EDAD2A3A7DB17A
Opticat van de Lidl beste koop? Kweet t niet hoor.. :{
pi_157204490
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 14:05 schreef purplenarcis het volgende:

[..]

Opticat van de Lidl beste koop? Kweet t niet hoor.. :{
Ik ook niet. Ik koop normaal de dure merken met de grootste hoeveelheid vlees erin omdat die beter zouden zijn.
Maar eerlijk gezegt weet ik niet precies hoe ik die ingredientenlijst nou moet lezen.

Is er iemand die er verstand van heeft?
Wat moet er wel en niet inzitten? Welke hoeveelheden?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 02:07:06 #117
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_157217929
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:22 schreef Holyme het volgende:

[..]

Zo te lezen heb je nog geen andere kat(ten)? Dan zou ik je echt aanraden om 2 kittens te nemen, dat scheelt je aardig wat werk en is voor de kittens ook beter én leuker, helemaal als jullie normaal allebei werken.
Hier heb ik een vraag over. Ik heb dit zelf ook gedaan op advies van ... , maar nu lees ik dat katten solitaire dieren zijn en dat er twee in huis nemen dus niet beter is. Uitspraak van een wetenschapper.

Is het dus echt beter er twee te nemen dan 1 ?
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_157218525
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 02:07 schreef DaMook het volgende:

[..]

Hier heb ik een vraag over. Ik heb dit zelf ook gedaan op advies van ... , maar nu lees ik dat katten solitaire dieren zijn en dat er twee in huis nemen dus niet beter is. Uitspraak van een wetenschapper.

Is het dus echt beter er twee te nemen dan 1 ?
Katten zijn sowieso altijd solitaire jagers, maar kunnen wel degelijk groepen vormen en als een groep samenwerken, of er zelf voor kiezen om elkaar op te zoeken. Dat zie je ook bij bevriende katten in huis, die wassen elkaar en slapen samen, terwijl ze elkaar natuurlijk niet op zouden zoeken voor een wasbeurt als ze echt solitair zouden zijn.
Onderstaande links leggen het goed uit :)

http://www.kattentherapie(...)n%20van%20katten.pdf

http://www.kattengedragce(...)edragsproblemen.html

En geen linkje, maar de docu 'Het verborgen leven van de cat (cats uncovered)' is misschien ook nog wel een leuke aanvulling.

Ik zou altijd aanraden om kittens met een soortgenootje op te laten groeien, dit om meerdere redenen; het is leuker voor de kitten, het kan eenzaamheid en probleemgedrag voorkomen, en een kitten wat alleen opgroeit (helemaal als ze te vroeg gescheiden zijn van moeder) kan de taal onderling verleren. Bij volwassen katten zou ik per kat bekijken of er een soortgenootje bij ze zou passen (want er zijn ook echt wel katten die daar dus niet blij van worden!), en zo ja, wat dan de beste keuze zou zijn. Dus bijvoorbeeld niet zomaar een kitten bij een bejaarde kat zetten :+
pi_157224746
Het valt mij sinds een paar weken op dat mijn kat de tuin vaak ondersproeit. Het eerste wat hij doet als hij buiten komt is tegen een plant aanzeiken. Soms ruikt zelfs mijn tuin naar de kattenpis. :')

Nu hoorde ik van mijn buurvrouw dat ze twee katten in huis heeft genomen. Ik had daar niks van gemerkt; die katten (het zijn kittens nog) zitten nu nog binnen.

Maar zou mijn kat zoiets kunnen ruiken en om die reden extra in mijn tuin sproeien om zijn territorium af te bakenen?

Extra informatie: ik heb niet het idee dat mijn kat gestressed is. Integendeel, hij wordt zelfs aanhankelijker. Ik woon trouwens in een volksbuurt met heel veel katten. Mijn kat had ik een half jaar geleden van iemand anders overgenomen, maar hij kwam altijd al bij mij in de buurt.
pi_157226911
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 16:22 schreef Pulzzar het volgende:
Het valt mij sinds een paar weken op dat mijn kat de tuin vaak ondersproeit. Het eerste wat hij doet als hij buiten komt is tegen een plant aanzeiken. Soms ruikt zelfs mijn tuin naar de kattenpis. :')

Nu hoorde ik van mijn buurvrouw dat ze twee katten in huis heeft genomen. Ik had daar niks van gemerkt; die katten (het zijn kittens nog) zitten nu nog binnen.

Maar zou mijn kat zoiets kunnen ruiken en om die reden extra in mijn tuin sproeien om zijn territorium af te bakenen?

ja, dit.
pi_157360147
Hoi. Ik ga morgen een kat aanschaffen. Nu zit ik een beetje te tobben waar ik de kattenbak moet plaatsen. Ik weet dat het op een centrale plaats moet, maar in mijn huis is het ietwat lastiger.

Ik woon in een appartement met 2 verdiepingen. 1ste verdieping heb ik bijna geen ruimte, behalve in de keuken (wil ik liever niet) en de 2de verdieping kan bij de wasmachine/in de washok, maar dan moet de kat dus traplopen om zijn behoefte te doen. Denken jullie dat dit een probleem is?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2015 14:50:27 ]
pi_157360869
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:50 schreef Etsu het volgende:
Hoi. Ik ga morgen een kat aanschaffen. Nu zit ik een beetje te tobben waar ik de kattenbak moet plaatsen. Ik weet dat het op een centrale plaats moet, maar in mijn huis is het ietwat lastiger.

Ik woon in een appartement met 2 verdiepingen. 1ste verdieping heb ik bijna geen ruimte, behalve in de keuken (wil ik liever niet) en de 2de verdieping kan bij de wasmachine/in de washok, maar dan moet de kat dus traplopen om zijn behoefte te doen. Denken jullie dat dit een probleem is?
Ik zou zeggen dat dat geen probleem is, maar dat ligt ook aan de kat :+ Als je een kat hebt die de wasmachine niet leuk/spannend vindt (rustige plekjes zijn het beste), of -om wat voor reden dan ook- liever een bak op de 1ste verdieping heeft, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Ter info, er wordt aangeraden om 1 bak per verdieping te gebruiken en 1 per kat +1. Bij sommige katten is dat duidelijk nodig, andere katten passen zich makkelijker aan.

Ik zou het dus gewoon proberen, maar waar ie ook komt, zet de bak sowieso zo neer dat de kat wat privacy heeft. En laat de kat eerst alleen boven ruimte voor ruimte verkennen, op zijn tempo ruimtes toevoegen. Issie daar op z'n gemak, dan verder. Teveel ruimte in 1x na een verhuizing kan overweldigend zijn, en dan zit je ook met het risico op een kat die beneden onder de bank zit terwijl z'n bak boven staat.

Als je op de 1ste verdieping geen ruimte hebt om de bak wat uit het zicht neer te zetten, en je dat niet fijn vindt, kijk dan 'ns naar kattenbakverbergers (kastje met opening waar de bak in past, kant en klaar of zelf maken). Veel plezier met de kat! :)
pi_157360914
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:50 schreef Etsu het volgende:
Hoi. Ik ga morgen een kat aanschaffen. Nu zit ik een beetje te tobben waar ik de kattenbak moet plaatsen. Ik weet dat het op een centrale plaats moet, maar in mijn huis is het ietwat lastiger.

Ik woon in een appartement met 2 verdiepingen. 1ste verdieping heb ik bijna geen ruimte, behalve in de keuken (wil ik liever niet) en de 2de verdieping kan bij de wasmachine/in de washok, maar dan moet de kat dus traplopen om zijn behoefte te doen. Denken jullie dat dit een probleem is?
Mijn katten lopen ook de trap op voor de kattenbak. Kan vaak prima, maar is gewoon een kwestie van kijken of de kat het accepteert. Wel heb ik toen mijn dames erg klein waren de kattenbak tijdelijk beneden gehad, omdat traplopen toch voor een klein ding nog een hele onderneming is. Maar na een tijdje heb ik de bak gewoon verplaatst.
pi_157360992
Zet je kat meteen op de kattenbak als je thuiskomt.
Je kan er de eerste paar dagen de deksel eraf laten.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_157360993
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:21 schreef Holyme het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat dat geen probleem is, maar dat ligt ook aan de kat :+ Als je een kat hebt die de wasmachine niet leuk/spannend vindt (rustige plekjes zijn het beste), of -om wat voor reden dan ook- liever een bak op de 1ste verdieping heeft, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Ter info, er wordt aangeraden om 1 bak per verdieping te gebruiken en 1 per kat +1. Bij sommige katten is dat duidelijk nodig, andere katten passen zich makkelijker aan.

Ik zou het dus gewoon proberen, maar waar ie ook komt, zet de bak sowieso zo neer dat de kat wat privacy heeft. En laat de kat eerst alleen boven ruimte voor ruimte verkennen, op zijn tempo ruimtes toevoegen. Issie daar op z'n gemak, dan verder. Teveel ruimte in 1x na een verhuizing kan overweldigend zijn, en dan zit je ook met het risico op een kat die beneden onder de bank zit terwijl z'n bak boven staat.

Als je op de 1ste verdieping geen ruimte hebt om de bak wat uit het zicht neer te zetten, en je dat niet fijn vindt, kijk dan 'ns naar kattenbakverbergers (kastje met opening waar de bak in past, kant en klaar of zelf maken). Veel plezier met de kat! :)
Ik heb geen idee welke kat ik morgen in huis neem, dus ik begin met 1 kattenbak. Bovendien is de 2de verdieping niet zo heel groot en gebruik ik de wasmachine maar 2x pw 's nachts. Dus dacht dat het geen kwaad kon.

Net maar gekozen om gewoon in de hal op de 1ste verdieping neer te zetten, ergens in een hoek naast de 'normale' wc (voor een schoenenkast :')). Het is geen gezicht, maar ik heb geen andere plek. Een kattenbakverberger klinkt wel leuk trouwens, maar even aankijken als we verder zijn. :)

Als ze morgen hier is, moet ik dan beginnen met vrijlaten op de bovenste verdieping of toch op de eerste verdieping ivm de bak? Straks gaat ze hele tijd onder het bed zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2015 15:28:06 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')